Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 16/10/2016 | 22:05 uur
Niet voor het een of ander. Beide landen beschikken over een 2tal M-FF'n.
Kijken we terug naar de inzet van deze eenheden, dan blijkt dan de Zuiderburen van NL deze glansrijk winnen.

Wat een compliment is voor de Belgen en een trieste constatering voor Nederland en dat in de wetenschap dat de inzetbaarheid alleen nog maar verder zal afnemen en dat de schepen vanaf 2020 technisch verouderd zijn en in het verkeerde stuk van de badkuipkromme belanden.

Lex

Niet voor het een of ander. Beide landen beschikken over een 2tal M-FF'n.
Kijken we terug naar de inzet van deze eenheden, dan blijkt dan de Zuiderburen van NL deze glansrijk winnen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 16/10/2016 | 21:54 uur
Ik zie gewoon hoegenaamd niet in waarom BE volgens sommigen hier geen fregatten nodig heeft en NL wél. We hebben ze de voorbije jaren voor dezelfde taken ingezet. We hebben allebei koopvaardijvloten die overal ter wereld komen. We hebben allebei wereldhavens en we hebben allebei een taak te vervullen bij een grootschalig conflict in Europa. Ik zie alleen maar redenen voor méér Belgische fregatten.

Ook prima, graag zelfs, maar dan wel voor BE als NL in voldoende aantal.

Belgje

Ik zie gewoon hoegenaamd niet in waarom BE volgens sommigen hier geen fregatten nodig heeft en NL wél. We hebben ze de voorbije jaren voor dezelfde taken ingezet. We hebben allebei koopvaardijvloten die overal ter wereld komen. We hebben allebei wereldhavens en we hebben allebei een taak te vervullen bij een grootschalig conflict in Europa. Ik zie alleen maar redenen voor méér Belgische fregatten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 16/10/2016 | 21:15 uur
Ik krijg nooit echt het idee dat BENESAM echt van harte gaat, zowel hier als in het echt.

België probeert zoveel mogelijk zelf te doen en is extreem spastisch met eigen geclassificeerde zaken, maar altijd toegang tot de Nederlandse, en Nederland ziet België als een veredelde Mijnendienst en een nieuw afzetgebied voor Damen.

Dit zelfde is te zien met de DE-NL samenwerking. Nederland houdt er daar ook een eigenwijze koppige houding op na.

Een goede brown water / bleu water mix is complementair en zal elkaar versterken zonder te parasiteren op elkaar, zoals je wil een optimale samenwerking en taakspecialisatie.

Flyguy

Ik krijg nooit echt het idee dat BENESAM echt van harte gaat, zowel hier als in het echt.

België probeert zoveel mogelijk zelf te doen en is extreem spastisch met eigen geclassificeerde zaken, maar altijd toegang tot de Nederlandse, en Nederland ziet België als een veredelde Mijnendienst en een nieuw afzetgebied voor Damen.

Dit zelfde is te zien met de DE-NL samenwerking. Nederland houdt er daar ook een eigenwijze koppige houding op na.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/10/2016 | 20:56 uur
ASW en onderzeebootbestrijding is natuurlijk het zelfde maar in bovenstaande opzet kan ik me vinden vermits aan NL zijde voldoende vMFF worden aangeschaft.

Als BE de mijnenbestrijdingscapaciteit zouden overnemen dan betekend dat budgettair minimaal 2 fregatten extra

Dus.... 8 vMFF voor de KM en 4 korvetten of XO's voor BE.
Mss moeten "we" (Belgen) dan maar eens met de Duitsers babbelen, gezien die toch een extra 5 korvetten aanschaffen.
Het moet niet allemaal "Sigma" of "XO" heten...
Mss dat de Duitsers dat wel zouden smaken, ipv 5 zomaar een 9-tal extra korvetten bijbouwen.
Dat moet zeker kunnen voor een "zacht prijsje".
En wat training enz betreft, hebben we in het verleden ook met hen kunnen doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 16/10/2016 | 20:21 uur
Sigma klasse korvet zou, naar mijn bescheiden inzicht, ruim voldoende zijn voor België.
Niet al te duur. Voldoende uitgerust voor wat België zou moeten doen. En systemen kunnen worden afgestemd met Nederlandse fregatten.

2 (dure) geavanceerde fregatten voor België is onzinnig. België zal ze toch niet inzetten in eerste lijn in het hoogste geweldspectrum.
België zou zich moeten focussen op de Europese wateren en hooguit de Noord- en West-Afrikaanse kust. 4 korvetten van de Sigma klasse zou veel meer bijdragen dan 2 hypermoderne fregatten.

Laat België zich focussen met mijnenvegers en patrouilleren in Europese wateren.
Kan Nederland zich focussen op ASW en onderzeebootbestrijding (met fregatten, onderzeeërs, evt P-8 Poseidon) en amfibische operaties.

