NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 23/09/2009 | 03:02 uur
Alleen dan rust mij alleen de vraag hoe ik erachter kan komen hoe en wat de ADAM en luchtmobielers uit Noordwegen met zekerheid verdienen.

Je hebt (kent) toch ook een admeur met NSK-connecties? Als die er niet achter kan komen, stap je de ADAM op en vraagt het op bureau commandement. En als dat allemaal niet werkt of je loopt tegen een muur van onwil, PM je me maar. Maar eerst zelf proberen!  ;)

cw2cu

Geweldig wat een hulp!!

Ik ga dit zeker doorspelen naar hogerop om hun mening erover te vragen. Om vervolgens verdere stappen te ondernemen. Met deze basis moet ik in ieder geval wat verder komen.

Alleen dan rust mij alleen de vraag hoe ik erachter kan komen hoe en wat de ADAM en luchtmobielers uit Noordwegen met zekerheid verdienen.

Nogmaals bedankt en ik ga er zeker mee aan de slag

KapiteinRob

Citaat van: regeling voeding en huisvesting militairen op 23/09/2009 | 02:29 uur
1. Van het betalen van de bijdrage voor huisvesting en voeding is vrijgesteld de militair:

die in de regel dagelijks reist tussen de plaats van tewerkstelling en zijn woning en aan wie uitsluitend om redenen van dienst huisvesting wordt verleend;


Dus wat doet een beetje slimme inwonende militair die betaalt voor voeding en huisvesting net voordat hij voor 4 maanden naar de west gaat?  8)

Juist..... ;)

KapiteinRob

Ach, nu ik toch bezig ben nog eentje waar men op kan schieten......

In de Regeling Voeding en Huisvesting Militairen staat in hoofdstuk 4 (Vrijstellingen), artikel 12 , 1e lid onder "a" een leuk nadenkertje voor de KL-collega's die in Nederland dagelijks op en neer rijden naar huis:

1. Van het betalen van de bijdrage voor huisvesting en voeding is vrijgesteld de militair:

die in de regel dagelijks reist tussen de plaats van tewerkstelling en zijn woning en aan wie uitsluitend om redenen van dienst huisvesting wordt verleend;


Volgens mij staat hier dat deze collega's, die het niet is toegestaan naar Curacao te verhuizen  :P, dus verplicht worden gehuisvest op MBPARERA. Dus kan men ze niet laten betalen voor huisvesting en voeding.  ;)

KapiteinRob

#221
Even een voorschriftenpuzzel tussendoor......

In het Voorzieningenstelsel Buitenland Defensiepersoneel, hoofdstuk 2 paragraaf 3 staat (let vooral op hetgeen ik vetgedrukt heb gemaakt):

De defensie-ambtenaar is geplaatst in een gebied buiten Nederland, indien hij voor een tijdvak van langere duur dan dertig achtereenvolgende dagen - anders dan uitsluitend in verband met een militaire oefening - in dat gebied is tewerkgesteld:

aan de wal en in dat gebied is gevestigd, dan wel
aan boord van een varend schip dat is gestationeerd in het Caraïbisch gebied.

Met ingang van 1 januari 2004 luidt dit artikel:

De defensie-ambtenaar is geplaatst in een gebied buiten Nederland, indien hij voor een tijdvak van langere duur dan dertig achtereenvolgende dagen - anders dan uitsluitend in verband met een militaire oefening - in dat gebied is tewerkgesteld en in dat gebied is gevestigd.


Ergo, en ik nodig de Nederlandse grammaticakenners uit hierop te schieten als het niet zo is, zijn alle KL-militairen die momenteel voor 4 maanden op Curacao zitten daar niet geplaatst omdat ze niet op Curacao gevestigd zijn.

Goed, dan is de vraag: heb je recht op een toelage buitenland? Dat kan interessant worden, want in het tweede lid van artikel 7 in aangehaald VBD staat:

2. De defensieambtenaar met aanspraak op salaris die is geplaatst in een gebied buiten Nederland heeft aanspraak op een toelage-buitenland bestaande uit:

een koopkrachtcomponent bestaande uit een percentage, indien deze positief is, en
een verblijfscomponent bestaande uit een percentage,
beide berekend over het voor belanghebbende geldende standaard netto Nederland, en

een verplaatsingcomponent bestaande uit een nominaal bedrag.


