Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

En de Fransen werken met hun eigen systemen. Natuurlijk hebben ze ervaring opgedaan bij de uiteindelijk geannuleerde order met het integreren van Amerikaanse wapens in de boten.
Maar ben er niet gerust op.   :'(

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 20:53 uurHoe vd Maat praat vrees ik wel dat hij al een verhaal positioneert waarbij de NL industrie 'volgeboekt' is.

Ben benieuwd wat ik maandag erover hoor.
Het lijkt er wel op. Nou als het de Le Catastrofe klasse wordt en de eerste boot ligt over 14 jaar in het water dan is er niemand meer van het huidige kabinet of de militaire top die we daar op aan kunnen kijken. Maar stel dat er al heel veel werk is gedaan voor de Aussies en dat we dit om kunnen zetten naar een snellere levertijd en stel dat IHC daadwerkelijk de boten mag afbouwen zou het kunnen dat we dan toch een goede boot krijgen? Ik weet niet hoe goed de Franse nucleaire subs zich verhouden tot Engelse of Amerikaanse boten?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 20:53 uurHoe vd Maat praat vrees ik wel dat hij al een verhaal positioneert waarbij de NL industrie 'volgeboekt' is.
Daar ben ik ook bang voor, dat Damen nu volgeboekt wordt met de vervanging van de oppervlakte schepen. Eerst de ASWF order, nu de vLCF, volgende week de vLPD.

Dus dan de onderwater schepen op 15 maart naar een buitenlandse werf en als de gelekte info juist is, dan krijgt het Franse Naval Group de opdracht om de 4 onderzeeboten te bouwen.

Opzich wel verrassend dat er volgende week al info baar buiten komt over de vervanging van de LPD, (ook LPX? ) ik dacht dat er nog een onderzoek liep met de Britten naar de invulling van de vervanging.

Huzaar1

#2106
Hoe vd Maat praat vrees ik wel dat hij al een verhaal positioneert waarbij de NL industrie 'volgeboekt' is.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: silvester herc op 02/03/2024 | 23:17 uurDe Staatssecretaris komt volgende week met een brief vervanging LPD's en daarna nog meer brieven defensie mag wel een grotere brievenbus aanschaffen  ;)     
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2511051-zo-bestelt-een-zeevarende-natie-zijn-vechtschepen
Niet geheel onbelangrijk is zijn uitspraak dat bij een stijging naar 2% BNP de kans bestaat dat we "contractruimte" kunnen gaan gebruiken voor het doen van extra (scheeps)bestellingen.

silvester herc

De Staatssecretaris komt volgende week met een brief vervanging LPD's en daarna nog meer brieven defensie mag wel een grotere brievenbus aanschaffen  ;)     
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2511051-zo-bestelt-een-zeevarende-natie-zijn-vechtschepen

Ace1

Citaat van: Parera op 29/02/2024 | 18:29 uurDat kan, ik heb gerekend met de Damen LCM van enkele jaren terug. Deze is nu offline gehaald maar de info heb ik nog.

Je kan met de waybach machine alles terug halen.

https://web.archive.org/

https://en.wikipedia.org/wiki/Wayback_Machine


Parera

Citaat van: Ace1 op 29/02/2024 | 17:05 uurAls ik het goed weet zijn de 2 LCM's van de Canterburry  een draagvermogen van 60ton.


https://www.nzdf.mil.nz/navy/our-equipment/ships-and-watercraft/hmnzs-canterbury/

Dat kan, ik heb gerekend met de Damen LCM van enkele jaren terug. Deze is nu offline gehaald maar de info heb ik nog.

Ace1

Citaat van: silvester herc op 28/02/2024 | 13:34 uurDus eindelijk ook op de website met een brochure met zelfs een video ook met een iets grotere uitvoering als de Portugese marine besteld  heeft maar de aanschaf wordt ook mede betaald uit een EU fonds vandaar denk ik ook geen bewapening bij het Portugese ontwerp een goed ontwerp iets groter mag van mij voor de KM met dok en ook dat er meer helikopters te gelijk vanaf het vliegdek kunnen opereren dus ook iets meer hangaar ruimte!!

Een mooi schip voor Ierland.

Ace1

Citaat van: Parera op 28/02/2024 | 20:13 uurNee, geen LCU. Een dok groot genoeg voor een LCM (35 ton draagvermogen) genoeg voor 2 Bush Master's/ Manticores. Misschien past het nog door het dok breder te maken naar 2x LCM (2x 6 m) maar ik weet niet of dat haalbaar is binnen het ontwerp (20 m breedte).

LCM = 25 x 6,00 m | 35 ton | 240 nm full load | 31 kn
LCU = 36 x 6,80 m  | 70 ton | 225 nm full load | 31 kn

Als ik het goed weet zijn de 2 LCM's van de Canterburry  een draagvermogen van 60ton.


https://www.nzdf.mil.nz/navy/our-equipment/ships-and-watercraft/hmnzs-canterbury/

silvester herc

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2024 | 22:05 uurZijn allemaal marine mensen die dat doen, onder aansturing van een marine commandant. In principe dus czsk. Alsof commit iets maakt waar de marine niet op wacht
https://youtu.be/4n0vcBxgxys?si=ci7x_aquwYP-qUxW alleen de link de video kan hem hier niet plaatsen !

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/02/2024 | 22:09 uurJa maar COMMIT maakt het ontwerp niet het CZSK, dat is wat ik er mee bedoelde. Natuurlijk maken ze samen het schip van tekst naar tekeningen, maar dat gebeurd grotendeels op de kantoren van COMMIT. Damen zal nooit zo een ontwerp op tafel leggen zoals dat gebeurd bij de export orders.

Zijn allemaal marine mensen die dat doen, onder aansturing van een marine commandant. In principe dus czsk. Alsof commit iets maakt waar de marine niet op wacht
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2097
Citaat van: Master Mack op 28/02/2024 | 20:06 uurHelder,
Dus 2x Heli en geen MQ9. Wel dok voor 1 grote LCU en dan kan het helidek over het dok heen getrokken worden. Waardoor er op de achterste twee drone spots een lift kan komen voor de heli's en drones. Mooi schip en iets stevigere bewapend goede multi purpose patrol vessel.

Nee, geen LCU. Een dok groot genoeg voor een LCM (35 ton draagvermogen) genoeg voor 2 Bush Master's/ Manticores. Misschien past het nog door het dok breder te maken naar 2x LCM (2x 6 m) maar ik weet niet of dat haalbaar is binnen het ontwerp (20 m breedte).

LCM = 25 x 6,00 m | 35 ton | 240 nm full load | 31 kn
LCU = 36 x 6,80 m  | 70 ton | 225 nm full load | 31 kn

Master Mack

Citaat van: Parera op 28/02/2024 | 18:58 uurHet 130 m ontwerp heeft 2 helispots:
- 1 achterop MTOW 22 ton (CH-47)
- 1 voorop MTOW 11 ton (NH-90).

Wat betreft de hangaar is 4 stuks veel te veel. Het Enforcer 13226ED ontwerp heeft ruimte voor 2 NH-90's pas vanaf de 15628 modellen is er ruimte voor 4 stuks. Ik denk dat we voor het LPX niet meer dan 2/3 NH-90's moeten gaan verwachten, aangevuld met (kleine) UAV's.

En een MQ-9 op een schip van 130 m kan je vergeten. De STOL variant van de MQ-9 heeft 300 tot 500 m runway nodig (incl. bewapening & sensoren), kaal kan het al vanaf 152 m. Vergeet die dus maar als maritieme drone.

Helder,
Dus 2x Heli en geen MQ9. Wel dok voor 1 grote LCU en dan kan het helidek over het dok heen getrokken worden. Waardoor er op de achterste twee drone spots een lift kan komen voor de heli's en drones. Mooi schip en iets stevigere bewapend goede multi purpose patrol vessel.

Parera

Citaat van: Master Mack op 28/02/2024 | 18:34 uurZe heeft wel een prachtige carrier boeglijn. Mooi ontwerp. Als het ontwerp flexibel kan worden ingevuld zou ik gaan voor twee helispots achterop met een dok eronder en een lift om 4 NH90s of andere medium heli's onder dek te brengen ergens verder naar voren. Voor de brugopbouw getrapt verhoogd een RAM een 8 cellen VLS en een 76mm. 2x 40mm 1 op een eilandje aan de voor-zijde en 1 op een eilandje aan de achter-zijde. Brugopbouw alleen als drone hangaar waardoor er misschien ook reaper achtig drones kunnen worden meegenomen waardoor er misschien een Skyjump nodig is. Al met al hoop ik dat we vooreen op dit ontwerp gebaseerd schip gaan voor de vervanging van de JdeW en Rdam.

Het 130 m ontwerp heeft 2 helispots:
- 1 achterop MTOW 22 ton (CH-47)
- 1 voorop MTOW 11 ton (NH-90).

Wat betreft de hangaar is 4 stuks veel te veel. Het Enforcer 13226ED ontwerp heeft ruimte voor 2 NH-90's pas vanaf de 15628 modellen is er ruimte voor 4 stuks. Ik denk dat we voor het LPX niet meer dan 2/3 NH-90's moeten gaan verwachten, aangevuld met (kleine) UAV's.

En een MQ-9 op een schip van 130 m kan je vergeten. De STOL variant van de MQ-9 heeft 300 tot 500 m runway nodig (incl. bewapening & sensoren), kaal kan het al vanaf 152 m. Vergeet die dus maar als maritieme drone.