NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Flyguy

Dan mag Venezuela wel even wachten totdat de JHDW weer in de vaart is en de Rotterdam weer terug is.  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/09/2012 | 20:38 uur
Waarschijnlijk lost het zich allemaal wel op en loopt het zo'n vaart niet. Maar wat nou als er opeens Venozolaanse troepen worden uitgenodigd, en komen (beide lijkt mij een welhaast onmogelijk kleine kans), zitten we wel opeens met een aardig probleem. Nu is de kans erop ongeloofelijk klein, maar het scenario klonk een jaartje terug nog weer als volledige onzin, en nu opeens is het gebaseerd op recente gebeurtenissen. Ik denk dat dit bij de dienst een flink onderwerp is.

Make my day... het zou in Den Haag wat slaperige oogjes doen openen. (al loopt mijn vakantie in december dan wel gevaar)

dudge

Citaat van: Cigarz op 30/09/2012 | 20:20 uur
Ben benieuwd wat de rol van Venezuela gaat worden in de huidige politieke situatie op Curacao. Zeker nu de (demissionair) premier van Curacao in een interview op de Venezolaanse televisie noga beschuldigende uitlatingen in de richting van Nederland heeft gedaan....

Waarschijnlijk lost het zich allemaal wel op en loopt het zo'n vaart niet. Maar wat nou als er opeens Venozolaanse troepen worden uitgenodigd, en komen (beide lijkt mij een welhaast onmogelijk kleine kans), zitten we wel opeens met een aardig probleem. Nu is de kans erop ongeloofelijk klein, maar het scenario klonk een jaartje terug nog weer als volledige onzin, en nu opeens is het gebaseerd op recente gebeurtenissen. Ik denk dat dit bij de dienst een flink onderwerp is.

Cigarz

Ben benieuwd wat de rol van Venezuela gaat worden in de huidige politieke situatie op Curacao. Zeker nu de (demissionair) premier van Curacao in een interview op de Venezolaanse televisie noga beschuldigende uitlatingen in de richting van Nederland heeft gedaan....

Lex

'Wilsoe was pro-FOL-basis'

CURAÇAO – Demissionair minister Elmer Wilsoe was onder het bewind van premier Suzy Römer van 1998-1999 een fervent voorstander van de Forward Operating Location (FOL) basis. Dit meldt Römer in een persbericht. Hiermee reageert zij op de bewering van PS-leider Helmin Wiels die Römer als verantwoordelijke stelt.

De partij van Wiels, waarvan Wilsoe ook deel uitmaakt, is tegen de FOL-basis op ons eiland. Dit klinkt Römer raar in de oren en is van mening dat Wiels de waarheid verdraaid. In de tijd van Römer was Wilsoe haar adviseur. Volgens haar hebben zij samen ervoor gezorgd dat de FOL-basis op Curaçao kwam en heeft Wilsoe deze contracten zelfs verdedigd in de Tweede Kamer.

Drugsbestrijding
Het FOL-verdrag regelt de samenwerking tussen Nederland en de Verenigde Staten op het gebied van drugsbestrijding vanuit de lucht. Amerikaanse vliegtuigen hebben toestemming om 'forward operating locations' te gebruiken op de luchthavens van Curaçao en Aruba. Volgens Wiels is de FOL-basis hier voor andere doeleinden zoals spionage op Venezuela. De Venezolaanse president Hugo Chávez heeft al eerder laten weten niet zo blij te zijn met Amerikanen op zo'n korte afstand van Venezuela.

Vers geperst,
28-09-2012 15:54

Lex

Brit helpt Hr. Ms. Van Amstel

DEN HELDER- Voor het eerst heeft een Britse officier meegevaren op stationsschip Hr. Ms. Van Amstel  in het Caribisch gebied. Dit biedt de mogelijkheid om binnen de territoriale wateren van Saint Kitts and Newis naar drugssmokkelaars te zoeken.

Heldersche Courant,
Woensdag 26 september 2012

Lex

Van Amstel nu al succesvol

Den Helder - Hr. Ms. van Amstel heeft deze maand de taken als stationsschip overgenomen van Hr. Ms. Tromp. In korte tijd is haar term als stationsschip nu al succesvol, dankzij intensieve samenwerking met het Kustwachtsteunpunt Sint Maarten bij de Bovenwindse eilanden.

Actief patrouilleren en het uitwisselen van kennis en ervaring met het kustwachtboardingteam draagt bij aan een effectieve counterdrugsmissie. Een groot voordeel van deze samenwerking is dat het operatiegebied is vergroot en dat de belangrijkste drugsmokkelroutes kunnen worden gecontroleerd.

Sinds de Nederlandse Lynx haar laatste vlucht heeft gemaakt, ondersteunt een Belgische crew het stationsschip in het uitvoeren van haar taken met een Alouette helikopter. De boordhelikopter vergoot het operatiegebied van het schip.

Redactie DHA
21-09-2012 07:04

Flyguy

Citaat van: Elzenga op 17/09/2012 | 20:42 uur
ok...dus niks van amfibische landingen e.d.
Nee, tenzij er een lpd in de buurt is.
Amfibisch opereren vanaf de pelikaan wordt gewoonlijk alleen gedaan door marns.

Elzenga

Citaat van: Flyguy op 17/09/2012 | 19:41 uur
Citaat van: Elzenga op 17/09/2012 | 19:35 uur
Ok...en krijgen die ook amfibische training?
Bijstands training.
ok...dus niks van amfibische landingen e.d.

Flyguy

Citaat van: Elzenga op 17/09/2012 | 19:35 uur
Ok...en krijgen die ook amfibische training?
Bijstands training.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 17/09/2012 | 19:34 uur
Citaat van: Flyguy op 17/09/2012 | 19:33 uur
Volgens mij de 101 man van de gecombineerde luchtmacht en landmacht luchtdoelartillerie eenheid.
Klopt.
Ok...en krijgen die ook amfibische training?

A.J.

Citaat van: Flyguy op 17/09/2012 | 19:33 uur
Volgens mij de 101 man van de gecombineerde luchtmacht en landmacht luchtdoelartillerie eenheid.

Klopt.

Flyguy

Citaat van: Elzenga op 17/09/2012 | 19:26 uur
Van welke eenheid?
Volgens mij de 101 man van de gecombineerde luchtmacht en landmacht luchtdoelartillerie eenheid.

Elzenga


Lex

Militaire oefening op Bonaire

CURAÇAO – Het schip Hr.Ms. Pelikaan vaart vandaag de haven van Bonaire binnen om ongeveer honderd militairen op het eiland te brengen. De militairen komen voor een oefening van de compagnie in de West, bedoeld om in de toekomst eventueel militaire bijstand te kunnen leveren.

De oefening is een onderdeel van het reguliere oefenprogramma voor de compagnie, die om de vier maanden wordt gewisseld op Curaçao. De training vindt plaats op Bonaire, omdat de eenheid verantwoordelijk is voor het leveren van directe militaire bijstand na verzoek van de rijksvertegenwoordiger.

Vers geperst.com,
17-09-2012 12:08