Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 01/08/2023 | 16:15 uurMaar daardoor krijgen zij juist meer inzicht in de (on)mogelijkheden van de CV90, dat heeft toch ook mogelijke gevolgen voor gebruikers zoals NL?

Dat is maar beperkt. Ieder cv90 model is weer anders. En je schiet er dwars doorheen, dat is echt geen geheim.

Het is vooral vervelend voor Zweden en hun industrie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Zander op 01/08/2023 | 14:58 uurKan de wedstrijd ver pissen misschien privé gevoerd worden? DM elkaar lekker verrot maar laat het forum vrij van welles nietes discussies. Voegt 0,0 toe, verziekt enkel de motivatie om topics te blijven volgen.

Ben er wel klaar mee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Polen beschuldigt Belarus van schenden luchtruim en stuurt meer troepen naar grens

Polen stuurt nog meer troepen naar de grens met Belarus. Volgens de regering vlogen er twee Belarussische helikopters illegaal in het Poolse luchtruim. Belarus ontkent.
Het ministerie van Defensie kondigde de versterking aan de grens aan. Anderhalve week geleden trof Warschau dezelfde maatregel vanwege de aanwezigheid van de Wagner Group in het buurland.

Polen heeft de NAVO ingelicht over het incident van dinsdag.

Belarus heeft ontkend dat er helikopters boven Polen hebben gevlogen. Volgens het ministerie van Defensie hebben de Polen de schending van het luchtruim verzonnen als reden om extra troepen naar de grens te sturen.

Belarus is een belangrijke bondgenoot van Rusland in de strijd tegen Oekraïne. Na de kortstondige opstand van de Wagner Group in juni werd een deel van het huurlingenleger naar Belarus verplaatst om daar de Belarussische troepen te trainen. Volgens Polen gebeurde dit op slechts enkele kilometer van de Poolse grens. "Ongetwijfeld een provocatie", oordeelde de minister van Defensie.

Nu.nl, 01-08-2023, 21:16

Lynxian

Loekasjenko, maat, doe 't eens!

Parera

#9526
Citaat van: Lex op 01/08/2023 | 17:56 uurLoekasjenko: Polen moet bidden dat we Wagner-strijders aan Poolse grens in bedwang houden

De Wit-Russische president Alexander Loekasjenko heeft uitgehaald naar Polen. Volgens Loekasjenko moet de regering in Warschau hem bedanken, in plaats van hem verwijten maken. Dat tekende staatspersbureau Belta op uit zijn mond.
Sinds de mislukte opstand van Wagner in juni is er een onbekend aantal strijders naar Wit-Rusland verhuisd. Daar zouden de troepen begonnen zijn met het trainen van Wit-Russische soldaten. Wagner zou volgens het Nationale Verzetscentrum van Oekraïne tijdens die trainingen zelfs actief soldaten rekruteren, waarbij de voorwaarde in het contract zou zijn opgenomen dat nieuwe rekruten bereid zijn "om deel te nemen aan vijandelijkheden op het grondgebied van de buurlanden van Wit-Rusland, in het bijzonder Polen en Litouwen".
Als reactie op de verhuizing van de Wagner-strijders naar Wit-Rusland heeft Polen extra troepen naar de grens gestuurd. Een hooggeplaatste Russische politicus zei vorige maand nog dat president Poetin de troepen naar Wit-Rusland stuurde om van daaruit een aanval voor te breiden op de Suwalki-corridor richting Kaliningrad, een belangrijke strategische exclave. Polen zou Loekasjenko nu dus dankbaar moeten zijn dat dat nog niet gebeurd is. Volgens hem moet Polen "bidden dat we de Wagner-strijders vasthouden en voor hen zorgen". Hij stelt dat zonder zijn ingrijpen de strijders zouden "zijn doorgesijpeld" en de Poolse steden Rzeszow en Warschau "hebben vernield."

