Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Parera

Interessant stuk tekst over het vLCF in een Artikel van Janes over Damen Naval, dit geeft een kijkje in hoe Damen ( en defensie?) kijken naar de capaciteiten van deze nieuwe schepen.


Citaat
As regards future frigates, following the LOI exchange Germany and the Netherlands have committed to exploring commonality in requirements, concepts, and other areas that may emerge in their future frigate plans. Such strategic-level co-operation could see an industrial partnering arrangement emerge to deliver the platforms. With the Deutsche Marine looking to replace its Type
124 frigates and the RNLN its LCFs, Damen has already begun to assess how new approaches to meeting future requirements and integrating future technologies could be applied

"We took the approach to think, along with the RNLN, about future air warfare capability and how unmanned systems could influence this, and how we can make such a platform more future-proofed by using the line of thinking of a core platform that has a longer lifetime, and a lot of functionality on board that should be able to be upgraded at a much quicker pace with much shorter system lifecycles," said Broekhuijsen.

"When you look at current [air warfare] capability and some shortfalls we see in effectiveness, and we look at the technological trends that could contribute to the future capability – like unmanned aerial vehicles that carry sensors, giving an over-the-horizon [OTH] capability and much quicker reaction time against an incoming air threat – that is a very important aspect of this future design," Broekhuijsen said. "We are currently investigating what this mix of unmanned systems should look like to be able to give 24/7 OTH coverage." Such thinking includes numbers of systems, and whether such capabilities could support, enable, or even replace manned helicopters as organic aviation.

New technologies can be considered in terms of either their proactive or reactive contributions to operational requirements. In the latter context, anti-air warfare (AAW) warning time and range is
likely to be critical in a future complex warship's capability due to emerging air threats like hypersonic weapons, Broekhuijsen said. "We see a new threat of hypervelocity weapons that needs
to be countered.... We need earlier reaction time and systems that can provide for that – so, more early detection especially for low-flying incoming missiles that you would detect too late with
current systems.... That's something that will change quite drastically the way of operation for AAW."


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 11/03/2021 | 09:38 uur
Gezien de boeggolf en de te verwachten co-op met Duitsers zal vast wat roet in het eten gooien ;)

Die aanname maak ik ook, ik heb ook zo mijn twijfels. Wat nu nog voorspreekt is het binationale karakter, dus politiek prestige.

Maar goed we gaan zien of en hoe het begint en verloopt (gezien de afgegeven planning kan het nooit meer lang duren voordat hier meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven).

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/03/2021 | 09:38 uur
Gezien de boeggolf en de te verwachten co-op met Duitsers zal vast wat roet in het eten gooien ;)

Ik heb ook mijn twijfels over de samenwerking met de Duitsers. Ik heb het idee dat de Duitsers een compleet andere richting op willen met het F127 dan dat wij willen, eigenlijk net zoals bij het F126/vMFF.

Als je kijkt naar dit artikel [LINK] van 01-2020 dan zie je daar al dat de Duitsers een (zeer) groot aantal VLS cellen willen plaatsen en ook de invoering van SM-3 en SM-6. Ik zie dat bij ons (helaas) niet gebeuren dat we 64+ VLS cellen plaatsen in een schip en/of de SM-3 aankopen.

Ook willen de Duitsers een multimission sternbay die gebruikt kan worden voor zowel het lanceren van (onbemande) vaartuigen als een gesleepte sonar maar ook het leggen van zeemijnen.

Ik hoop dat we weer net als bij de huidige LCF's tot een mooie samenwerking komen met de Duitsers maar ik heb echt mijn twijfels, het zal ook niet makkelijk worden om onze Thales SMART-L opvolger te slijten aan de Duitsers omdat ze ook zelf BMD technologie aan het ontwikkelen zijn met hun eigen radar industrie.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/03/2021 | 07:22 uur
Dat zou nog dan nu al een verteging zijn van 4 jaar.

Waar baseer jij dit op?

Gezien de boeggolf en de te verwachten co-op met Duitsers zal vast wat roet in het eten gooien ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/03/2021 | 07:22 uur
Dat zou nog dan nu al een verteging zijn van 4 jaar.

Waar baseer jij dit op?
OPV, vMFF, CSS, vOZB en het feit dat de MLU van de eerste LCF nog niet eens voltooid is, laat staan de andere drie.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 10/03/2021 | 23:17 uur
Vergeet die 11 jaar maar hoor, eerder 15 denk ik...

Dat zou nog dan nu al een verteging zijn van 4 jaar.

Waar baseer jij dit op?

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2021 | 20:58 uur
Ze zijn goed op weg om het LCF een onmisbare niche capaciteit te maken, een prettige gedachte, zeker als je bedenkt dat de eerste operationele opvolger over 11 jaar moet zijn afgeleverd aan NL en/of Dld (als de  voorgenomen samenwerking standhoud en de originele planning haalbaar blijkt).
Vergeet die 11 jaar maar hoor, eerder 15 denk ik...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2021 | 20:04 uur
Eerste vernieuwde fregat werkt toe naar groot examen


Ze zijn goed op weg om het LCF een onmisbare niche capaciteit te maken, een prettige gedachte, zeker als je bedenkt dat de eerste operationele opvolger over 11 jaar moet zijn afgeleverd aan NL en/of Dld (als de  voorgenomen samenwerking standhoud en de originele planning haalbaar blijkt).

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nederland en Duitsland willen samenwerken, maar ook niet helemaal

http://disq.us/t/3u9fvxv

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 27/12/2020 | 22:26 uur
Anti Air Warfare bestaat niet alleen uit defensie, we hebben ook een afschrikkende / afstraffende, dus offensieve component nodig, dus Tomahawks aan boord.
De ASW rol op LCF en F124 is nu beperkt, maar deze dreiging is aanzienlijk toegenomen, dus 4 a 8 ASROC's en een Variable Depth Sonar (VDS) mee.
*   24 cellen met 24 Tomahawks (25% v.d. cellen),
*   16 - 20 cellen met in totaal 64 - 80 ESSM's   (17 - 21% vd cellen),
*   16 cellen met 16x BMD SM-3's  (ca. 17 % vd cellen),
*   16 cellen met middellange defensieve en offensieve SM-2,
*   16 cellen met 16x lange dracht defensieve en offensieve SM-6
*    4 - 8 cellen met 4 - 8x VLA / ASROC,

Nu begint het ergens op te lijken!

Poleme

Citaat van: Parera op 21/12/2020 | 23:14 uur
Dat staat in DIT eerder geplaatste artikel  van de Duitse defensie vakbond;)
Dank je Parera.   Maar ehh welke bewapening mix gaan we in die 96 canisters plaatsen ?

Anti Air Warfare bestaat niet alleen uit defensie, we hebben ook een afschrikkende / afstraffende, dus offensieve component nodig, dus Tomahawks aan boord.
De ASW rol op LCF en F124 is nu beperkt, maar deze dreiging is aanzienlijk toegenomen, dus 4 a 8 ASROC's en een Variable Depth Sonar (VDS) mee.
*   24 cellen met 24 Tomahawks (25% v.d. cellen),
*   16 - 20 cellen met in totaal 64 - 80 ESSM's   (17 - 21% vd cellen),
*   16 cellen met 16x BMD SM-3's  (ca. 17 % vd cellen),
*   16 cellen met middellange defensieve en offensieve SM-2,
*   16 cellen met 16x lange dracht defensieve en offensieve SM-6
*    4 - 8 cellen met 4 - 8x VLA / ASROC,

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

The TWISTER program, opportunities for Europe

Since 2017, the Council of the European Union has approved 47 new military projects under the Permanent Structured Cooperation program (CPS or PESCO), which can be financed by the European Defense Fund (EDF) starting from 2021 with an initially planned budget of 13 billion euros, then reduced to 8. The latest leaflet of 13 selected projects, announced on 12 November 2019, includes one of the most ambitious projects ever launched by European countries in collaboration. This is the TWISTER program, acronym for Timely Warning and Interception with Space-based TheatER surveillance. The program is led by France, a country that has spent a lot of effort to create - and now to obtain - EU-level funding that could help national budgets invest in R&T and R & D in the sectors in which European countries suffer from greater gaps with the great powers (USA, China and Russia in the first place, of course). In fact, TWISTER aims to develop an anti-missile system based on a multi-role intra-atmospheric interceptor capable of generally countering "emerging threats". Although not specified by the program, it undoubtedly refers to intermediate-range ballistic missiles, hypersonic or high-potential cruise missiles, hypersonic gliders, cruise and next-generation fighter aircraft. On the nature of this threat, we refer to the articles published in the past issues of RID. As the acronym suggests, the part concerning surveillance and initial target engagement should be ensured by an early warning system based on satellite sensors. Italy, Finland, Holland and Spain have participated in the program from the beginning. At the time of writing, Germany has joined the participating countries and, therefore, the potential buyers of the future system. The starting point is the SAMP / T missile system developed jointly by France and Italy, which is already in the evolution phase to be able to integrate more marked anti-missile capabilities through the new ASTER 30B1 NT interceptor. In principle, the TWISTER project interceptor would fill a capacity gap in the sector, and will allow the European countries that will equip themselves with it to make a more substantial contribution to the defense mission of the territory and of NATO forces, satisfying the at the same time the level of ambition of the European Union in the field of missile defense (anti-ballistic and not only),

The whole article is available on RID 1/21.

[Source: Portale Difesa ]



Parera

Citaat van: A.J. op 25/12/2020 | 16:49 uur
Ik weet niet wat hier de bedoeling van is maar zo'n voetbal zou ik niet op de bak willen hebben...

Tsja, ik heb geen idee wat ze bedoelen. Ik mag hopen dat dit gewoon een heel ruw ding is waarmee ze niet meer willen dan laten zien dat het radar systeem ook maritiem ingezet kan worden.

A.J.

Citaat van: Parera op 25/12/2020 | 13:46 uur


Ik weet niet wat hier de bedoeling van is maar zo'n voetbal zou ik niet op de bak willen hebben...