Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#292
Citaat van: Lex op 04/11/2017 | 23:09 uur
In dit topic zijn vele voorbeelden geplaatst, middels grafisch.
Ga je deze nader beschouwen dan moet je constateren dat deze, muv Asterix, portalen hebben die slechts RAS(L) ondersteunen.
Dus rijst de vraag, of de BV-NL in dit perspectief wil gaan voor RAS (L) of ook voor RAS (S).

Ter verduidelijking: (L) houdt in de overdracht in van vloeistoffen; (S) houdt in de overdracht van overigen ( munitie, onderdelen, voedsel etc)

Ik neem aan dat de KM gaat voor een "standaard" bevoorrader zoals we die uit een niet al te ver verleden kennen, dus ongeveer gelijk aan de capaciteiten van POO, ZUI en AMST = RAS L en S (zonder veel andere toeters en bellen).

Lex

In dit topic zijn vele voorbeelden geplaatst, middels grafisch.
Ga je deze nader beschouwen dan moet je constateren dat deze, muv Asterix, portalen hebben die slechts RAS(L) ondersteunen.
Dus rijst de vraag, of de BV-NL in dit perspectief wil gaan voor RAS (L) of ook voor RAS (S).

Ter verduidelijking: (L) houdt in de overdracht in van vloeistoffen; (S) houdt in de overdracht van overigen ( munitie, onderdelen, voedsel etc)

Parera

#290
Citaat van: walter leever op 04/11/2017 | 06:35 uur
Hier een dwarsdoorsnede(als ik 't zo mag noemen)zoals de "Asterix",de nieuwe Canadese AOR ingericht kan worden voor humanitaire missies en rampen,is inter actief dus met de gaan staan en zegt wat 't is. ;)

http://www.davie.ca/humanitarianshiptour/

Een simpele maar zeer nette bevoorader. Blijkbaar neemt Canada haar AOR tekorten wel serieus, de plannen om dit schip tot 2021 in dienst te houden wanneer de 2 nieuwe Queenston klasse JSS's in dienst zijn vind ik wat vreemd en kort. Al verwacht ik dat het schip daarna zal worden aangekocht (nu leasen ze het schip + bemanning) als 3e tanker.

walter leever

#289
Hier een dwarsdoorsnede(als ik 't zo mag noemen)zoals de "Asterix",de nieuwe Canadese AOR ingericht kan worden voor humanitaire missies en rampen,is inter actief dus met muis ergens op gaan staan en zegt wat 't is. ;)

http://www.davie.ca/humanitarianshiptour/

Harald

Citaat van: Parera op 06/09/2017 | 12:22 uur
Sterker nog dit het JSS ontwerp van Canada op basis van de Duitse Berlin klasse. :devil: Het is waarschijnlijk niets meer dan een ''plaatje op de achtergrond''.



:omg:  ooo, ik zag die 2de kraan niet die voor de brug geplaatst is van de Duitse "berlin", daarom dacht ik de 20000, maar goed.
Het is dus het Canadese "berlin" ontwerp.
Als er een AOR komt hoop ik wel dat deze "gewoon" een NL product is.

Parera

Citaat van: walter leever op 06/09/2017 | 12:49 uur
Idd,dit is een plaatje van de The first JSS, the future HMCS Queenston,oftewel de Queenston-class.Gaat 'm voor ons niet worden denk ik. ;)
Opzich ben ik wel fan van de Duitse berlin's en met een redelijke capaciteit  wel geschikt voor de KM. Maar ja geen Hollands ontwerp

walter leever

Citaat van: Parera op 06/09/2017 | 12:22 uur
Sterker nog dit het JSS ontwerp van Canada op basis van de Duitse Berlin klasse. :devil: Het is waarschijnlijk niets meer dan een ''plaatje op de achtergrond''.



Idd,dit is een plaatje van de The first JSS, the future HMCS Queenston,oftewel de Queenston-class.Gaat 'm voor ons niet worden denk ik. ;)

Parera

#285
Citaat van: Harald op 06/09/2017 | 12:21 uur
Dat lijkt verdacht veel op een LSV 20000 ! ..  :big-smile:

Sterker nog dit het JSS ontwerp van Canada op basis van de Duitse Berlin klasse. :devil: Het is waarschijnlijk niets meer dan een ''plaatje op de achtergrond''.


