U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Piaggio Aero Unveils Hammerhead P-11HH Unmanned MALE Aircraft

Posted by Tamir Eshel / June 18, 2013

Piaggio Aero Industries unveiled at the 2013 Paris Air Show today, the Piaggio Aero P.1HH "HammerHead"- Unmanned Aerial System (UAS). The P.1HH HammerHead technological demonstrator was designed and built in less than one year and it has already successfully completed low speed taxi tests. Defense-Update reports.

paris13-125x125Piaggio Aero claims its new drone will offer an unmatched combination of range, wide operative speeds, fast climb gradient, high operational ceiling and the capability to carry a variety of payloads, providing end users with a powerful yet flexible defense system that outperforms other MALE Systems.

The unmanned variant is longer tan the Avanti II and is using a modified airframe, longer wings with high aspect ratio, and various installations of mission payloads, satellite links and line-of-site payloads. The Hammerhead is bound to become the largest UAS in Europe.

The design of the P.1HH HammerHead aims to be a unique ISR platform, able to climb up to 45.000 feet, loitering quietly at low speed (135 KTAS) with an endurance of up to 16 flight hours and capable of deploying at very high speed – up to 395 KTAS – to targets. Its capabilities include being able to host several payload combinations and to perform multiple missions: aerial, land, coastal, maritime and offshore security, COMINT/ELINT, electronic warfare as well as other roles.

A larger version is available to members

Selex ES was assigned the responsibility for the P.1HH's Mission System, delivering effective and flexible scenario planning, simulation and concepts of operations (CONOPS). Selex ES also provides the datalink and ground control system.

The drone will support 16 hours mission on station, with a payload weight of 500 lbs. with less fuel, the aircraft will be able to carry 200 pound payloads and fly up to a ceiling of 45,000 ft. The aircraft is developed in partnership between Avatnti and Selex ES was first announced during the IDEX 2013 show in Au Dhabi this year. Since then the first aircraft has performed taxi tests, in preparation for flight testing.

Zie link voor de plaatjes

http://defense-update.com/20130618_hammerhead-performs-taxi-tests-prior-to-first-flight.html

dudge

Citaat van: IPA NG op 01/06/2013 | 02:16 uur
Zitten nogal wat verschillen in. De Mantis is een MQ-9 achtig ding, de Talarion meer een soort Globalhawk. De Taranis is weer wat anders.

Klopt, ik doelde ook meer op, welke projecten voor 'grote UAV's' lopen nu in Europa?
En ja, dan zijn sommige stealth/non-stealth, jet of prop, HALE/MALE, concept/product en bewapend of niet/nauwelijks bewapend.

UAV's van het formaat Aladin en Raven B heb ik er maar buiten gelaten, anders wordt het waarschijnlijk een erg lange lijst. Maar dan vraag ik me nog af of ik de ontwikkelingen heb. 

Ace1

France Opts for U.S. Reapers

France has decided to buy two MQ-9 Reaper medium-altitude long endurance (MALE) drones from the USA, to extend the strategic reconnaissance capability of the French Air Force after the current Harfang drones end their planned mission in 2014. The two General Atomics (GA-ASI) MQ-9 Reapers that will be delivered by 2013 year-end. The two drones are not likely to be used in armed recce missions as they do  with the US Air Force. Defense-Update reports.

Meer info op onderstaande link

http://defense-update.com/20130531_france_opts_for_the_reaper.html

IPA NG

Is het niet veiliger om te gaan voor iets simpels als een King Air?
En dan doe maar niet de Liberty maar die versie die de Britten hebben, die heeft ook een SAR radar naar mijn weten.

SAR erin, EO/IR sensor erop en je kunt denk ik prima voor de dag komen.
(Ook meer ruimte voor bemanning.)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

doe maar 4 G 520 EGRETT, de kwaliteit is goed en het is made in Germany.


http://www.grob-aircraft.com/tl_files/pdf/NEW%20BROCHURES/G_520_egrett.pdf


Elzenga

Citaat van: Thomasen op 31/05/2013 | 23:42 uur
Je kunt niet om die reden alles uit blijven stellen. Belangrijk is wel om onder meer in de planning daar rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door een kleiner aantal aan te schaffen, te leasen oid. Maar dat kan alleen als er een gedegen en onderbouwde roadmap ligt. En die roadmap is belangrijk. Maar 5 jaar vertraging kan toch best vervelend uitpakken.

Mooie projecten hebben we in Europa zeker, maar er is meer politieke backing nodig! En ja, daarin kan NL m.i. een voortrekkersrol spelen.
Daar kan Nederland zeker een voortrekkersrol in spelen...maar ik zie dat men vooral kijkt naar de Amerikanen...en blijkbaar de Italiaanse en Duitse ervaring nog nauwelijks heeft laten doordringen. Ik hoop dat ik het mis heb in deze.

IPA NG

Zitten nogal wat verschillen in. De Mantis is een MQ-9 achtig ding, de Talarion meer een soort Globalhawk. De Taranis is weer wat anders.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

dudge

Wat loopt er nu dan aan projecten binnen west Europa aan grote UAV/UCAV/UAS?

