Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

#210
Citaat van: Lynxian op 08/07/2018 | 18:08 uur
Ik zie het met de SSN's in die regio niet zo rap gaan; van dat lijstje landen kan zelfs Brazilië het zich eigenlijk niet veroorloven maar doen ze het toch. Een algemene wapenwedloop zie ik inderdaad wel als een mogelijkheid, maar ook weer niet te groot, want er zijn daar veel fragiele economieën.

Heeft verder Venezuela ook niet twee Kilo subs van Rusland gekocht, een decennium of wat geleden?

Nee maar het kan wel een hele grote invloed hebben op de plannen van andere landen ook al zal het bij 90% nooit voltooid worden. Nee Venezuela heeft die tot op heden niet gekocht maar ik zou niet raar staan te kijken als er op eens een 2 a 4 Chinese onderzeeboten rondvaren bij de Venezuanen, die kopen ze dan met olie want geld hebben ze niet al kan dit ook met Russische boten.

Citaat van: Poleme op 08/07/2018 | 19:39 uur
Wat is nou 1 SSN in je vloot ?  Is in feite geen. 
Dat klopt maar als je er 1 kan bouwen kan je er ook meerdere bouwen (in theorie). Ik verwacht ook geen 10 SSN's bij de Brazilianen in dienst maar 2 stuks gaan er op termijn zeker komen.
Ze zien het ook voornamelijk als prestige project om als eerste zuid-amerikaans land een SSN in dienst te nemen.

Daarbij zou het voor het VK ook niet acceptabel zijn dat Argentinië rondvaart met een of meerdere SSN's i.v.m. hun conflict rondom de Falkland eilanden.
De Britten zouden dan wel eens een partner zoals Chili kunnen steunen in hun ontwikkelingen.

Poleme

#209
Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.
Wat is nou 1 SSN in je vloot ?  Is in feite geen. 

Nederland heeft in het verleden onderzoek gedaan naar eventuele invoering van SSN's (nucleair aangedreven onderzeeboten) bij de KM.
Voor de reactor kennis bleek het Energie Centrum Nederland (ECN en onderdeel van TNO) onderzoek instituut in Petten niets te kunnen betekenen, want het ECN mag alleen onderzoek doen naar kernenergie voor vreedzame doeleinden.
Nederland deed ook aanvragen aan Frankrijk en de VS voor allerlei specifieke apparatuur in SSN's.  De VS gaf al direct aan geen kennis, kunde, apparatuur en ervaringen te willen delen met Nederland.  Frankrijk was wat gemakkelijker, maar zag uiteindelijk ook niets in het delen van gevoelige informatie en hardware over de bouw van SSN's.
Berekeningen toonden ook nog eens aan dat aanschaf en exploitatie van SSN's aanzienlijk duurder was dan die van diesel-elektrische boten.  Zo zeer zelfs dat SSN's voor Nederland te duur bleken te zijn.

Nederland ging uiteindelijk op basis van de Amerikaanse Barbel druppelvormige romp een diesel-elektrische boot bouwen die zo dicht mogelijk bij de vaardigheden van
SSN's liggen.
Ten behoeve van de Zwaardvis en Walrus klasse deed Nederland een beroep op de VS voor bepaalde geminiaturiseerde apparatuur.
Wederom weigerde de VS om die te leveren.  Dus ging onze Gouden Driehoek zelf aan de gang.  In het geval van de Walrus betekende dat dat deze boot met 1 spant-breedte verlengd moest worden, om bepaalde apparatuur er toch in te krijgen.

In hoeverre krijgt Brazilie dan toegang tot Franse kennis, kunde, ervaring en apparatuur betreffende SSN's ?

