Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Ace1

Is het zinvol 'made in Holland'-munitie te produceren om het tekort op te vangen?

Er moet acuut meer munitie naar Oekraïne, maar kogels zijn niet voorhanden. Kan Nederland zelf een oorlogsindustrie optuigen?

Het Oekraïense leger heeft te weinig munitie en materieel. Dat komt onder meer doordat Europese landen beloften niet tijdig nakomen. Raketten, kogels en granaten worden wereldwijd te weinig gemaakt. Wie nu bestelt bij fabrikanten, krijgt niet direct materiaal.

Daarom gaan stemmen op om in Nederland zelf munitie te gaan produceren. Als mogelijke locatie wordt de Limburgse autofabriek van VDL Nedcar genoemd. Die werd eind vorige week stilgelegd vanwege financiële problemen.

Omdat de toekomst van de fabriek onduidelijk is, stelde de Tweede Kamerfractie van de BBB voor deze voor militaire te gebruiken. Demissionair minister Kajsa Ollongren vindt dat geen onaardig idee. "Iedere Nederlandse partij die zoiets wil doen, is welkom", zei ze woensdag op de radio bij BNR. De minister voegde eraan toe dat de overheid in gesprek is met Nederlandse bedrijven om (delen van) oorlogsmaterieel te gaan maken. Ook het CDA is voorstander van made in Holland-munitie.

Chips en software voor radarsystemen
VDL maakt nu al oorlogsvoertuigen voor Defensie. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf munitieproductie 'gezien de huidige geopolitiek' niet op voorhand afwijst. "Wij zijn altijd bereid mee te denken over de defensie-industrie. Ook over munitie."

In Nederland worden al twintig jaar geen raketten en kogels meer gemaakt. Bedrijven maken nog wel chips en software voor radarsystemen of hoogwaardig metaal. Sinds in 2002 de laatste munitiefabriek in Zaandam sloot, koopt defensie in bij omliggende landen.

Vanwege de oorlog in Oekraïne is er in heel Europa meer munitie nodig. De snelste manier om de productie op te voeren, blijft volgens Ollongren het uitbreiden van bestaande fabrieken, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk of België. Het optuigen van een Nederlandse locatie kost meer tijd en geld.

Plan voor drie kogelfabrieken
De Brabantse ondernemer Gerard Zondervan heeft al laten weten munitie te willen produceren. Met zakelijk platform de ondernemer.nl besprak hij vorig jaar een plan voor drie kogelfabrieken. Twee in Limburg en één in Groningen.

In Tilburg produceert Zondervan momenteel metalen onderdelen voor de gas- en olie-industrie. Volgens hem is de productie van zulke 'afsluiters' enigszins vergelijkbaar met munitie. "Het is een ander product, met andere veiligheidseisen, maar het kan met dezelfde software."

Het ministerie van defensie is op de hoogte dit plan, maar kan niets zeggen over de kans van slagen.

https://www.trouw.nl/binnenland/is-het-zinvol-made-in-holland-munitie-te-produceren-om-het-tekort-op-te-vangen~bbf457da/

Ace1

Citaat van: Master Mack op 22/02/2024 | 20:42 uurVDL heeft hierop weldegelijk geanticipeerd maar alle potentiële nieuwe opties kwamen niet tot realisatie. Zoals je al zei geen droog brood. Dus moet er gezocht worden naar andere opties maar het is zoals Huzaar1 al zei een autofabriek en zonder dat hoofddoel alleen maar een hele grote lege loods.

Ik bedoel met anticiperen, out of the box kijken.

Door windmolens, zonnepanelen of chips te gaan produceren.

Parera

Defensie-bedrijven hekelen houding van banken: 'Er zit een smet op ons'

Banken gaan op korte termijn in gesprek met defensiebedrijven en ministeries om te onderzoeken hoe drempels voor de defensie-industrie weggenomen kunnen worden. Nederlandse defensie-bedrijven vinden dat banken hen tegenwerken bij het zakendoen.

Bedrijven in de wapenindustrie krijgen lastig een lening of een zakelijke rekening, zeggen ze. Vanuit de overheid is er de wens om de defensie-industrie te laten groeien, maar volgens de defensiebedrijven komt daar zonder hulp van de banken weinig van terecht.

Geur van wapens
"Het gaat erg moeizaam", zegt Henk van der Scheer van Defenture. Zijn bedrijf ontwikkelt 4x4 voertuigen die Nederlandse commando's gebruiken. "Al het ontwikkelingskapitaal wat in ons bedrijf zit, is eigen ingebracht geld.

Banken hebben een verkeerd beeld van defensiebedrijven, zegt hij: "Er hangt de geur van wapens omheen, terwijl wij onszelf zien als autofabrikanten. De beleving is dat wij dit leveren aan een militair om mensen dood te maken, maar we helpen hiermee onze vrede behouden."

"Los van die smet op ons, is het voor banken lastig om voor de langere termijn toekomst te zien in de defensie-industrie."

De banken zien de defensie-industrie als een sector met een hoog risico. Regels die witwassen en terrorismefinanciering moeten tegengaan, vereisen dat er uitgebreid onderzoek naar klanten wordt gedaan. Als de informatie onvoldoende is, kan een bank de klant weigeren.

