De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Allemaal variabelen die aan verandering onderhevig zijn door de energie transitie. Fossiele brandstoffen zijn een strategische ramp.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#2729
Citaat van: Huzaar1 op 29/10/2023 | 17:35 uurHet is een logische stap. Je kunt modulaire reactoren zo bouwen dat je ze gemakkelijk van het ene naar het andere schip kan verplaatsen. En je hebt geen olie of gas meer te verstoken.

Er zitten wat voordelen aan nucleaire aandrijving dat klopt maar er zitten ook wat nadelen aan:

Voordelen:
- brandstof is goedkoop en lang bruikbaar, dat scheelt enorm in ruimte want je hebt nauwelijks brandstof tanks nodig. En je hoeft niet bij te tanken. Tenminste niet eens in de paar maanden maar wel eenmaal gedurende de halve levenstijd van een schip.
- met nucleaire aandrijving kan je zonder zorgen topsnelheid blijven zonder dat je daar significant meer brandstof voor gaat gebruiken. Dat komt de reactie tijd van zo'n schip ten goede maar ook het bereik.
- nucleaire schepen kunnen stiller gemaakt worden omdat een reactor itself minder geluid maakt. Ondersteunde systemen zoals koelwater pompen misschien wel maar dat heb je bij verbrandingsmotoren immers ook
- nucleaire energie biedt op het gebied van elektrische output een enorme potentie die niet te vergelijken is met een verbrandingsmotor. Kijk maar naar de nieuwe USS Gerald Ford vs de HMS queen Elizabeth. De USS Gerald Ford beschikt over 2 nucleaire reactoren met een output van 260MW elk terwijl de HMS queen Elizabeth het doet met 2 gas turbines van 36MW elk.

De nadelen:
- nucleaire aandrijving is duur, erg duur. The Royal Navy heeft het onderzocht voor de Queen Elizabeth class en kwam tot de conclusie dat het zo'n 1,5 keer duurder was dan conventionele aandrijving. Echter sommige studies gaan zelfs uit van 2 tot 4 keer zo duur in vergelijking met conventionele aandrijving. De kosten zitten hem in de aanschaf, onderhoud en de benodigdheid van zeer hoogopgeleid en gespecialiseerd personeel. Maar ook kosten voor de opslag van het nucleaire afval moeten meegerekend worden. De rekenmethodes hierin kunnen variëren.
- de SMR reactoren die onderzocht gaan worden produceren in vergelijking met normale reactoren relatief meer nucleair afval dan grotere reactoren wat leidt tot hogere opslag kosten.
- als een schip voor een nucleaire refit moet (gemiddeld halverwege de levensduur) dan is het schip er voor lange tijd uit. Dat kan minimaal een jaar tot anderhalf duren maar bij sommige schepen duurt dat tot wel 4 jaar. dat kan ook niet hier in Nederland, dat moet in Engeland of Frankrijk.
- nucleaire veiligheid vereist een enorme aanpassing in de infrastructuur van een schip. Je gewone brandblusapparatuur volstaat niet meer. Je hebt op het gebied van veiligheid aan de allerhoogste eis te voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan lucht filtratie tegen radioactiviteit. Vanwege veiligheid is het aanmeren in sommige havens ook niet toegestaan.

Het zou knap zijn als Nederland als klein landje besluit over te stalken op nucleaire aandrijving. Het zou het 8e land dan gaan worden wat overgaat op deze vorm van aandrijving. De VS, China, Rusland, Frankrijk en Engeland hebben het al en Australië, India en Brazilië ontwikkelen het momenteel. Maar allemaal voor doorgaans grotere schepen zoals nucleaire onderzeeërs of vliegdekschepen. Nederland zou wel de eerste zijn die het voor fregatten/destroyers wil toepassen.


Huzaar1

Het is een logische stap. Je kunt modulaire reactoren zo bouwen dat je ze gemakkelijk van het ene naar het andere schip kan verplaatsen. En je hebt geen olie of gas meer te verstoken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Parera op 29/10/2023 | 16:00 uurOndanks dat defensie de leiding krijgt over dit project verwacht ik dat het project ook veel interesse zal wekken vanuit de civiele scheepvaart sector. Daarmee zou een deel van de kosten wel gedekt kunnen worden.

Het is in de civiele zeevaart ook nog wel een behoorlijke drempel die genomen moet worden. Je ziet wel ontwikkelingen op het gebied van schonere brandstoffen, effectievere motoren en slim navigeren maar de nucleaire richting wordt eigenlijk nauwelijks onderzocht. Het is op het gebied van techniek, logistiek en verzekering technisch gebied een behoorlijk dure kwestie.