Volgens mij rammelt er hier iets. Als je dit interpreteert zoals ik het nu doe, heeft dus geen enkele KL-er die voor 4 maanden op Curacao zit, recht op een toelage buitenland. Maar hoe zit het dan met een marinier/vlootbaal die voor 9 maanden daar geplaatst is en zich ook niet aldaar gevestigd heeft (want gewoon in Nederland woont)? Want die krijgt, zo wijst de praktijk uit, zeker wel een toelage buitenland.

Anyhow, als je kijkt naar de bemanning van de ADAM, het huidige stationsschip, klopt het dat ze geen toelage buitenland krijgen want in principe woont geen van de bemanningsleden op Curacao. Net zoals een langer dan 30 dagen in Noorwegen oefenende marinier of luchtmobieler ook geen toelage buitenland krijgt omdat ze daar niet wonen. Ik herhaal nog maar weer eens dat je van de KL-compagnie-collega's precies hetzelfde moet kunnen zeggen en dat ze dus geen recht op een toelage buitenland hebben. Ergo dienen ze dus net als de bemanning van de ADAM en de in Noorwegen oefenende collega's een vaar- respectievelijk (in hun geval) oefentoelage te ontvangen.

Ik onderstreep dus van mening te zijn dat de KL-collega's hier een niet eens door de voorschriften gedekt ordinair budget-bezuinigingsoor wordt aangenaaid. Iets waar ik bij het bekend worden van deze wisseling van de wacht al voor heb gewaarschuwd...... :'(

KapiteinRob

Je moet geen brief versturen; je moet een verzoek indienen. Daar moet een officieel uitslag op komen en als dat rammelt (afgewezen wordt), ga je in beklag. Dan komt het bij de beklagmeerdere en als die (doet JDV voor hem) dan e.e.a. weer afwijst, kun je naar de rechter stappen.

cw2cu

Citaat van: Kapitein Rob op 22/09/2009 | 20:53 uur
Citaat van: cw2cu op 22/09/2009 | 20:44 uur
Als er tegen ons wordt gezegd door de IGK dat we lopen te zaniken en er geen recht op hebben, vind ik dat ik bij de IGK weinig meer kan doen.

Pak het systeem dan ook officieel aan! De IGK is wat mij betreft een schijnvertoning; denk maar niet dat een IGK zich voor jou inzet. De IGK is er voor de organisatie.....

Dus check of de collega's op de ADAM inderdaad een vaartoelage krijgen en vervolgens dien je een verzoek ik om gelijk de collega's op de ADAM (=uitgezonden eenheid met standplaats in Nederland, net als jullie compagnie) te behandeld te worden, i.c. een oefentoelage te ontvangen. Overweeg je te beroepen op vermeend onbillijke behandeling en/of rechtsongelijkheid. Neem mee in je verhaal mee dat de langer dan 30 dagen in Noorwegen oefenende collega's ook geen buitenlandtoelage voor Noorwegen krijgen, maar ook op oefentoelage daar zitten. (en ook in het weekend "vrij" hebben.....)

Ik heb hier geen ervaring mee. Naar wie zou deze brief gestuurd moeten worden?
Bedankt in ieder geval voor jullie meedenken, hopen dat we zo nog ergens komen.

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 22/09/2009 | 20:44 uur
Als er tegen ons wordt gezegd door de IGK dat we lopen te zaniken en er geen recht op hebben, vind ik dat ik bij de IGK weinig meer kan doen.

Pak het systeem dan ook officieel aan! De IGK is wat mij betreft een schijnvertoning; denk maar niet dat een IGK zich voor jou inzet. De IGK is er voor de organisatie.....

Dus check of de collega's op de ADAM inderdaad een vaartoelage krijgen en vervolgens dien je een verzoek ik om gelijk de collega's op de ADAM (=uitgezonden eenheid met standplaats in Nederland, net als jullie compagnie) te behandeld te worden, i.c. een oefentoelage te ontvangen. Overweeg je te beroepen op vermeend onbillijke behandeling en/of rechtsongelijkheid. Neem mee in je verhaal mee dat de langer dan 30 dagen in Noorwegen oefenende collega's ook geen buitenlandtoelage voor Noorwegen krijgen, maar ook op oefentoelage daar zitten. (en ook in het weekend "vrij" hebben.....)

