De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: Harald op 30/08/2023 | 19:42 uurZouden onze nieuwe MCM schepen ook geschikt zijn voor de Noordzee taken ?

Dat is heel goed mogelijk, de USV zelf kan gewisseld worden door een ander vaartuig (FRISC/USV) als haar modules zelf kunnen verwisseld worden (A18-M UUV, T18 sonar, Seascan of Kstar robots).

Wat ik persoonlijk een mooi voorbeeld vind van hoe het ook had gekund is de Spaanse Meteoro klasse OPV's of zoals ze in het spaans zo mooi klinken ''Buque de Acción Marítima'' en dat vertaald naar Maritiem Actie Schip. In  de basis zijn het OPV's maar door haar modulaire missie dek achter het helidek kunnen ze daarnaast ook ingezet worden voor o.a. hydrografie werk, SIGINT & duik operaties. En met de juiste MCM toolbox ongetwijfeld ook inzetbaar als MCM moederschip.

https://en.wikipedia.org/wiki/Meteoro-class_offshore_patrol_vessel

silvester herc

Citaat van: silvester herc op 30/08/2023 | 20:16 uurhttps://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2023/08/29/bam-infra-verzwaart-walstroominstallaties-koninklijke-marine/
BAM Infra verzwaart walstroominstallaties Koninklijke Marine

BAM Infra Nederland gaat de walstroominstallaties in Den Helder vervangen voor zwaardere versies. Dat is nodig om de nieuwe, grotere marineschepen van stroom te voorzien. Juni 2024 worden de drie nieuwe installaties in gebruik genomen.


Hoezo wordt de MARINE Kleiner of het aantal schepen wordt kleiner?? ;)

silvester herc

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2023/08/29/bam-infra-verzwaart-walstroominstallaties-koninklijke-marine/
BAM Infra verzwaart walstroominstallaties Koninklijke Marine

BAM Infra Nederland gaat de walstroominstallaties in Den Helder vervangen voor zwaardere versies. Dat is nodig om de nieuwe, grotere marineschepen van stroom te voorzien. Juni 2024 worden de drie nieuwe installaties in gebruik genomen.


Master Mack

Dan doen we en, en schuiven de OPV's naar de mijnendienst. 1 OPV moederschip  met 2x MCM. En grotere keuze in schip van de wacht.

Harald

Zouden onze nieuwe MCM schepen ook geschikt zijn voor de Noordzee taken ?

Huzaar1

Als we nou niet zo vastzaten in moeilijke constructies konden we nog het een en ander wijzigen. Schip is al gevaren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 30/08/2023 | 18:44 uurDie flex capaciteit had ik wel heel graag op de MCM's gehad. Nog steeds van mening dat het zonde van je kapitaal en P capaciteit is om 6 dedicated mijnenjagers aan te schaffen terwijl die dingen dat hoofdzakelijk gaan doen in vredes omstandigheden en het evengoed met een container vanaf elk ander schip kan.

Daar ben ik het grotendeels wel mee eens, op dit moment hadden we beter andere keuzes kunnen maken. En dat is ook overwogen natuurlijk (2 LPD als moederschip en/of (een deel van) de OPV's ombouwen tot MCM capable.

Huzaar1

Die flex capaciteit had ik wel heel graag op de MCM's gehad. Nog steeds van mening dat het zonde van je kapitaal en P capaciteit is om 6 dedicated mijnenjagers aan te schaffen terwijl die dingen dat hoofdzakelijk gaan doen in vredes omstandigheden en het evengoed met een container vanaf elk ander schip kan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 30/08/2023 | 16:48 uurEr komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen een containertje aan boord. Het vraagt iets van de rest van het personeel en het platform. En al helemaal als je in een taakgroep wil opereren.

Dat klopt, maar tegenwoordig kan er natuurlijk veel via de digitale weg verzonden worden van en naar elkaar. Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld het ASWF opstappers ruimte heeft en in de toekomst zelfs met 110 i.p.v. 117 koppen kan varen door automatisering. Dit betekend dat er aan boord voldoende ruimte is om dit personeel te huisvesten, en voor de vraag van het platform zal je rekening moeten houden tijdens de bouw.

Het AWWF en/of het LPX is nog ver weg en ligt nog maar op de teken tafel dus die ruimte is er nog wel. En je kan natuurlijk niet oneindig modules plaatsen op al die schepen maar je zal wel een keuze kunnen maken.

Om bij het AWWF als voorbeeld te blijven en op de positie van een eventuele VDS zouden ook nog een hospitaal module (humanitaire hulp missies), cellen module (Anti-piraterij/Counter Drugs ops), mijnenleg module, MCM toolbox module passen en uiteraard zijn er veel oplossingen te bedenken. Maar niet elke oplossing past op elke positie dat is iets om over na te denken.

Flexibiliteit is heel goed, maar zoals ik eerder al zei het moet geen vervanger worden van de basis capaciteit van het schip.

Parera

#2661
Citaat van: Huzaar1 op 30/08/2023 | 16:02 uurBegrijpelijk maar volgens mij is dit een van de beste voorbeelden van utopisch wensdenken in de ontwerpfase, en bleek het achteraf allemaal niet zo handig en praktisch te zijn als gewenst.

