Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

In de video bij het artikel op Defensie.nl spreekt men over een afstand van 20 (zee)mijl waar over de USV's straks aangestuurd kunnen worden vanaf het moederschip. Dit betekend dat de USV's op zo'n maximaal 37 km afstand vanaf het schip gaan opereren, het kanon bied slechts tot 12,5 km afstand bescherming.

Misschien is het wat lastig gedacht maar dat betekend dat je eigenlijk (bijna) altijd afhankelijk bent van een fregat. Hadden hier geen andere surface-to-surface middelen toegepast moeten worden en/of misschien wel surface-to-air ?

https://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2021/11/30/mijnenbestrijdingsvaartuigen-krijgen-naam-havenplaatsen

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 01/12/2021 | 20:01 uur
Het ontwerp is nog niet klaar. Grote dingen wijzigen kan niet echt, gaat nu echt om details. Maar die details kunnen het leven wel belangrijk maken.
Een bestek is nooit perfect geschreven, maar door de Belgen kan er eigenlijk geen afwijking zijn, want die zijn bij elke vraag bang dat het geld kost.
Dan zien we het ontwerp en is het bijvoorbeeld 'oh, het zou echt handig zijn als we deze meter hier kunnen aflezen'. Of het net anders plaatsen van een stoel oid.

We doen het echt graag met de Belgen, maar waar onze organisatie in veel opzichten een ramp is, is daar vrijwel alles erger. Het is echt een sterfhuis.

Kvo
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/12/2021 | 18:40 uur
Dit meen je niet toch, alweer? Maar hoe halen we voordeel uit een Franse toevoeging op het moment dat het platform al uit de projectfase is? De beperkende financiën van onze Zuiderburen hebben lijkt mij met name in die fase beperkend gewerkt voor het eindproduct.

Met Franse toevoeging is er enkel hoogstens een schaalvoordeel in materiaal en subsysteem kosten waarvan ik niet denk dat de Fransen onze kostprijs bij gaan stellen.



De winst had er toch juist ingezeten

Misschien op dit moment is er voor ons 0 winst te behalen maar met het oog op de toekomst qua upgrades en vervanging van de toolboxen (levensduur van de toolbox is slechts 10 jaar). Ik denk dat dat het moment is dat we winst kunnen pakken, en ja de kleine hoeveelheid NL bedrijven die meedoen aan de productie van deze schepen daar halen we iets uit bij het aansluiten van de Franse (en Britten).

De grote winnaar is en blijft Frankrijk in dit geval.

Citaat van: Thomasen op 01/12/2021 | 17:36 uur
Schijnbaar is er intern recent eea over gecommuniceerd. Was ik niet bij. Maar belangrijkste take-away was dat wij prima met die Fransen kunnen werken, maar de Belgen erg problematisch zijn. En dat is terug te leiden tot geld, en echt behoorlijk. Dezelfde problemen als met ASWF, maar dan erger.

Denk dat als de MN erbij komt het alleen maar beter kan worden.
Dat maakt het voor het andere project waar de Franse aan trekken natuurlijk extra gevaarlijk voor de Nederlandse concurrentie.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 01/12/2021 | 17:36 uur
Schijnbaar is er intern recent eea over gecommuniceerd. Was ik niet bij. Maar belangrijkste take-away was dat wij prima met die Fransen kunnen werken, maar de Belgen erg problematisch zijn. En dat is terug te leiden tot geld, en echt behoorlijk. Dezelfde problemen als met ASWF, maar dan erger.

Denk dat als de MN erbij komt het alleen maar beter kan worden.

Dit meen je niet toch, alweer? Maar hoe halen we voordeel uit een Franse toevoeging op het moment dat het platform al uit de projectfase is? De beperkende financiën van onze Zuiderburen hebben lijkt mij met name in die fase beperkend gewerkt voor het eindproduct.

