Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 14/10/2020 | 11:07 uur
Die cijfers kloppen niet, A400M is veel duurder in zowel aanschaf als exploitatie dan de C130J. Je moet niet alleen naar de deal van NZ kijken.

Daarom schrijf ik het er ook bij dat dit enkel en alleen op basis daarvan een goede optie lijkt. En de A400M kan op papier en openbare info een pracht kist lijken maar er zijn ook problemen met het toestel. Ik blijf het het overwegen waard vinden in de onderzoeks-fase net als de KC-390, maar ik verwacht niet dat een van beide toestellen door die fase heen komt en er voor 99% zeker vast staat dat we kiezen voor nieuwe C-130J/C-130J-30's.

En wat betreft het aantal vind ik dat de KLU even een stap opzij moet zetten en er een 1 op 1 vervaning moet komen van de huidige vloot met een optie voor 1 of 2 extra kisten op het moment dat er meer geld beschikbaar is (desnoods vastgelegd in defensie visie i.c.m. het investeringsfonds).

Mourning

Citaat van: StrataNL op 14/10/2020 | 11:07 uur
Die cijfers kloppen niet, A400M is veel duurder in zowel aanschaf als exploitatie dan de C130J. Je moet niet alleen naar de deal van NZ kijken.

Errr... ja, daar sluit ik me bij aan. Ik kan me echt niet voorstellen dat de A400M zo marginaal duurder is als de nieuwe Herc.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Citaat van: Parera op 14/10/2020 | 10:56 uur
Kort door de bocht voldoen alle 3 deze types aan de wensen van defensie en ja soms is het handig om je eigen capaciteit te hebben maar het moet natuurlijk wel nut hebben en niet in 9/10 gevallen overbodige capaciteit zijn. Daarnaast is het vaker genoemd hier dat we de C-17's ook nog hebben in geval van capaciteit te kort. Als je kijkt naar de C-130J-30 heb je precies de capaciteit die defensie eist volgens het artikel en inderdaad de A-400M komt daar (ver) overheen qua afstand maar ook qua m3 inhoud.

Als ik snel kijk naar openbare info van de A-400M en C-130J ( 2 grootste kanshebbers in mijn ogen) dan kost de A-400M zo'n 175 miljoen Euro per kist (wikipedia prijs) en de C-130J ongeveer 200 miljoen USD (170 miljoen Euro) op basis van de Niew-Zeeland deal.

Als je het dan gaat bekijken heb je met 4 A400M's en slechts 20 miljoen euro extra een veel capabelere (m3's en km's) transport vloot maar het is ook een grotere kist dus geeft dat ook beperkingen voor tactische missies en de lengte benodigd om op te stijgen. Ik verwacht zelf wel dat we voor nieuwe C-130J's gaan eventueel 2x C-130J + 2x C-130J-30 maar als ik het snel bekijk heeft de A400M ook wel de potentie.
Die cijfers kloppen niet, A400M is veel duurder in zowel aanschaf als exploitatie dan de C130J. Je moet niet alleen naar de deal van NZ kijken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 14/10/2020 | 10:48 uur
PS: zou dat nieuwe langetermijnplan van Defensie vandaag of morgen bekend gemaakt worden? Ik ben het even kwijt.

Zie reactie #55 van Lex  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 14/10/2020 | 10:28 uur


A400M is toch wel een maat(je) groter dan de Herc C-130J-30. Ja het kan wel meer meenemen en over een grotere afstand, maar zijn we dit ook direct nodig ?
Het lijkt me idd beter, als we het wel nodig hebben om dan extra in te huren.
A400M is ook een stuk duurder in aanschaf en onderhoud dan een C-130.

