Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Harald

Wat zou een goedkopere, snellere ontwerp oplossing zijn ?

A) het ASWF fregat ontwerp en deze verleggen met 20%

Citaat van: Parera op 10/10/2023 | 21:16 uurVerlengd ontwerp ASWF (145x18 m) komt uit op:

+20% -> 174,00 m 



B) het Damen F126 ontwerp nemen en anders indelen ( lxb : 166 x 21,7 meter )


Parera

Citaat van: ARM-WAP op 11/10/2023 | 09:29 uurIk hoop echt dat het tot een derde fregat komt... maar verwacht eerder dat dat een 3de ASWF wordt dan.

Ik heb het (Belgisch) "begrotingsnieuws" gelezen en het ziet er slecht uit. Afsluiten met -3%...
Ik zie het dus zo gebeuren dat er, alweer, geen extra geld zal zijn voor Defensie.  :mad:

Ik verwacht ook niet dat het eventuele 3e BE fregat een AWWF zou gaan worden. Mooie gedachte maar een 3e ASWF  is in alle beelden de logische keuze.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 10/10/2023 | 21:16 uur... Of men moet het in Brussel aan durven om het gewenste 3e fregat van een andere klasse te kopen maar daarover heb ik zo mijn twijfels.
Ik hoop echt dat het tot een derde fregat komt... maar verwacht eerder dat dat een 3de ASWF wordt dan.

Ik heb het (Belgisch) "begrotingsnieuws" gelezen en het ziet er slecht uit. Afsluiten met -3%...
Ik zie het dus zo gebeuren dat er, alweer, geen extra geld zal zijn voor Defensie.  :mad:

Parera

#562
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/10/2023 | 20:55 uurWe kijken zoveel mogelijk naar scheeps-familievorming, een vergrote ASWF romp ligt dan voor de hand zeker om ook de kosten beheersbaar te houden al sluit dit een nieuw DMO ontwerp niet uit. Omwille van de tijd lijkt mij de eerste gedachte het meest logisch.

Wellicht biedt een vergrote ASWF romp ook een prima basis voor de beoogde LPX.

Ik denk ook dat een vergrote ASWF romp de beste keuze is voor ons. Als we kijken naar de 2 modellen van de nieuwe Enforcer series dan kijkt Damen voor NLD naar 120 x 26 m en voor de Britten naar 156 x 26 m. Dit is 30% langer dan het NLD ontwerp, zou je deze trend doortrekken naar het ASWF/AWWF ontwerp dan zou je uitkomen op maximaal 188,5  m dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Verlengd ontwerp ASWF (145x18 m) komt uit op:
+10% -> 159,50 m   +15% -> 166,75 m
+20% -> 174,00 m   +25% -> 181,25 m
+30% -> 188,50 m

Het huidige LCF heeft een breedte van 18,80 m, dit zou betekenen dat als men de romp van het ASWF aanhoud men niet alleen in lengte moet groeien maar ook moet verbreden. Dit is wel ingrijpender voor het ontwerp (compleet nieuwe aandrijving). Het meeste logische is een simpele verlenging van 10 a 15 % afhankelijk van de eisen.  Ik denk ook wel dat het haalbaar is om in dat formaat de +/- 64 VLS cellen die gewenst  zouden zijn te plaatsen moeten zijn. Ideaal gezien zou je naar mijn mening het ontwerp zowel moeten verlengen als verbreden (10% langer + 5% breder) waardoor je de afmetingen 159,5 x 18,90 m krijgt.

Qua samenwerking zouden de Britten heel interessant kunnen zijn voor de KM, maar ook de Denen binnenhalen zou een mooie partnerschap kunnen opleveren (op sensor gebied). Of men moet het in Brussel aan durven om het gewenste 3e fregat van een andere klasse te kopen maar daarover heb ik zo mijn twijfels. Overigens zie ik een klasse schepen samen met de Britten niet gebeuren, de huidige Type 83 plannen spreken over 90 tot 128 VLS cellen en dat zal NL nooit doen. Tenzij we de Britten meeslepen in het TRIFIC idee zie ik het niet gebeuren dat er een NL-UK AWWF/AWWD ontwerp komt.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/10/2023 | 20:09 uurGeen verrassing sinds men in Duitsland stevig ziek was (en is) van het feit dat Damen Naval de tender heeft gewonnen voor hun nieuwe F126 klasse.
Ze gaan nu voor snelheid en kiezen voor een papieren bestaand ontwerp met Amerikaanse systemen.
Laten wij ze spijt laten hebben van hun keuze.
Laten we dan nu we onze eigen gang kunnen gaan ook snelheid maken..
COMMIT en Damen maar in 1 kamer stoppen en niet eerder eruit laten, dan dat ze samen een ontwerp hebben  ;)  ;D  :big-smile:

Opties??
- vergroot ASWF fregat ?
- aangepast Omega ontwerp ?
- ....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/09/2023 | 16:27 uurDuitsland gaat verder met ontwikkeling fregatten, samenwerking Nederland onzeker


Duitsland is van plan om eind 2025 een keuze te maken over de aanbesteding van zes nieuw te bouwen F127 fregatten. Dat meldt Hans Uwe Mergener in het tijdschrift Europa?ische Sicherheit & Technik. Om de behoeftes van de Duitse marine goed in beeld te brengen is het ingenieursbureau Marinetechnik GmbH ingeschakeld.


Geen verrassing sinds men in Duitsland stevig ziek was (en is) van het feit dat Damen Naval de tender heeft gewonnen voor hun nieuwe F126 klasse.
Ze gaan nu voor snelheid en kiezen voor een papieren bestaand ontwerp met Amerikaanse systemen.
Laten wij ze spijt laten hebben van hun keuze.

Parera

#559
Streep door Duits-Nederlandse fregatten
Nederland en Duitsland gaan samen toch geen nieuw fregat ontwikkelen. Dat zeggen meerdere personen bij Defensie die zich met deze samenwerking hebben beziggehouden. Ook vanuit Duitsland komen berichten over een andere koers. Defensie richt zich voor de vervanging van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) op de Nederlandse industrie en kijkt daarbij nog steeds naar een samenwerking met andere landen. Duitsland richt zich met de vervangers van de F124 op het Amerikaanse systeem AEGIS.


https://marineschepen.nl/nieuws/Duits-Nederlandse-samenwerking-fregatten-voorbij-101023.html?s=08

Parera

Duitsland gaat verder met ontwikkeling fregatten, samenwerking Nederland onzeker


Duitsland is van plan om eind 2025 een keuze te maken over de aanbesteding van zes nieuw te bouwen F127 fregatten. Dat meldt Hans Uwe Mergener in het tijdschrift Europa?ische Sicherheit & Technik. Om de behoeftes van de Duitse marine goed in beeld te brengen is het ingenieursbureau Marinetechnik GmbH ingeschakeld.

https://marineschepen.nl/nieuws/Duitsland-gaat-verder-met-ontwikkeling-nieuwe-fregatten-samenwerking-met-Nederland-onzeker-080923.html

Harald

German F127 frigate programme moves to next phase, while Dutch say still open to joint procurement

The initial analysis for the first stage of Germany's Next Generation Frigate – Air Defence (NGFrig-AD, F127) programme has been completed, while Dutch shipbuilder Damen has reasserted the Netherlands' interest in a joint procurement.

A spokesperson from the German BAAINBw defence procurement organisation has told Shephard that the 'Capability Gap and Functional Requirement' (FFF) phase document was approved on 23 February, which allowed the NGFrig-AD F127 project to transfer to a second stage of analysis.

The second phase is 'Part 2 of the armament procedure "Customer Product Management" (CPM), with the aim of producing one or, if necessary, several proposed solutions (LV) by III/2024,' the spokesperson said, adding that the project schedule is determined by the need to preserve air defence capabilities for the German Navy, currently provided by Sachsen-class (F124) frigates.

(rest helaas achter accountmuur)

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/f127-project-in-next-phase-as-dutch-a-letter-expected/

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/08/2023 | 21:47 uurProbleem Duits-Nederlandse samenwerking 'door nieuwe raket' 

https://marineschepen.nl/nieuws/Amerikaanse-raket-lijkt-splijtzwam-tussen-Duitse-en-Nederlandse-samenwerking-250823.html

Klinkt als een probleem dat te overkomen is, net als bij het AWWS van Thales voor de F—126's moet Nederland gewoon het voortouw nemen hierin en z.s.m. beginnen met de integratie van de block IIIC in de (nieuwe) thales radars waarbij wij het risico nemen en de Duitsers gewoon wat extra achteraf betalen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


StrataNL

Nee. Er zijn zoveel systemen aan boord die met (zee)water werken... niet gelijk zo'n installatie de schuld geven.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

bergd

#553
Heeft de LCF ook een water(blus)mistinstallatie?

Parera

Citaat van: Thomasen op 10/08/2023 | 23:54 uurElk schip hoor. Is maar net waar het water staat.

Is vooral de schade aan het programma die problematisch wordt.

Tot op heden word de schade nog openbaar niet bekend gemaakt, maar we gaan het zien ;)

Lynxian

Au, duur schip om te beschadigen met waterschade!