Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#85
Citaat van: Reinier op 17/11/2017 | 09:40 uur
Zoals ik hiervoor al schreef, van de 6 fregatten die we nu hebben, zouden er misschien maar 2-3 in staat zijn om vanaf morgen in het hoogste geweldspectrum mee kunnen doen.

Ik denk slechts 1 of 2 (als ik de problemen bij de LCF kanons even voor lief neem, zoniet dan is het er maar 1 en die (MFF) ligt nu in de west)

Parera

Citaat van: Reinier op 17/11/2017 | 09:46 uur
Precies!
Dat besluit had dus al genomen kunnen worden. Nu dat niet gedaan is en de schepen in onderhoud gaan, zullen ze dus hoogstwaarschijnlijk nooit werkende kanons krijgen.

Ook dit dossier heeft Hennis voor zich uitgeschoven en nooit een besluit over durven nemen.
Het laatste dat ik er over kan terug vinden, is dat zij 16 december 2016 een brief heeft gestuurd naar de Kamer om deze te informeren dat het nodig was om de kanons te vervangen en dat er een A-brief zou komen.
Verder heb ik er niets meer over gehoord of gelezen, maar dat kan ook aan mij liggen  ;)

De vraag is natuurlijk was die een besluit van Hennis zelf of kwam dit ''van hoger hand''?

Er zou inderdaad geld vrijgemaakt moeten worden voor nieuwe kanons maar blijkbaar is hier tot op heden geen besluit over genomen.

Reinier

Citaat van: Parera op 16/11/2017 | 15:58 uur
Die kanons nieuw kosten +/- 15 miljoen euro per stuk *4 = 6- miljoen met nog wat verbouw / opleiding en extra ammo erbij 100 miljoen had makkelijk in het DMPO 2018 gepast. Kon dan gelijk mee met de upgrade vanaf 2019 voor de LCF's geen probleem.
Precies!
Dat besluit had dus al genomen kunnen worden. Nu dat niet gedaan is en de schepen in onderhoud gaan, zullen ze dus hoogstwaarschijnlijk nooit werkende kanons krijgen.

Ook dit dossier heeft Hennis voor zich uitgeschoven en nooit een besluit over durven nemen.
Het laatste dat ik er over kan terug vinden, is dat zij 16 december 2016 een brief heeft gestuurd naar de Kamer om deze te informeren dat het nodig was om de kanons te vervangen en dat er een A-brief zou komen.
Verder heb ik er niets meer over gehoord of gelezen, maar dat kan ook aan mij liggen  ;)

Reinier

Tweet Rob Kramer @AdmiraalKramer

CitaatTuurlijk kennen wij uitdagingen op het gebied van onderhoud, jaren van bezuinigingen eisen hun tol. Maar het super negatieve beeld dat hier wordt geschetst kan ik me niet in vinden. Onze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!

Dit is een politiek en juridisch correct antwoord.
CitaatOnze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!
Hij zal hier gelijk in hebben, maar vergeet wel te vertellen dat het dan gaat over schepen die op dat moment een opdracht moeten uitvoeren. Om dat te doen, zijn andere schepen in feite onbruikbaar gemaakt.

Hij zegt niet dat alle schepen alle mogelijke opdrachten nu kunnen uitvoeren.

Ten tweede, de opdracht(en) zijn meestal relatief eenvoudig; heen en weer varen, paar onderscheppingen doen, oefening doen, etc. Maar een marine schip is niet primair gebouwd om oefeningen te doen, het gaat er om hoe lang kan je je taak uitblijven oefenen als er echt stront aan de knikker is.  En dat is het echte probleem.

Zoals ik hiervoor al schreef, van de 6 fregatten die we nu hebben, zouden er misschien maar 2-3 in staat zijn om vanaf morgen in het hoogste geweldspectrum mee kunnen doen.



Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/11/2017 | 22:54 uur
ik heb wel, tot nu toe, relevante politieke reacties gemist... stil in afwachting van een dag verder zodat niemand het er meer over heeft? (of ik heb ze gemist)
Voor zover nu bekend, heeft enkel CZSK een reactie gegeven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#80
ik heb wel, tot nu toe, relevante politieke reacties gemist... stil in afwachting van een dag verder zodat niemand het er meer over heeft? (of ik heb ze gemist)

Lex

Citaat van: Poleme op 16/11/2017 | 21:53 uur
Zorg dat je d'r weg komt!

De Koninklijke Marine bevindt zich in een neerwaartse spiraal. Jantjes en adelborsten zijn steeds moeilijker te werven, officieren lopen in groten getale over naar het bedrijfsleven....

Hans van Wissen  23 januari 1999, 00:00

https://www.volkskrant.nl/archief/zorg-dat-je-d-r-weg-komt~a529233/
Tja .....

Men kan zich ook afvragen of een artikel uit 1999 in het jaar 2017 nog wel enige waarde heeft.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 16/11/2017 | 20:38 uur
De LCF's zijn geen uitzondering. Dit gaat op voor alle schepen. De Kinsbergen is lek :-))

Wat ook meespeelt is de bezuinigen op onderhoud en personeel. Er wordt nu meer correctief gedaan, en dat is altijd onvoorspelbaar. Daarnaast is er flink minder gebruikersonderhoud, wat betekent dat materieel in slechtere staat groot onderhoud ingaat, waar het meer nodig heeft en minder krijgt. Bovenop dat gesleep met systemen dus, wat ook echt rampzalig is.

Er zijn dit jaar al meer 2OC TD uitgestroomd dan er zijn aangenomen. Neerwaartse lijn zet nog steeds door dus.
Zorg dat je d'r weg komt!

De Koninklijke Marine bevindt zich in een neerwaartse spiraal. Jantjes en adelborsten zijn steeds moeilijker te werven, officieren lopen in groten getale over naar het bedrijfsleven....

Hans van Wissen  23 januari 1999, 00:00

https://www.volkskrant.nl/archief/zorg-dat-je-d-r-weg-komt~a529233/

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Thomasen op 16/11/2017 | 20:38 uur
.....Er zijn dit jaar al meer 2OC TD uitgestroomd dan er zijn aangenomen. Neerwaartse lijn zet nog steeds door dus.
Een groot nadeel aan deze opmerking is nmm het feit, dat door het samenvoegen van zowel WD als TD tot TD, er geen duidelijkheid is waarom en uit welke subonderdeel.


Poleme

Citaat van: Lex op 16/11/2017 | 21:08 uur
In een reactie op het artikel van marineschepen.nl, heeft CZSK als volgt gereageerd:

Rob Kramer @AdmiraalKramer 

Tuurlijk kennen wij uitdagingen op het gebied van onderhoud, jaren van bezuinigingen eisen hun tol. Maar het super negatieve beeld dat hier wordt geschetst kan ik me niet in vinden. Onze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!


Het is hier niet ter sprake gebracht, vandaar alsnog.
Nou Rob, ik zal de Russen en Chinezen eens vragen of ze de Noordzee kunnen bezaaien met mijnen.

Rond 2010 verscheen er in een regionale Noord-Hollandse krant al eens een artikel met een mijnenjager, die stil lag wegens landsvoorraad gloeibougies = 0.
Toen al bleek overal een gebrek aan te zijn, dus kannibaliseren = roofbouw.  Die roofbouw nam na de 'slachtpartij van Kamp' in 2003, vanaf 2005 / 2006 een wijdverspreide en structurele vorm aan.

Onze mijnenjagers hebben allang hun 'houdbaarheidsdatum' overschreden.  Ze liggen meer stil door het ontbreken van reservedelen en uitval door technische storingen, dan dat ze varen.