Brazilie wordt gerekend tot de BRIC-landen, Brazil, Rusland, India en China.  Een groep landen die in opkomst is in de huidige en toekomstige steeds meer multi-polaire wordende wereld.  Frankrijk behoort tot de G7, samen met de VS, Canada, het VK, Duitsland, Italie en Japan.  Maar haar economische kracht is de laatste decennia structureel tanende.  Dee ontwikkeling heeft uiteindelijk ook gevolgen voor de geo-politieke voetafdruk, zowel in Europa, maar ook op andere continenten.
Dus Frankrijk zal dus proberen bondgenootschappen aan te gaan met opkomende grote en (regionaal) machtige landen.
Argentinie en Chili behoren geo-politiek gezien tot een geheel andere categorie.

Argentinie had tijdens de Falkland oorlog al problemen met het juist bedraden van hun overigens uitstekende torpedo's en problemen met de vuurleiding computers in hun sub's.
Dat kwam door inadequate opleidingen en slechte geoefendheid.  Dat was begin jaren 80, maar ook nu zijn er problemen hiermee.
Dit land gaat financieel, technisch en politiek een SSN dus nooit trekken.   En zelfs een variant van de dieselelektrische Shortfinned Barrcuda, die al te duur is voor Nederland,
zal dat voor Argentinie ook zijn

Land:              BNP in 2017          rangorde v.d. wereld     (CIA World Factbook)
Argentinie:   USD    911,5 miljard                    29
Chili:           USD    452,1                                45
Nederland:   USD    915,2                               28
Brazilie:       USD 3.219,0                                 9
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lynxian

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.
Ik zie het met de SSN's in die regio niet zo rap gaan; van dat lijstje landen kan zelfs Brazilië het zich eigenlijk niet veroorloven maar doen ze het toch. Een algemene wapenwedloop zie ik inderdaad wel als een mogelijkheid, maar ook weer niet te groot, want er zijn daar veel fragiele economieën.

Heeft verder Venezuela ook niet twee Kilo subs van Rusland gekocht, een decennium of wat geleden?

Flyguy

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Nou die oldtimer rally komt er wel.

Huzaar1

Dat gaat echt nergens over en niemand hier kan een plaatje van een kernreactor beoordelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1


Ace1


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/07/2018 | 08:30 uur
Aardig Europees feestje, het zal mij benieuwen of de Russen en/of de Chinezen zich in de vervangingsmarkt zullen mengen, het zal bij sommige landen in de lijn der verwachting liggen.
Zeker de Chinezen zullen hier wel een aantal van weg snoepen. Ik verwacht bijvoorbeeld bij Venezuela dat men kiest voor een aantal Chinese artikelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.

Aardig Europees feestje, het zal mij benieuwen of de Russen en/of de Chinezen zich in de vervangingsmarkt zullen mengen, het zal bij sommige landen in de lijn der verwachting liggen.

Parera

Citaat van: Lynxian op 08/07/2018 | 01:01 uur
Hehe, niet dat Argentinië mee gaat doen; die kunnen zich helemaal niks veroorloven. Geen luchtwaardige luchtmacht, geen fatsoenlijke marine. Nota bene hun vermiste onderzeeër dient te worden vervangen door een 20 jaar oude, niet afgebouwde roestbak.

Wellicht dat de wat betere economieën zoals Chili en Brazilië een bescheiden wapenwedloop kunnen hebben, maar is het een wedloop met zo weinig deelnemers?
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.


Lynxian

Citaat van: Parera op 07/07/2018 | 02:13 uur
Het is dus puur een begin van een nieuwe wapenwedloop in Zuid-Amerika.
Hehe, niet dat Argentinië mee gaat doen; die kunnen zich helemaal niks veroorloven. Geen luchtwaardige luchtmacht, geen fatsoenlijke marine. Nota bene hun vermiste onderzeeër dient te worden vervangen door een 20 jaar oude, niet afgebouwde roestbak.

Wellicht dat de wat betere economieën zoals Chili en Brazilië een bescheiden wapenwedloop kunnen hebben, maar is het een wedloop met zo weinig deelnemers?