Met Franse toevoeging is er enkel hoogstens een schaalvoordeel in materiaal en subsysteem kosten waarvan ik niet denk dat de Fransen onze kostprijs bij gaan stellen.



De winst had er toch juist ingezeten
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Thomasen op 01/12/2021 | 17:36 uur
Schijnbaar is er intern recent eea over gecommuniceerd. Was ik niet bij. Maar belangrijkste take-away was dat wij prima met die Fransen kunnen werken, maar de Belgen erg problematisch zijn. En dat is terug te leiden tot geld, en echt behoorlijk. Dezelfde problemen als met ASWF, maar dan erger.

Denk dat als de MN erbij komt het alleen maar beter kan worden.

MN = Marine Nationale?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Stoonbrace op 01/12/2021 | 16:12 uur
Ze waren dat natuurlijk al. Europese aanbesteding, hé.

Huzaar1 bedoelt waarschijnlijk mee delen in de ontwikkelingskosten zowel van de schepen als de modules, deze kosten komt nu geheel voor rekening van BE/NL.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 01/12/2021 | 15:06 uur
Onze schepen zullen er niet goedkoper door worden.

Ze waren dat natuurlijk al. Europese aanbesteding, hé.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 01/12/2021 | 15:06 uur
Onze schepen zullen er niet goedkoper door worden.
Maar 1 lachende 3de waarschijnlijk ...  :hrmph:

Dat eventueel Frankrijk in het BE/NL MCM project stapt heeft waarschijnlijk te maken met het project Mine Risk Clearance for Europe (MIRICLE), een gesponsord project met o.a. EU geld en wordt geleid door Naval Group.
Frankrijk eet van meerdere walletjes mee en krijgt zo van meerdere kanten hun info en kunnen zo ook de meeste invloed uitoefenen in alle 3 MCM projecten, MIRICLE, BE/NL en FR/UK en zo ook de beste keus maken voor hun keuze.
En daarbij in het BE/NL project wordt nu al gebouwd en ge-engineerd, dus van de plank, minder risico en financieel aantrekkelijker voor de Fransen.   

EC selects Naval Group Belgium to lead MIRICLE MCM project

Sponsored by the EC and eight EU states, the project is set at a worth of $11.8m and will be taking place under the EDIDP programme.

The European Commission (EC) has selected a consortium led by Naval Group Belgium to define and develop a technology and roadmap for the next generation of European maritime mine countermeasure (MCM) capabilities.

Known as Mine Risk Clearance for Europe (MIRICLE), the project is valued at $11.8m (€10m) and is being sponsored by the EC and eight EU member states.

It will be implemented under the umbrella of the European Defence Industrial Development Programme (EDIDP) and is in line with the PESCO project Maritime semi- Autonomous Mine Counter Measures (MAS MCM).
   
The wholly-owned subsidiary of Naval Group will lead the MIRICLE project for 24 months.

The companies supporting Naval Group Belgium and its parent company Naval Group include ECA Robotics (France), ECA Robotics (Belgium), TNO, Forceapp, Space Applications Services (Belgium), Thales, Cafa Tech, DotOcean, Ośrodek Badawczo -Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.

Sistrade Software Consulting, Elwave, Sociedad Anónima de Electrónica, Submarina S.M.E, Vlaams Instituut voor de Zee, Terra Spatium, Office National d'Etudes et de Recherches Aérospatiales, Onera, Belss and Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare are also serving as the supporting companies.

These 19 partners working in the consortium will strengthen European capabilities in the mine countermeasures for tough environments and emerging threats.

MIRICLE project will help in achieving a 'European and sovereign capacity' in the future mine warfare and will create a path for the next generation 'made in Europe' countermeasure solutions.

https://www.naval-technology.com/news/naval-group-belgium-miricle-mcm-project/

Huzaar1

Onze schepen zullen er niet goedkoper door worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Volgens de website marineschepen.nl zou de Franse marine overwegen ook in het project te stappen. Opvallende stap want die zijn juist samen met de Britten een MCM project aan het draaien.

