Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Lex

Citaat van: Jellington op 12/11/2014 | 20:55 uur
De vraag is natuurlijk of je bij extreem hondenweer uberhaubt een RHIB wil inzetten...
Wat versta je onder extreem hondenweer?
Citaat van: Thomasen op 12/11/2014 | 20:59 uur
Als er in dat weer een mannetje overboord gaat misschien wel, of niet, weet niet wat de staande MOB procedures zijn.
Bij slecht weer geldt er aan boord van de schepen een passage verbod over de lager gelegen open dekken. Mocht de noodzaak er zijn om toch personeel deze dekken op te sturen, dan gelden er een aanal veiligheidsmaatregelen.
1. Het schip stuurt een dusdanige koers, dat het risico op overspattend water wordt gelimiteerd;
2. Personeel aan dek is voorzien van de nodige veiligheidsmaatregelen (beschermend pak/zwemvest/lijfseizing)
3. Personeel aan dek gaat in buddy paren;
4. Personeel aan dek vergrendelt zich aan de stormljnen.;
5. Personeel aan dek houdt goede communicatie met de brug.
6. Personeel aan dek zal zich niet langer op de open dekken begeven dan strikt noodzakelijk.

Mocht er ondanks voorgaande toch een MOB situatie plaatsvinden, dan zal er eerst een smokemaker te water gegooid worden, zal het schip een "Williamson turn" uitvoeren, op de brug zal de uitkijk de drenkeling in-optisch dienen te houden en mbv een vlag de positie van de drenkeling continue aangeven.
Intern het schip worden alle hulpdiensten geactiveerd; de mensen die "eventueel" met de RHIB op pad moeten, de medische dienst etc.
Na deze draai zal het schip de drenkeling naderen en zal de RHIB te water gaan om de drenkeling cf vastgestelde procedures op te pikken.

Ace1


Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/11/2014 | 21:50 uur
Vol gas (bij voorkeur op gasturbine) een achtje varen daarmee ben je het snelst terug op de plek van MOB gevolgd door de zwemmer.

Bij MOB aan BB: hard BB en aan STBD: hard STBD
Zoek maar eens op "Williamson turn".  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/11/2014 | 20:59 uur
Als er in dat weer een mannetje overboord gaat misschien wel, of niet, weet niet wat de staande MOB procedures zijn.

Vol gas (bij voorkeur op gasturbine) een achtje varen daarmee ben je het snelst terug op de plek van MOB gevolgd door de zwemmer.

Bij MOB aan BB: hard BB en aan STBD: hard STBD

dudge

Citaat van: Jellington op 12/11/2014 | 20:55 uur
De vraag is natuurlijk of je bij extreem hondenweer uberhaubt een RHIB wil inzetten...

Als er in dat weer een mannetje overboord gaat misschien wel, of niet, weet niet wat de staande MOB procedures zijn.

Jellington

De vraag is natuurlijk of je bij extreem hondenweer uberhaubt een RHIB wil inzetten...

Harald

Persoonlijk zonder enige technische onderbouwing zegt mijn gevoel dat een slipway makkelijker is om een RHIB binnen te halen dat met een uitschuifbare telescooparm.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 12/11/2014 | 01:42 uur
In de Absalon klasse en in het Littoral Combat Ship heeft men niet gekozen voor een "slipway".  Maar voor een telescoop kraan, die de bij-boten door grote deuren lanceren of inschepen.
Waarom?  Een slipway neemt veel meer ruimte in en een slipway is bij ruwere zee sneller onbruikbaar dan bij de telescoopkraan.

Bemanning op een Ned. Kustwacht Stan Patrol 4207 denkt er net zo over.  Het kost teveel ruimte en de slipway op de Stan Patrol 4100's in de West kunnen opereren tot windkracht 7.
Interessante info...want ik dacht juist dat een slipway tot hogere seastates bruikbaar was en niet de telescoopkraan aan de achterzijde. De Denen hebben weer wel een slipway aangebracht op hun Knud Rasmussen-klasse.

Wat het beste werkt dus op de door mij beoogde opvolger voor het M-fregat.

dudge

Citaat van: Poleme op 12/11/2014 | 01:42 uur
In de Absalon klasse en in het Littoral Combat Ship heeft men niet gekozen voor een "slipway".  Maar voor een telescoop kraan, die de bij-boten door grote deuren lanceren of inschepen.
Waarom?  Een slipway neemt veel meer ruimte in en een slipway is bij ruwere zee sneller onbruikbaar dan bij de telescoopkraan.

Bemanning op een Ned. Kustwacht Stan Patrol 4207 denkt er net zo over.  Het kost teveel ruimte en de slipway op de Stan Patrol 4100's in de West kunnen opereren tot windkracht 7.

Het is wel heel erg snel! En waar een stan 4100 relatief klein is, heeft een schip van >4000ton genoeg ruimte, als er voor wordt gekozen.

Poleme

Citaat van: Harald op 11/11/2014 | 14:25 uur
DIMDEX 2014 Qatar      Damen XO- Crossover  (....)

Waarschijnlijk al hier ook geplaatst, maar de reden waarom ik het laat zien is de Multi functionaliteit van het achterdek (het X-deck concept), met de multi-mission bay met slipway. Dit wordt mooi getoond op 5:53, maar ook in het begin van de presentatie om 1:48 en 2:48.

Ik ben daar wel een voorstander van.
In de Absalon klasse en in het Littoral Combat Ship heeft men niet gekozen voor een "slipway".  Maar voor een telescoop kraan, die de bij-boten door grote deuren lanceren of inschepen.
Waarom?  Een slipway neemt veel meer ruimte in en een slipway is bij ruwere zee sneller onbruikbaar dan bij de telescoopkraan.

Bemanning op een Ned. Kustwacht Stan Patrol 4207 denkt er net zo over.  Het kost teveel ruimte en de slipway op de Stan Patrol 4100's in de West kunnen opereren tot windkracht 7.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/11/2014 | 23:48 uur
Dat je meer verdient maakt nog niet dat je ook meer Nederlander bent.

Dat zeg ik toch ook niet.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2014 | 23:36 uur
Net zo iets als de gemiddelde Nederlander maar dan in een bovengemiddelde inkomensschaal.

Dat je meer verdient maakt nog niet dat je ook meer Nederlander bent.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 11/11/2014 | 22:13 uur
Wie vallen onder die noemer?

Net zo iets als de gemiddelde Nederlander maar dan in een bovengemiddelde inkomensschaal.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2014 | 22:47 uur
Ik weet niet in wat voor sociaal demografische omgeving jullie vertoeven maar ik denk dat ik wel 10 mensen direct kan aanwijzen die dat hele vertaal prima hadden kunnen vertolken in het Engels, of in het Duits.

Dit is echt heel erg slecht van Schelde/Damen. Echt bagger en voor een bedrijf met internationaal allure als deze 2 gewoon ondermaats en amateuristisch.
Ik vertoef in een multinationale omgeving.

Huzaar1

Ik weet niet in wat voor sociaal demografische omgeving jullie vertoeven maar ik denk dat ik wel 10 mensen direct kan aanwijzen die dat hele vertaal prima hadden kunnen vertolken in het Engels, of in het Duits.

Dit is echt heel erg slecht van Schelde/Damen. Echt bagger en voor een bedrijf met internationaal allure als deze 2 gewoon ondermaats en amateuristisch.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"