Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Harald

#2324
Frankrijk wil (bijna) zelfde mijnenbestrijdingsvaartuigen als Nederland en Belgi?
:hrmph: voelt als Frankrijk is de lachende derde, ontwikkelingskosten zijn reeds betaald en Naval Group heeft ook gedeeltelijk zelf kunnen bepalen van ontwerp, systemen e.d.)

Frankrijk, Nederland en Belgi? hebben gisteren in Parijs tijdens de internationale marinebeurs Euronaval een samenwerkingsovereenkomst ondertekend op gebied van mijnenbestrijding. Frankrijk heeft daarin bevestigd dat het ontwerp van de Franse mijnenbestrijdingsvaartuigen gebaseerd zal zijn worden op de Belgisch-Nederlandse schepen die momenteel in Frankrijk onder de vlag van de Franse werf Naval Group worden gebouwd.



.../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Frankrijk-gaat-mijnenbestrijdingsschepen-baseren-op-Nederlandse-en-Belgische-191022.html

Parera

Hier de video van de seatrails van het LARS systeem zoals we dat gaan ontvangen op de MCM's. Er komt geen personeel aan te pas, het systeem vaart gewoon in de LARS en daarmee ligt het stabiel in de cradle waardoor het veilig aan boord getakeld kan worden.


StrataNL

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 14:48 uur
ok, bedankt.

bij het docken en undocken van een USV ( te water) moet er dan ook personneel/mensen lopen op die rand ?  om bijvoorbeeld de touwen om de bolders vast en los te maken ?
Lijkt me niet, het is een soort cradle waar de USV in wordt opgesloten.

Citaat van: Ace1 op 16/07/2022 | 11:56 uur
Wat is jouw bron?
https://twitter.com/uMCM_MMG

Wel een beetje bij de les blijven Ace!  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 14:05 uur


Is dat links op het achterdek van de Geosea, een 'floating dock' met daarin een USV, welke ook toegepast wordt op de nieuwe MCM schepen ?
ziet dat er straks zo in werkelijkheid uit ?... best een groot "lomp" gevaarte


Wat is jouw bron?

Harald

Citaat van: StrataNL op 15/07/2022 | 14:23 uur
Dit is een soort prototype, maar het is wel het idee.
ok, bedankt.

bij het docken en undocken van een USV ( te water) moet er dan ook personneel/mensen lopen op die rand ?  om bijvoorbeeld de touwen om de bolders vast en los te maken ? 

StrataNL

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 14:05 uur


Is dat links op het achterdek van de Geosea, een 'floating dock' met daarin een USV, welke ook toegepast wordt op de nieuwe MCM schepen ?
ziet dat er straks zo in werkelijkheid uit ?... best een groot "lomp" gevaarte
Dit is een soort prototype, maar het is wel het idee.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald



Is dat links op het achterdek van de Geosea, een 'floating dock' met daarin een USV, welke ook toegepast wordt op de nieuwe MCM schepen ?
ziet dat er straks zo in werkelijkheid uit ?... best een groot "lomp" gevaarte

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 22/06/2022 | 19:44 uur
Sea state is zeegang, dat is weer een ander probleem voor deze schuitjes, deze kunnen niet meer handelen dan aanschietende zee.
Scheepsstabiliteit is wat anders, dat is de mate waarin een schip zichzelf weer op kan oprichten na uit zijn evenwicht te zijn gebracht.
Een te kleine stabiliteit kan leiden tot het kapseizen van een schip.
Ik refereerde aan de sea state in relatie tot het lanceren en recoveren van de USV's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kornet43

Sea state is zeegang, dat is weer een ander probleem voor deze schuitjes, deze kunnen niet meer handelen dan aanschietende zee.
Scheepsstabiliteit is wat anders, dat is de mate waarin een schip zichzelf weer op kan oprichten na uit zijn evenwicht te zijn gebracht.
Een te kleine stabiliteit kan leiden tot het kapseizen van een schip.

StrataNL

#2315
Citaat van: Lex op 21/06/2022 | 23:28 uur
Mag aannemen dat eea toch is onderzocht door Marin?
Een Frans ontwerp van een Franse werf? Misschien, maar dan nog blijft het een compromis.

Citaat van: Kornet43 op 22/06/2022 | 13:20 uur
Men heeft de lengte van deze schuitjes al verlengt met een meter, van 81 naar 82 meter vanwege de stabiliteit. Ook is de kraan al verplaatst vanwege de slechte stabiliteit.
"Slechte stabiliteit" is geen juiste term. Er zijn nou eenmaal onder andere eisen gesteld aan de seastate waarin die USV's binnengehaald moeten kunnen worden, dat levert uitdagingen op.

Citaat van: Nikehercules op 21/06/2022 | 23:41 uur
Waarom denk je dat? Op basis van de vorm?
Onder andere. Rompontwerp gaat ook vaak over verhoudingen en coĆ«fficiĆ«nten. lengte/breedte verhouding etc.  Dit schip heeft een vol grootspant en een scherp voor- en achterschip. De brug staat vrij ver naar voren, dat zorgt automatisch al voor hogere acceleraties.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kornet43

Men heeft de lengte van deze schuitjes al verlengt met een meter, van 81 naar 82 meter vanwege de stabiliteit. Ook is de kraan al verplaatst vanwege de slechte stabiliteit.

Nikehercules

Citaat van: StrataNL op 21/06/2022 | 23:22 uur
Erg benieuwd naar het vaargedrag van deze dingen, kan nog weleens vies tegenvallen in een zeetje.

Waarom denk je dat? Op basis van de vorm?

Lex

Citaat van: StrataNL op 21/06/2022 | 23:22 uur
Erg benieuwd naar het vaargedrag van deze dingen, kan nog weleens vies tegenvallen in een zeetje.
Mag aannemen dat eea toch is onderzocht door Marin?

StrataNL

Erg benieuwd naar het vaargedrag van deze dingen, kan nog weleens vies tegenvallen in een zeetje.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera