Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Stoonbrace

Citaat van: A.J. op 27/10/2018 | 21:59 uur
Het kan aan mij liggen maar dit zie ik toch echt als een soort compensatie.

Dat artikel in De Tijd klopt niet. Het is als 'een Europees next gen fighter project' aangekondigd op de persconferentie en deze journalist dacht vermoedelijk dat er zo maar eentje was.

A.J.

Ik weet dat de F-35 een heet hangijzer is/ was in zowel Nederland als België. Maar laten we de discussie vooral hard op de feiten houden en niet hard op de persoon/ personen.

Bvb dank.

A.J. Forumbeheer

Huzaar1

#583
Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2018 | 21:56 uur
Dat je uit je nek kletst.

Je denkt dat die overboekng van een half miljard aan frankrijk direct na de keuze was om officiele investering van de belgische  strijdkrachten


Arme belgische jongen....

Ben je zo gemakkelijk van je pad af gebracht? Het land heet belgie waar je in woont...

Jullie hebben een f35 gekocht waarbij jullie zelfs kosten verschuldigd geacht waren aan frankrijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2018 | 21:54 uur
Misschien staat hier iets belgisch maar ik begrijp het niet.

Dat je uit je nek kletst.

Huzaar1

#580
Citaat van: Stoonbrace op 27/10/2018 | 21:50 uur
Nobody gives a fuck wat ik hier schrijf. Verdorie recht vanuit het team dat de competitie organiseerde krijg ik te horen "Nog helemaal niet zeker welk project, beslissing komt in de volgende jaren. Mogelijk na een nieuwe competitie/afweging."

Wat lees je hier?

hErStElBeTaLiNgEn.

:mad:

Misschien staat hier iets belgisch maar ik begrijp het niet. Misschien is dit een taal dingetje maar je kunt nu 3 dingen zegggen..

1. Er komt een definitieve uitspraak en de F35 is helemaal niet zeker

2. Je baalt dat we hier de halve miljard naar frankrijk absurd vinden

3. Allebei


Jullie belgen moeten eens echt goed gebruik maken van onze taal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#579
Citaat van: Lex op 27/10/2018 | 21:46 uur
U hultt zich in vraagtekens. Een nadere uitleg zou wellicht duidelijkheid scheppen.
Nee hoor. Lees mijn post nog maar een x. Zelfde effect
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Nobody gives a fuck wat ik hier schrijf. Verdorie recht vanuit het team dat de competitie organiseerde krijg ik te horen "Nog helemaal niet zeker welk project, beslissing komt in de volgende jaren. Mogelijk na een nieuwe competitie/afweging."

Wat lees je hier?

hErStElBeTaLiNgEn.

:mad:

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2018 | 21:27 uur
het feit dat belgie bij de keuze voor de f-35 per direct bijna een half miljard aan cash doorsluist aan frankrijk voor een of ander project voor over 30 jaar. Daarom
aangezien ze de bekendmaking van hun keus al vervelend vonden omdat hun buurjongen er wat van vond.
U hultt zich in vraagtekens. Een nadere uitleg zou wellicht duidelijkheid scheppen.

Huzaar1



het feit dat belgie bij de keuze voor de f-35 per direct bijna een half miljard aan cash doorsluist aan frankrijk voor een of ander project voor over 30 jaar. Daarom


Aangezien ze de bekendmaking van hun keus al vervelend vonden omdat hun buurjongen er wat van vond.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2018 | 21:17 uur
De belgische f-35 is dus nog veel duurder uitgepakt dan nodig. Dat is de echte conclusie. Herstelbetalingen aan frankrijk.
Wat heeft 'herstelbetalingen aan Frankrijk' in vredesnaam te maken met de beoogde aanschaf van de F35?

Huzaar1

De belgische f-35 is dus nog veel duurder uitgepakt dan nodig. Dat is de echte conclusie. Herstelbetalingen aan frankrijk.

Dat project is voor de dommen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

#573
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/10/2018 | 10:47 uur
Goede vraag... ik heb geen idee of de opvolger voor de Alkmaar klasse binnen het budget blijft. Wat wel al duidelijk is dat vMFF gebudgetteerd is voor net iets meer dan € 1 miljard en duidelijk is dat de NL schepen rond €1.2 miljard gaan kosten.

Met een BE investering van €359 mjn in NGF/FCAS uit het F35A "overschot" van €600 mjn zou er dus net genoeg extra geld over blijven om de prijsaanpassing op vMFF te financieren of men gaat voor een uitgeklede variant.

Blijft de Alkmaar klasse binnen het budget dan zou het geen probleem moeten opleveren, zo niet dan zal er extra geld gevonden moeten worden.

Het exploitatiebudget van de F35A blijkt ook lager uit te komen, ging men in eerste instantie uit van €15 mjd voor aanschaf en exploitatie over de gehele gebruiksperiode, zo rekent men nu met €12,5 mjd.

Het verschil: €2,5 mjd - €600 mjn = €1.9 mjd.