Daar ga je, praat a.u.b. geen poep en haal je hoofd uit je anus.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 16/11/2017 | 21:08 uur
In een reactie op het artikel van marineschepen.nl, heeft CZSK als volgt gereageerd:

Rob Kramer @AdmiraalKramer 

Tuurlijk kennen wij uitdagingen op het gebied van onderhoud, jaren van bezuinigingen eisen hun tol. Maar het super negatieve beeld dat hier wordt geschetst kan ik me niet in vinden. Onze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!


Het is hier niet ter sprake gebracht, vandaar alsnog.

Het mag/moet nog even, dus ja, dan benoem je het als uitdagingen. Adequaat en veilig zijn rekbare begrippen. Politiek correct dus.

Lex

In een reactie op het artikel van marineschepen.nl, heeft CZSK als volgt gereageerd:

Rob Kramer @AdmiraalKramer 

Tuurlijk kennen wij uitdagingen op het gebied van onderhoud, jaren van bezuinigingen eisen hun tol. Maar het super negatieve beeld dat hier wordt geschetst kan ik me niet in vinden. Onze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!


Het is hier niet ter sprake gebracht, vandaar alsnog.


StrataNL

#73
Citaat van: Lex op 16/11/2017 | 20:55 uur
Hoe betrouwbaar is de info dat het om mankementen gaat? Of is dat een persoonlijke aanname?
MT geeft aan dat AMST Noord vd Waddeneilanden vaart (laatste melding zo'n 15 uur geleden) met als bestemming Wilhelmshafen.
Idd, daarom wacht ik op een update van de positie. vAmstel kampt al een tijdje met problemen.

Citaat van: Lex op 16/11/2017 | 21:01 uur
Zowel de inzetbaarheids-/als gereedheidsrapportages welke gepubliceerd zijn, is niets anders dan creatief boekhouden; dat is het reeds jaren. De Krijgsmacht heeft zich altijd beter gepresenteerd dan de werkelijkheid; hetgeen te maken heeft met de relatie Krijgsmacht/politiek, waarbij het Plein 4 een enorme rol speelt.
Het is daarom te hopen dat deze relatie zal verbeteren.
Precies, defensie moet dan ook een realistischer beeld gaan geven in plaats van steeds maar te zeggen "er zijn uitdagingen maar we kunnen dingen doen".

Aldus de tweet van Admiraal Kramer:
CitaatTuurlijk kennen wij uitdagingen op het gebied van onderhoud, jaren van bezuinigingen eisen hun tol. Maar het super negatieve beeld dat hier wordt geschetst kan ik me niet in vinden. Onze schepen zijn altijd zo uitgerust dat ze adequaat en veilig hun opdracht kunnen uitvoeren!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: StrataNL op 16/11/2017 | 20:46 uur
Snap wel waarom die inzetbaarheidsrapportages niet meer openbaar worden gemaakt. Het gevaar loert aan alle kanten, defensie is meer nodig dan ooit, maar er is nog niet of nauwelijks verbetering zichtbaar in de materiële en personele inzetbaarheid en in een aanzienlijk aantal gevallen zelfs verslechterd.
Zowel de inzetbaarheids-/als gereedheidsrapportages welke gepubliceerd zijn, is niets anders dan creatief boekhouden; dat is het reeds jaren. De Krijgsmacht heeft zich altijd beter gepresenteerd dan de werkelijkheid; hetgeen te maken heeft met de relatie Krijgsmacht/politiek, waarbij het Plein 4 een enorme rol speelt.
Het is daarom te hopen dat deze relatie zal verbeteren.

Lex

Citaat van: StrataNL op 16/11/2017 | 20:22 uur
Het wordt steeds pijnlijker.... Zr.Ms. Van Amstel, gisteren vertrokken voor oefening (meer dan een week later dan gepland) onverrichter zake weer enroute Den Helder wegens mankementen...
Hoe betrouwbaar is de info dat het om mankementen gaat? Of is dat een persoonlijke aanname?
MT geeft aan dat AMST Noord vd Waddeneilanden vaart (laatste melding zo'n 15 uur geleden) met als bestemming Wilhelmshafen.