Dat verscherpte toezicht zal voorlopig niet veranderen, maar banken willen wel bekijken of er drempels zijn die weggenomen kunnen worden. "Banken realiseren zich dat de defensie-industrie nodig is, juist voor het handhaven van de nationale veiligheid en internationale rechtsorde", zegt een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken. Welke maatregelen er precies worden genomen, is nog niet bekend.

Geen grote sector
Er zijn banken die principieel zeggen niet met de defensie-industrie in zee te willen. De grote banken sluiten de industrie niet uit, maar het is geen grote sector. Rabobank zegt desgevraagd dat de omvang van de investeringen in de defensie-industrie verwaarloosbaar is en dat die de laatste jaren niet is gegroeid.

"Er gelden strikte eisen waaraan potentiële klanten moeten voldoen", zegt een woordvoerder. "Zo moet compleet uitgesloten zijn dat niet-controversiële wapens en munitie terechtkomen bij controversiële regimes. Hier zijn we niet lichtvaardig in."

Volgens ING vraagt de geopolitieke situatie om een actievere rol van banken in de versterking en uitbreiding van de Europese defensiesector. De bank is bereid om samen met het ministerie van Defensie te onderzoeken hoe die een actievere rol kan spelen in het versterken van de Nederlandse en Europese defensiecapaciteit.

Daarbij wil ING zich houden aan het bestaande financieringsbeleid. Dat is vooral gericht "op het voorkomen van enige betrokkenheid bij de financiering van controversiële wapens". De bank financiert de reguliere defensie-industrie, op voorwaarde dat die geen controversiële wapens maakt en rekening houden met de Nederlandse en Europese belangen.

Pensioenfondsen
Demissionair minister Ollongren van Defensie deed deze week de oproep aan pensioenfondsen om meer geld te steken in de defensie-industrie. Tegen Nieuwsuur zeggen de pensioenfondsen dat ze daartoe bereid zijn, maar dat er een belangrijke rol ligt voor de Nederlandse overheid.

"Defensie moet eerst komen met heldere plannen voor langdurige orders", zei Edith Maat van de Pensioenfederatie, waaronder vrijwel alle fondsen vallen. "Als de vraag er is en het levert een goed rendement op, gaan financiële instellingen vanzelf investeren."

Het ABP, het grootste pensioenfonds van Nederland met meer dan 460 miljard aan vermogen, sluit zich daarbij aan. "Mensen kunnen wel zeggen 'er moet meer geïnvesteerd worden in wapens', maar dan moeten er eerst meer opdrachten vanuit de overheid aan de wapenbedrijven worden gegeven", zegt ABP-voorzitter Harmen van Wijnen. Tussen de pensioenfondsen en ministeries zijn daarover gesprekken aan de gang.


https://nos.nl/artikel/2510081-defensie-bedrijven-hekelen-houding-van-banken-er-zit-een-smet-op-ons

Master Mack

Citaat van: Ace1 op 22/02/2024 | 15:50 uurWat ik bedoel te zeggen als het management van Nedcar wat slimmer was geweest had men kunnen anticiperen op het vertrek van BMW en hadden er niet zoveel mensen hoeven te ontslagen  te worden. In de civiele auto industrie is geen  droog brood meer te verdienen er is sprake van teveel productie capaciteit.
VDL heeft hierop weldegelijk geanticipeerd maar alle potentiële nieuwe opties kwamen niet tot realisatie. Zoals je al zei geen droog brood. Dus moet er gezocht worden naar andere opties maar het is zoals Huzaar1 al zei een autofabriek en zonder dat hoofddoel alleen maar een hele grote lege loods.

Ace1

#2060
Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2024 | 15:09 uurMisschien ben ik in de war maar dit is een voertuigen fabriek. Al je ideeen zijn prima, maar ernaast.

Wat ik bedoel te zeggen als het management van Nedcar wat slimmer was geweest had men kunnen anticiperen op het vertrek van BMW en hadden er niet zoveel mensen hoeven te ontslagen  te worden. In de civiele auto industrie is geen  droog brood meer te verdienen er is sprake van teveel productie capaciteit.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 22/02/2024 | 12:15 uurHoe ik de situatie bij VDL Nedcar zie.

er zijn 3 civiele opties.

Optie 1 ga windmolens produceren zodat je niet van China afhankelijk bent.

Optie 2 ga zonnepanelen produceren zodat je niet afhankelijk van China bent.


Optie 3 ga chips produceren ASML levert een  of meerdere chipmachine(s) zodat je niet afhankelijk bent van Taiwan of China.

Misschien ben ik in de war maar dit is een voertuigen fabriek. Al je ideeen zijn prima, maar ernaast.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Hoe ik de situatie bij VDL Nedcar zie.

er zijn 3 civiele opties.

Optie 1 ga windmolens produceren zodat je niet van China afhankelijk bent.

Optie 2 ga zonnepanelen produceren zodat je niet afhankelijk van China bent.