Telegraaf, 01-08-2023, 17:18

Misschien moet de NAVO dan maar zorgen voor wat extra bescherming d.m.v. extra forward deployed eenheden van de NRF of de EFP uitbreiden in de regio. :silent:

Lex

Loekasjenko: Polen moet bidden dat we Wagner-strijders aan Poolse grens in bedwang houden

De Wit-Russische president Alexander Loekasjenko heeft uitgehaald naar Polen. Volgens Loekasjenko moet de regering in Warschau hem bedanken, in plaats van hem verwijten maken. Dat tekende staatspersbureau Belta op uit zijn mond.
Sinds de mislukte opstand van Wagner in juni is er een onbekend aantal strijders naar Wit-Rusland verhuisd. Daar zouden de troepen begonnen zijn met het trainen van Wit-Russische soldaten. Wagner zou volgens het Nationale Verzetscentrum van Oekraïne tijdens die trainingen zelfs actief soldaten rekruteren, waarbij de voorwaarde in het contract zou zijn opgenomen dat nieuwe rekruten bereid zijn "om deel te nemen aan vijandelijkheden op het grondgebied van de buurlanden van Wit-Rusland, in het bijzonder Polen en Litouwen".
Als reactie op de verhuizing van de Wagner-strijders naar Wit-Rusland heeft Polen extra troepen naar de grens gestuurd. Een hooggeplaatste Russische politicus zei vorige maand nog dat president Poetin de troepen naar Wit-Rusland stuurde om van daaruit een aanval voor te breiden op de Suwalki-corridor richting Kaliningrad, een belangrijke strategische exclave. Polen zou Loekasjenko nu dus dankbaar moeten zijn dat dat nog niet gebeurd is. Volgens hem moet Polen "bidden dat we de Wagner-strijders vasthouden en voor hen zorgen". Hij stelt dat zonder zijn ingrijpen de strijders zouden "zijn doorgesijpeld" en de Poolse steden Rzeszow en Warschau "hebben vernield."

Telegraaf, 01-08-2023, 17:18

Ace1

'Mogelijk heeft Rusland geen luchtafweersystemen meer'

De Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe heeft gezegd dat Rusland het aantal aanvallen op Oekraïense militaire doelen gaat opschroeven. Het zou een reactie zijn op de drone-aanvallen van Oekraïne op de Krim en Moskou, terwijl Oekraïne daar geen verantwoordelijkheid voor claimt.

Al is het lastig in te denken wie er anders verantwoordelijk voor is, aldus defensie-analist Patrick Bolder van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies. Wel benoemt hij de mogelijkheid dat het om een 'false flag'-operatie gaat. 'Dan zou Rusland er dus zelf verantwoordelijk voor zijn, om de bevolking te waarschuwen dat ze bezig zijn met een speciale militaire operatie', duidt Bolder. 'Een operatie die mogelijk opgeschaald moet worden naar een regionaal conflict, waardoor mensen dus gemobiliseerd moeten worden.'

'Rusland zou daarmee aangeven kwetsbaar te zijn'
Patrick Bolder
Groot acht hij die kans echter niet. Temeer omdat Rusland daarmee zou aangeven dat het kwetsbaar zou zijn. Een ander scenario zou volgens Bolder pro-Oekraïense Russen kunnen zijn, die vanuit Rusland drones afschieten op Moskou. 'Maar ook dat vind ik niet heel plausibel, omdat het Russen tegenwoordig verboden is met drones te werken', vervolgt hij. 'Als je dat wel zou doen en je zou gepakt worden, staan je de zwaarste straffen te wachten.'

Oekraïne
En dus kom je uit bij Oekraïne dat drones vanuit eigen land lanceert. 'En dat is ook bijzonder te noemen, want het betekent dat een drone tijdens zijn reis van 700 kilometer helemaal niet opgemerkt is door de luchtverdediging', zegt Bolder. 'En het kan zijn dat er dus helemaal geen luchtverdediging meer is, omdat dat allemaal naar de frontlinie is verplaatst.'

Het zou dus een Oekraïense strategie kunnen zijn om de Russen ervan te overtuigen om hun luchtafweersystemen weg te halen van de frontlinie, waarop de Oekraïense luchtmacht mogelijk meer vrijheid van optreden kan krijgen. 'Daarom denk ik dat Oekraïne erachter zit.'