Parera

Citaat van: Benji87 op 29/10/2023 | 15:54 uurIk ben wel benieuwd hoe ze dit willen gaan financieren. Nucleaire aandrijving is een behoorlijke dure aangelegenheid voor zo'n klein kikkerlandje als ons.

Ondanks dat defensie de leiding krijgt over dit project verwacht ik dat het project ook veel interesse zal wekken vanuit de civiele scheepvaart sector. Daarmee zou een deel van de kosten wel gedekt kunnen worden.

Benji87

Ik ben wel benieuwd hoe ze dit willen gaan financieren. Nucleaire aandrijving is een behoorlijke dure aangelegenheid voor zo'n klein kikkerlandje als ons.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 28/10/2023 | 21:55 uurOok wel handig voor je toekomstige laserwapens, zo'n eigen nucleaire reactor.
Indeed
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Ook wel handig voor je toekomstige laserwapens, zo'n eigen nucleaire reactor.

Huzaar1

Ministerie van Defensie krijgt leiding bij onderzoek nucleaire voortstuwing bij schepen

ENERGIE VOOR INZET
Defensie krijgt leiding bij onderzoek naar nucleaire voortstuwing
Marcel Hendriks • okt. 27, 2023

Donderdag 26 oktober publiceerden overheid en sector No guts, no Hollands Glorie!: Sectoragenda Maritieme maakindustrie. Met deze sectoragenda willen overheid en industrie richting geven aan het versterken van de maritieme sector. Dat is nodig om klaar te zijn voor de grote uitdagingen waar Nederland voor staat: de vitale infrastructuur op zee, klimaatadaptatie, energietransitie, militaire veiligheid en het verdienvermogen.



Daartoe heeft de sectoragenda ook vijf 'Koploperprojecten' gedefinieerd. De vijfde is Nucleaire voortstuwing van schepen. Het project zal vanuit de sector worden gecoördineerd door Nederland Maritiem Land en door de overheid door het ministerie van Defensie. Defensie zal daarbij samenwerken met het ministerie van EZK.



Dat Defensie bij de overheid kartrekker wordt, ligt voor de hand want het rapport voorziet dat ook de Koninklijke Marine in de toekomst gebruik kan maken van een nieuwe generatie Small Modular Reactors (SMRs). Belangrijk dat aan dit perspectief wordt gewerkt om uitzicht te houden op de eigen doelstelling om in 2050 70% minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Doel van het programma Nucleaire voortstuwing van Schepen is om binnen 10 jaar een gestandaardiseerde, modulaire reactor te ontwikkelen voor integratie aan boord van schepen.

https://www.energievoorinzet.nl/defensie-krijgt-leiding-bij-onderzoek-nucleaire-voortstuwing
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: silvester herc op 25/10/2023 | 12:02 uurToekomst LPD/P-BOTEN vervanging men heeft in de plannen over kleinere schepen wat betreft de LPD's dus kleinere eenheden aan land kunnen zetten maar wat zie in de actuele situatie in het midden oosten er worden alleen maar grotere schepen naar het Midden Oosten gestuurd Vliegdekschepen een LHD enzovoort ook als druk middel natuurlijk maar Europa loopt weer flink achter de feiten aan buiten Royal Navy om stelt het aantal schepen van die omvang niet veel voor bij andere NAVO landen wat betreft aantal Carriers enzovoort en dan politiek Den Haag maar roepen wij moeten in Europa meer zelfstandig kunnen opereren we kunnen niet eens een Marine schip voor het Caribische gebied leveren voor het najaar bron Marinschepen.nl

Ach zie het zo we hebben eigenlijk qua strijdkrachten genoeg alleen een duidelijke meerjarige visie schijnt te ontbreken althans 1 die meerdere regeer periodes overleefd.

Misschien moeten we idd toe naar een LHD als vervanging van de LPD maar dan wel met aanschaf van transport heli's en agevechts heli's  en een well dock voor landingsvaartuigen, we kunnen dan ook onze luchtmobiel gebruiken want die zijn meer getrained op actie vanuit de lucht en de mariniers voor de aanval/raid vanuit zee. Zo kunnen ze als het moet elkaar aanvullen.

silvester herc

Toekomst LPD/P-BOTEN vervanging men heeft in de plannen over kleinere schepen wat betreft de LPD's dus kleinere eenheden aan land kunnen zetten maar wat zie in de actuele situatie in het midden oosten er worden alleen maar grotere schepen naar het Midden Oosten gestuurd Vliegdekschepen een LHD enzovoort ook als druk middel natuurlijk maar Europa loopt weer flink achter de feiten aan buiten Royal Navy om stelt het aantal schepen van die omvang niet veel voor bij andere NAVO landen wat betreft aantal Carriers enzovoort en dan politiek Den Haag maar roepen wij moeten in Europa meer zelfstandig kunnen opereren we kunnen niet eens een Marine schip voor het Caribische gebied leveren voor het najaar bron Marinschepen.nl