Lex

Citaat van: cw2cu op 22/09/2009 | 20:44 uur
Als er tegen ons wordt gezegd door de IGK dat we lopen te zaniken en er geen recht op hebben, vind ik dat ik bij de IGK weinig meer kan doen.
Dat zijn woorden de IGK onwaardig. Natuurlijk kan hij (en zijn staf) meer doen. Dat is aanhoren van de problemen in het veld, een onderzoek instellen en vervolgens een advies aan MINDEF geven.

cw2cu

Als er tegen ons wordt gezegd door de IGK dat we lopen te zaniken en er geen recht op hebben, vind ik dat ik bij de IGK weinig meer kan doen.

mikemans

Dat is een van de redenen dat er vakbonden zijn, die kunnen op een ander niveau met de organisatie in gesprek. Het komt op mij over dat de igk zijn gespreksvaardigheden heeft ingezet om een vooraf bedacht bericht te projecteren, dwars door alle redelijkheid en werkelijkheid heen

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 22/09/2009 | 02:47 uur
Ik had idd dat stationsschip ook als voorbeeld erbij kunnen halen maar ik ben er vrij zeker van dat het net zo snel in een hoekje geduwd zou worden als het voorbeeld over de luchtmobielers in Noorwegen.

Dat is niet in een hoekje geduwd; je hebt je laten overbluffen op basis van wat ik hier aan info tot me genomen heb. Leg het dan in ieder geval aan die vakbondsman voor!

cw2cu

Citaat van: Kapitein Rob op 22/09/2009 | 01:12 uur
Citaat van: cw2cu op 22/09/2009 | 01:03 uur
Toen ik als voorbeeld die luchtmobielers uit noorwegen aanhaalde was ook de enige opmerking: ja kan best, dat weet ik niet.
Dus erg ver kwam ik niet met voorbeelden.

Punt 1 had je er dan wat mij betreft bovenop moeten springen, want als ze niet weten hoe dat zit, hoe kunnen ze dan wel weten hoe het met jullie zit. Punt 2 vind ik het jammer dat jullie blijkbaar niets hebben gedaan (kunnen doen) met mijn voorbeeld van het stationsschip, i.c. nu Hr.Ms. Amsterdam. Ik denk dat je daarmee uitstekend had kunnen laten (in)zien dat er met 2 maten gemeten wordt. M.i. een gemiste kans als ik je posting goed begrijp.

Misschien dat ik het iets onduidelijk uitleg.
De admiraal bedoelde ermee te zeggen we niet moeten vergelijken met anderen, omdat we Nederlanders zijn en dus heel goed naar iemand anders kunnen wijzen en zeggen: die verdient meer of die krijgt dat weer. Hij was meer op zoek naar feiten die een soort van zwart op wit staan en hij zo duidelijker kon adviseren richting de tweede kamer.
Niet van: jullie kunnen wel meer willen qua salaris, want dat wil iedereen wel.

Zo kwam dat gesprek op ons (zandhazen) over.

Ik had idd dat stationsschip ook als voorbeeld erbij kunnen halen maar ik ben er vrij zeker van dat het net zo snel in een hoekje geduwd zou worden als het voorbeeld over de luchtmobielers in Noorwegen.

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 22/09/2009 | 01:03 uur
Toen ik als voorbeeld die luchtmobielers uit noorwegen aanhaalde was ook de enige opmerking: ja kan best, dat weet ik niet.
Dus erg ver kwam ik niet met voorbeelden.

Punt 1 had je er dan wat mij betreft bovenop moeten springen, want als ze niet weten hoe dat zit, hoe kunnen ze dan wel weten hoe het met jullie zit. Punt 2 vind ik het jammer dat jullie blijkbaar niets hebben gedaan (kunnen doen) met mijn voorbeeld van het stationsschip, i.c. nu Hr.Ms. Amsterdam. Ik denk dat je daarmee uitstekend had kunnen laten (in)zien dat er met 2 maten gemeten wordt. M.i. een gemiste kans als ik je posting goed begrijp.

cw2cu

Citaat van: Kapitein Rob op 22/09/2009 | 00:00 uur
Citaat van: cw2cu op 21/09/2009 | 21:00 uur
De IGK die is zojuist langsgekomen en we hebben onze punten opgenoemd. Maar ze hadden op het meeste wel een weerwoord met dat het geen oefening is en we er dus ook geen recht op hebben.

Nog gewezen op het stationsschip dat wel oefenvaartoelage heeft als eenheid met thuishaven Den Helder (dus m.i. vergelijkbaar met jullie)?

Toen ik als voorbeeld die luchtmobielers uit noorwegen aanhaalde was ook de enige opmerking: ja kan best, dat weet ik niet.
Dus erg ver kwam ik niet met voorbeelden.