Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

walter leever

Citaat van: Lex op 01/01/2016 | 15:52 uur
Volgens mij is dat reeds meerdere keren gebeurd door de inzet van een OPV tbv de HOA te wijzigen in een Fregat.



Dus die Hollands doorschuiven(indien mogelijk)naar de kustwacht,iets waar ze veel beter voor geschikt zijn,en in de plaats misschien 4 goed bewapende korvetten(om die taken uit te voeren),4M-vervangers(ook fatsoenlijk bewapend en uitgerust)en we hebben weer 4-4-4-4,begint al ergens op te lijken. :P

Lex

Citaat van: Poleme op 01/01/2016 | 15:34 uur
We gaan nog eens hard tegen de Holland klasse beperkingen aanlopen.
Volgens mij is dat reeds meerdere keren gebeurd door de inzet van een OPV tbv de HOA te wijzigen in een Fregat.


Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/12/2015 | 22:54 uur
Als ze 2027 nog steeds willen halen dan zullen ze wel moeten.
Op dit moment is een MFF ruim 20 jaar oud en de andere is ruim 22,5 jaar oud.
De Mid Life Update voor het MFF houdt ze militair relevant tot 2020.
MAAR, ... beide MFF's hebben al problemen met hun gasturbine's en kruisvaart diesels.
Reden: MEER en INTENSIEVER gebruik dan berekend tijdens het ontwerp.  Idem dito voor onze LCF's, die ook al problemen met hun gasturbine's en generator sets.  Daarnaast is het MFF Combat Management System al verouderd, idem voor Harpoon's en AIM-7P Sea Sparrows.
Dat gaat nog leuk worden, 32 tot 35 jaar door blijven varen met een fregat.
Levensduurkosten.  Tjak, een badkuip wordt in 2 gelijke delen gehakt.  De doorsnede geeft een zeer goed verloop van de exploitatie kosten weer.
De exploitatie kosten zitten nu al in een stijgende lijn.

In 1983 streefde men er nog naar om de MFF's niet duurder te laten kosten dan 360 gulden.  Uitgaande van gemiddeld 3% inflatie per jaar is dat in 2016 EUR 433 miljoen.  Door de grote onderzeeboot dreiging liep dat echter op tot afhankelijk wat je meetelt, 450 - 518 miljoen gulden.
Stel je eens voor dat we de MFF dezelfde 'goud beplate' high end prestaties & capaciteiten gaan geven.
En laten we die NLG 450 - 518 miljoen eens vertalen naar 2016 Euro's: geeft een aanschafprijs van EUR 541 - 623 miljoen.
Verrek, dat riekt naar de aanschafprijs van een Duitse F-125 !  Alleen heeft die geen ESSM's en geen ASW capaciteit.
Wat gaan we dan voor een fregatten krijgen als we slechts circa EUR 350 per schip te besteden hebben ?

En dan hebben we nog 4 OPV's.  Die heel waardevol zijn in politionele acties in lage dreiging scenario's tijdens de jaren 90 of het eerste decennium van de 21ste eeuw.
Ik vindt het nog steeds een blunder, dat men de Holland klasse niet heeft gebaseerd op een SIGMA XL of Franse Lafayette klasse met voorzieningen voor Harpoons, ESSM's en MK.41 torpedo's but not fitted yet.
We gaan nog eens hard tegen de Holland klasse beperkingen aanlopen.

Tenslotte, heeft onze Gouden Driehoek in de jaren 20 nog wel de expertise om een fregat te ontwerpen en te ontwikkelen?   ;)

Ik ben ZEER somber gestemd over een eventuele MFF vervanger.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 28/12/2015 | 20:11 uur
Echter zien we ook de focus op voortzettingsvermogen, crew comfort, en multifunctionele opstapruimte. Het OPV telt ook 3700 ton, meer dan het MPF, de vervanger zal dus zeer waarschijnlijk ook behoorlijk ruim zijn.

Ik hoop in ieder geval dat er eindelijk weer eens ruimte voor 2 heli's op komt.
Kijk eens naar de Franse Lafayette klasse lichte fregatten / 'zware' OPV's van maximaal 3.600 ton.
Die varen met een standaard bemanning van 141 koppen, plus voldoende plaats voor opstappers.  Kan maximaal 50 dagen op zee verblijven.  Heeft een maximaal bereik van 9.000 zeemijlen / 16.668 km bij 12 knopen t.o.v. 5.000 nm / 9.260 km bij 15 kts voor een MFF.  En moet net als het MFF en Holland klasse in staat zijn om mondiaal te opereren.   En dit schip haalt een maximum vaart van 25 knopen op een COmbined Diesel And Diesel (CODAD) aandrijving van 4 SEMT Pielstick 12PA6 'karren'.  Hetzelfde type 'karren' die je ook vindt in SIGMA korvetten.  Kijk niet raar op, als men bij de MFF vervanger, al la Deense grote oppervlakte schepen & Lafayette, geen gasturbine aandrijving meer toepast.  Want te duur in aanschaf en exploitatie.

Twee boordheli's is inderdaad zeer belangrijk voor ASW missies.  Maar om 2 inzetbare, helaas fundamenteel deficiënte, NFH-90's op een KM schip te krijgen is nu en in de toekomst een te grote uitdaging.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Aanvulling  De Spaanse marine gaat de Santa María  Klasse (Spaanse versie van de  Oliver Hazard Perry Klasse) vervangen door de  F-110 Klasse vermoedelijk in 2022.

Ace1

#1693
Citaat van: Thomasen op 31/12/2015 | 00:28 uur
Klein zijstapje, maar iemand een overzicht van het huidige Europese ~fregatten bestand met bij voorkeur geplande in en uitroulatie van eenheden?

Om te zien wat de 'grotere omgeving' van deze schepen gaat worden.

De Type 23 Fregatten gaan bij de Royal Navy vervangen worden door de Type 26 Fregatten vermoedelijk in 2022.

Bij de Franse Marine worden de Tourville Klasse en de Georges Leygues Klasse vervangen door de Fremm Fregatten.

Overzicht van in diensttreding van de Franse Fremm Fregatten.

http://www.navyrecognition.com/index.php/west-european-navies-vessels-ships-equipment/french-navy-marine-nationale-vessels-ships-equipment/french-navy-marine-nationale-frigates-and-destroyers/786-fremm-aquitaine-class-multi-mission-frigate-asm-asw-anti-submarine-frigates-fregates-anti-sous-marines-d650-d651-d652-d653-d654-d655-d656-d657-normandie-marine-nationale-french-navy-mohammed-vi-morocco-dcns-datasheet-pictures-photos-video-specifications.html

Bij de  Italiaanse Marine worden Maestrale Klasse en de Lupo Klasse vervangen door de Fremm Fregatten.

2 Fremms actief.

http://www.marina.difesa.it/EN/thefleet/ships/Pagine/Multi-role_Frigates.aspx

Bij de Duitse marine worden de Bremen F122 Klasse in 2016 vervangen door de  Baden-Württemberg  F125 Klasse  

dudge

Klein zijstapje, maar iemand een overzicht van het huidige Europese ~fregatten bestand met bij voorkeur geplande in en uitroulatie van eenheden?

Om te zien wat de 'grotere omgeving' van deze schepen gaat worden.

walter leever

Citaat van: Lex op 30/12/2015 | 21:14 uur
Het lijkt me toch echt beter om de bijdragen hier te beperken tot de titel van dit topic.

Daarom zei ik toch laten we eerst voor die 4 (  ;) ) M-vervangers gaan. :devil:

Lex

Het lijkt me toch echt beter om de bijdragen hier te beperken tot de titel van dit topic.

Harald

#1689
Een AOR naast de JSS KD is geen overbodige luxe, zeker niet als we de JSS in de toekomst vaker uitlenen aan de NAVO of EU. Of dat we de JSS samen gaan gebruiken met Duitsland, zoals zeker als we naar een groter fregatten bestand gaan. Mijn voorkeur is dan een LSV19000.

En in de toekomst beide LPD's vervangen door een afgeleide van de JSS, wel met dock en een grotere hangaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 30/12/2015 | 19:20 uur
2de tanker gaat vermoedelijk niet meer gebeuren nadat de samenwerking met de Duitsers is getekend. JSS delen met Dui en Dui deelt dan zijn tankers. Net als KL met tanks

Dat is de goedkoopste en meest voor de hand liggende oplossing, fraai is anders.

Master Mack

2de tanker gaat vermoedelijk niet meer gebeuren nadat de samenwerking met de Duitsers is getekend. JSS delen met Dui en Dui deelt dan zijn tankers. Net als KL met tanks

Kaaskop2

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2015 | 17:20 uur
Een 2e JSS zou mijn voorkeur genieten echter door het chronisch tekort aan tankcapaciteit, zeker als het JSS ook nog eens ge-time-shared gaat worden met Duitsland en de grotere tankcapaciteit van een AORH zou ik nu gaan voor een tanker van de plank. Bijkomend voordeel is dat een tanker de helft kost van een JSS.

Een 2e JSS (eventueel met dock) als Rotterdam vervanger waarna tzt de Johan de Witt ingeruild kan worden voor een LHD incl. dock.


Of je gaat op (lange) termijn gewoon voor drie JSS'en met dok in plaats van twee LPD's en een JSS. Dan is er ook altijd een schip beschikbaar.  

walter leever

#1685
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2015 | 17:20 uur
Een 2e JSS zou mijn voorkeur genieten echter door het chronisch tekort aan tankcapaciteit, zeker als het JSS ook nog eens ge-time-shared gaat worden met Duitsland en de grotere tankcapaciteit van een AORH zou ik nu gaan voor een tanker van de plank. Bijkomend voordeel is dat een tanker de helft kost van een JSS.

Een 2e JSS (eventueel met dock) als Rotterdam vervanger waarna tzt de Johan de Witt ingeruild kan worden voor een LHD incl. dock.


idd,eerst een "gewone"tanker,misschien dan een 2e JSS(misschien een idee om allebei de helft te betalen voor die 2e,duitsl/nld?)

Maar als dit zou gebeuren eerst en vooral genoeg M-opvolgers(ik zeg 4 :P),dan is die tanker dus echt wel nodig,daarom eerst die 4 nieuwe en dan kan de KM zeggen"ja nu hebben we eigenlijk ook een tanker nodig" (slim spelen :devil:),en dan komt die 2e JSS er misschien ook wel(samen betaald)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 30/12/2015 | 16:45 uur
dat is idd wel een flink verschil
maar dan is het de vraag  hoeveel hebben we nodig
het liefst zie ik er een 2de JSS bijkomen, maar als de vraag naar brandstof ver boven hetgene wat 2 JSS'en kunnen leveren uitstijgt wordt dat natuurlijk lastig

Een 2e JSS zou mijn voorkeur genieten echter door het chronisch tekort aan tankcapaciteit, zeker als het JSS ook nog eens ge-time-shared gaat worden met Duitsland en de grotere tankcapaciteit van een AORH zou ik nu gaan voor een tanker van de plank. Bijkomend voordeel is dat een tanker de helft kost van een JSS.

Een 2e JSS (eventueel met dock) als Rotterdam vervanger waarna tzt de Johan de Witt ingeruild kan worden voor een LHD incl. dock.