BAE Taranis
Dassault nEuron
EADS Baracuda
Dassault-BAE Telemos / BAE Mantis
EADS Talarion
...?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 31/05/2013 | 23:50 uur
Ik dacht bij de afgelopen verkiezingen al goed na, maar moet zeggen, heb het destijds behoorlijk moeilijk gehad, erg lastig om een partij te vinden waar je een beetje mee door 1 deur kan.

Ik heb het zelfde probleem, maar als het zo doorgaat dan wijk ik bij een volgende verkiezing toch echt af van de liberale weg, ook als ondernemer!

dudge

Citaat van: jurrien visser op 31/05/2013 | 23:48 uur
Kunnen is één... willen is twee.

Sinds  het Zeeuwse meisje tot kunst is verheven kan je dit simpel weg op je buik schrijven. Laten we bij de volgende verkiezing a.u.b. een beetje beter nadenken!

Ik dacht bij de afgelopen verkiezingen al goed na, maar moet zeggen, heb het destijds behoorlijk moeilijk gehad, erg lastig om een partij te vinden waar je een beetje mee door 1 deur kan. off-topic dus.


Ja, Nederland kan het, en ik hoop dat we ons realiseren dat we het ook moeten willen! Juist deze projecten zijn een belangrijke stap.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 31/05/2013 | 23:42 uur
En ja, daarin kan NL m.i. een voortrekkersrol spelen.


Kunnen is één... willen is twee.

Sinds  het Zeeuwse meisje tot kunst is verheven kan je dit simpel weg op je buik schrijven. Laten we bij de volgende verkiezing a.u.b. een beetje beter nadenken!

dudge

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 18:33 uur
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....

Je kunt niet om die reden alles uit blijven stellen. Belangrijk is wel om onder meer in de planning daar rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door een kleiner aantal aan te schaffen, te leasen oid. Maar dat kan alleen als er een gedegen en onderbouwde roadmap ligt. En die roadmap is belangrijk. Maar 5 jaar vertraging kan toch best vervelend uitpakken.

Mooie projecten hebben we in Europa zeker, maar er is meer politieke backing nodig! En ja, daarin kan NL m.i. een voortrekkersrol spelen.


Ace1

#148
Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 21:18 uur
Een tussen oplossing zou bijvoorbeeld de Grob G520 Egrett kunnen zijn.  Kan met een nuttige lading van 1.000 kg op maximaal 50.000 voet / 15.250 meter kruisen.  De Egrett 'poor man's U-2' kan ingezet worden als bemand Optional Piloted Vehicle met een vliegduur van 11 uur.  Of als UAV, maar dan met een vliegduur van 32+ uur op een kruis hoogte van 45.000 voet / 13.725 meter.
zie: http://www.grob-aircraft.com/index.php/basic-information-22.html

Interessant


Elzenga

Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 21:18 uur
Een tussen oplossing zou bijvoorbeeld de Grob G520 Egrett kunnen zijn.  Kan met een nuttige lading van 1.000 kg op maximaal 50.000 voet / 15.250 meter kruisen.  De Egrett 'poor man's U-2' kan ingezet worden als bemand Optional Piloted Vehicle met een vliegduur van 11 uur.  Of als UAV, maar dan met een vliegduur van 32+ uur op een kruis hoogte van 45.000 voet / 13.725 meter.
zie: http://www.grob-aircraft.com/index.php/basic-information-22.html
een optie inderdaad..ik ben wel voor een optional piloted vehicle. Kunnen we meteen ervaring opdoen voor als dat concept ook in de nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen zijn intrede maakt...
Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 21:18 uur
(PS, economen zijn het bijna unaniem oneens met jouw dromen.  Plus de huidige situatie op jouw continent heeft verdomd veel overeenkomsten met de periode net voor WO.1  :devil: )
periode voor WO1 en nu...wereld van verschil!!...en veel economen snappen weinig van de realiteit...gefixeerd als ze zijn op getalletjes en vooral economische modellen...die vaak te simplistisch zijn...;)).

Poleme

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 19:53 uur
Een tussentijdse oplossing lijkt me niet verkeerd (gezien door jou aangegeven crashrate).heb toch een vrij sterk vermoeden dat deze Euroscepsis "tussen jouw oren" zit... ;)
Een tussen oplossing zou bijvoorbeeld de Grob G520 Egrett kunnen zijn.  Kan met een nuttige lading van 1.000 kg op maximaal 50.000 voet / 15.250 meter kruisen.  De Egrett 'poor man's U-2' kan ingezet worden als bemand Optional Piloted Vehicle met een vliegduur van 11 uur.  Of als UAV, maar dan met een vliegduur van 32+ uur op een kruis hoogte van 45.000 voet / 13.725 meter.
zie: http://www.grob-aircraft.com/index.php/basic-information-22.html

(PS, economen zijn het bijna unaniem oneens met jouw dromen.  Plus de huidige situatie op jouw continent heeft verdomd veel overeenkomsten met de periode net voor WO.1  :devil: )
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.