Dit kan betekenen dat ze stoppen met de Britten of dat er dan misschien 4 landen gebruik gaan maken van dit scheepstype.

CitaatEn mogelijk blijft het niet bij twee landen, zo begreep Marineschepen.nl. Frankrijk zelf heeft interesse getoond om ook in het programma te stappen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want Nederland en België hebben immers al de nodige investeringen gedaan. Maar beide landen verwelkomen de Franse interesse.

https://marineschepen.nl/nieuws/Eerste-kiel-nieuwe-mijnenbestrijdingsvaartuig-voor-Nederland-en-Belgie-gelegd-301121.html#disqus_thread

Dennis123

Citaat van: Stoonbrace op 30/11/2021 | 14:45 uur


Mooie scheepsnamen, zeker de Zr.Ms. Vlissingen.
Wel jammer dat nu juist die naam gekozen wordt terwijl Vlissingen normaal de stad is waar de schepen gebouwd/afgebouwd zijn. Maar juist deze klasse aan zich voorbij zag gaan.... Voelt in dit geval meer als een trap na :silent:

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 30/11/2021 | 18:43 uur
Er moeten er natuurlijk 3 in Vlaanderen, en 3 in Wallonië.

15,3 in seastate 4.
Erg laag, maar kan voor een dikkertje nog wel ok zijn.

Rompsnelheid voor een bootje met obesitas is drama. 15kts is wel langzaam ja. Benieuwd wat daar van overblijft na een paar jaren dienst

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 30/11/2021 | 18:29 uur
Schieten kun je uiteindelijk vanuit de drone doen.

En qua sensoren weet ik niet of de OPV echt een voordeel heeft voor dergelijke taken. Weet niet of ze een gatekeeper achting iets krijgen en wat er qua EW op komt.

Op buitenboordmotoren schieten vanuit een drone? Denk niet dat we al zo ver zijn...

OPV heeft denk ik het voordeel qua communicatie en ESM. De slipway is handig, al zie je vaak dat ze toch met twee FRISC's tegelijk eropaf gaan (nadat de heli de interceptie heeft gedaan.)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2253
Citaat van: Huzaar1 op 30/11/2021 | 17:16 uur
Ik heb het over belgie. Ik snap dat dit bijdraagt aan de band. Ik snap tegelijk niet wat een stad als luik of brussel moet met een verband met een schip. Het NL artikel stelde al een slimme (voorwaardelijke) eis; de schepen moeten bezocht kunnen worden door de boot.

Dat heeft natuurlijk ook wel te maken met het relatief kleine aantal kust steden bij de Belgen (65 km t.o.v. 523 km bij ons).

Citaat van: Harald op 30/11/2021 | 16:51 uur
Naval Group Lays Keel of 1st MCM Vessel of Belgian-Dutch rMCM Program

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/11/naval-group-lays-keel-of-1st-mcm-vessel-of-belgian-dutch-rmcm-program/?nowprocket=1

Leuk artikel, opvallend is dat men aangeeft dat het LARS systeem naast de MCM USV ook geschikt is voor '' commando boats'' = FRISC achtige boten. Ook vind ik de topsnelheid van 15,3 knopen zeer laag.



Huzaar1

#2252
Citaat van: Parera op 30/11/2021 | 17:11 uur
Ik denk dat zoals defensie zelf ook aangeeft in de kamerbrief kan dit bijdragen aan de band tussen (de bevolking van) de steden en Defensie. Daarnaast is het ook een mooie symbolische band tussen de schepen en de steden. Met regelmatige haven bezoeken aan de steden kan defensie deze banden ook warm houden.

Een stuk uit de kamerbrief

Ik heb het over belgie. Ik snap dat dit bijdraagt aan de band. Ik snap tegelijk niet wat een stad als luik of brussel moet met een verband met een schip. Het NL artikel stelde al een slimme (voorwaardelijke) eis; de steden moeten bezocht kunnen worden door de boot.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"