Luchtverdediging
Bolder deelt dan ook de conclusie van het Oekraïense ministerie van Defensie: door alle gevechten in Oekraïne, kunnen de Russen hun eigen luchtruim niet meer verdedigen. 'Ze hebben er zoveel luchtafweersystemen gestationeerd, dat ze hun eigen luchtruim niet meer vrij kunnen houden', besluit Bolder. 'Terwijl geen van beide partijen aan het front luchtoverwicht heeft. Het is dus een symmetrisch uitputtingsgevecht.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10519773/mogelijk-heeft-rusland-geen-luchtafweersystemen-meer

Umbert

Citaat van: Robert2 op 01/08/2023 | 16:15 uurMaar daardoor krijgen zij juist meer inzicht in de (on)mogelijkheden van de CV90, dat heeft toch ook mogelijke gevolgen voor gebruikers zoals NL?
Maar laten we wel wezen, heeft dus een direct hit gehad bemanning is volgens de geruchtenmolen op de commandant na nog in leven en ik denk dat zelfs de CV90 niet dood is, maar laat wel weer zien dat iets wat een tank moet kunnen stoppen zeker geen probleem heeft met een IFV. Maar dit is oorlog wat de ene dag nog geheim en onbekend is kan een dag later open en bloot op straat liggen om te worden onderzocht en nagemaakt, of een bestrijdingsmiddel ertegen ontwikkeld.

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 01/08/2023 | 09:04 uurOmdat zij met Hagglunds de ontwerper zijn van het apparaat, en intellectuele kennishouder zijn. Patenten, techniek, toepassingen en oplossingen die door de Zweden zijn bedacht voor problemen zijn nu up for grabs.

Storend dat de Oekrainers de discipline niet hebben zo'n apparaat niet in handen van de Rus te laten vallen.

Rest is niet relevant, ook niet voor andere landen. Dat er een Pzfaust door de zijkant ging had ik je ook kunnen vertellen. Is flinterdun.
Maar daardoor krijgen zij juist meer inzicht in de (on)mogelijkheden van de CV90, dat heeft toch ook mogelijke gevolgen voor gebruikers zoals NL?

Zander

Kan de wedstrijd ver pissen misschien privé gevoerd worden? DM elkaar lekker verrot maar laat het forum vrij van welles nietes discussies. Voegt 0,0 toe, verziekt enkel de motivatie om topics te blijven volgen.
People are sheep

Benji87

#9520
Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurDat je er auto's overheen ziet rijden zegt niet dat de brug open is. Nood breekt wet.  Mensen wordt aangeraden om te rijden. Je kunt er niet overheen met een zware vrachtwagen. +- 20 auto's per uur is verwaarloosbaar.

Het is knap dat jij hier +20 auto's telt terwijl het af en aan rijdt momenteel.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurjuist, en naast al het vakantie verkeer en forenzen moet er veel logistiek overheen. Met name juist militaire logistiek en dat gaat niet alleen per trein. 2 uur wachttijd is een gigantisch logistiek probleem, net als dat er 4 maanden geen treinen reden. Iets wat jij als een 'lichte ontregeling duidt'.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurje spreekt alles tegen wat in de grote mensen wereld van mensen die met de informatie werken rondgaat. 4 maanden geen treinen, en nu 70% van het wielverkeer beperkt, is een grote ontregeling. Er zitten brigades die niets kunnen omdat hun spullen niet op tijd komen en ze per dag een grote hoeveelheid verbruiken van KLI t/m V.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurdit-zegt-niets. 