Parera

Citaat van: Harald op 13/10/2023 | 12:45 uurhttps://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/05_autonome-teams-voor-heimelijke-operaties

Force Design beproeft toekomstige concepten tijdens JMT


De geopolitieke dynamiek verschuift snel, wat leidt tot opkomende conflicten aan de grenzen van Europa en een onzeker veiligheidsklimaat. Dit dwingt het Korps Mariniers tot zelfreflectie over de toekomstige rol binnen de Koninklijke Marine en de NAVO, volgens het zogenoemde Force Design-concept. Tijdens de Joint Mountain Training 2023 (JMT 2023) in Noorwegen voerde de Task Group Force Design onlangs praktijktesten uit, waarbij theoretische concepten werden getoetst, beproefd en verfijnd.

En nu uitgelegd in een video  :angel:

Harald

https://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/05_autonome-teams-voor-heimelijke-operaties

Force Design beproeft toekomstige concepten tijdens JMT


De geopolitieke dynamiek verschuift snel, wat leidt tot opkomende conflicten aan de grenzen van Europa en een onzeker veiligheidsklimaat. Dit dwingt het Korps Mariniers tot zelfreflectie over de toekomstige rol binnen de Koninklijke Marine en de NAVO, volgens het zogenoemde Force Design-concept. Tijdens de Joint Mountain Training 2023 (JMT 2023) in Noorwegen voerde de Task Group Force Design onlangs praktijktesten uit, waarbij theoretische concepten werden getoetst, beproefd en verfijnd.

silvester herc

#2717
Citaat van: silvester herc op 13/10/2023 | 00:00 uurDat vroeg ik mij ook al af de staatssecretaris maakte wel een paar weken geleden bekend dat er eind oktober meer nieuws zou komen wat betreft NL marinebouw tijdens de bijeenkomst van scheepswerven IHC is volop personeel aan het werven en wil in januari in  Krimpen ad ijsel de werf weer opstarten maar of dat er wat mee te maken heeft ??

silvester herc

Citaat van: Parera op 12/10/2023 | 16:38 uurUit de Alle Hens 08/2023

Wat brengt 2024?

Miljoenennota in vogelvlucht

Demissionair kabinet of niet: op Prinsjesdag werd de Miljoenennota weer gepresenteerd. Defensie bouwt komend jaar flink door aan de versterking van de krijgsmacht, samen met haar bondgenoten. Alle Hens beschouwt de stand van zaken en biedt een – maritiem-militaire – blik op 2024.

....

Veel op stapel voor KM
What's in there for us? Concreet worden komend jaar de antischeepsraketten voor de Luchtverdedigings- en Commando Fregatten (LCF'en) geleverd. Deze Naval Strike Missiles gaan de Harpoons vervangen. De uitlevering van DOKS interim-gevechtskleding gaat ondertussen onverminderd door. Tegelijkertijd krijgen de Netherlands Maritime Special Operations Forces komend jaar de beschikking over verbeterde communicatiemiddelen en meer medische ondersteuning. Kers op de taart voor de Koninklijke Marine is natuurlijk het nieuwe Combat Support Ship 'Den Helder' dat komend jaar wordt opgeleverd.

Qua materieel staat er nog meer op stapel. 13 snelle boten van het type FRISC zullen vanaf 2024 worden vervangen door Future Fast Interceptors. Ook wordt volgend jaar al het eerste van 8 nieuwe hulpvaartuigen verwacht. De bedoeling is dat een jaar later de toekomstige Zr.Ms. Vlissingen gaat varen: het eerste van 6 mijnenbestrijdingsvaartuigen die Nederland aankocht, samen met de Belgische marine die er evenveel krijgt. Ook gaat CZSK door met het vervangen van de 2 Multipurpose-fregatten door de nieuwe Anti-Submarine Warfare (ASW)-fregatten. Ook dit is het resultaat van een samenwerking met de zuiderburen. Het eerste ASW-fregat moet in 2029 inzetbaar zijn.

....

https://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/02_wat-brengt-2024

Ik vraag me toch af of het deel van de hulpschepen klopt, dit project is volgens mij nog niet eens onder contract?
Dat vroeg ik mij ook al af de staatssecretaris maakte wel een paar weken geleden bekend dat er eind oktober meer nieuws zou komen wat betreft NL marinebouw tijdens de bijeenkomst van scheepswerven IHC is volop personeel aan het werven en wil in januari in  Krimpen ad IJssel de wef weer opstarten maar of dat er wat mee te maken heeft ??