Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 18/11/2022 | 10:13 uur
Ja, die planning geloof ik echt niets van. Vrijwel alle marine-projecten de laatste 12 jaar lopen gigantisch achter. Heeft met politieke besluitvorming te maken, alsmede (vermoed ik) met capaciteits- en/of kennisproblemen op bepaalde vlakken te maken bij Defensie zelf, alsmede i.i.g. tot voor kort met een gebrek aan realistisch budget.

Persoonlijk denk ik dat een volledig nieuw ontwerp niet meer binnen de planning past, wil men 2032 wel halen (met een eigen ontwerp, dan denk ik aan de opmerking eerder op dit forum van Poleme die hout snijdt: een AWWF op basis van een doorontwikkeld en vergroot ASWF.

Een andere optie zou zijn een doorontwikkeling van F126, maar ik zie onze marine vooralsnog geen budget krijgen voor 10 duizend tonners de in zijn huidige vorm al over de ?1.350 miljard per hull gaan.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2022 | 10:02 uur
Volgens de getekende 'intentie' verklaring tussen NLd en Dld moeten de eerste LCF en F124 opvolgers (AWWF en F127) afgeleverd zijn/worden in 2032.

Best ambitieus, want vooralsnog is er gesteggel en geen voorlopig ontwerp (ik ga uit van 2 verschillende modellen)

Ja, die planning geloof ik echt niets van. Vrijwel alle marine-projecten de laatste 12 jaar lopen gigantisch achter. Heeft met politieke besluitvorming te maken, alsmede (vermoed ik) met capaciteits- en/of kennisproblemen op bepaalde vlakken te maken bij Defensie zelf, alsmede i.i.g. tot voor kort met een gebrek aan realistisch budget.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 18/11/2022 | 09:48 uur
We weten iig zeker waneer de eerste 2 LCF'en uit de vaart gaan. Dan zijn de nieuwe iig nog niet in dienst...


Volgens de getekende 'intentie' verklaring tussen NLd en Dld moeten de eerste LCF en F124 opvolgers (AWWF en F127) afgeleverd zijn/worden in 2032.

Best ambitieus, want vooralsnog is er gesteggel en geen voorlopig ontwerp (ik ga uit van 2 verschillende modellen)

Flyguy

We weten iig zeker waneer de eerste 2 LCF'en uit de vaart gaan. Dan zijn de nieuwe iig nog niet in dienst...

https://magazines.defensie.nl/allehens/2022/09/06-eov

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 15/11/2022 | 08:50 uur
Dat er straks een AWWF fregat komt van rond de 7000 a 8000 zal mij niks verbazen.
Ja, bij de M vervanging is men flink groter gaan denken ca. 5500 a 6000 ton. Dat is al ongeveer gelijk aan het tonnage van de huidige LCF fregatten, dus dat de nieuwe AWWF fregatten groter worden is erg aannemelijk.

Daar ga ik ook van uit. het Omega voorstel is, zoals Poleme ook al aangaf, op basis van de LCF romp. Ik verwacht een AWWF binnen een bandbreedte van 6000 en 8000 ton.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2022 | 07:31 uur
Dat is een ander verhaal maar ik heb zo het idee dat +/- 10,000 ton het voor de KM niet gaat worden, al laat ik me graag verrassen.

Als we de Duitse samenwerkingslijn zouden volgen, dan denk ik dat we bij een Duitse F126 romp uitkomen met een iets aangepaste opbouw, indeling met een gewijzigde bewapening.

En als we de NL lijn zouden nemen, dan heb ik nog een A en B optie.
A) Het door Poleme voorgestelde mogelijkheid op basis van het ASWF fregat ( M vervanger )
B) Ontwerp op basis van F126 en Omega invloeden.

Voor NL is een fregat van 9000 a 10.000 ton heel erg groot. Het lijkt wel voor/door NL altijd de kunst om zoveel mogelijk in een zo klein mogelijk schip te drukken.  Dat er straks een AWWF fregat komt van rond de 7000 a 8000 zal mij niks verbazen.
Ja, bij de M vervanging is men flink groter gaan denken ca. 5500 a 6000 ton. Dat is al ongeveer gelijk aan het tonnage van de huidige LCF fregatten, dus dat de nieuwe AWWF fregatten groter worden is erg aannemelijk.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 14/11/2022 | 23:24 uur
Als je de F126 romp gebruikt en voorop 48 cellen wil zou je er dan ook nog 2 127mm kanonnen op kunnen zetten. En moet je dat willen.

Dat is een ander verhaal maar ik heb zo het idee dat +/- 10,000 ton het voor de KM niet gaat worden, al laat ik me graag verrassen. Er is dan plek genoeg voor 2 posities met VLS blokken, wat mij betreft minimaal 2 x 32 cellen en waslijst aan ander middelen.

Waarom zou je 2 x een 127mm willen op een AAW fregat?