Dit zegt alles, je blijft volhouden dat er 4 maanden geen trein verkeer mogelijk was terwijl ik 5 bronnen kan aanleveren waaruit blijkt dat wel degelijk zo was:

1. https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022_Crimean_Bridge_explosion

2. https://theconversation.com/crimean-bridge-blast-experts-assess-the-damage-192161

3. https://www.nytimes.com/2022/10/09/world/europe/russia-crimea-kerch-bridge-traffic.html

4. https://www.aljazeera.com/amp/news/2022/10/9/crimea-bridge-resumes-traffic-after-blast

5. https://www.thedrive.com/the-war-zone/kerch-strait-bridge-road-and-rail-traffic-resume-to-very-limited-degree

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurGoogle translate , moet je lukken. De russen geven er zelf hun downtime in aan. 4 maanden geen treinen, pas na 6 maanden het 2e treinspoor. Dat is desastreus voor je eenheden die per dag 100.000 ton aan middelen nodig hebben, naast je burgerbevolking die moet worden bevoorraad met klasse I, II/IV + III.


Nou dat heb ik gedaan en wat blijkt? Zelfs je eigen geleverde bron stelt dat trein verkeer gewoon mogelijk was

"At the time of the repair traffic was carried out in both directions along the undamaged railroad track with 100% inspection of trains at two inspection complexes"

"I want to note that both customers and designers have found non standard solutions that made it possible to completely restore the additional track in such a short time without stopping the neighboring railway track"

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurEr zijn twee aanvallen geweest die de brug hebben lamgelegd. October 2022 en juli 2023. Daar hebben we het over.

Je hebt alleen de eerste zin gelezen. Als je mijn bericht goed had gelezen had je gelezen dat ik de verkeer situatie over alleen de eerste aanval omschrijf.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurBlijkbaar snap je het verband tussen structurele integriteit en beinvloeding draagkracht, en de afhankelijkheid van planners hierop niets.Wellicht zou je wat kunnen aannemen. Maargoed we gaan verder.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurik heb er denk ik wel vier keer bij gezet dat dit om de kherson brug gaat. Maar dat het draagprincipe universeel is gezien de eigenschappen van het bouwmateriaal. Lees jij wel?

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurdat heb ik (zoals vorige reply) wel 4 keer duidelijk gemaakt in mijn post. Le-zen.
algemene structurele integriteit in betonconstructies is leidend. Dat is evengoed het geval bij deze brug, wat ik duidelijk heb gemaakt in de vorige post m.b.v. de quotes van de overste der genie.

Niemand ontkent dat en je probeert de discussie richting een technisch plaatje te sturen. Ik heb zelf al erkent dat de brug flink wat klappen heeft gehad maar de kern van de discussie was wat voor impact dat had of heeft op de Russische logistieke lijnen. Gezien de treinen nog steeds op en aan rijden, moet ik (helaas) concluderen dat die impact op het slagveld nihil is gebleken.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurdat zegt de genie overste ja, of dat zeker is of de intentie is van UAF, daar geloof ik niets van.  De brug zal worden vernietigd en herbouwd na de oorlog. En indien het bruggenhoofd aan de vijandige oever van de Djnepr veilig genoeg is en ver genoeg van de frontlinie kan op genoeg manieren een brug worden geslagen. Helemaal nu de dam door is.


De Antonivka brug, degene waar dat artikel van de Volkskrant over gaat is opgeblazen in november 2022 nadat de Russen zich hals over kop uit Kherson terugtrokken. De snelheid waarmee dat gebeurde en het feit dat Oekraine voorzichtig moest oprukken door de aanwezigheid van boobytraps maakten het onmogelijk om de brug in Oekraiense handen te krijgen. Maar dat was wel degelijk de intentie van Oekraïne. Ik vind het ook een beetje frapant dat je op het ene moment de desbetreffende overste als autoriteit op het gebied van bruggen ziet en hem een commentaar verderop op ineens afdoet alsof die geen verstand van tactische zaken heeft.




Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurdat zijn ze ook aan het doen maar met beperkte middelen is dat iets van een langere adem. De huidige aanvallen gooien alle logistieke hoofdplannen en bevoorrading in het honderd.

Eens, we moeten dit echter wel in een groter geheel zien. De aanvallen op een wapen depot, brandstof depot en de trein verbinding bij Chonhar doen dat ook.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 11:53 uurJij wil dat alleen niet aannemen. Gelukkig heb jij heel veel ervaring en insight op het gebied van militaire logistiek, en ik niet , uche.


6 jaar gediend bij 11BEVO, diverse oefeningen in het buitenland ondersteunt, redeployment van de politie trainingsmissie Afghanistan in 2013 gedaan. Door defensie opgeleid in multi modaal transport en luchtmobiele logistiek. Daarnaast een BSc aan de hogere zeevaartschool gedaan waarbij logistiek een belangrijk onderdeel vormde van de opleiding maritiem officier. Niet iedereen heeft dezelfde kennis als jouw Huzaar maar om mij als een leek af te doen gaat ook een beetje te ver.

[aquote author=Huzaar1 link=msg=498786 date=1690797213] zoals ze nu gaan gaan ze goed. 70% van wielverkeer is beperkt. En zodra ze de treinsporen raken legt dat voor een half jaar het logistieke plaatje in de soep. Je hebt geen idee wat de stavaza is van russische eenheden in Zuid Oekraine. Die is niet goed. [/quote]


Afsluitend en concluderend

Aanval 1, de 2022 Krim brug explosie heeft geleid tot een minder wegverkeer over de brug en een reparatie van 3 maanden voordat wegverkeer weer voor 100% kon hervatten. Rusland heeft dit probleem getracht op te lossen door veerponten in te zetten zoals ze dat voor de Krim brug ook deden. Trein verkeer kon dezelfde dag nog hervat worden maar op lagere snelheid en minder lading dan voorheen. Tweede set rails werd in mei weer in bedrijf gesteld

Aanval 2, de meest recente heeft geleid tot het instorten van 1 sectie wegdek maar wederom rijden de treinen nog steeds. Reparaties worden naar verwachting in oktober/november afgrond

Afsluitend:

Rusland is ENORM afhankelijk van de trein verbinding. Zelfs zo enorm afhankelijk dat men nauwelijks logistieke impact ondervindt van aanvallen op het wegdek. Gezien het feit dat de treinen nog steeds rijden moet dus geconcludeerd worden dat de impact ook het slagveld minimaal is gebleken.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/09/23/russias-war-mobilization-is-pointless-as-long-as-its-army-lacks-trucks/?sh=2ff8d8cf69b4


Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 01/08/2023 | 08:54 uurWaarom alleen voor Zweden? Lijkt mij dat dit voor alle CV90 gebruikers geldt, inclusief de KL.

Omdat zij met Hagglunds de ontwerper zijn van het apparaat, en intellectuele kennishouder zijn. Patenten, techniek, toepassingen en oplossingen die door de Zweden zijn bedacht voor problemen zijn nu up for grabs.

Storend dat de Oekrainers de discipline niet hebben zo'n apparaat niet in handen van de Rus te laten vallen.

Rest is niet relevant, ook niet voor andere landen. Dat er een Pzfaust door de zijkant ging had ik je ook kunnen vertellen. Is flinterdun.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2023 | 21:17 uurDat is een enorme slag voor met name Zweden. Die CV90 wordt helemaal uit elkaar getrokken.
Waarom alleen voor Zweden? Lijkt mij dat dit voor alle CV90 gebruikers geldt, inclusief de KL.

Huzaar1

Citaat van: Struijckje op 31/07/2023 | 22:30 uurZe hebben m precies geraakt op het punt waar de brugsectie op het beton leunt. Als ze het midden hadden geraakt was er een simpel gat ontstaan. Nu is de integriteit van het hele brugdeel aangetast. Duurt misschien geen 4 maanden maar een middagje wordt m ook zeker niet.
Heb jij meer informatie? Klinkt goed.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Struijckje

Citaat van: A.J. op 31/07/2023 | 20:11 uurIk wil de pret niet bederven maar dit ziet er meer uit als een dam ipv een brug, daarbij lijkt het erop dat de schade op het vaste land is te vinden. Voor de Russische spoorwegtroepen is dit nog geen halve dag werk om te fiksen.

Ze hebben m precies geraakt op het punt waar de brugsectie op het beton leunt. Als ze het midden hadden geraakt was er een simpel gat ontstaan. Nu is de integriteit van het hele brugdeel aangetast. Duurt misschien geen 4 maanden maar een middagje wordt m ook zeker niet.