Dedicated schepen voor dedicated taken zijn de way to go.

Daar ben ik het ook mee eens, maar ik kan me voorstellen dat het AWWF straks niet standaard een VDS krijgt (dat hebben de LCF's ook niet) maar er situaties zijn waarbij er mogelijke ASW dreiging is en er geen ASWF beschikbaar is voor begeleiding. Dat zou een reden kunnen zijn om het AWWF tijdelijk uit te rusten met een VDS. Het modulaire systeem moet geen vervanger zijn bij dedicated capaciteit maar kan wel zorgen voor tijdelijke extra capaciteit voor die schepen.

Ditzelfde gaat op voor de LPX, en mogelijk kan die wel naast amfib platform, patrouille vaartuig geschikt gemaakt worden als flex fregat dat in een taakgroep juist ingezet kan worden als extra sensor/shooter platform voor o.a. ASW en/of AAW.

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 30/08/2023 | 14:33 uurIk mag die modulaire concepten wel. Min of meer "plug-and-play", zo te zien in het flmpje.
Echter, ik bezie het meer als een eenvoudiger manier om een schip aan te passen:
- groot onderhoud, module afstaan aan reserve of een andere eenheid. Ze kan zelf ook makkelijker instandgehouden worden
- bij zware/grotere schade aan de sonar-body (of zelfs verlies), kan een vervangende module snel ingebouwd worden.
- bij zo'n Absalon, of de LPX (mocht deze er komen) is dit een welkome aanvulling.

Begrijpelijk maar volgens mij is dit een van de beste voorbeelden van utopisch wensdenken in de ontwerpfase, en bleek het achteraf allemaal niet zo handig en praktisch te zijn als gewenst.

Dedicated schepen voor dedicated taken zijn de way to go.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Ik mag die modulaire concepten wel. Min of meer "plug-and-play", zo te zien in het flmpje.
Echter, ik bezie het meer als een eenvoudiger manier om een schip aan te passen:
- groot onderhoud, module afstaan aan reserve of een andere eenheid. Ze kan zelf ook makkelijker instandgehouden worden
- bij zware/grotere schade aan de sonar-body (of zelfs verlies), kan een vervangende module snel ingebouwd worden.
- bij zo'n Absalon, of de LPX (mocht deze er komen) is dit een welkome aanvulling.

Parera

Video: Modular CAPTAS-4 Sonar For Danish Absalon-Class Frigates

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/08/video-modular-captas-4-sonar-for-danish-absalon-class-frigates/


Afhankelijk van het model VDS van de ASWF's is dit mogelijk een interessante aanpak om ook de toekomstige AWWF's en/of LPX uit te (kunnen) rusten met een VDS. Mochten er missies zijn waarbij verhoogde onderzeeboot dreiging is kan men de schepen uitrusten met een VDS zodat ze niet alleen de boegsonar hebben.

Master Mack

KW onderbrengen bij Defensie en KM gewoon alles geven wat nodig is voor landsverdediging dus ook Noordzee. Bindt in.

Huzaar1

#2656
Die bindt, door dat soort naieve paters in zwel defensie als politiek hebben we tal van strategische problemen gecreëerd voor ons zelf.
Citaat"Bindt waakt voor te snelle conclusies. Op de vraag wat hij denkt van de Vladimirsky boven Nederlandse datakabels, antwoordt Bindt: "Er ligt inmiddels zo veel vitale infrastructuur in de Noordzee dat ieder schip al snel boven een kabel of pijpleiding vaart. Dus de aanwezigheid betekent niet per definitie dat ze daar met datakabels aan het rommelen waren. Misschien deden ze metingen naar HF-dips, of onderzoekt de Vladimirsky visgronden, temperatuur of saliniteit. Dan is het een onderzoeksschip dat gewoon midden in de Noordzee vaart."


Heb ook zulke commandanten gehad. Zaten de Russen letterlijk in de bosjes in Bergen Hohne. KMAR werd er totaal door overbelast. Heb je zo'n overste, met zo'n typische nederlandse houding die alles weg bagitalliseert;

' Dat er 40 Russen in de bosjes kentekens en eenheden zitten te tellen betekent nog niet dat ze er iets slechts mee gaan doen'

Dit is weer zo'n typisch geval. Er hoeft maar 1 politieke profiteur in de kamer te luisteren naar deze Jan doedel met zijn visgrond temperatuurmetingen en we zijn weer eennpaar jaar ingegraven opgelegde naiviteit aan het wegpoetsen.


Nee, dit was dit allemaal niet. Bedankt hoor Bindt. Fijn dat je met pensioen bent.

Bottom line: Ja, de Marine moet als taak het beschermen van de boordzee krijgen, met alle infra en toegang tot waar we goddomme van afhankelijk zijn en recht op hebben.

En als dat betekent dat dat niet goed gaan door gebrek aan capaciteit, is het aan de Politiek de middelen te geven aan Defensie om dat te kunnen verzorgen. Die Bindt zit in de omgekeerde wereld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"