Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 06/12/2023 | 07:50 uurLui er komen geen 6 boten.
Laten ze eerst maar de keuze maken voor de 4 boten ! Hopelijk wordt de keus daadwerkelijk januari bekend gemaakt en dat er geen vertraging/uitstel.

Maar er kunnen natuurlijk wel meer boten komen van dezelfde klasse  ;) als andere landen aansluiten  ;D

Master Mack

Denk dat we realistisch moeten zijnen blij mogen zijn als we de 4 ASWF 4 FUAD 4 SUBS en 4+2 LPX gevuld gaan krijgen. Voor Nederland zijn 6+ onderzeeboten geschiedenis. Dit gaan we nooit meer bolwerken.

Huzaar1

O god.

Lui er komen geen 6 boten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/12/2023 | 21:19 uurIk weet niet of er officieel plannen zijn voor uitbreiding naar 6 boten maar ik zou groot voorstander zijn. Eventueel zelfs 2 batches van 3 boten of een batch van 4 + 2 aangepaste modellen met extra / andere capaciteiten.

Ik zou 6 boten (naast onderwaterdrones) toejuichen, zeker in een wereld waarin het onderzeebootwapen sterk groeit en oppervlakte eenheden steeds meer geconfronteerd zullen worden met hypersone dreigingen.

Parera

Citaat van: Thomasen op 05/12/2023 | 21:22 uurAls er officieel plannen zijn dan hoor je dat wel natuurlijk.
Maar laten we zeggen dat er genoeg werk zou zijn voor een 5e boot. Maar uitbreiding in de jaren '20 wordt heel onwaarschijnlijk.

Gelukkig zijn boot 3 en 4 pas klaar begin jaren '30. Dus kunnen boot 5 & 6 tot eind jaren '30 gebouwd worden :silent:

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 05/12/2023 | 20:59 uurEr komen eerder meer dan minder boten.

Ik las dit bericht eerder andersom waardoor ik even schrok, daarna keek ik nog een keer naar de tekst en dat maakte het weer helemaal goed.

Ik weet niet of er officieel plannen zijn voor uitbreiding naar 6 boten maar ik zou groot voorstander zijn. Eventueel zelfs 2 batches van 3 boten of een batch van 4 + 2 aangepaste modellen met extra / andere capaciteiten.

Huzaar1

Er komen eerder meer dan minder boten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Naval Group at NEDS 2023: Barracuda family submarine and rMCM vessel  ( De Franse kant ...  :hrmph:  NL bedrijven welke deelnemen, kunnen ze steeds alleen maar TNO en RH Marine noemen ... )   

Interviews with Pierre-Eric Pommelet, Naval Group's CEO, and Thierry Petit, Submarine Marketing Manager, during NEDS (Netherlands Defence and Security exhibition) 2023 in Rotterdam.

Naval Group reaffirmed its commitment to a long-lasting partnership with the Netherlands, building up on the existing cooperation. Naval Group also showcased the unique technical know-how and expertise it can offer to support the Netherlands capability requirements.

Naval Group's Barracuda family submarine
In response to the Netherlands MOD's Replacement Netherlands Submarine Capability (RNSC) requirement, Naval Group has been proud to reaffirm its commitment to support the overarching objectives of strategic autonomy and expeditionary capability.
To address ambitious requirements, Naval Group offering is based on the sea-proven Barracuda- family. With the highest standards of excellence, operational performance and innovation, these submarines have demonstrated their stealth, acoustic discretion and superiority. Thanks to a native scalability, they offer significant growth capabilities.
The Barracuda family offers extensive operational capabilities and the latest technologies. It is one of the world's stealthiest submarines and it is designed to control all types of maritime spaces, from the high seas to coastal areas, and can be integrated within a naval force. Two units are already in service within the French Navy. This conventional attack submarine with a wide oceanic range allows its users to effectively defend and protect key maritime assets, both close and far from the homeland.


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2023 | 12:16 uurNee dat lukt me niet. Kan niet copy pasten. Het artikel spreekt over dat de Britten cruciale technologie willen delen met ons (sonar) en de Amerikanen al hebben aangegeven hun CMS te willen bieden, en dat Nederland niet meer kijkt naar beste boot voor beste prijs, factor tijd is belangrijker geworden.
Ok thanks voor de verkorte versie  ;)
 :hrmph:  dan idd voor Saab/Damen gaan

Huzaar1

Citaat van: Harald op 02/12/2023 | 11:37 uurKlopt zie 7425, maar achter betaalmuur

Kun jij de rest plaatsen ? Toevallig

Nee dat lukt me niet. Kan niet copy pasten. Het artikel spreekt over dat de Britten cruciale technologie willen delen met ons (sonar) en de Amerikanen al hebben aangegeven hun CMS te willen bieden, en dat Nederland niet meer kijkt naar beste boot voor beste prijs, factor tijd is belangrijker geworden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2023 | 11:31 uurIn volkskrant groot artikel over Britten die duwen naar Saab Damen boot.
Klopt zie 7425, maar achter betaalmuur