Master Mack

Als je de F126 romp gebruikt en voorop 48 cellen wil zou je er dan ook nog 2 127mm kanonnen op kunnen zetten. En moet je dat willen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 14/11/2022 | 18:37 uur
De Omega ontwerpen lijken verrekte veel op de F126 voor Deu dus kan je gewoon een ontwerp maken voor de FUAD gebaseerd op de F126/Omega. Ontwikkeld ontwerp dus geen aangepaste ASWF.

Ze lijken op elkaar, maar dat is het dan ook. Omega is niet veel meer dan een mooi plaatje

Master Mack

De Omega ontwerpen lijken verrekte veel op de F126 voor Deu dus kan je gewoon een ontwerp maken voor de FUAD gebaseerd op de F126/Omega. Ontwikkeld ontwerp dus geen aangepaste ASWF.

Parera

#435
Citaat van: Huzaar1 op 14/11/2022 | 00:04 uur
De DMO ontwerpt niet iets waar de Marine mee het mee moet doen.  Zo werkt het niet. De Marine heeft operationele wensen en D-plannen van de bestuursstaf stellen daarop een plan van eisen samen waarop de DMO /AMS een ontwerp moet maken wat daaraan moet voldoen.

Dat bedoeld ook niemand denk ik, maar DMO/ KM heeft eigenlijk nog nooit gekozen voor een MOTS ontwerp van bijvoorbeeld Damen. Wat ook logisch is als dat niet voldoet aan de eisen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2022 | 22:13 uur
De factor tijd is hier wel een punt van aandacht en 2031/32 ligt in fregat ontwikkeling en nieuwbouw om de hoek. Ik heb geen idee hoever men is met de eerste concept ontwerpen.

Als een evolutie van het ASWF een capabele opvolger van het LCF voortbrengt dan ben ik voor, het komt familievorming ten goede.

Zouden we zo maar een AAW schip hebben op basis van een ASW hull, maar dan vermoedelijk een stuk groter.


Ondanks dat de romp schaalbaar is volgens poleme vraag ik me af of het voldoende schaalbaar is. Je kan het ontwerp niet oneindig blijven oprekken en/of verbreden.

Met een lengte van 135 a 150 m en breedte van 17 a 20 m (afmetingen geschat) kan je het ontwerp ongeveer meer 20% lengte geven. Uitgaande van de RMF-22D kom je dan op een ontwerp van 161 m lengte, maar dan vind ik de 17,10 m breedte weer weinig.

Het ASWF ontwerp zal wat mij betreft dus breder moeten zijn (minimaal LCF breedte) om te kunnen dienen als basis voor AWWF.

Huzaar1

De DMO ontwerpt niet iets waar de Marine mee het mee moet doen.  Zo werkt het niet. De Marine heeft operationele wensen en D-plannen van de bestuursstaf stellen daarop een plan van eisen samen waarop de DMO /AMS een ontwerp moet maken wat daaraan moet voldoen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 13/11/2022 | 21:50 uur

Als men werkelijk in 2031 een eerste v-LCF / FuAD in dienst wil stellen.  Dan zal er hard gewerkt moeten worden om dat uberhaupt te halen.
Daarom denk ik dat de KM weinig keus heeft en zo meer of min gedwongen is om te gaan voor AAW evolutie op het ASWF.
Of ... dat het ASWF het laatst in Nederland ontworpen fregat wordt.  wink.

De factor tijd is hier wel een punt van aandacht en 2031/32 ligt in fregat ontwikkeling en nieuwbouw om de hoek. Ik heb geen idee hoever men is met de eerste concept ontwerpen.

Als een evolutie van het ASWF een capabele opvolger van het LCF voortbrengt dan ben ik voor, het komt familievorming ten goede.

Zouden we zo maar een AAW schip hebben op basis van een ASW hull, maar dan vermoedelijk een stuk groter.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#432
Citaat van: Poleme op 13/11/2022 | 21:50 uur
Waarom verbaast het jou niets, als het DMO met een volledig nieuw ontwerp komt ?


DMO/Onze KM wil graag innovatief zijn en de industrie heeft daar baat bij, zo betaald de BV NL voor evolutie.

De vraag is wel of DMO hier in zijn huidige vorm nog voldoende kennis in huis heeft of dat men toch meer gebruik moet maken van een leverancier als Damen.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2022 | 18:47 uur
Daar kan ik mij ook in vinden als het schip maar toekomstbestendig- en in alle opzichten kansrijk is. (al zou het mij ook niet verbazen als DMO met een volledig nieuw ontwerp komt).
Waarom verbaast het jou niets, als het DMO met een volledig nieuw ontwerp komt ?

Als men werkelijk in 2031 een eerste v-LCF / FuAD in dienst wil stellen.  Dan zal er hard gewerkt moeten worden om dat uberhaupt te halen.
Daarom denk ik dat de KM weinig keus heeft en zo meer of min gedwongen is om te gaan voor AAW evolutie op het ASWF.
Of ... dat het ASWF het laatst in Nederland ontworpen fregat wordt.  wink.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.