Parera

Citaat van: Reinier op 06/07/2018 | 23:04 uur
Bouwen is een ding, maar ik mis net die stap daarvoor; waarom? Wat is de nut en noodzaak van een nucleaire sub voor Argentinië. Als over deze stap niet goed is nagedacht, komen ze er vrij snel achter, zodra ze er mee gaan varen.

Een nucleaire sub wil je als land enkel als je wereldwijd wilt en kunt opereren.
Aan dat eerste, twijfel ik al bij Argentinië. Willen ze voor de haven van Plymouth gaan liggen terwijl hun troepen weer de Falklands gaan innemen?

Heb je eenmaal zo'n ding dan kan je niet zomaar iedere haven binnen varen. Nederlandse haven kom je al niet en zo zijn er nog 80 andere landen die toegang van hun haven ontzeggen voor nucleair aangedreven schepen.
De Amerikanen, Britten, Fransen en Russen hebben (eigen) steunpunten over de wereld voor hun kernonderzeeërs.   

Nederland heeft in de jaren '60 ook onderzoek gedaan om met kernonderzeeërs te gaan varen; dat is nooit doorgegaan vanwege de zeer hoge kosten (bouwen en onderhoud) en het missen van steunpunten over de wereld. Dit is nu niet anders voor Argentinië.
De reden die ik zo snel kan bedenken is omdat buurland Brazilië ook werkt aan een kern onderzeeër in samenwerking met de Fransen (Álvaro Alberto SN10) deze zou vanaf 2025 in dienst moeten komen en is gebaseerd op de Scorpene klasse. Verder zou ik geen reden kunnen verzinnen wat een Argentijnse kernonderzeeër zou benutten.

Het is dus puur een begin van een nieuwe wapenwedloop in Zuid-Amerika.

Reinier

Bouwen is een ding, maar ik mis net die stap daarvoor; waarom? Wat is de nut en noodzaak van een nucleaire sub voor Argentinië. Als over deze stap niet goed is nagedacht, komen ze er vrij snel achter, zodra ze er mee gaan varen.

Een nucleaire sub wil je als land enkel als je wereldwijd wilt en kunt opereren.
Aan dat eerste, twijfel ik al bij Argentinië. Willen ze voor de haven van Plymouth gaan liggen terwijl hun troepen weer de Falklands gaan innemen?

Heb je eenmaal zo'n ding dan kan je niet zomaar iedere haven binnen varen. Nederlandse haven kom je al niet en zo zijn er nog 80 andere landen die toegang van hun haven ontzeggen voor nucleair aangedreven schepen.
De Amerikanen, Britten, Fransen en Russen hebben (eigen) steunpunten over de wereld voor hun kernonderzeeërs.   

Nederland heeft in de jaren '60 ook onderzoek gedaan om met kernonderzeeërs te gaan varen; dat is nooit doorgegaan vanwege de zeer hoge kosten (bouwen en onderhoud) en het missen van steunpunten over de wereld. Dit is nu niet anders voor Argentinië.

Parera

Citaat van: tentara71 op 06/07/2018 | 19:50 uur
Lijkt me technisch onmogelijk.
Alleen de koelingsproblemen al.
Man, man, man....
Het moet dan wel een heul klein reactortje worden dan.
Zullen ze de boot wel verlengen maar ja we hebben allemaal gezien wat dat in Spanje deed ; blup blup boot.
Daarnaast heeft dat staal jaren liggen roesten want ze zullen het niet netjes onderhouden hebben en geconditioneerd opgeslagen.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 06/07/2018 | 19:05 uur
Dromen is altijd leuk  :angel: De kans dat ze het voor elkaar krijgen om dit plan uit te voeren is nog kleiner dan de kans dat Nederland een eigen SSBN bouwt.
Lijkt me technisch onmogelijk.
Alleen de koelingsproblemen al.
Man, man, man....
Het moet dan wel een heul klein reactortje worden dan.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh