Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Lex

In het verlengde hiervan.
Vandaag, 06-09-2019 heeft de wisseling van bemanning plaatsgevonden a/b HNLMS Groningen te Willemstad, Curacao.
Het betreft de pilot om een OPV gedurende langere tijd in de Carib te laten fungeren, waarbij om de 16 weken er een wisseling van bemanning plaatsvindt.
In een separaat topic is hierover reeds veelvuldig geschreven.
Helaas blijkt nu reeds dat het voornemen enige uitdagingen ondervindt, omdat niet alle functies gewisseld konden worden.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 06/09/2019 | 20:20 uur
Klopt, natuurlijk. Maar ik weet niet hoe een navy mindset in elkaar steekt. Aangezien je ook waltijd hebt..is dat misschien anders. En waltijd, dan vaart het schip niet. Ik weet ook niet hoe lang die periode is. Maar natuurlijk, ik weet ook waar NL voor had gekozen  :cute-smile:

Die waltijd is natuurlijk niet alleen voor het personeel, ook die schuit moet zo nu en dan een beetje bijgetjet worden.

A.J.

#884
Citaat van: Parera op 06/09/2019 | 19:30 uur
Ja de oplossing van de helft van de schepen schrappen is natuurlijk de makkelijkste maar dat is totaal niet wenselijk. Daarom zou om te beginnen het permanent hebben van 3 scheeps bemanningen + 1 wal bemanning al helemaal geweldig zijn ( OPV / LCF / OZB) voor de andere klasses is het lastiger omdat er daar maar 1 of 2 schepen per klasse zijn.

Bij de MCMV's is bij 6 schepen het straks prima te doen als we 4 scheeps bemanningen hebben + 2 wal bemanningen. Er ligt bij 4 schepen teminste altijd 1 tegen de kant in de vierslag dus dat is geen probleem. Van de andere 3 bemanningen zouden er tenminste 2 op 100% moeten kunnen draaien en die 3e kan eventueel nog met iets minder draaien maar 100% is beter.

Voor zover ik weet bestaat die redundancy personeelstechnisch gewoon bij maximale vulling. Het probleem is de waardeloze vulling en dat los je niet op met bijplussen van een extra bemanning.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 06/09/2019 | 19:25 uur
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Je kunt natuurlijk twee kanten op redeneren, of een verdubbeling van het personeel of de helft minder schepen... Als dit door bv. Nederland was verzonnen had ik wel geweten welke van de twee opties het geworden zou zijn... :cute-smile:

Daarbij is het natuurlijk lastig opleiden, oefenen en opwerken zonder middelen, stel dat jij in je tanktijd met zo'n plan geconfronteerd zou worden en je de helft van de tanks moest inleveren (of 2X zoveel personeel krijgen) hoe ga jij dan oefenen als de tanks op pad zijn met de andere helft van de club? Ga je dan een beetje wachtlopen ofzo wat helemaal niks toevoegt aan je core business? Als de eerste club dan klaar is met hun toertje mag jij vanaf scratch beginnen en duurt het weer maanden voordat je op niveau/ CR bent.

Klopt, natuurlijk. Maar ik weet niet hoe een navy mindset in elkaar steekt. Aangezien je ook waltijd hebt..is dat misschien anders. En waltijd, dan vaart het schip niet. Ik weet ook niet hoe lang die periode is. Maar natuurlijk, ik weet ook waar NL voor had gekozen  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: A.J. op 06/09/2019 | 19:25 uur
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Je kunt natuurlijk twee kanten op redeneren, of een verdubbeling van het personeel of de helft minder schepen... Als dit door bv. Nederland was verzonnen had ik wel geweten welke van de twee opties het geworden zou zijn... :cute-smile:

Daarbij is het natuurlijk lastig opleiden, oefenen en opwerken zonder middelen, stel dat jij in je tanktijd met zo'n plan geconfronteerd zou worden en je de helft van de tanks moest inleveren (of 2X zoveel personeel krijgen) hoe ga jij dan oefenen als de tanks op pad zijn met de andere helft van de club? Ga je dan een beetje wachtlopen ofzo wat helemaal niks toevoegt aan je core business? Als de eerste club dan klaar is met hun toertje mag jij vanaf scratch beginnen en duurt het weer maanden voordat je op niveau/ CR bent.

Ja de oplossing van de helft van de schepen schrappen is natuurlijk de makkelijkste maar dat is totaal niet wenselijk. Daarom zou om te beginnen het permanent hebben van 3 scheeps bemanningen + 1 wal bemanning al helemaal geweldig zijn ( OPV / LCF / OZB) voor de andere klasses is het lastiger omdat er daar maar 1 of 2 schepen per klasse zijn.

Bij de MCMV's is bij 6 schepen het straks prima te doen als we 4 scheeps bemanningen hebben + 2 wal bemanningen. Er ligt bij 4 schepen teminste altijd 1 tegen de kant in de vierslag dus dat is geen probleem. Van de andere 3 bemanningen zouden er tenminste 2 op 100% moeten kunnen draaien en die 3e kan eventueel nog met iets minder draaien maar 100% is beter.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 06/09/2019 | 17:52 uur
Je hebt toch genoeg wal werk, of bewakingstaken, opleidingstaken, training.. lijkt me niet lastig daar een doel voor te vinden tijdens waltijd. Toch?

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Je kunt natuurlijk twee kanten op redeneren, of een verdubbeling van het personeel of de helft minder schepen... Als dit door bv. Nederland was verzonnen had ik wel geweten welke van de twee opties het geworden zou zijn... :cute-smile:

Daarbij is het natuurlijk lastig opleiden, oefenen en opwerken zonder middelen, stel dat jij in je tanktijd met zo'n plan geconfronteerd zou worden en je de helft van de tanks moest inleveren (of 2X zoveel personeel krijgen) hoe ga jij dan oefenen als de tanks op pad zijn met de andere helft van de club? Ga je dan een beetje wachtlopen ofzo wat helemaal niks toevoegt aan je core business? Als de eerste club dan klaar is met hun toertje mag jij vanaf scratch beginnen en duurt het weer maanden voordat je op niveau/ CR bent.

