Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Harald op 06/03/2018 | 11:33 uur
Ik las ook dat het bod van TKMS de 4,5 miljard naderde. De Duitse politiek is helemaal "klaar" met de problemen van de laatste tijd zowel bij de aankoop van extra K130 fregatten als bij de leveringsproblemen van de F-125 klasse. Bij zowel K130 als F-125 kwamen er steeds weer extra kosten er bij. Ook de problemen met de F-125 klasse, er wordt gesproken over dat er geen "overall" overzicht/controle is. Door de vele onderaannemers welke hun deel aanleveren en installeren en alleen naar hun deel kijken, maar of het allemaal met elkaar communiceert en reageert wordt niet gekeken en daar zijn nu grote problemen. Op zich zelf doen de subsystemen het allemaal wel, maar niet met elkaar.

Omtrent de aanbieding van Damen met Blohm&Voss wordt er duidelijk aangegeven dat de schepen in Duitsland worden afgebouwd.

Blohm+Voss allerdings ist weiterhin im Spiel. Noch vor der Übernahme durch Lürssen im Jahr 2016 hatte sich Hamburgs letzte Großwerft mit Damen Shipyards zusammengetan, um gemeinsam um das MKS180 zu bieten. Damen sagte WELT am Freitag, man arbeite ,,absolut" weiterhin mit Blohm+Voss zusammen. Sollte man den Auftrag für das MKS180 gewinnen, würden die Schiffe bei Damen in den Niederlanden konstruiert und bei Blohm+Voss in Hamburg gebaut.

https://www.welt.de/regionales/hamburg/article174125054/MKS180-ThyssenKrupp-und-Luerssen-sollen-neue-Fregatte-nicht-bauen.html
   

Vergeet ook niet de problemen bij de eerste serie K-130's waardoor de schepen ook vertraagd in dienst kwamen en de schepen pas in 2014 full operational capability bereikte.
Dat ze de schepen in Vlissingen gaan bouwen zegt nog niks over waar de modules vandaan komen, ik verwacht nog steeds dat die (voor een deel) per binnenvaarder naar Vlissingen komen vanuit Galati  waarna ze in elkaar gelast worden in Vlissingen net zoals bij de Holland klasse gebeurd is. Afhankelijk van het formaat van de schepen zullen ze in Vlissingen binnenhaven of Vlissingen Oost gebouwd worden. Spreek je echt over 200 m dan gaan ze niet in de binnenhaven passen want daar moeten ze nog door een sluis die 145 m lang is. Ik vermoed dat ze dan in Oost gaan bouwen omdat daar geen problemen zijn met sluizen enkel het grote overdekte droog dok van 215 x 29 m of de assembly hall waarna het schip op onderstellen te water gelaten word zoals de SIGMA's al twijfel ik of dat mogelijk is met die lengte / gewichten.


walter leever

Citaat van: Harald op 06/03/2018 | 11:33 uur
Ik las ook dat het bod van TKMS de 4,5 miljard naderde. De Duitse politiek is helemaal "klaar" met de problemen van de laatste tijd zowel bij de aankoop van extra K130 fregatten als bij de leveringsproblemen van de F-125 klasse. Bij zowel K130 als F-125 kwamen er steeds weer extra kosten er bij. Ook de problemen met de F-125 klasse, er wordt gesproken over dat er geen "overall" overzicht/controle is. Door de vele onderaannemers welke hun deel aanleveren en installeren en alleen naar hun deel kijken, maar of het allemaal met elkaar communiceert en reageert wordt niet gekeken en daar zijn nu grote problemen. Op zich zelf doen de subsystemen het allemaal wel, maar niet met elkaar.

Omtrent de aanbieding van Damen met Blohm&Voss wordt er duidelijk aangegeven dat de schepen in Duitsland worden afgebouwd.

Blohm+Voss allerdings ist weiterhin im Spiel. Noch vor der Übernahme durch Lürssen im Jahr 2016 hatte sich Hamburgs letzte Großwerft mit Damen Shipyards zusammengetan, um gemeinsam um das MKS180 zu bieten. Damen sagte WELT am Freitag, man arbeite ,,absolut" weiterhin mit Blohm+Voss zusammen. Sollte man den Auftrag für das MKS180 gewinnen, würden die Schiffe bei Damen in den Niederlanden konstruiert und bei Blohm+Voss in Hamburg gebaut.

https://www.welt.de/regionales/hamburg/article174125054/MKS180-ThyssenKrupp-und-Luerssen-sollen-neue-Fregatte-nicht-bauen.html
   