De vraag is dan weer: komt die €1.9 mjd uit de exploitatie (over 40 jaar) ten goede aan defensie of is financiën blij....
Je lijkt wel een politicus, die graaien ook graag in potten die een ander doel hebben.  In Nederland graaide men in de F-35A project risico reserve pot om vorig jaar zes en nu nog eens 2 extra F-35A's aan te schaffen.

Het JSF project is inmiddels 6 / 7 jaar over tijd en zwaar over de begroting.  Dat maakt de (kandidaat) klanten nerveus.
Dus de Amerikanen hebben de System Development & Demonstration (SDD)  'afgeraffeld', zeg maar ingekort,
De Initial Operational Test & Evaluation (IOT&E) fase zou oorspronkelijk 2,5 jaar duren, maar is ingekort tot een jaar.
De block 3 varianten zouden alle beloofde specificaties bezitten.   Maar dat is opgelost via een Begin Life Update (BLU), beter bekend als block 4 Follow on Modernization (FoM) of C2D2, Continuous Capability Development and Delivery strategy.

Responding to questions from lawmakers about the price of implementing the new Continuous Capability Development and Delivery strategy, or C2D2, Vice Adm. Mat Winter acknowledged that U.S. and international customers could pay up to $10.8 billion for development and $5.4 billion for procurement of upgrades to the F-35 between fiscal years 2018 through 2024.
zie: https://www.defensenews.com/air/2018/03/08/new-f-35-modernization-plan-could-come-with-hefty-16b-price-tag/

FCAS / NGF.  De Britten hebben een historie met vele jachtvliegtuig projecten die niet verder kwamen dan het papier of schaal modellen.
In de Europese jachtvliegtuig markt is geen plaats voor drie, nee ook twee, maar slechts plaats voor 1 Europees type !

De Mirage 2000 is een uitstekend jachtvliegtuig qua vlieg-prestaties en (avionica) vaardigheden.  Conceptueel kun je spreken van een eenmotorige mini-F-15 Eagle.
Daar hing dan ook een prijskaart aan die aanzienlijk hoger lag dan die van de F-16C/D.   Dus werden er relatief weinig Mirage 2000's geëxporteerd.
De zwaardere en wel 2-motorige Rafale is nog lastiger te exporteren.

En daar komt nog bij dat de Franse economie al enkele decennia bezig is om structureel te krimpen.
Voeg daarbij de vergrijzing, die in landen die aan WO 1 meededen, sterker toeslaat dan in Nederland.
Plus, een Brexit, een energie-transitie (de komende 50 jaar gaat er meer veranderen dan de afgelopen 500 jaar !) en mogelijke Italiaanse begroting 'fratsen'.

Ga voor een Europese F-16 2.0.

Maar Belgie zal haar handen vol hebben aan het F-35A bul.  Dus allerlei Europese projecten zijn dan voor hen irrelevant.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2018 | 01:16 uur
Nee hoor, zo zou hij eruit komen te zien, wat kleine aanpassingen omdat het apparaat zo niet VSTOL kon doen. Ding zag eruit als een vliegende drol, en heb paar dagen geleden een 4 uur durende docu ervan moeten kijken helaas.
De X-32 was te zwaar om STOVL te kunnen doen ja.   Maar ... deze X-32 was al wel  voorzien van werkende wapenruimen en die zijn relatief zwaar.
De LockheedMartin X-35 was niet voorzien van wapenruimen en kon zo wel STOVL doen.

Ohh oohh, uit de X-35 komt de F-35 voort met uiteraard wel voorzien van 2 wapenruimen.
Helaas, die kon ook geen STOVL doen, want 3.000 pond / 1.361 kg te zwaar.

Gelukkig werken bij LockMart hele capabele ingenieurs en de F-35 ging aan een Weight Watchers dieet doen.
Volgens de media gebeurde dit vanaf 2004, maar in werkelijkheid was er al een 'Sonja Bakker' dieet daarvoor.
Die 3.000 lbs kregen ze er uiteindelijk af, maar dat had wel zijn (grote) prijs.
De kist werd ontdaan van blikseminslag bescherming onderdelen,  brandblussers waren blijkbaar ook niet meer nodig.  In het airframe veranderde ook veel, met als gevolg dat de F-35 familie nu moeilijker en duurder is om te bouwen.   Pratt & Whitney maakte de motor behuizing zo licht mogelijk.  Maar naar aanleiding van een incident, bleek dat deze 'magere' behuizing niet stijf genoeg is voor een jachtvliegtuig.
In 2010 had het F-35A ontwerp dan ook een flinterdunne gewichtsmarge.  Sindsdien zijn er echter wel weer modificaties aan airframe, diverse apparatuur en motor gedaan, die het leeggewicht weer deden toenemen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 27/10/2018 | 14:43 uur
Is er al iets meer bekend rondom het MCMV project? ( geruchten)
Niet vanuit mijn hoek.
Mijn ex-collega, werkzaam bij Thales Belgie weet ook niets nieuws te melden.
Maar ook vanop "HK" en "Projecten" is het stil...