Het voordeel van een A400M is wel dat we zelf onze Cougar of NH90 helicopter naar de West hadden kunnen vliegen.... tja keuzes

Kort door de bocht voldoen alle 3 deze types aan de wensen van defensie en ja soms is het handig om je eigen capaciteit te hebben maar het moet natuurlijk wel nut hebben en niet in 9/10 gevallen overbodige capaciteit zijn. Daarnaast is het vaker genoemd hier dat we de C-17's ook nog hebben in geval van capaciteit te kort. Als je kijkt naar de C-130J-30 heb je precies de capaciteit die defensie eist volgens het artikel en inderdaad de A-400M komt daar (ver) overheen qua afstand maar ook qua m3 inhoud.

Als ik snel kijk naar openbare info van de A-400M en C-130J ( 2 grootste kanshebbers in mijn ogen) dan kost de A-400M zo'n 175 miljoen Euro per kist (wikipedia prijs) en de C-130J ongeveer 200 miljoen USD (170 miljoen Euro) op basis van de Niew-Zeeland deal.

Als je het dan gaat bekijken heb je met 4 A400M's en slechts 20 miljoen euro extra een veel capabelere (m3's en km's) transport vloot maar het is ook een grotere kist dus geeft dat ook beperkingen voor tactische missies en de lengte benodigd om op te stijgen. Ik verwacht zelf wel dat we voor nieuwe C-130J's gaan eventueel 2x C-130J + 2x C-130J-30 maar als ik het snel bekijk heeft de A400M ook wel de potentie.

Huzaar1

Daarom met de Belgen gewoon even wat uren inkopen. Of we laten 2 Belgische kisten vliegen  voor BV NL. Veel goedkoper. Hebben ze wat te doen, ( gelijk training) wij betalen alleen voor wat we nodig hebben, geen logistieke staart , opleidingen en geneuzel met ohd.

Alsof ze al die a400's ergens voor gaan gebruiken.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

#77
Citaat van: Huzaar1 op 14/10/2020 | 00:06 uur
Hold your horses there

Ja, nou ja, als je scheve ogen richting de KLU/meer strijd tussen de KMD's wil dan lijkt het alsof men daar de perfecte aanvliegroute voor heeft gekozen.

Sorry, ik vind deze keuze en op dit moment vrij slecht verdedigbaar. Let wel: het is voor de helft van de toestellen een vervroegde investering, met dermate veel projecten die maar zeer langzaam van de grond komen, projecten waar je je vraagtekens kunt zetten over het daarvoor beschikbaar gestelde budget voor bijv. bewapening en sommige projecten die als kernactiviteit van een KMD gezien mogen worden en waar vanuit de NATO op wordt aangedrongen waar men het nog niet eens over heeft (!!!). Nu zal v.w.b. die laatste categorie er ongetwijfeld wel het e.e.a. aan voorwerk zijn verricht, maar ja...

Ik ben natuurlijk ook maar een NUKUBU, maar ik kan me goed voorstellen dat men, buiten de KLU om, niet heel erg blij is met dit nieuws.


PS: zou dat nieuwe langetermijnplan van Defensie vandaag of morgen bekend gemaakt worden? Ik ben het even kwijt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald



A400M is toch wel een maat(je) groter dan de Herc C-130J-30. Ja het kan wel meer meenemen en over een grotere afstand, maar zijn we dit ook direct nodig ?
Het lijkt me idd beter, als we het wel nodig hebben om dan extra in te huren.
A400M is ook een stuk duurder in aanschaf en onderhoud dan een C-130.

Het voordeel van een A400M is wel dat we zelf onze Cougar of NH90 helicopter naar de West hadden kunnen vliegen.... tja keuzes 

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/10/2020 | 09:00 uur
We kunnen de Belgen toch wel charteren als er nog meer poppetjes of vracht van A naar B moet. Ik zou het stomste ooit vinden als daar 2 extra kisten voor worden aangeschaft en het is niet alsof de Belgen er zoveel mee (kunnen) gaan doen. W.s komt zoiets nog uit ook en is voor ons velen malen goedkoper. Betalen we er alleen voor als het nodig is.

Je hebt helemaal gelijk maar toch ben ik bang dat defensie niet onder het feit uit kan dat de A400M bestaat en dus ook gekeken zal moeten worden naar of de kist past binnen onze eisen.
Vergeet niet dat meerdere landen hun C-130's vervangen hebben met A400M's (o.a. Belgie & Spanje) en dat er dus niet zo gezegd kan worden dat het een compleet ander toestel is.