Lijkt me nogal logisch ,dat doen wij ook hoor.(afbouwen in NL,met die verstande dat dan natuurlijk alles voor Damen is) ;)

Maar sowieso geeft het dus een hoop extra werk aan beide scheepswerven,indien er voor deze combo gekozen wordt.(en die kans is erg reeel)

Harald

Citaat van: Parera op 05/03/2018 | 17:56 uur
Duitsland zal wel gevoellig zijn voor lagere prijzen, ik las ook dat het Damen bod totaal 3,5 miljard euro was voor 4 schepen toch weer 0,5 miljard minder dan het TKMS bod. Damen kan niet bezuinigen op wapen systemen of sensoren want daarvoor betaald elke aanbieder dezelfde prijs maar als ze 500 miljoen kunnen uitsparen op werk aan 4 schepen ten opzichte van de Duitse concurent is toch 125 miljoen per schip en mochten de duitsers doorgaan tot 6 fregatten is dat bijna het 6e fregat gratis.

6 halen = 5 betalen :D

Ik las ook dat het bod van TKMS de 4,5 miljard naderde. De Duitse politiek is helemaal "klaar" met de problemen van de laatste tijd zowel bij de aankoop van extra K130 fregatten als bij de leveringsproblemen van de F-125 klasse. Bij zowel K130 als F-125 kwamen er steeds weer extra kosten er bij. Ook de problemen met de F-125 klasse, er wordt gesproken over dat er geen "overall" overzicht/controle is. Door de vele onderaannemers welke hun deel aanleveren en installeren en alleen naar hun deel kijken, maar of het allemaal met elkaar communiceert en reageert wordt niet gekeken en daar zijn nu grote problemen. Op zich zelf doen de subsystemen het allemaal wel, maar niet met elkaar.

Omtrent de aanbieding van Damen met Blohm&Voss wordt er duidelijk aangegeven dat de schepen in Duitsland worden afgebouwd.

Blohm+Voss allerdings ist weiterhin im Spiel. Noch vor der Übernahme durch Lürssen im Jahr 2016 hatte sich Hamburgs letzte Großwerft mit Damen Shipyards zusammengetan, um gemeinsam um das MKS180 zu bieten. Damen sagte WELT am Freitag, man arbeite ,,absolut" weiterhin mit Blohm+Voss zusammen. Sollte man den Auftrag für das MKS180 gewinnen, würden die Schiffe bei Damen in den Niederlanden konstruiert und bei Blohm+Voss in Hamburg gebaut.

https://www.welt.de/regionales/hamburg/article174125054/MKS180-ThyssenKrupp-und-Luerssen-sollen-neue-Fregatte-nicht-bauen.html
   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/03/2018 | 22:47 uur
Is dit wel eerlijk? Betrokkene is niet in staat zich hiertegen te verdedigen.

Lex
Algeheel beheerder


Je hebt gelijk, ik heb de toevoeging verwijderd uit betreffende bijdrage.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/03/2018 | 13:40 uur
** in de laatste 2 gevallen zal een voormalig forum lid (maar wellicht bezoeker) heel verdrietig worden  :angel:
Is dit wel eerlijk? Betrokkene is niet in staat zich hiertegen te verdedigen.

Lex
Algeheel beheerder

Harald

Citaat van: Lex op 05/03/2018 | 18:01 uur
Stel dat deze order naar Damen gaat, evenals het vMFF project, kan er dan een verdringingseffect ontstaan?  :angel:
Eerste schepen voor DU zouden in 2023 opgeleverd moeten worden ! .... zo snel is voor de politiek in NL nog ook te snel ... ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/03/2018 | 18:01 uur
Stel dat deze order naar Damen gaat, evenals het vMFF project, kan er dan een verdringingseffect ontstaan?  :angel:

Volgens mij is er voldoende capaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/03/2018 | 17:56 uur
Ja met een totaal van 6 MKS180's + 4 vMFF's +4 LCF's en 3 vF124's kom je aan 17 hulls op basis van 1 ontwerp komt in de buurt van de FREMM's. Zou Nederland 4 vMFF's aankopen ipv 2 en Duitsland later het 4e origineel geplande F-124 fregat aankopen bij de vervanging van de F-124's zit je toch al aan 20 hulls, mochten er ook nog exports uitkomen vanuit Duitsland en/of Nederland dan word dat alleen maar groter.


Export vMFF  naar Portugal en Chili behoord m.i. tot een reële mogelijkheid.

Lex

Stel dat deze order naar Damen gaat, evenals het vMFF project, kan er dan een verdringingseffect ontstaan?  :angel:

Parera

#145
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2018 | 17:51 uur
In jouw voorbeeld zou je ook de vervanger van de F124 klasse kunnen meenemen.

Ja met een totaal van 6 MKS180's + 4 vMFF's +4 LCF's en 3 vF124's kom je aan 17 hulls op basis van 1 ontwerp komt in de buurt van de FREMM's. Zou Nederland 4 vMFF's aankopen ipv 2 en Duitsland later het 4e origineel geplande F-124 fregat aankopen bij de vervanging van de F-124's zit je toch al aan 20 hulls, mochten er ook nog exports uitkomen vanuit Duitsland en/of Nederland dan word dat alleen maar groter.

Duitsland zal wel gevoellig zijn voor lagere prijzen, ik las ook dat het Damen bod totaal 3,5 miljard euro was voor 4 schepen toch weer 0,5 miljard minder dan het TKMS bod. Damen kan niet bezuinigen op wapen systemen of sensoren want daarvoor betaald elke aanbieder dezelfde prijs maar als ze 500 miljoen kunnen uitsparen op werk aan 4 schepen ten opzichte van de Duitse concurent is toch 125 miljoen per schip en mochten de duitsers doorgaan tot 6 fregatten is dat bijna het 6e fregat gratis.

6 halen = 5 betalen :D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#144
Citaat van: Harald op 05/03/2018 | 17:44 uur
Idd inprincipe niets

Maar als Damen gekozen wordt en het basis ontwerp, romp voor 3 klassen  gerealiseerd kan worden heb je wel enige standaardisatie.  Wat weer een kosten reductie kan betekenen.
En andersom redenerend, het basis ontwerp voor NL/BE M fregat vervanger gebruiken voor LCF fregat vervanging is 1x ontwerpen. En als je dit ontwerp gebruikt voor je MKS180 aanbieding geeft een verlaging binnen je aanbiedingsprijs richting de Duitse overheid en dus een grotere kans op de order.

In jouw voorbeeld zou je ook de vervanger van de F124 klasse kunnen meenemen.

Al heb ik niet de indruk dat dit ook maar een overweging is (tot nu toe).

De nieuwe Duitse regering zou hier verandering in kunnen brengen immers de Duitse krijgsmacht is er dramatische aan toe dan wij dachten en de verhoging van het Duitse defensiebudget is de komende 4 jaar slechts 250 miljoen euro per jaar)

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2018 | 17:06 uur
Niets zolang er geen keuze is gemaakt. Valt de keuze op Damen dan betekent dat extra omzet. MKS-180 betekent verder niets voor de KM. Volgens mij heeft Damen werfcapaciteit voldoende om 2 types in voldoende aantal (gefaseerd) te bouwen.
Idd inprincipe niets

Maar als Damen gekozen wordt en het basis ontwerp, romp voor 3 klassen  gerealiseerd kan worden heb je wel enige standaardisatie.  Wat weer een kosten reductie kan betekenen.
En andersom redenerend, het basis ontwerp voor NL/BE M fregat vervanger gebruiken voor LCF fregat vervanging is 1x ontwerpen. En als je dit ontwerp gebruikt voor je MKS180 aanbieding geeft een verlaging binnen je aanbiedingsprijs richting de Duitse overheid en dus een grotere kans op de order.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2018 | 17:06 uur
Niets zolang er geen keuze is gemaakt. Valt de keuze op Damen dan betekent dat extra omzet. MKS-180 betekent verder niets voor de KM. Volgens mij heeft Damen werfcapaciteit voldoende om 2 types in voldoende aantal (gefaseerd) te bouwen.
Het enigste directe gevolg voor het nederlandse vMFF programma is dat de radar kosten omlaag gaan doordat de Duitsers het zelfde systeem gaan gebruiken en daarmee het totaal uitkomt op 8 tot 10 systemen ipv de huidge 4 die gepland zijn. En de Nederlandse ontwikkelingskosten terug verdiend worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2018 | 15:51 uur
Wat betekent dit nu concreet voor NL en Damen in het bijzonder?

Niets zolang er geen keuze is gemaakt. Valt de keuze op Damen dan betekent dat extra omzet. MKS-180 betekent verder niets voor de KM. Volgens mij heeft Damen werfcapaciteit voldoende om 2 types in voldoende aantal (gefaseerd) te bouwen.