Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Parera

Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 14:44 uur
Als het een lease constructie wordt dan zie ik NL nog niet zomaar terugkeren met MPA, een veel te grote investering ineens.
In een NAVO pool, denk ik, het wel.

Ja die optie is er natuurlijk ook maar waar ik dan bang voor ben is dat het dan geen tussenstop is maar een permanente oplossing en er dus geen ''eigen'' toestellen meer komen in de toekomst.

Harald

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 14:37 uur
Ik denk niet dat ze het zien als pool, maar dat Boeing een x aantal P-8's bouwt en deze leased aan de partijen.  Net als de Duitse luchtmacht de Heron UAV's geleased heeft van IAI.
Voor Nederland zie ik het als optie om zo weer langzaam terug te komen op deze specialisatie die we toch grotendeels verloren hebben, en we moeten een hoop leren want de overstap van prop P-3's naar jet P-8's is heel groot.

Als het een lease constructie wordt dan zie ik NL nog niet zomaar terugkeren met MPA, een veel te grote investering ineens.
In een NAVO pool, denk ik, het wel.

Parera

Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 14:32 uur
als NAVO pool ?
net zo'n constructie als met de NAVO AWACS ?

Standplaats ?  IJsland, GB (schotland), Italie ?

Denk daarbij dat je dan 3 gebieden heb :
1) GIUK gap, gebied Noordpool, IJsland, Groenland, Noordzee
2) Middellandse zee
3) gebied Atlantische oceaan, westelijk van GB, Spanje, Portugal (overlapping met 1)

Ik denk niet dat ze het zien als pool, maar dat Boeing een x aantal P-8's bouwt en deze leased aan de partijen.  Net als de Duitse luchtmacht de Heron UAV's geleased heeft van IAI.
Voor Nederland zie ik het als optie om zo weer langzaam terug te komen op deze specialisatie die we toch grotendeels verloren hebben, en we moeten een hoop leren want de overstap van prop P-3's naar jet P-8's is heel groot.

Harald

als NAVO pool ?
net zo'n constructie als met de NAVO AWACS ?

Standplaats ?  IJsland, GB (schotland), Italie ?

Denk daarbij dat je dan 3 gebieden heb :
1) GIUK gap, gebied Noordpool, IJsland, Groenland, Noordzee
2) Middellandse zee
3) gebied Atlantische oceaan, westelijk van GB, Spanje, Portugal (overlapping met 1)

Parera

#92
Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 14:06 uur
Tijdelijk of lekker makkelijk, daar hoeven we verder zelf niets meer in te investeren.

Je kan het inderdaad ook zien als tussenoplossing, er zijn binnen defensie zoveel dingen die vernieuwd,vervangen of verbeterd moeten worden dat er op dit moment geen budget is voor dit soort aankopen terwijl ze eigenlijk nodig zijn. Als we nu tussen 2025 - 2035 gebruik kunnen maken van NATO P-8's kunnen we onze kennis weer opbouwen zodat we misschien vanaf 2030 ons eerste eigen toestel kunnen ontvangen.

Ik verwacht dat het hier gaat om een groep landen die nu de P-3 vliegen en deze wel willen vervangen maar ook hiervoor het budget niet hebben + Nederland als voormalige gebruiker.
Het gaat volgens het artikel over 20 landen die gebriefed zijn over het toestel! Dat is voor Boeing een ideale kans om een mooi aantal P-8's te mogen leveren en verleasen.

- Canada (14x P-3)
- Duitsland* (8x P-3)
- Griekenland (4x P-3)
- Nederland (0x P-3)
- Portugal (5x P-3)
- Spanje (4x P-3)

Samen hebben deze landen 35 P-3's.

Als Nederland nu eens vanaf 2025 t/m 2035 4 P-8's gaat leasen van Boeing met de intentie om er tussen 2030 - 2040 6 + 2 optioneel af te nemen. Dan is dat in mijn ogen een goede MPA vloot.

*mogelijk maar werkt aan de Airbus MPA met Frankrijk

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 14:07 uur
Je zou het ook als eventuele kans voor Nederland kunnen zien....
Dit oogt meer als kans verkeken.
Zelf doen is pas een kans!
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 14:06 uur
Tijdelijk of lekker makkelijk, daar hoeven we verder zelf niets meer in te investeren.

Je zou het ook als eventuele kans voor Nederland kunnen zien....

Zander

Citaat van: Sparkplug op 04/04/2019 | 13:33 uur
NATO considers Boeing P-8 maritime patrol aircraft as temporary gap filler until 2035

https://www.janes.com/article/87674/nato-considers-boeing-p-8-maritime-patrol-aircraft-as-temporary-gap-filler-until-2035
Tijdelijk of lekker makkelijk, daar hoeven we verder zelf niets meer in te investeren.
People are sheep

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Latest production award puts all Norwegian and UK Poseidons under contract

Norway and the UK have completed their orders for the Boeing P-8A Poseidon maritime multimission aircraft (MMA), the US Department of Defense (DoD) has disclosed.

A contract for all five aircraft for the Royal Norwegian Air Force (RoNAF) and the final four of nine aircraft for the UK Royal Air Force (RAF) was awarded to Boeing on 25 January. The USD2.46 billion Lot 10 production award also includes 10 additional Poseidons for the US Navy (USN) as the service continues towards its 120-aircraft programme of record.

As noted in the contract notification, the Norwegian portion of the award is valued at USD695 million while the UK's is valued at USD507 million (including national-specific 'SilverBlock' modifications, the nature of which have not been disclosed).

Norway is procuring the P-8A to replace the six ageing Lockheed Martin P-3C Orion maritime patrol aircraft (MPA) and three Dassault Falcon DA-20 Jet Falcon surveillance aircraft that are currently flown by the RoNAF. The overall programme is valued at NOK10 billion (USD1.17 billion), some of which will come from the country's intelligence services budget. All five P-8As are set to be delivered between 2022 and 2023.

The UK government announced its plans to buy nine P-8As in the Strategic Defence and Security Review (SDSR) in late 2015, and signed the formal order at the Farnborough International Airshow in July 2016. According to previous announcements the total cost of the procurement is valued at GBP3 billion (USD4 billion) over the next 10 years. Further to the aircraft, the UK government has disclosed that the procurement includes off-the-shelf purchases of unspecified weapons, sonar buoys, and other 'consumables'.

https://www.janes.com/article/86023/latest-production-award-puts-all-norwegian-and-uk-poseidons-under-contract

Parera

#83
Citaat van: JdL op 16/01/2019 | 17:02 uur
Scheelt dat de RAF door het SeeCorn programma al mensen op de P-8 had vliegen, ze zullen hierdoor eens stuk sneller hun capaciteiten kunnen opbouwen dan anders het geval geweest zou zijn.
Heeft Nederland eigenlijk na het afdanken van onze Orions ook mensen naar het buitenland gestuurd om kennis te behouden?

Voor zover ik weet is het personeel allemaal vertrokken of overgestapt naar de KLU op andere toestellen (C-130 / KDC-10) en een deel is misschien omgeschoold naar helikopter?
Een klein deel is ook overgestapt op de Fokker-50 & Fokker-60 MPA's voor de West maar ook deze toestellen zijn later weg bezuinigd. Er zit nog een klein aantal MLD'ers in de West die uit de MPA's komen maar die zijn nu onderdeel van de Dash-8 bemanningen van de KW-CARIB.

De MLD is officieel niet opgeheven maar slechts ''uit dienst gesteld'', het opnieuw in dienst nemen van deze eenheid is dus slechts een administratieve actie. Vervolgens zit je wel met het personeel en materieel maar daar is de oplossing ook slechts ''budget'' en wat tijd. :neutral:

Zoals in het Gulfstream vervangings topic ik ook al aangaf; Van mij mogen ze de MLD weer activeren en de NH-90's terug onder ''eigen vlag'' van de KM plaatsen en vervolgens ook 2 a 3 P-8 MPA's + de vervanger van de Gulfstream onder het V.S.Q. 320 of 321 plaatsen. En stationeer dan maar op Leeuwarden, omdat De Kooy niet past volgens mij qua baan met volledige belading.

JdL

Scheelt dat de RAF door het SeeCorn programma al mensen op de P-8 had vliegen, ze zullen hierdoor eens stuk sneller hun capaciteiten kunnen opbouwen dan anders het geval geweest zou zijn.
Heeft Nederland eigenlijk na het afdanken van onze Orions ook mensen naar het buitenland gestuurd om kennis te behouden?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan