MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 20:07 uur
De (deels geheime) analyses uit die tijd. De Amerikanen en Defensie ontkenden het ook niet maar bagatelliseerde het toen. Een nieuw ontwerp vonden ze maar riskant. Ironisch genoeg was hun argumentatie bij de vervanging F-16 weer precies omgekeerd. Geen "oude" bewezen technologie kopen maar het laatste van het laatste (de F-35). Met alle risico's van dien. Niet toevallig beide keren in het voordeel van made in America. Beide keren een mooi inkijkje in de sterke pro-America voorkeur, zeg maar gerust fixatie, van de luchtmacht. Het is de media ook niet ontgaan. Maar ze kwamen er 2x mee weg. En proberen nu al weer met kleine stapjes, maar zichtbaar voor wie er op let, de basis te leggen voor de opvolger van de Apache (en Cougar)..juist ja..ook made in America.

Dé D66 stagiaire had in de jaren negentig van de vorige eeuw, naast zijn koffie en kopieer rondje, ook inzicht in geheime analyses... dat weten we toch allemaal.  ;D

En ja....  de NL industrie heeft al lang gesproken met die van de VS om mogelijkheden te onderzoeken... vermoedelijk ook met Europese partijen voor een Europees alternatief.

StrategNL

Citaat van: Sparkplug op 14/09/2018 | 19:06 uur
Welke bron zegt overigens dat de AH-64 een mechanisch verouderd ontwerp is? En de in 1995 gekochte AH-64D versie was veel geavanceerder dan de AH-64A.
De (deels geheime) analyses uit die tijd. De Amerikanen en Defensie ontkenden het ook niet maar bagatelliseerde het toen. Een nieuw ontwerp vonden ze maar riskant. Ironisch genoeg was hun argumentatie bij de vervanging F-16 weer precies omgekeerd. Geen "oude" bewezen technologie kopen maar het laatste van het laatste (de F-35). Met alle risico's van dien. Niet toevallig beide keren in het voordeel van made in America. Beide keren een mooi inkijkje in de sterke pro-America voorkeur, zeg maar gerust fixatie, van de luchtmacht. Het is de media ook niet ontgaan. Maar ze kwamen er 2x mee weg. En proberen nu al weer met kleine stapjes, maar zichtbaar voor wie er op let, de basis te leggen voor de opvolger van de Apache (en Cougar)..juist ja..ook made in America.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 14/09/2018 | 19:41 uur
Sinds wanneer heb jij inzicht in storingen van gevechtshelikopters?


Vermoedelijk van niet nader benoemde bronnen en Wikipedia  :omg:

StrataNL

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:25 uur
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..
Sinds wanneer heb jij inzicht in storingen van gevechtshelikopters?

Hoofdrotor met staartrotor is al héél oud ja en zal ook nog héél lang bestaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

We zien hem ooit nog eens voor het PKC, of het binnenhof, geboeid aan de fontein met een bordje om z'n nek.


'Koopt Duits'   ;D

Vol tranen en broek vol met poep.

"Waarom luisteren jullie toch niet naar mij"

Haha
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2018 | 19:20 uur
Mechanisch verouderd..

Mannetje toch

Het doet blijkbaar nog steeds pijn dat de KLu en de NL politiek destijds voor de Apache hebben gekozen en niet voor zijn gedroomde faalbak, de Tiger.

Huzaar1

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:52 uur
Maar is mechanisch een verouderd ontwerp. Geen probleem als je genoeg geld besteed aan onderhoud. Was het al toen wij hem kozen in 1995. Prima helikopter verder en heeft zijn nut zeker bewezen.De Viper had waarschijnlijk niet meer bestaan als de Apache goed maritiem inzetbaar was geweest, maar dat was niet het geval en dus hield men vast aan het Cobra model daar.En dat is precies de reden dat we hier in Europa dus nu ook al moeten gaan nadenken en kijken naar de opvolger. Anders missen we de boot. Want de tijd gaat snel..en de Amerikanen zijn al flink op weg.

Mechanisch verouderd..

Mannetje toch
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:52 uur
Maar is mechanisch een verouderd ontwerp. Geen probleem als je genoeg geld besteed aan onderhoud. Was het al toen wij hem kozen in 1995. Prima helikopter verder en heeft zijn nut zeker bewezen.