Kun jij de rest plaatsen ? Toevallig

Huzaar1

In volkskrant groot artikel over Britten die duwen naar Saab Damen boot.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

#7173
Citaat van: Parera op 02/12/2023 | 10:46 uurIk vermoed dat LM aangetrokken is voor de 2 andere potentiele klanten (Australië / Canada) en dat ze voor de NL boot ook wel werk zullen verrichten maar dat het CMS echt dat van Saab zelf zal worden of dat van Thales (Nederland) en dat LM daar meer het integratie werk op verricht.
Het FMV (het Zweedse DMO) heeft bij de vaststelling van de begroting en prijs van het A26 Blekinge al de export van deze boot ingecalculeerd.  Het C718 wordt vergeleken met het A26 een nieuw ontwerp.  Waarbij Saab-Kockums uiteraard zoveel mogelijk A26 technologie en componenten direct overneemt of in gemodificeerde vorm.
Het Zweedse 9LV en afgeleide onderzeeboot 9SCS  Combat Management System staat bekend als robuust, heeft veel ruimere integratie mogelijkheden vergeleken met anders CMS-en, zoals die van Thales NL.  En ... heeft een zeer concurrerende prijsstelling.
LockheedMartin heeft hierin geen enkele meerwaarde voor ons te bieden.  Zij zijn wel noodzakelijk voor de integratie van Mk48 torpedo en Tomahawk.
Want hun AN/BYG-1 is aanzienlijk duurder dan het Saab Systems SCS9 en het Atlas Elektronik ISUS-(90).  Het AN/BYG-1 is ook zwaar, vreet elektriciteit en heeft veel koeling nodig.  Tijdens een evaluatie door de Australische marine rond de eeuw wisseling, bleek het ISUS-90-55 ook beter te presteren dan het AN/BYG-1.  Dat kan nu natuurlijk anders liggen.  Maar de USA weigerde integratie van het Mk48 torpedo in het ISUS-90-55.  Zweden is politiek en diplomatiek maar een klein land.  In de huidige onzekere tijden naar een geo-politiek multi-polaire wereld, zullen sommige klanten neigen om wapens zo veel mogelijk aan te schaffen bij grote en machtige bondgenoten.  De USA bouwt geen diesel-elektrische onderzeeboten. De Zweedse krijgsmacht en Zweedse defensie industrie hebben al sinds de Koude Oorlog zeer nauwe betrekkingen.  Dus een Zweedse onderzeeboot met Amerikaanse bewapening en Amerikaanse CMS kan voor bepaalde klanten geo-politiek aantrekkelijker worden. 

Of een AN/BYG-1 op een Canadese Victoria klasse vervanger ook werk betekenen voor LockheedMartin neven-vestigingen in Canada en andere Canadese bedrijven en kennis-instituten is maar de vraag.
LockheedMartin heeft ook een vestiging in Australië.  Aanschaf van het AN/BYG-1 voor de Collins klasse leverde het Australische bedrijfsleven echter weinig op.  De Australische marine (RAN) wees hoofd aannemer General Dynamics op 2 tekortkomingen in het BYG-1, die specifiek zijn voor de Australische onderzeeboot inzet.  Maar de hoofd aannemer nog LockheedMartin, nog de US Navy deden hier niets mee.  De RAN heeft daarom het idee dat de USA geen niet-Amerikaanse bemoeienis of deelname in de ontwikkeling van hun missie systemen dulden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/12/2023 | 01:05 uurEn dan is er nog een land die, als het allemaal daar doorgaat met hun onderzeebootvervangingswensen: Canada.
Klopt ook wel aan gedacht. Maar Canada heeft van allerlei ideeën, maar geen budget. Ze willen 12 boten !!, is dat haalbaar voor hun ?
Maar ze zijn natuurlijk van harte welkom om mee te gaan in zo'n deal.

Parera

Citaat van: Harald op 01/12/2023 | 23:02 uur:hrmph:  :hrmph: gezien de laatste 2 berichten over Saab en invloed vanuit de UK en de VS in combinatie met de Walrus vervanging en de Saab/Damen aanbieding met de C718... zit ik erg te denken aan dat Australië toch een interim boot krijgt.
En dus zowel de UK als de VS de Zweedse C718 promoot, zodat er dan misschien een combi-deal gesloten wordt, waarbij iedereen er voordeel van heeft.
Zomaar een gedachte, maar zou zo maar eens waar kunnen zijn.

Ik vermoed dat LM aangetrokken is voor de 2 andere potentiele klanten (Australië / Canada) en dat ze voor de NL boot ook wel werk zullen verrichten maar dat het CMS echt dat van Saab zelf zal worden of dat van Thales (Nederland) en dat LM daar meer het integratie werk op verricht.