Optie 3 ga chips produceren ASML levert een  of meerdere chipmachine(s) zodat je niet afhankelijk bent van Taiwan of China.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/02/2024 | 23:39 uurZucht, je dicht allemaal magische eigenschappen toe aan een minister die jiet over die mogelijkheden beschikt.

Zo werkt het niet.

De ministerraad heeft natuurlijk wel invloed op dit soort ontwikkelingen. Als dit vanuit de overheid breed gesteund word dan gaat alles wel makkelijker rollen. Het gaat niet alleen om de productie van (militaire) voertuigen maar ook het behoud van kennis en banen, daar heeft de overheid wel een vinger in de pap. Zie het gedoe rondom de Rijn-Schelde-Verolme Machinefabrieken en Scheepswerven NV (RSV) in de jaren '70-'80.
De overheid zal bij een doorstart voor militaire voertuigbouw er geld in moeten pompen en orders toe bedelen aan VDL, maar op lange termijn komt dat geld terug. Wel zal er aansluiting gezocht moeten worden met een grote speler op de Europese markt om de productie levend te houden want met een handje vol Manticores en 12 Kn's MB's gaat het bedrijf het ook niet redden.

Maar de ministerraad heeft ook geen machische toverstok waardoor alle problemen in 1 klap opgelost worden dat ben ik met je eens.

Huzaar1

Citaat van: schipper.b op 21/02/2024 | 20:53 uurNou Kasja .
Toon eens ballen en financier dat per direct dan komt er een mooie nederlandse productie op gang.
Het mes snijd aan een heleboel kanten werk veiligheid een fabriek die in productie blijft en minder kapitaal vernietiging dus waar wacht u nog op?
Eigenlijk al met al een prachtige kans.
Pakdie en benut hem.

Zucht, je dicht allemaal magische eigenschappen toe aan een minister die jiet over die mogelijkheden beschikt.

Zo werkt het niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

schipper.b

Nou Kasja .
Toon eens ballen en financier dat per direct dan komt er een mooie nederlandse productie op gang.
Het mes snijd aan een heleboel kanten werk veiligheid een fabriek die in productie blijft en minder kapitaal vernietiging dus waar wacht u nog op?
Eigenlijk al met al een prachtige kans.
Pakdie en benut hem.

Master Mack

NED Cars and Bullits. Een lijn voor voertuigen en een lijn voor munitie zou niet gek zijn. Even Dhr. Sondervan bellen voor een samenwerking.

Harald

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10541050/kajsa-ollongren-mooi-als-vdl-nedcar-militaire-voertuigen-gaat-produceren

Kajsa Ollongren: mooi als VDL Nedcar militaire voertuigen gaat produceren

Demissionair minister van Defensie Kajsa Ollongren staat niet onwelwillend tegenover het idee om in de gesloten autofabriek van VDL Nedcar in Born militaire voertuigen te laten produceren. Desgevraagd suggereert Ollongren in BNR's Big Five dat haar ministerie daarover gesprekken voert.

Parera

#2052
'Fabriek NedCar ombouwen voor defensie'
Met pijn in het hart heb ik het nieuws over de teloorgang van VDL NedCar gevolgd, laat lezer C. Stijnen weten.

Ik heb er 38 jaar gewerkt en vind het betreurenswaardig dat een zo divers, hoogstaand technisch bedrijf dat werkgelegenheid bood aan duizenden mensen, ten onder gaat. Gezien de snelle verslechtering van de Europese veiligheidssituatie en de stijgende behoefte aan geavanceerde defensie-uitrusting zou de fabriek in Born omgebouwd kunnen worden voor de productie van militaire producten, waaronder militaire voertuigen, drones, munitie etc.

Op deze wijze kan een belangrijk deel van de beschikbare productiecapaciteit weer benut worden en blijft er werkgelegenheid voor het kwalitatief hoogwaardige personeel gewaarborgd. Het lijkt mij het overwegen waard.

C. Stijnen, Elsloo

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1238200484/fabriek-ned-car-ombouwen-voor-defensie

In de basis geen slecht idee, VDL is al actief in de defensie industrie (VDL Defence Technologies), hier kan een vaste productie faciliteit nog wel bij zeker in deze onzekere tijden. Niet alleen voor de NL defensie maar ook voor de Europese landen om op die manier leveringen te versnellen. Uiteraard voor Defensie en andere overheids diensten.

Parera

Oekraïne krijgt over een jaar 1 miljoen drones van westerse coalitie
Een door Letland geleide groep landen, waaronder Nederland, wil Oekraïne over een jaar een miljoen drones leveren.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5435308/hoeveel-drones-krijgt-oekraine-van-westerse-coalitie-oorlog-tegen

Dit is de kans voor Nederland om een stevige industrie op te tuigen rondom het ontwikkelen en produceren van allerlei drones (lucht, grond, onder & boven water). Ik zie voor de NL industrie voornamelijk een kans op gebied van maritieme drones, juist omdat maritiem al onze sterkste defensie tak is qua industrie.

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 02/02/2024 | 08:51 uurIk denk wel dat Damen inmiddels een grote factor van irritatie is voor Naval.

We want more.... subs... ;D