Welke bron zegt overigens dat de AH-64 een mechanisch verouderd ontwerp is? En de in 1995 gekochte AH-64D versie was veel geavanceerder dan de AH-64A.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrategNL

Citaat van: Sparkplug op 14/09/2018 | 18:36 uur
Helikopters verouderen niet zo snel in vergelijking met jachtvliegtuigen. Types blijven zich evolueren. Als voorbeeld stamt de USMC AH-1Z Viper af van de AH-1J Sea Cobra uit 1971. Het AH-64 Apache ontwerp heeft nog genoeg mogelijkheden om door te groeien. Zie de eerder door mij vermelde link. De Apache houdt het nog tot minstens 2048 vol.
Maar is mechanisch een verouderd ontwerp. Geen probleem als je genoeg geld besteed aan onderhoud. Was het al toen wij hem kozen in 1995. Prima helikopter verder en heeft zijn nut zeker bewezen.De Viper had waarschijnlijk niet meer bestaan als de Apache goed maritiem inzetbaar was geweest, maar dat was niet het geval en dus hield men vast aan het Cobra model daar.
Citaat van: Sparkplug op 14/09/2018 | 18:36 uur
De Amerikaanse opvolger van de Apache laat nog even op zich wachten. Ondanks de ontwikkelingen duurt het nog een lange tijd voordat het operationeel is.
En dat is precies de reden dat we hier in Europa dus nu ook al moeten gaan nadenken en kijken naar de opvolger. Anders missen we de boot. Want de tijd gaat snel..en de Amerikanen zijn al flink op weg.

Sparkplug

#39
Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:25 uur
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..en aan de vervanger wordt in Amerika dan ook al gewerkt. Ook omdat de snelheden van de opvolger van de UH60 straks flink omhoog gaat en dan kan de Apache niet meer volgen. Voor maritieme inzet is de Apache niet echt geschikt en daarom ook nooit door het Amerikaanse Korps Mariniers aangekocht. Een uitgebreide poging van de producent dat probleem op te lossen heeft de tekentafel nooit verlaten. Te duur en te vergaande aanpassingen.

Dus alle reden om ook hier in Europa al eens te gaan kijken naar de opvolger van de Apache, Mangusta en Tiger gevechtshelikopters. Kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen, anders missen we de boot. Waarbij een hogere snelheid ook een belangrijke factor zal worden. Naas de mogelijkheid nauw samen te werken met drones van verschillende formaten als ook de (eveneens snellere) toekomstige EUropese transporthelikopters.

Helikopters verouderen niet zo snel in vergelijking met jachtvliegtuigen. Types blijven zich evolueren. Als voorbeeld stamt de USMC AH-1Z Viper af van de AH-1J Sea Cobra uit 1971. Het AH-64 Apache ontwerp heeft nog genoeg mogelijkheden om door te groeien. Zie de eerder door mij vermelde link. De Apache houdt het nog tot minstens 2048 vol.

De Amerikaanse opvolger van de Apache laat nog even op zich wachten. Ondanks de ontwikkelingen duurt het nog een lange tijd voordat het operationeel is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 14/09/2018 | 18:24 uur
Tot minstens 2048 in Amerikaanse dienst. Zie link.

https://defence-blog.com/aviation/u-s-army-reveals-details-ah-64e-apache-version-6-update.html
Ah, ik kwam 2040 tegen, maar goed ergens tot in de jaren 40 dan maar.

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:25 uur
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..en aan de vervanger wordt in Amerika dan ook al gewerkt. Ook omdat de snelheden van de opvolger van de UH60 straks flink omhoog gaat en dan kan de Apache niet meer volgen. Voor maritieme inzet is de Apache niet echt geschikt en daarom ook nooit door het Amerikaanse Korps Mariniers aangekocht. Een uitgebreide poging van de producent dat probleem op te lossen heeft de tekentafel nooit verlaten. Te duur en te vergaande aanpassingen.

Dus alle reden om ook hier in Europa al eens te gaan kijken naar de opvolger van de Apache, Mangusta en Tiger gevechtshelikopters. Kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen, anders missen we de boot. Waarbij een hogere snelheid ook een belangrijke factor zal worden. Naas de mogelijkheid nauw samen te werken met drones van verschillende formaten als ook de (eveneens snellere) toekomstige EUropese transporthelikopters.
Maar de Amerikaanse vervanger komt niet eerder in dienst dan begin jaren 40, ik vraag me ook af of Nederland de AH-64's moet vervangen door nieuwe gevechts heli's of dat er geen andere onbemande oplossing voor is tegen die tijd. Als er dan een bemande versie komt zijn er waarschijnlijk 3 a 4 keuze van de plank te koop : AH-64 vervanger, AH-1 vervanger, AW-249 en de vervanger van de Tiger. Allemaal van de plank te koop, dus nu geen geld in steken maar vanaf begin jaren 30 eens kijken of we ergens kunnen aansluiten we hebben het geld nu hard nodig op andere plekken. Mocht dat dan een Europees product zijn is dat mooi meegenomen, zo niet dan is dat ook zo. Het beste product gaat het om, niet perse de samenwerking.

StrategNL

Citaat van: Parera op 14/09/2018 | 18:11 uur
De AH-64's blijven tot zeker 2040 in dienst bij de Amerikanen dus ook bij ons, voorlopig nog geen vervanging.
We krijgen nu ook eindelijk de ''longbow'' variant dat zal een mega stap vooruit zijn voor 301 Squadron, de vervolg stappen zal zijn het unmanned wingman verhaal met data link naar bijvoorbeeld onbemande gevechts helikopters of toestellen zoals de MQ-9. De VS is op dit moment een upgrade aan het maken voor de AH-64's zodat ze later ook maritiem ingezet kunnen worden vanaf schepen of vanaf land tegen zeedoelen. Er zit genoeg potentie in de huidige Apache's om nog vooruit te kunnen en ik verwacht dat we tegen de tijd dat het vervangen moet worden gewoon kijken wat er van de plank te koop is en dan een aanbesteding uitschrijven en daar een vervanger uit kiezen. Ik zie voorlopig niet dat Nederland weer een nieuw ontwikkelings traject in gaat als het net de F-35 achter de rug heeft.
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..en aan de vervanger wordt in Amerika dan ook al gewerkt. Ook omdat de snelheden van de opvolger van de UH60 straks flink omhoog gaat en dan kan de Apache niet meer volgen. Voor maritieme inzet is de Apache niet echt geschikt en daarom ook nooit door het Amerikaanse Korps Mariniers aangekocht. Een uitgebreide poging van de producent dat probleem op te lossen heeft de tekentafel nooit verlaten. Te duur en te vergaande aanpassingen.

Dus alle reden om ook hier in Europa al eens te gaan kijken naar de opvolger van de Apache, Mangusta en Tiger gevechtshelikopters. Kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen, anders missen we de boot. Waarbij een hogere snelheid ook een belangrijke factor zal worden. Naas de mogelijkheid nauw samen te werken met drones van verschillende formaten als ook de (eveneens snellere) toekomstige EUropese transporthelikopters.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 14/09/2018 | 18:11 uur
De AH-64's blijven tot zeker 2040 in dienst bij de Amerikanen dus ook bij ons, voorlopig nog geen vervanging.
We krijgen nu ook eindelijk de ''longbow'' variant dat zal een mega stap vooruit zijn voor 301 Squadron, de vervolg stappen zal zijn het unmanned wingman verhaal met data link naar bijvoorbeeld onbemande gevechts helikopters of toestellen zoals de MQ-9. De VS is op dit moment een upgrade aan het maken voor de AH-64's zodat ze later ook maritiem ingezet kunnen worden vanaf schepen of vanaf land tegen zeedoelen. Er zit genoeg potentie in de huidige Apache's om nog vooruit te kunnen en ik verwacht dat we tegen de tijd dat het vervangen moet worden gewoon kijken wat er van de plank te koop is en dan een aanbesteding uitschrijven en daar een vervanger uit kiezen. Ik zie voorlopig niet dat Nederland weer een nieuw ontwikkelings traject in gaat als het net de F-35 achter de rug heeft.

Tot minstens 2048 in Amerikaanse dienst. Zie link.

https://defence-blog.com/aviation/u-s-army-reveals-details-ah-64e-apache-version-6-update.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:00 uur
Nuttig en nodig! En dan straks met de EUropese bondgenoten gaan werken aan een EUropese opvolger voor de Apache en de Tiger gevechtshelikopters hier in Europa! Nieuwe kansen voor de EUropese en Nederlandse designbureau's en defensie-industrie! EDA PESCO

De AH-64's blijven tot zeker 2040 in dienst bij de Amerikanen dus ook bij ons, voorlopig nog geen vervanging.
We krijgen nu ook eindelijk de ''longbow'' variant dat zal een mega stap vooruit zijn voor 301 Squadron, de vervolg stappen zal zijn het unmanned wingman verhaal met data link naar bijvoorbeeld onbemande gevechts helikopters of toestellen zoals de MQ-9. De VS is op dit moment een upgrade aan het maken voor de AH-64's zodat ze later ook maritiem ingezet kunnen worden vanaf schepen of vanaf land tegen zeedoelen. Er zit genoeg potentie in de huidige Apache's om nog vooruit te kunnen en ik verwacht dat we tegen de tijd dat het vervangen moet worden gewoon kijken wat er van de plank te koop is en dan een aanbesteding uitschrijven en daar een vervanger uit kiezen. Ik zie voorlopig niet dat Nederland weer een nieuw ontwikkelings traject in gaat als het net de F-35 achter de rug heeft.

StrategNL

Citaat van: Parera op 14/09/2018 | 17:36 uur
Apaches ondergaan verjongingskuur
Nuttig en nodig! En dan straks met de EUropese bondgenoten gaan werken aan een EUropese opvolger voor de Apache en de Tiger gevechtshelikopters hier in Europa! Nieuwe kansen voor de EUropese en Nederlandse designbureau's en defensie-industrie! EDA PESCO