Gezamenlijk heb je dan een zeer goed geoutilleerde marine.

ASW en onderzeebootbestrijding is natuurlijk het zelfde maar in bovenstaande opzet kan ik me vinden vermits aan NL zijde voldoende vMFF worden aangeschaft.

Als BE de mijnenbestrijdingscapaciteit zouden overnemen dan betekend dat budgettair minimaal 2 fregatten extra

Dus.... 8 vMFF voor de KM en 4 korvetten of XO's voor BE.

Reinier

Citaat van: Belgje op 16/10/2016 | 18:21 uur
Bij voorkeur willen we er ook:

a. Snel mee ter plaatse zijn.
b. Ter plaatse iets mee kunnen aanvangen.
Sigma klasse korvet zou, naar mijn bescheiden inzicht, ruim voldoende zijn voor België.
Niet al te duur. Voldoende uitgerust voor wat België zou moeten doen. En systemen kunnen worden afgestemd met Nederlandse fregatten.

2 (dure) geavanceerde fregatten voor België is onzinnig. België zal ze toch niet inzetten in eerste lijn in het hoogste geweldspectrum.
België zou zich moeten focussen op de Europese wateren en hooguit de Noord- en West-Afrikaanse kust. 4 korvetten van de Sigma klasse zou veel meer bijdragen dan 2 hypermoderne fregatten.

Laat België zich focussen met mijnenvegers en patrouilleren in Europese wateren.
Kan Nederland zich focussen op ASW en onderzeebootbestrijding (met fregatten, onderzeeërs, evt P-8 Poseidon) en amfibische operaties.

Gezamenlijk heb je dan een zeer goed geoutilleerde marine.

Belgje

Citaat van: Poleme op 16/10/2016 | 18:08 uur
De 3.750 ton metende OPV Holland klasse kan ook over heel de wereld opereren.  Heeft voor een OPV een adequate (kruis)snelheid en met de vaardigheden zit het ook goed.  En is daarnaast zeer goedkoop in de exploitatie.

Bij voorkeur willen we er ook:

a. Snel mee ter plaatse zijn.
b. Ter plaatse iets mee kunnen aanvangen.

Poleme

Citaat van: Belgje op 16/10/2016 | 14:18 uur
De Belgische koopvaardij vaart over de hele wereld, dus moet de beschermingsvloot dat ook kunnen.
De 3.750 ton metende OPV Holland klasse kan ook over heel de wereld opereren.  Heeft voor een OPV een adequate (kruis)snelheid en met de vaardigheden zit het ook goed.  En is daarnaast zeer goedkoop in de exploitatie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 16/10/2016 | 14:58 uur
Tot 2000 hadden we nog 4 fregatten, dus zo vergezocht is dat niet.

Exact, naast 4 van BE had NL aan het einde van de vorige eeuw 22 fregatten (op papier)

Belgje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/10/2016 | 14:49 uur
Ik zou gaan voor de 4-slag, iets wat NL ook minimaal zou moeten doen in het kader van vMFF, Een serie van minimaal 8 is geen overbodige luxe.

Daarmee zouden we nog maar 12 fregatten zitten voor de BeNL marine, een aantal waarvan ik vind dat dit alleen voor NL is te rechtvaardigen.

Dat is dan een gezamenlijk aanschaf van rond de 4 miljard, zeker te rechtvaardigen als je beziet hoeveel van het BNP maritiem (gerelateerd) wordt verdient in beide landen.

Nederland spendeert slechts +/- 0.1% van het BNP aan de marine, voor Belgie ken ik het getal niet.   
Tot 2000 hadden we nog 4 fregatten, dus zo vergezocht is dat niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1476
Citaat van: Belgje op 16/10/2016 | 14:21 uur
"According to the UNCTAD Review of Maritime Transport 2012 the Belgian merchant fleet ranks 19th on the world list of merchant fleets, ahead of the Netherlands, France and Sweden."

Dus eigenlijk liever 3 (of zelfs 4) fregatten.

Ik zou gaan voor de 4-slag, iets wat NL ook minimaal zou moeten doen in het kader van vMFF, Een serie van minimaal 8 is geen overbodige luxe.

Daarmee zouden we nog maar 12 op fregatten zitten voor de BeNL marine, een aantal waarvan ik vind dat dit alleen voor NL is te rechtvaardigen.

Dat is dan een gezamenlijk aanschaf van rond de 4 miljard, zeker te rechtvaardigen als je beziet hoeveel van het BNP maritiem (gerelateerd) wordt verdient in beide landen.

Nederland spendeert slechts +/- 0.1% van het BNP aan de marine, voor Belgie ken ik het getal niet.     

Belgje

"According to the UNCTAD Review of Maritime Transport 2012 the Belgian merchant fleet ranks 19th on the world list of merchant fleets, ahead of the Netherlands, France and Sweden."

Dus eigenlijk liever 3 (of zelfs 4) fregatten.