Huzaar1

Je hebt toch genoeg wal werk, of bewakingstaken, opleidingstaken, training.. lijkt me niet lastig daar een doel voor te vinden tijdens waltijd. Toch?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 06/09/2019 | 14:59 uur
Uiteindelijk is dat dual crew concept natuurlijk super. Of, zoals bij de OZD, een bemanningen die los staan van de schepen zelf.
Het geeft zeker kansen voor moderner werkgeverschap. Er staat echter ook wat tegenover, en dat is dat de reizen ook aantrekkelijk moeten blijven. Daarnaast is zeker voor Nederland het bereiken van een dergelijke bemanningsconcept erg lastig gezien ons personeelstekort. Gevolg is wat we nu ook zien met de OPV's. de theorie is prima, de praktijk is dat sommige lui dubbel genaaid worden.

Ook zul je een goede infrastructuur moeten opbouwen om de 'afkomende' bemanning te vermaken. Door dit proces dynamischer te maken kun je ook het opwerk traject aanpakken. Ook hier kun je dan namelijk de bemanning en het platform loskoppelen. Je kunt is de 'off' periode je CT doen, die dan misschien uitgebreider gedaan moet worden. SARC1/2 en SATS kunnen dan evt ook opgepakt worden door DMI en een reeds SARC6 gerede bemanning.

Op dit moment is dit voor ons nog te lastig als we het huidige aantal platformen willen behouden of zelfs willen uitbreiden.
Het concept van 4 + 1 bemanning is misschien iets wat wel haalbaar zou kunnen zijn op de middel-lange termijn en dan voor de lange termijn misschien 2 + 4 (op basis van 4 schepen).
Dit concept vraagt natuurlijk ook om investering in de oefenmogelijkheden aan land (simulatoren en andere trainingsmiddelen) want die bemanningen zonder schip kunnen natuurlijk ook niet 4 maanden thuis gaan zitten. Er moeten in de ''off'' periode inderdaad gewoon allerlei trainingen gedaan worden.

Parera

#878
Leonardo Demos Outstanding BMD Capabilities Performed By Its MFRA Radar During Formidable Shield 2019
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/09/leonardo-demos-outstanding-bmd-capabilities-performed-by-its-mfra-radar-during-formidable-shield-2019/

Video: French Navy Shifting To Dual Crews For Its FREMM Frigates
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/09/video-french-navy-shifting-to-dual-crews-for-its-fremm-frigates/

[youtube width=750 height=425]https://www.youtube.com/watch?v=3MmmD6V23RA[/youtube]

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#876
Citaat van: Sparkplug op 04/09/2019 | 14:07 uur
BAE Systems to Deliver 3 57mm Guns to German Federal Police

https://www.navalnews.com/naval-news/2019/09/bae-systems-to-deliver-3-57mm-guns-to-german-federal-police/



Die Duitsers weten wel hoe ze dat moeten doen, maar de laatste keer dat ze de politie zo zwaar gingen bewapenen liep dat niet zo goed af  :silent: Verder zijn het mooie kustwacht cutters / OPV's die ze nu aan het bouwen zijn. Dit soort schepen heeft de EU wel nodig om haar eigen kustwacht te versterken, niet als ''EU Coast Guard'' maar gewoon nationale middelen die eventueel onder EU vlag ingezet kunnen worden waar nodig.



Factsheet OPV 86 BP

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Navantia launches Australia's second replenishment vessel



Spanish shipbuilder Navantia has launched the second auxiliary oiler replenishment (AOR) vessel on order for the Royal Australian Navy (RAN).

The double-hulled vessel, which will be known as HMAS Stalwart , with pennant number A304 once it is in service, was launched on 30 August in Ferrol, Spain. It is part of an AUD642 million (USD430 million) contract in May 2016 under Australia's Project Sea 1654 Phase 3 Maritime Operational Support Capability programme.

The programme's first-of-class, Supply , was launched in November 2018 at the same location. The class derives its design from the Spanish Armada's supply ship SPS Cantabria , and will have an overall length of 173.9 m, an overall beam of 23 m, and a hull draught of 8 m.

The vessel is powered by two MAN 18V 32/40 main engines and four MAN 7L21/31 generator sets, and can attain a top speed of 20 kt and a standard range of 6,000 n miles (11,110 km) at 13 kt.

[Source: Janes.com ]

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 26/08/2019 | 12:37 uur
Raytheon eyes guidance sensor and processor to enable Tomahawk missile to hit moving enemy vessels at sea

https://www.militaryaerospace.com/sensors/article/14038802/tomahawk-missile-antiship-upgrade

Ik kan hier zo weinig mee he. Af en toe denk ik wie fopt nu wie met zulke berichten.

BD en M.I.T ontwikkelen robots die kunnen rennen en springen maar we hebben het nog over capabele processors voor een pijl uit de jaren 70.

Inzet, het kunnen raken van doelen op zee.
Hou even iemand anders voor de gek. Belediging voor mn intelligentie dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Via @xaviervav

Citaat.@MarineNationale is switching to dual crews for its #FREMM Frigates. Learn how and why soon in @navalnewscom video interview of #ALFAN , ⭐⭐⭐⭐ vice Admiral in charge of the French surface fleet

Dit is dus de nieuwe trend binnen de EU marines? Dubbele bemanningen voor de schepen. :silent: