Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Benji87

#9498
Nette post Huzaar  ;)  als je de persoonlijke verwijten nou ook nog even buiten de deur laat zou het op dit forum ook weer een stuk vriendelijker aan toe gaan  :heart:

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurDe brug is dicht, treinverkeer is mogelijk, maar dat gedeelte van de brug is ook niet aangevallen deze keer. Wil je met je auto terug naar Rusland vanaf de Krim wordt je gedirigeerd via Melitopol. Vandaar mijn leuke grap enkele posts terug.


Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurOf het treinspoor nu wel of niet rijdt, je kunt daar allerlei hosanna verhalen aan vast hangen, de brug is beperkt inzetbaar en gesloten voor openbaar gebruik. Dat staat ook op google, had er zelfs nog een screenshot voor je van gepost.

https://www.nu.nl/301595/video/hoe-zelfs-een-kapotte-krimbrug-russische-strandvakanties-niet-stopt.html

http://webcams.org.ua/eng-live-krymsky-most.html

Zijn diverse live webcams die auto verkeer op dit moment laten zien op de brug. 2 lanen open, de andere 2 zijn dicht. Meest actuele situatie is +- 1 tot 2 uur vertraging als je met de auto komt. Het artikel wat je stuurt dateert van 18 juli, we zijn inmiddels 2 weken verder. Je bron is overigens South China morning post, nou ook niet bepaald de meest pro westerse bron. Of werk je tegenwoordig voor de Chinese geheime dienst ? ;D

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurEn ik deel geen informatie met iemand die daarvoor niet het vereiste veiligheidsscreeningsniveau bezit. Leren ze je het zo in Sint-Petersburg?

Geen idee, laatste keer dat ik daar was heb ik mij niet bezig gehouden met spionage zaken maar zat ik achter die moeilijke bereikbare Russische vrouwen aan
 
Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurIk hoef je echt niet te overtuigen, maar ik leef in de  realiteit waar er vier maanden geen treinen reden na de aanval in oktober vorig jaar, en het tot november dit jaar duurt voordat het wieltransport kan worden hervat.


Dan heb jij je verkeerd laten informeren. De eerste aanval vond plaats op 8 oktober om 6 uur s'ochtends, s'middags om 2 uur werd het trein verkeer weer vrijgegeven. Ik denk dat je in de war bent met volledig operationeel. De eerste baan was s'middags al weer open en de tweede de dag daarna. Trein verkeer ondervond wel enige hinder gedurende 4 maanden. De brug mocht tot dat de reparaties waren uitgevoerd slechts op beperkte snelheid rijden en met gelimiteerde vrachten. De grootste hinder werd ondervonden door truck verkeer, die konden een maand lang de pont gebruiken.

https://www.aljazeera.com/amp/news/2022/10/9/crimea-bridge-resumes-traffic-after-blast

https://www.thedrive.com/the-war-zone/kerch-strait-bridge-road-and-rail-traffic-resume-to-very-limited-degree
 
Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurJe hebt overduidelijk geen ervaring met deze zaken. Brug draag capaciteit wordt negatief beïnvloed als de brug wordt beschadigd. Een gerepareerd gat in een brug dat wordt gedicht betekent niet per definitie dat een brug is herstelt.

Ik heb mijn BSc behaald aan de hogere zeevaartschool in rotterdam. Geloof me, ik ben helemaal doodgegooid met kracht berekeningen  :sick:

Ik stel ook nergens dat die brug 100% in orde is maar de schade is tot nu toe onvoldoende om enige hinder te veroorzaken in de Russische logistieke lijnen. En dan vooral het trein verkeer, wat de Russische achillespees is heeft tot nu toe nauwelijks hinder ondervonden

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurEnige tijd geleden stond er in de Volkskrant een goede uitleg van luitenant-kolonel Carel Sellmeijer, genie-officier  betreft de brug bij Kherson die daar het een en ander over liet weten. Een weghelft kan niet worden gebruikt......

Lees hier meer over https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/de-slag-om-de-bruggen-van-cherson~v589664/

Leuk artikel, heb hem toentertijd ook gelezen( oktober 2022) . 1 klein dingetje, dit is de verkeerde brug. Dit artikel gaat niet over de Krim brug maar over de Antonivka brug bij Kherson

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurHier nog een citaat van overste Sellmeijer
"De reparaties van de Russen, die het wegdek met cement proberen te plamuren, acht hij vooral cosmetisch: hij schat dat de brug nog maar 40 procent van zijn nominale belasting kan dragen, en zou er zelf niet met een tank overheen durven rijden. Sellmeijer: 'Je hoeft niet de hele brug stuk te maken om haar onbruikbaar te maken. "

Welke brug het is maakt dus behoorlijk veel uit. Het verschil tussen de Krim brug en de voormalige Antonivka brug zit hem in tactisch belang van beidde bruggen. De Antonivka brug moest nog gebruikt worden door Oekraïne om troepen over te verplaatsen in de toekomst, dat doel hebben ze met de Krim brug niet. Die moet gewoon neer en nooit meer in ere hersteld worden. Dus de aanvallen die op de Antonivka brug werden uitgevoerd haalden hun doel. Gaten creëeren, Russische logistiek verhinderen maar wel in zo'n mate beschadigen dat die brug nog wel hersteld kan worden.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurDe brug is keer op keer vernietigd maar wordt weer gerepareerd. Dat kan doordat de brug is geconstrueerd op een wijze wat sectiereparatie toelaat met pre-gefabriceerde stukken.

Hier geef je toch zelf aan waarom men er telkens in slaagt om die brug weer zsm in de lucht te krijgen? Snelle sectie reparaties en je kan weer door. Ik denk dat een logischer doel zijn om die brug te raken bij de bogen ipv de weg en trein secties.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurAls jij nou eens ophoudt met de wolf in schaapskleren te spelen. Het wordt allemaal een stuk leuker zonder dat we doen alsof we precies weten over het hoe en wat. We hebben dezelfde bronnen beschikbaar. Indien Oekraine doorgaat zoals het nu doet, zijn er vanzelf genoeg peilers zodanig beschadigd dat het repareren niet meer makkelijk wordt zonder veel downtime.

Dat laatste denk ik ook wel. Het is een kwestie van tijd voor dat die brug op zo'n kritisch punt wordt geraakt dat die tegen de vlakte gaat. Je ziet eigenlijk al hoe lastig het is om zo'n groot object effectief te verdedigen. Bovendien worden de Oekraïners ook steeds beter in het ontwikkelen van onderwater drones en mocht het offensief succesvol verlopen dat komt er ook steeds meer artillerie in bereik van die brug te liggen. We moeten nog even geduld hebben dus.

https://www.realcleardefense.com/2023/05/11/innovative_submarine_drone_is_ukraines_new_weapon_against_russia_898876.html

https://amp.cnn.com/cnn/2023/07/30/europe/ukraine-drones-black-sea-intl/index.html


Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurHet heeft geen donder met kritisch zijn te maken, alles met integriteit. Overigens is dit geenzins een antwoord op mijn punten. De brug is dicht, ene helft zwaar beschadigd en de andere helft van het wegdek t.b.v. wielverkeer ligt in het water. Pas in maart dit jaar werd van de aanval in october vorig jaar het 1e spoor, en in mei het 2e spoor geopend. Dat is een enorm lange periode waarin niet de logistieke goederen moesten komen die nodig waren.
Bron: http://government.ru/news/48419/#


Gast, als jij die bron kan lezen dan mag je mij nooit meer een Putin aanhanger noemen.  ;D  ;D

Huzaar1

#9497
Citaat van: Benji87 op 30/07/2023 | 20:01 uurJij een met openbare bron huzaar? Of heb je geen geheime Intel van je dagelijkse Intel briefings die je wilt delen met de groep?

https://www.bbc.com/news/world-europe-66229533.amp
De brug is dicht, treinverkeer is mogelijk, maar dat gedeelte van de brug is ook niet aangevallen deze keer. Wil je met je auto terug naar Rusland vanaf de Krim wordt je gedirigeerd via Melitopol. Vandaar mijn leuke grap enkele posts terug. bron: https://www.scmp.com/news/world/russia-central-asia/article/3228039/crimea-bridge-attack-russia-tells-stranded-tourists-drive-home-occupied-ukraine

 En ik deel geen informatie met iemand die daarvoor niet het vereiste veiligheidsscreeningsniveau bezit. Leren ze je het zo in Sint-Petersburg?

CitaatDe brug is gewoon open en de treinen rijden nog.
de brug is niet 'gewoon' open. Je verkondigd onzin. We hebben het nu niet over het treinen gedeelte want dat is nu niet het aangevallen verkeersspoor.
CitaatVolgens mij heb ik nu al 3 bronnen laten zien die dat tegen spreken maar ik gooi ze hier nog wel een keer

"Russian forces have had their logistics hindered by the blast on the bridge. The UK Ministry of Defence said that transport "capacity [would] be seriously degraded" over the bridge. Repairs started on the evening of 8 October, with car and rail traffic resuming almost immediately. Trucks used ferries because one section of their lane was completely destroyed. The Russian reliance on rail to move military equipment means that truck traffic is not the major concern. There is also a land corridor along the coast of southern Ukraine, although this is at higher risk of attack. Construction of the bridge was completed in 2018, so it has only been relied upon for a few years. The greatest blow might be psychological, according to people comparing it to the sinking of the Russian cruiser Moskva and considering Putin's personal links to the bridge. Various analysts said on 10 October that trains would likely cross the bridge at reduced speed and loads."

https://www.railfreight.com/railfreight/2022/10/10/freight-traffic-resumed-after-bomb-blast-on-crimea-bridge/?gdpr=accept
Ik hoef je echt niet te overtuigen, maar ik leef in de  realiteit waar er vier maanden geen treinen reden na de aanval in oktober vorig jaar, en het tot november dit jaar duurt voordat het wieltransport kan worden hervat. En jij staat hier droog te beweren dat de brug volledig tip top is. Ik vraag me af of je mentaal wel in orde bent aangezien het openbare informatie betreft. Het hele internet staat er vol mee, toen het treinspoor werd vernietigd 4 maanden geen treinen, nu de wegdelen zijn aangevallen geen zwaar logistiek verkeer meer mogelijk. Athans niet praktisch. Dat is gewoon te googlen. Er ligt een wegdek in het water, het andere is ontzet.

CitaatEDIT: volledig operationeel was inderdaad een beetje overdreven maar er vindt zowel weg, truck als trein verkeer momenteel plaats
De Russen schatten in dat rond november het weggedeelte moet zijn hersteld. November.
Je hebt overduidelijk geen ervaring met deze zaken. Brug draag capaciteit wordt negatief beïnvloed als de brug wordt beschadigd. Een gerepareerd gat in een brug dat wordt gedicht betekent niet per definitie dat een brug is herstelt. Enige tijd geleden stond er in de Volkskrant een goede uitleg van luitenant-kolonel Carel Sellmeijer, genie-officier  betreft de brug bij Kherson die daar het een en ander over liet weten. Een weghelft kan niet worden gebruikt, de andere is ontzet en kan met beperkte maatregelen enig verkeer over, maar geen zwaar. Dat komt omdat de structurele integriteit van de brug is beïnvloed op zo'n wijze dat je er niet meer de lasten op kan loslaten zoals worden losgelaten met regulier verkeer. En met een vrachtwagen vol munitie zit je dan al snel in kritiek gebied. Hieronder een interview met een genist betreft bruggen welke de complexiteit m.b.t draagvermogen en negatieve invloed van schade gevolgen hebben voor gebruik, ter indicatie.

"Op latere satellietbeelden zijn nog veel meer gaten te zien, allemaal op een rijtje. 'Jemig', zegt Sellmeijer. 'Dit is heel goed gedaan.' Bijna over de hele breedte is het wegdek vernield. De Himars-raketten zijn niet voor niets precies op die plek boven een pijler neergekomen, legt bruggenexpert Yuguang Yang van de Technische Universiteit Delft uit. 'Boven die pilaar zijn de krachten het grootst, daar wordt aan de bovenkant als het ware aan het beton getrokken. Met zo'n gat is eigenlijk het hele brugsegment kapot.'


Stel je een gummetje voor, dat je boven een potlood laat doorbuigen. De gum is het brugsegment dat onder zijn eigen gewicht en de belasting van het verkeer doorbuigt, het potlood is de brugpilaar. Als dan aan de bovenkant van de gum een scheurtje zit, precies boven het potlood, dan is de kans best aanwezig dat de gum breekt als je hem verder belast.
Bij beton is een scheur op die plek helemaal een probleem. Beton kan heel slecht tegen trekkrachten – daar is het te brokkelig voor. Daarom wordt het beton in zo'n brug 'voorgespannen', zodat het altijd onder druk blijft staan, ook als eraan getrokken wordt. Dat is de functie van de stalen strengen in het beton, de wapening. 'Dus als die wapening kapot is, is de hele voorspanning eruit', zegt Yang. 'Dan is de brug niet alleen op de plek van het gat verzwakt, maar het hele segment.'"

Lees hier meer over https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/de-slag-om-de-bruggen-van-cherson~v589664/

Of het treinspoor nu wel of niet rijdt, je kunt daar allerlei hosanna verhalen aan vast hangen, de brug is beperkt inzetbaar en gesloten voor openbaar gebruik. Dat staat ook op google, had er zelfs nog een screenshot voor je van gepost.

Hier nog een citaat van overste Sellmeijer
"De reparaties van de Russen, die het wegdek met cement proberen te plamuren, acht hij vooral cosmetisch: hij schat dat de brug nog maar 40 procent van zijn nominale belasting kan dragen, en zou er zelf niet met een tank overheen durven rijden. Sellmeijer: 'Je hoeft niet de hele brug stuk te maken om haar onbruikbaar te maken. "

Dit is niet dezelfde brug, maar geeft weer hoeveel variabelen mee moeten worden genomen en wat een brug haar (draag)kracht geeft. I

CitaatBTW: het is sowieso een hele non discussie die we voeren over het wegdek van de brug. Dat is ook niet belangrijk. Het belangrijkste doelwit is de trein verbinding. Die moet omver en dat is tot nu toe gewoon niet gelukt.
Tjonge, en dat helemaal uit jezelf? Dit is een discussie omdat jij in de discussie een hoop luchtfietserij gooit waar Ros nog een punt je aan kan zuigen. De brug is keer op keer vernietigd maar wordt weer gerepareerd. Dat kan doordat de brug is geconstrueerd op een wijze wat sectiereparatie toelaat met pre-gefabriceerde stukken. Als jij nou eens ophoudt met de wolf in schaapskleren te spelen. Het wordt allemaal een stuk leuker zonder dat we doen alsof we precies weten over het hoe en wat. We hebben dezelfde bronnen beschikbaar. Indien Oekraine doorgaat zoals het nu doet, zijn er vanzelf genoeg peilers zodanig beschadigd dat het repareren niet meer makkelijk wordt zonder veel downtime.
CitaatHet is vrij land en het staat je vrij om dat te vinden. Ik kan mij niet vinden in dit commentaar. Blijkbaar is kritisch zijn niet meer toegestaan en sta je dan gelijk in het hoekje van Putin en zijn vrienden. Ik ga hier ook verder niet op in. Dit staat los van de discussie en voegt ook helemaal niks toe. Bovendien vind ik een aanval op mij als persoon en dat trekt het niveau alleen maar omlaag



Het heeft geen donder met kritisch zijn te maken, alles met integriteit. Overigens is dit geenzins een antwoord op mijn punten. De brug is dicht, ene helft zwaar beschadigd en de andere helft van het wegdek t.b.v. wielverkeer ligt in het water. Pas in maart dit jaar werd van de aanval in october vorig jaar het 1e spoor, en in mei het 2e spoor geopend. Dat is een enorm lange periode waarin niet de logistieke goederen moesten komen die nodig waren.
Bron: http://government.ru/news/48419/#

Als jij dat een Russische prachtbrug in volle operationele staat noemt, beaam ik dat ten harte om dan weer verder te kunnen op de inhoud.

Top plan, top brug. Helemaal goed. Overigens
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 30/07/2023 | 20:04 uurHet is sowieso een non discussie of het wegdek nou wel of niet gerepareerd is. Het gaat immers om de trein verbinding, die moet worden geëlimineerd

En nou even inzoomend, er zitten hier een hoop "defensie experts". Wat zou überhaupt de beste manier zijn om deze brug op te blazen? En hoe verdedigd Rusland deze lange brug dat het zo moeilijk is om daar tussen te komen?  Je zou toch denken dat het een relatief makkelijk doelwit zou moeten zijn.

Het gaat wel degelijk of het wegdek is gerepareerd. Minder draagvermogen beperkt enorm het aantal logistieke bewegingen. Niet alleen het spoor is van belang. En de brug is al tig keer opgeblazen, je vernietigd wegdelen, de brugpeilers zijn andere koek maar ook die zijn prefab beschikbaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:06 uurBenji kun je op bovenstaande post nog reageren? Het lijkt wel alsof we het over twee verschillende bruggen hebben namelijk.

Zie post 9840, meest recente  ;)

Huzaar1

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurleugen. Er zijn 2 brugdelen ontzet en de brug is gesloten
prefab constructie. Niet zo ingewikkeld.
ja wat betekent dat dan, met de grond gelijk. Als de peilers er niet meer staan? Volgens deze beredenatie was ground zero van Nagasaki en hiroshima ook niet 'met de grond gelijk gemaakt'.
fotos van de ingestorte brugdelen staan op het internet.
 vrij snel? Grapjurk. Er was 4 maanden geen treinverkeer mogelijk as it was. Dat is een enorme ramp als daar dagelijks 100.000 ton aan logistiek overheen moet.
gaten dichten in het wegdek is niet direct de schade 'hersteld'. Het gat zit er alleen niet meer. Draagvermogen is ongeacht de reparatie negatief aangetast.de brug is kapot en beperkt bruikbaar.
dat zegt niemand.
Je doet het vaak en zodra de oekrainers het kunstje hebben geflikt klap je mee. Het valt op.


Benji kun je op bovenstaande post nog reageren? Het lijkt wel alsof we het over twee verschillende bruggen hebben namelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#9493
Citaat van: Thomasen op 30/07/2023 | 15:52 uur

Kijk ff naar die foto dan....
Als jij dat in 2 dagen denkt te fixen zou ik eens bij BAM op de koffie gaan.

Het is sowieso een non discussie of het wegdek nou wel of niet gerepareerd is. Het gaat immers om de trein verbinding, die moet worden geëlimineerd

En nou even inzoomend, er zitten hier een hoop "defensie experts". Wat zou überhaupt de beste manier zijn om deze brug op te blazen? En hoe verdedigd Rusland deze lange brug dat het zo moeilijk is om daar tussen te komen?  Je zou toch denken dat het een relatief makkelijk doelwit zou moeten zijn.

Benji87

#9492
Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:48 uur

Wellicht is je route naar je krim vakantie wat aangepast. Laat even weten hoe het was in Melitopol.

Jij een met openbare bron huzaar? Of heb je geen geheime Intel van je dagelijkse Intel briefings die je wilt delen met de groep?

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurleugen. Er zijn 2 brugdelen ontzet en de brug is gesloten

https://www.bbc.com/news/world-europe-66229533.amp

De brug is gewoon open en de treinen rijden nog.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurvrij snel? Grapjurk. Er was 4 maanden geen treinverkeer mogelijk as it was. Dat is een enorme ramp als daar dagelijks 100.000 ton aan logistiek overheen moet.

Volgens mij heb ik nu al 3 bronnen laten zien die dat tegen spreken maar ik gooi ze hier nog wel een keer

"Russian forces have had their logistics hindered by the blast on the bridge. The UK Ministry of Defence said that transport "capacity [would] be seriously degraded" over the bridge. Repairs started on the evening of 8 October, with car and rail traffic resuming almost immediately. Trucks used ferries because one section of their lane was completely destroyed. The Russian reliance on rail to move military equipment means that truck traffic is not the major concern. There is also a land corridor along the coast of southern Ukraine, although this is at higher risk of attack. Construction of the bridge was completed in 2018, so it has only been relied upon for a few years. The greatest blow might be psychological, according to people comparing it to the sinking of the Russian cruiser Moskva and considering Putin's personal links to the bridge. Various analysts said on 10 October that trains would likely cross the bridge at reduced speed and loads."

https://www.railfreight.com/railfreight/2022/10/10/freight-traffic-resumed-after-bomb-blast-on-crimea-bridge/?gdpr=accept

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurgaten dichten in het wegdek is niet direct de schade 'hersteld'. Het gat zit er alleen niet meer. Draagvermogen is ongeacht de reparatie negatief aangetast.de brug is kapot en beperkt bruikbaar.

Niet volledig hersteld maar wel voldoende voor het gebruik weer

EDIT: volledig operationeel was inderdaad een beetje overdreven maar er vindt zowel weg, truck als trein verkeer momenteel plaats

BTW: het is sowieso een hele non discussie die we voeren over het wegdek van de brug. Dat is ook niet belangrijk. Het belangrijkste doelwit is de trein verbinding. Die moet omver en dat is tot nu toe gewoon niet gelukt.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurJe doet het vaak en zodra de oekrainers het kunstje hebben geflikt klap je mee. Het valt op.

Het is vrij land en het staat je vrij om dat te vinden. Ik kan mij niet vinden in dit commentaar. Blijkbaar is kritisch zijn niet meer toegestaan en sta je dan gelijk in het hoekje van Putin en zijn vrienden. Ik ga hier ook verder niet op in. Dit staat los van de discussie en voegt ook helemaal niks toe. Bovendien vind ik een aanval op mij als persoon en dat trekt het niveau alleen maar omlaag


PaxImperator

Heeft er iemand een brug besteld? 8)


Huzaar1

#9490


Wellicht is je route naar je krim vakantie wat aangepast. Laat even weten hoe het was in Melitopol.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#9489
Citaat van: Benji87 op 30/07/2023 | 12:36 uurOp dit moment is de brug volledig operationeel.

leugen. Er zijn 2 brugdelen ontzet en de brug is gesloten

CitaatHoe ze het voor elkaar krijgen staat daar verder los
prefab constructie. Niet zo ingewikkeld.

Citaat]van maar die brug is nog steeds niet met de grond gelijk.
ja wat betekent dat dan, met de grond gelijk. Als de peilers er niet meer staan? Volgens deze beredenatie was ground zero van Nagasaki en hiroshima ook niet 'met de grond gelijk gemaakt'.

CitaatKom maar eens met bronnen dan. Ik pak wellicht mijn informatie uit openbare bronnen maar ik laat me graag verrassen.
fotos van de ingestorte brugdelen staan op het internet.

CitaatOnzin, trein verkeer kon na de eerste aanval vrij snel hervat worden zoals je in de citaat die ik had bij gevoegd had kunnen lezen. Trein verkeer was wel degelijk mogelijk maar moest op lagere snelheden worden uitgevoerd
vrij snel? Grapjurk. Er was 4 maanden geen treinverkeer mogelijk as it was. Dat is een enorme ramp als daar dagelijks 100.000 ton aan logistiek overheen moet.

CitaatAls je met de 2e aanval de storm shadow aanval bedoelt heb ik slecht nieuws voor je. Die gaten waren binnen een week hersteld. Waarom die storm shadows maar zo'n beperkt effect hadden is nog een punt van discussie momenteel .
gaten dichten in het wegdek is niet direct de schade 'hersteld'. Het gat zit er alleen niet meer. Draagvermogen is ongeacht de reparatie negatief aangetast.
CitaatMaar als je met de 2e aanval de huidige explosie bedoelt bedoelt heb ik wederom slecht nieuws voor je
de brug is kapot en beperkt bruikbaar.

CitaatZie ook bovenstaande citaat. Maar wederom, ik zou graag berichten zien waaruit blijkt dat die brug half op instorten staat.
dat zegt niemand.
CitaatDit kun jij misschien zo opvatten maar ik verzeker je dat ik wel degelijk achter Oekraïne sta en de vlag bij mij ook uitgaat als de Russen het land uit zijn getrapt.

Ik weiger alleen in het narratief mee te gaan waarbij de Russen als dom worden neergezet....Maar dat mag je blijkbaar niet denken want dan ben je ineens pro Russisch

Ik merkte dit overigens in de Corona tijd ook dat als je een puntje van kritiek had je gelijk weg werd gezet als wappie

Je doet het vaak en zodra de oekrainers het kunstje hebben geflikt klap je mee. Het valt op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Ace1 op 29/07/2023 | 21:49 uurVoor het eerst zijn er beelden opgedoken van een Oekraïens pantservoertuig nabij de eerste voorbereide Russische verdedigingslinie in het zuiden van het land......

Beginnen steeds meer berichten binnen te komen dat Oekraine er in geslaagd om de eerste linies te doorbreken. Keep us posted ;)

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 10:58 uurals 'volledig' operationeel betekent : je kunt met veel improvisatie er nog overheen. Ja dan klopt dat. Er zijn duizenden mensen en miljarden roebels tegenaangegooid om alles steeds te repareren, met tempo want downtime is duur. En alles is te repareren. Of het nu de golden gate brug is of de kersj brug.

Op dit moment is de brug volledig operationeel. Hoe ze het voor elkaar krijgen staat daar verder los van maar die brug is nog steeds niet met de grond gelijk.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 10:58 uurJe verbind er weer conclusies aan met argumenten die je niet kan staven..
 vanuit je computer, met google afbeeldingen kun je geen conclusies trekken. Wie weet is veel verkeer gereguleerd, verboden, etc. Kortom je weet het niet. Naast het feit dat Alle berichtgeving waar je het mee doet is van Russische aard. Met een sattelietfoto kom je maar zo ver.

Kom maar eens met bronnen dan. Ik pak wellicht mijn informatie uit openbare bronnen maar ik laat me graag verrassen

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 10:58 uurDe eerste aanval verbrak direct het spoor knooppunt.

Aanval was zeer effectief. Maanden geen treinverkeer mogelijk.

Onzin, trein verkeer kon na de eerste aanval vrij snel hervat worden zoals je in de citaat die ik had bij gevoegd had kunnen lezen. Trein verkeer was wel degelijk mogelijk maar moest op lagere snelheden worden uitgevoerd

https://theconversation.com/crimean-bridge-blast-experts-assess-the-damage-192161

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 10:58 uur2e aanval vernietigde een hele weghelft, maanden geen norma gebruik mogelijk.

Als je met de 2e aanval de storm shadow aanval bedoelt heb ik slecht nieuws voor je. Die gaten waren binnen een week hersteld. Waarom die storm shadows maar zo'n beperkt effect hadden is nog een punt van discussie momenteel

Maar als je met de 2e aanval de huidige explosie bedoelt bedoelt heb ik wederom slecht nieuws voor je

CitaatSubsequent assessments revealed that the span had ruptured, with repairs estimating to last until November. Nevertheless, the bridge reopened to traffic the next day, albeit with only one lane open. The bridge was subsequently closed to both road and rail traffic only a few days later, following an attack on a Russian ammunition dump in Crimea on 22 July.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 10:58 uurAlgehele staat van brug: pilaren en secties moeten vol scheuren zitten. Kan ook niet anders door de krachten die met explosies zijn vrijgekomen. Hierdoor kan een brug aan de buitenzijde nog oke eruitzien, dat betekent niet dat hij technisch gezond is.