Harald

Citaat van: Parera op 06/09/2017 | 12:04 uur
Marc de Natris tweet:


Dat lijkt verdacht veel op een LSV 20000 ! ..  :big-smile:

Parera

Marc de Natris tweet:

CitaatKTZ TD Paul Willemse praat ons bij over de ontwikkelingen op materieelsgebied bij de KM. #KVMOME2017

Parera

Citaat van: StrataNL op 02/09/2017 | 13:36 uur
16,3 m diepgang?!  ;D das nog dieper dan de Queen Elizabeth-klasse!
Dus jij denk dat een schip met een kleinere waterverplaatsing dan het JSS, twee keer zo diep steekt  ;)

Nee, die 16.3m is de totale hoogte van kiel tot het maindeck. De diepgang zal 6-8 meter bedragen.

Ik vond het zelf al een zeer vreemde diepgang voor dit schip maar ja als zelfs de werf die diepgang aangeeft dan zal het wel kloppen. Als je ook kijkt naar civiele tankers van die afmetingen 183 x 32 m (MV Gotland Marieann) varen die ook met  een Summer draft van 13.5 m. De kiel tot maindeck klinkt wel logischer, als het inderdaad om een diepgang van 8 m gaat zou het ontwerp zeker kunnen dienen als inspiratie voor ons CSS.


StrataNL

Citaat van: Parera op 01/09/2017 | 19:04 uur
Het was 1 van de opties die in me opkwam, het zal waarschijnlijk ook geen I-mast krijgen (veel te duur).
De NS-100 of afgeleide zoals de RD krijgt is ook mogelijk ja.

Ik moet wel zeggen dat de Italianen ook een mooie nieuwe tanker aan het bouwen zijn ''Vulcano''  van 25.000 ton en een 179 x 24 m x 16.3 m
Dit schip is helaas voor Den Helder te diep met haar 16.3 meter diepgang.

16,3 m diepgang?!  ;D das nog dieper dan de Queen Elizabeth-klasse!
Dus jij denk dat een schip met een kleinere waterverplaatsing dan het JSS, twee keer zo diep steekt  ;)

Nee, die 16.3m is de totale hoogte van kiel tot het maindeck. De diepgang zal 6-8 meter bedragen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/09/2017 | 18:27 uur
In dat kader lijkt mij de I-mast overbodig, wel zie ik graag een vorm van CIWS want een tanker is en blijft een HVT.

Het was 1 van de opties die in me opkwam, het zal waarschijnlijk ook geen I-mast krijgen (veel te duur).
De NS-100 of afgeleide zoals de RD krijgt is ook mogelijk ja.

Ik moet wel zeggen dat de Italianen ook een mooie nieuwe tanker aan het bouwen zijn ''Vulcano''  van 25.000 ton en een 179 x 24 m x 16.3 m
Dit schip is helaas voor Den Helder te diep met haar 16.3 meter diepgang.


Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/09/2017 | 18:27 uur
In dat kader lijkt mij de I-mast overbodig, wel zie ik graag een vorm van CIWS want een tanker is en blijft een HVT.

Misschien die afgeleide radar van de I-mast die de Rotterdam krijgt + gatekeeper erbij?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/09/2017 | 16:50 uur
Ktz Sebo Hofkamp heeft in een interview met SWZ Maritime ook iets verteld over de nieuwe geplande bevoorrader of zoals het genoemd word Combat Support Ship (CSS);

Daarmee vervalt dus de discussie over het wel of niet krijgen van Roll-on Roll-off capaciteit en het Sea basing concept. Het word wel duidelijk dat het CSS zal beschikken over een deel van dezelfde systemen als het JSS;

- I-mast ?
- Marlin + Hitroles
- RAS masten
- Kranen / Liften

In dat kader lijkt mij de I-mast overbodig, wel zie ik graag een vorm van CIWS want een tanker is en blijft een HVT.