Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Sparkplug

#1033
Japan commissions first Maya-class guided-missile destroyer

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/japan-commissions-first-maya-class-guided-missile-destroyer


The JMSDF commissioned the first of two Maya (Improved Atago)-class destroyers on 19 March in a ceremony held in Yokohama, Kanagawa Prefecture. (Kosuke Takahashi)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Harald op 11/03/2020 | 10:36 uur
Acting US navy secretary wants "clean sheet" carrier study

US Acting Navy Secretary Thomas Modly is looking for his Future Carrier Task Force Study to provide a "clean sheet" of alternative aircraft carrier choices after Ford-class ships to include smaller and even conventionally powered vessels.

Acknowledging the current Ford-class carriers provide greater capabilities than the predecessor Nimitz-class vessels – and will be plying the seas for another half century or more – Modly wants the six-month study launched this week to determine to best carrier design and force makeup for the succeeding decades, he said on 10 March during a media briefing.

"Do we continue to build those (next-generation large-deck carriers), or something different?" Modly said.

https://www.janes.com/article/94815/acting-us-navy-secretary-wants-clean-sheet-carrier-study

Zou de Future Carrier er zo uit gaan zien ?  ( ..  ;) )



De Amerikanen denken serieus na over de toekomst van de vliegkampschepen.

Hebben de Amerikaanse vliegkampschepen nog wel een toekomst? Amerika twijfelt

In de tijd van het coronavirus is in korte tijd alles onzeker geworden. Zelfs de waarde van het vliegkampschip voor de Amerikaanse marine, al heeft dat weinig te maken met het virus. Sinds de aanval op Pearl Harbor zijn de carriers een van de belangrijkste pijlers van de US Navy. Naast de kernonderzeeboten was hun belang onbetwist. De vraag is hoe lang dat nog zo is. 


.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Hebben-de-Amerikaanse-vliegkampschepen-nog-wel-een-toekomst-Amerika-twijfelt-180320.html

Poleme

#1031
Citaat van: Harald op 16/03/2020 | 16:59 uur
Hyundai receives USD325 million contract for first Ulsan-class Batch III frigate


Key Points
•Hyundai Heavy Industries has received a contract to refine the design for and build South Korea's first Ulsan-class Batch III frigate
•The warship will likely be equipped with a locally developed multifunction radar and a vertical launching system

Hyundai Heavy Industries (HHI) has received a KRW400 (USD325 million) contract to design and build the first Ulsan-class Batch III frigate for the Republic of Korea Navy (RoKN).  The contract, which has been signed with South Korea's Defense Acquisition Program Administration (DAPA), was announced on 16 March.

The vessel is the first of six 3,500-tonne frigates planned for the batch. The contract covers detailed designed work and construction of the first-of-class. HHI received the contract to carry out basic design work for the batch in 2916.

The vessel will have an overall length of 129 m and a width of 15 m. It will feature a hybrid electric and gas propulsion system, and can attain a maximum speed of 30 kt.
The frigate can utilise its electric propulsion systems during anti-submarine operations to minimise its acoustic signatures. Accordingly, the vessel will rely on gas turbine propulsion when it needs to operate at high speeds, said HHI.   HHI also noted that the warship will be equipped with a four-sided fixed multifunction phased array radar "capable of 360-degrees omni-directional detection, tracking, and engagement".

https://www.janes.com/article/94892/hyundai-receives-usd325-million-contract-for-first-ulsan-class-batch-iii-frigate
Een 3.500 tonner fregat met CODELOG aandrijving, 1x 30 - 35 MW Rolls Royce gasturbine, vier MTU 4000 diesels en 2 electro-motoren.
Op de 'bak' (boeg) een 127 mm kanon en nu 3 clusters K-VLS met in totaal 24 cellen, waarbij men claimt dat er ruimte is voor extra K-VLS cellen, (in totaal max. 32 cellen). 
In elke cel kunnen vier K-SAAM's microgolf radar & Infrarood geleide RIM-116 RAM achtige luchtdoelraketten.  In combinatie met  (supersonische) Haeryong Land Attack kruisvluchtwapens met een bereik van 200 km en / of  K-ASROC Red Sharks met een bereik van 19 km.  Vlakbij  de hangar is nog plaats voor in totaal 8x SSM-700K C-Star anti schip raketten, vergelijkbaar met de Harpoon.  In de hangar is ruimte voor een 10 tons helikopter.  Plus dit fregat heeft nog 2x drie-ling torpedo buizen.

Volgens het Zuid-Koreaanse DMO zou het "lead ship" in de Ulsan / FFX Batch III qua ontwerp en bouwkosten rond de USD 377 miljoen gaan kosten.

De 6 eenheden grote FFX-I Incheon klasse, in dienst gesteld in 2013 - 2016, heeft een CODOG met 2 LM2500 gasturbines & 2 diesels, ca. 2.300 - 2.800 ton, 114 m lang en 14 meter breed kostte rond 2015 USD 232 miljoen.
Maar had geen K-VLS , wel een Phalanx CIWS, 1x RIM-116 RAM, maximaal 8 diagonaal gelanceerde Haeryong Land Attack missiles voor de rest was de bewapening gelijk aan de FFX-Batch II.  Met uitzondering van de boord heli, deze klasse kan hooguit een 5-tonner zoals de Super Lynx inzetten.

De Incheon FFX-I klasse evolueerde weer naar het grotere FFX-II Daegu klasse, welke 8 schepen gaat tellen, de eerste kwam in 2018 in dienst.  Maximaal 3.592 ton, verlengd naar 122 meter, kreeg deze een CODLOG / CODELOG aandrijving van 1 Rolls Royce MT30 gasturbine & 4 diesels.  Kan wel een boord heli meevoeren van 10 ton en beschikt over een 16 cels in Korea ontworpen K-VLS.  Voor de verdere bewapening is deze klasse vergelijkbaar met de FFX Batch III.
In november 2018 werden twee FFX-II Daegu schepen besteld voor in totaal USD 558 miljoen = USD 279 miljoen per FFX-II.
Een maand later, werd er weer een order van 2 Daegu's geplaatst voor elk USD 281,50 miljoen.
Da's goedkoop, maakt mij benieuwd wat er wel en niet in deze aanschafprijs zit.  Maar de Zuid-Koreanen zijn net als de Japanners wel goed bezig.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2020 | 19:54 uur
Je snapt me niet. Heb het over de niruwe fregatten. Op de tekentafel.
ESM, Electronic Support Measures in die steeds dunnere maar vooral hogere masten: passieve Signal en Communications Intel vergaring, opsporing, identificering en lokalisering van radio en radar zenders wordt steeds belangrijker.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 16/03/2020 | 19:47 uur
Denk dat dat vertekend is. De FREMMs en type 26 hebben inderdaad zo'n mast achterop. Maar die van het Mfregat is echt zo ruim niet. Ondanks de verbouwing.

Je snapt me niet. Heb het over de niruwe fregatten. Op de tekentafel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 16/03/2020 | 18:39 uur
Dat klopt, geïntegreerde masten zijn steeds normaler aan het worden. Wat er op een burke staat kan echt niet meer  :cute-smile:

Dat kon 40 jaar geleden al niet meer :p. Maar ik bedoel de gehele lijn. Die fregatten lijken 1 op 1 op elkaar. Alsof een hele hoge dunne mast onontkoombaar is. Hoger en dunner nog dan huidige M en LCF
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2020 | 18:33 uur
Ik zie een trend in de nieuwe serie wereldiwjde fregatten en een hele hoge dunne mast achter der brug.

Deze, de NL en de Brit nu al.

Dat klopt, geïntegreerde masten zijn steeds normaler aan het worden. Wat er op een burke staat kan echt niet meer  :cute-smile:

Huzaar1

Ik zie een trend in de nieuwe serie wereldiwjde fregatten en een hele hoge dunne mast achter der brug.

Deze, de NL en de Brit nu al.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Hyundai receives USD325 million contract for first Ulsan-class Batch III frigate


Key Points
•Hyundai Heavy Industries has received a contract to refine the design for and build South Korea's first Ulsan-class Batch III frigate
•The warship will likely be equipped with a locally developed multifunction radar and a vertical launching system

Hyundai Heavy Industries (HHI) has received a KRW400 (USD325 million) contract to design and build the first Ulsan-class Batch III frigate for the Republic of Korea Navy (RoKN).

The contract, which has been signed with South Korea's Defense Acquisition Program Administration (DAPA), was announced on 16 March.

The vessel is the first of six 3,500-tonne frigates planned for the batch. The contract covers detailed designed work and construction of the first-of-class. HHI received the contract to carry out basic design work for the batch in 2916.

The vessel will have an overall length of 129 m and a width of 15 m. It will feature a hybrid electric and gas propulsion system, and can attain a maximum speed of 30 kt.

The frigate can utilise its electric propulsion systems during anti-submarine operations to minimise its acoustic signatures. Accordingly, the vessel will rely on gas turbine propulsion when it needs to operate at high speeds, said HHI.

HHI also noted that the warship will be equipped with a four-sided fixed multifunction phased array radar "capable of 360-degrees omni-directional detection, tracking, and engagement".

https://www.janes.com/article/94892/hyundai-receives-usd325-million-contract-for-first-ulsan-class-batch-iii-frigate

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 11/03/2020 | 19:35 uur
Dan is er toch nog een vangnet als laatste redmiddel?

Vangnet moet opgetuigd worden, is geen standaard situatie.

Ace1

Citaat van: Enforcer op 11/03/2020 | 19:07 uur
Hoeveel schade krijg je als de kist de kabel niet weet te pakken en geen doorstart weet te maken? Nu raakt die in principe het schip niet, maar bij dit ontwerp....

Dan is er toch nog een vangnet als laatste redmiddel?

Enforcer

Hoeveel schade krijg je als de kist de kabel niet weet te pakken en geen doorstart weet te maken? Nu raakt die in principe het schip niet, maar bij dit ontwerp....

Huzaar1

toch denk ik dat dat het niet is, de ontwikkelingen in luchtvaart gaan sneller dan maritiem en al helemaal maritieme luchtvaart.
Dit is nog steeds een gigant en dat is allemaal gebaseerd op de grootte van de vliegtuigen en de bemande status.

Is zo'n lang stuk varend asfalt op zee iets wat je nog moet willen is de hoofdvraag. Lijkt me helemaal niet deze kant op te gaan met de STVL ontwikkelingen. Daarnaast lijkt een open dek me ook iets ongewilds tegenwoordig. Ik zie meer in een soort onderwater carrier, die boven komt poppen, of misschien helemaal niet, en drones lanceert die misschien de helft of een kwart zijn van een huidige fighter. Moet je daarnaast nog wel zo veel willen stoppen in maritiem als je overal over kunt vliegen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Harald op 11/03/2020 | 10:59 uur



Alsof het zo uit een sci-fi en/of anime film komt.

Vraag mij wel serieus af of beide catapults op de flanken (en op een lager niveau) handig qua operatie zijn. De vliegtuigen moeten vanuit de hangaar komen om vervolgens 180 graden te moeten keren.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

 ;) :P ...  :hrmph:  de toekomst ? ..      (ziet er wel gaaf uit..)