Zoals ik eerder aangaf ; het moet passen in de eisen/wensen van de KLU en natuurlijk ook binnen de budgetten maar als beide afgevinkt kunnen worden dan zal dat nog wel eens een probleem kunnen worden als de politiek zich daar mee gaat bemoeien.

Huzaar1

We kunnen de Belgen toch wel charteren als er nog meer poppetjes of vracht van A naar B moet. Ik zou het stomste ooit vinden als daar 2 extra kisten voor worden aangeschaft en het is niet alsof de Belgen er zoveel mee (kunnen) gaan doen. W.s komt zoiets nog uit ook en is voor ons velen malen goedkoper. Betalen we er alleen voor als het nodig is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#73
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/10/2020 | 07:58 uur
Het is geen tactische kist, meer een strategische toestel (met beperkingen). Wat mij betreft komt deze in aanmerking voor de B fase als men zou opteren voor een mix (4-2), maar dat zie ik niet gebeuren.

Nadeel is dat defensie bijna het toestel wel moet evalueren al is het maar om de (EU) politiek koest te houden en niet zomaar te kiezen voor een Amerikaanse kist terwijl er ''een Europees alternatief'' aanwezig is.

Ik persoonlijk zie de A400M wel zitten maar als dit niet voldoet aan de eisen van de KLU moeten we het niet aankopen en kiezen voor het alternatief dat wel aansluit op die eisen/wensen.


Citaat
Eisen nieuwe toestellen
De nieuwe toestellen moeten overal ter wereld kunnen worden ingezet, ook onder moeilijke omstandigheden. De vervanger moet op onverharde en korte banen kunnen landen. De vliegtuigen moeten in staat zijn om (zwaar)gewonden te vervoeren en die tijdens het transport hoogwaardige medische zorg te geven.

Defensie heeft behoefte aan minimaal 2.400 vlieguren per jaar. Een vliegtuig moet meerdere soorten materieel (inclusief munitie en voertuigen) of minimaal 60 parachutisten kunnen vervoeren. Daarmee moet een afstand van 2.000 zeemijlen zijn te overbruggen. De vliegtuigen krijgen zelfbeschermingsmiddelen en communicatie- en informatievoorzieningen voor deelname aan informatiegestuurde operaties.

Dit zijn best interessante eisen om te gaan kijken wat er beschikbaar is op de markt.

Alleen kijkend naar het aantal parachutisten:
- C-295 48x (valt af)
- C-130J 64x
- C-130J-30 92x
- A-400M 116x
- KC-390 66x

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 14/10/2020 | 07:20 uur
Ook al is dit niet de wens van de KLU vind ik toch dat we dat toestel in elk geval in de B-fase moeten bekijken en voor/nadelen moeten afzetten tegen de andere kandidaten.

Het is geen tactische kist, meer een strategische toestel (met beperkingen). Wat mij betreft komt deze in aanmerking voor de B fase als men zou opteren voor een mix (4-2), maar dat zie ik niet gebeuren.

Parera

In mijn ogen mag de KLU de wens hebben voor meer transport toestellen maar de vraag is of er nu ruimte is om het 5e en/of 6e gewenste toestel aan te kopen.
Misschien gewoon eerst alle 4 de C-130's vervangen en dan wel een optie voor 2 extra kisten opnemen in het contract voor over een paar jaar.

Citaat van: Ace1 op 13/10/2020 | 23:13 uur
Uit betrouwbare bron weet ik de  A400M het niet gaat worden.

Ook al is dit niet de wens van de KLU vind ik toch dat we dat toestel in elk geval in de B-fase moeten bekijken en voor/nadelen moeten afzetten tegen de andere kandidaten.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 13/10/2020 | 23:39 uur
Yes, buy American; dat is nog enigzins betaalbaar voor het kabouter leger van Nederland!

Hold your horses there
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"