Zie ook bovenstaande citaat. Maar wederom, ik zou graag berichten zien waaruit blijkt dat die brug half op instorten staat.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 10:58 uurHet is verbazingwekkend hoe snel jij steeds met het Russische narritief wegloopt.

Valt me op dat je het steeds doet, om dan in je laatste zin steeds te doen alsof je ook aan 'onze' kant staat, maar daarvoor het gehele Oekrainse narritief in twijfel te hebben getrokken.

Keer, op keer. Vreemd en opvallend.

Dit kun jij misschien zo opvatten maar ik verzeker je dat ik wel degelijk achter Oekraïne sta en de vlag bij mij ook uitgaat als de Russen het land uit zijn getrapt.

Ik weiger alleen in het narratief mee te gaan waarbij de Russen als dom worden neergezet. Dat zijn ze namelijk niet, je hebt nog steeds te maken met een extreem taaie tegenstander die zich enorm heeft ingegraven in onrechtmatig gekregen gebied. Maar dat mag je blijkbaar niet denken want dan ben je ineens pro Russisch

Ik merkte dit overigens in de Corona tijd ook dat als je een puntje van kritiek had je gelijk weg werd gezet als wappie

Huzaar1

#9486
Citaat van: Benji87 op 29/07/2023 | 19:39 uurDat denk ik ook want die brug is nog steeds volledig operationeel.

als 'volledig' operationeel betekent : je kunt met veel improvisatie er nog overheen. Ja dan klopt dat. Er zijn duizenden mensen en miljarden roebels tegenaangegooid om alles steeds te repareren, met tempo want downtime is duur. En alles is te repareren. Of het nu de golden gate brug is of de kersj brug. Je verbind er weer conclusies aan met argumenten die je niet kan staven..

Citaatgeleid tot schade aan een pilaar en 2 banen uit de running genomen. Reparaties duren tot november maar weg en trein verkeer kon enkele dagen na de aanval al weer voortgezet worden. Ook op Google maps zijn er geen files zichtbaar.
vanuit je computer, met google afbeeldingen kun je geen conclusies trekken. Wie weet is veel verkeer gereguleerd, verboden, etc. Kortom je weet het niet. Naast het feit dat Alle berichtgeving waar je het mee doet is van Russische aard. Met een sattelietfoto kom je maar zo ver.

De eerste aanval verbrak direct het spoor knooppunt.

Aanval was zeer effectief. Maanden geen treinverkeer mogelijk.

2e aanval vernietigde een hele weghelft, maanden geen norma gebruik mogelijk.

Algehele staat van brug: pilaren en secties moeten vol scheuren zitten. Kan ook niet anders door de krachten die met explosies zijn vrijgekomen. Hierdoor kan een brug aan de buitenzijde nog oke eruitzien, dat betekent niet dat hij technisch gezond is.

Het is opvallend dat je vaak hoe jij steeds met het Russische narritief wegloopt om dan in je laatste stuk een zin te plaatsen dat het moet doen lijken alsof je aan 'onze' kant staat. Maar pas nadat je het gehele Oekrainse narritief of standpunt in twijfel hebt getrokken. Je stelt het alsof je er vanmorgen het verkeer hebt staan regelen nadat je al abseilend een visuele inspectie van alle pilaren hebt gedaan.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Oekraïens leger bereikt eerste Russische verdedigingslinie met antitankgracht en drakentanden


Een Oekraïens militair voertuig nadert de Russische verdedingslinie van drakentanden

Voor het eerst zijn er beelden opgedoken van een Oekraïens pantservoertuig nabij de eerste voorbereide Russische verdedigingslinie in het zuiden van het land. Op een video die circuleert op sociale media, is te zien hoe een voertuig vastloopt op een antitankgracht met in de voorgrond ook honderden zogenaamde 'drakentanden'.

De beelden zijn gemaakt vanuit een Russische militaire positie en tonen vermoedelijk een Oekraïens militair voertuig dat door een veld rijdt in de richting van een greppel, met daarachter een indrukwekkende rij drakentanden - piramidevormige betonblokken die dienen als barrières tegen tanks. Mogelijk liggen tussen beide linies ook mijnenvelden.

Er verschijnt ook een man in beeld, vermoedelijk de chauffeur, die begint terug te rennen in de richting van een bomenrij. Wanneer het voertuig de greppel bereikt, is er een grote rookwolk. Een seconde later lijkt het voertuig te verdwijnen en vast te zitten in de greppel.

Het is vooralsnog onduidelijk wat er zich precies afspeelt. Mogelijk werd het pantservoertuig vanop afstand bestuurd en zaten er geen Oekraïense troepen meer in. Pro-Oekraïense kanalen beweren dat het hun strijdkrachten zijn die testen of een voertuig over de greppel en de beruchte drakentanden kan komen, terwijl pro-Russische kanalen beweren dat het militaire voertuig ten prooi is gevallen aan een van hun aanvallen.

FLANK OMZEILEN
De video werd door een Russische drone gemaakt in de provincie Zaporizja, aan het front tussen de bezette dorpen Robotyne en Verbove in de richting van die laatste plaats. Dat doet vermoeden dat het Oekraïense leger mogelijk probeert om Robotyne via de flank te omzeilen. Via deze sector van het front zou het de bedoeling zijn om via de stad Tokmak uiteindelijk tot in Melitopol te geraken. Tokmak ligt op 25 kilometer van het huidige front, Melitopol is nog 80 kilometer verwijderd.

Op eerdere satellietbeelden van het bewuste veld zijn de antitankgreppel en de drakentanden ook te zien. Ze maken deel uit van een bijzonder uitgebreid netwerk van Russische verdedigingslinies die de voorbije maanden in heel het zuiden en oosten van Oekraïne aan en achter het front zijn aangelegd. Het is de eerste keer dat er beelden opduiken van Oekraïners die nu die linie bereiken.

Op sommige plaatsen liggen echter drie tot vijf van zulke linies achter elkaar, met telkens een tiental kilometers ertussen, wat het voor het Oekraïense leger een bijzonder zware klus zal maken die te overwinnen. Onbekend is weliswaar in hoeverre de linies allemaal bemand zijn met Russische reservetroepen.

STROOMVERSNELLING
Het tegenoffensief dat inmiddels zeven weken aan de gang is, lijkt deze week wel in een stroomversnelling gekomen. Een anonieme bron uit het Amerikaanse leger laat aan persbureau AFP weten dat Oekraïne meer getrainde troepen in het westen heeft ingezet, maar ook een aantal militairen uit die groep vooralsnog achterhoudt. Ook The New York Times schreef eerder deze week dat de hoofdaanval van het offensief begonnen is.

Oekraïens president Volodymyr Zelensky heeft eerder gezegd dat het tegenoffensief langzamer verloopt dan hij zou willen, maar dat mensen ook niet te veel snelle resultaten, "zoals in films", moeten verwachten.

OEKRAÏNE VEROVERT FRONTDORP
Oekraïense troepen slaagden er gisteren wel in het dorp Staromajorske terug te veroveren op de Russen. Staromajorske ligt in de regio Donetsk, meer naar het westen van Robotyne en Verbove en iets meer dan honderd kilometer van de kuststad Marioepol, die sinds mei vorig jaar volledig in Russische handen is.

In het tegenoffensief dat tot nu toe stroef verliep, geldt de verovering van het relatief kleine dorp als een lichtpunt. Een aantal kleine nederzettingen ten noorden van het dorp had Oekraïne eerder al in handen gekregen. Momenteel zou er gevochten worden om Oerozjajne, ten westen van Staromajorske.

Staromlynivka, een dorpje enkele kilometers verder richting het zuiden, lijkt een logisch volgend doelwit voor de Oekraïense soldaten.

Zelensky sprak woensdag over "zeer goede resultaten" voor zijn troepen. Ook de Russische president Vladimir Poetin heeft aangegeven dat de gevechten zijn toegenomen, onder meer in de zuidelijke regio rond Zaporizja. Hij stelt echter dat Oekraïne daarbij geen vooruitgang heeft geboekt.

https://www.demorgen.be/oorlog-in-oekraine/oekraiens-leger-bereikt-eerste-russische-verdedigingslinie-met-antitankgracht-en-drakentanden~bbe63ec5/

PaxImperator

Citaat van: Huzaar1 op 29/07/2023 | 16:36 uurAls je oekrainse bloggers volgt ben je wat eerder op de hoogte van nieuws als dit. Oekrainse bloggers hebben t.o.v. westerse media het grote voordeel vaak direct betrokken vrienden in eenheden te hebben. En het oekrainse nieuws zit er dichter op.

Dat klinkt goed. Zijn er die je zou aanraden?