Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2024 | 23:09 uurMaar eens zien wat hier allemaal van waar is... mocht dit waar zijn en de kosten verdubbelen niet voor aflevering, dan is daar plots ruimte voor 2 ASWF.
Inderdaad en misschien wel meer.

Master Mack

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 23:02 uurJammer niet helemaal te lezen..  >:( 

Maar de aanbieding van Naval zou 2,5 miljard zijn voor 4 boten...  :hrmph:
En dat door het voordeel van de Australische engineering?  :hrmph:
2.5 miljard voor 4 stalen buizen en voor de rest betalen we apart🤣 Vooropgesteld dat ik tegen deze gang van zaken ben en ik nog steeds vind dat we het Strategisch moeten verklaren en voor de Saab Damen Subs moeten gaan kan het natuurlijk best een goede boot worden. Hoe heeft bijvoorbeeld de Scorpene klasse gepresteerd dat was wel een gedeeltelijk Spaans ontwerp maar toch.En als zoals gesuggereerd wordt er al 6 jaar engineering in het ontwerp zit betaald door Australië en omdat het een Staatsbedrijf is we extra korting krijgen en ze kunnen daardoor sneller leveren dan zou het misschien toch een goede deal zijn als je dan ook de beste boot krijgt. Iemand kennis van de kwaliteiten van de Scorpene.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 23:02 uurJammer niet helemaal te lezen..  >:( 

Maar de aanbieding van Naval zou 2,5 miljard zijn voor 4 boten...  :hrmph:
En dat door het voordeel van de Australische engineering?  :hrmph:

Maar eens zien wat hier allemaal van waar is... mocht dit waar zijn en de kosten verdubbelen niet voor aflevering, dan is daar plots ruimte voor 2 ASWF.

Lynxian

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 23:02 uurJammer niet helemaal te lezen..  >:( 

Maar de aanbieding van Naval zou 2,5 miljard zijn voor 4 boten...  :hrmph:
En dat door het voordeel van de Australische engineering?   :hrmph:
2,5 miljard voor 4 boten is ronduit onmogelijk. Als ze het echt voor die prijs verkopen, koop er dan maar meteen 6 of 8. Kunnen we ze bij de MLU altijd nog vernederlandsen.

Maar hier eerder al is gezegd: hun geld krijgen ze wel, dus dat wordt een duur onderhoudscontract.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2024 | 22:07 uurThe announced success of Naval Group's Shortfin Barracuda in the Netherlands made possible thanks to Australia?

https://meta-defense.fr/en/2024/03/12/shortfin_barracuda_naval_group_netherlands/

Jammer niet helemaal te lezen..  >:( 

Maar de aanbieding van Naval zou 2,5 miljard zijn voor 4 boten...  :hrmph:
En dat door het voordeel van de Australische engineering?   :hrmph:

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 21:26 uurSonars zijn niet bekend gemaakt, moet later gaan blijken. Er staat nog niet zoveel vast nu.

Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 21:37 uurDat is de sonar van de eigen Franse Barracuda/ Suffren klasse boten. Maar Thales UK maakt ook de 2076 sonar suite die Saab-Damen aanbied.

Het kan alle kanten op gaan.

De aanname die ik maak en daarmee kom op de UMS 3000 is, omdat die idd in die Barracuda zit. Maaktechnisch makkelijk voor Naval is dan 1 op 1 gelijk.

Ik weet dat de wens van KM idd de Britse sonar is, maar deze werd alleen via SAAB aan NL aangeboden.
Maar weet niet of deze wens ook een eis in de Tender is.

Heel veel is koffie dik kijken nu.
Maar ik kan me voorstellen van de Naval aanbieding dat ze de meeste systemen, sensoren gelijk willen hebben aan de Barracuda. Dat scheelt geld, is bekend, hoeft dan niet meer geengineerd te worden.

Veel ligt aan de eisen die in de Tender opgenomen zijn, welke door de KM/COMMIT geëist worden. Zijn het prestatie-eisen of juist materiaal/materieel, dus fabrikaat, merk, type eisen ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The announced success of Naval Group's Shortfin Barracuda in the Netherlands made possible thanks to Australia?

https://meta-defense.fr/en/2024/03/12/shortfin_barracuda_naval_group_netherlands/

Parera

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 21:20 uurThales UMS 3000 sonar

Dat is de sonar van de eigen Franse Barracuda/ Suffren klasse boten. Maar Thales UK maakt ook de 2076 sonar suite die Saab-Damen aanbied.

Het kan alle kanten op gaan.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 21:20 uurThales UMS 3000 sonar

Sonars zijn niet bekend gemaakt, moet later gaan blijken. Er staat nog niet zoveel vast nu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#7431
Citaat van: Kevon op 12/03/2024 | 20:11 uurHuzaar...... Je hebt er dus blijkbaar geen kruimel kaas van gegeten. Voordat een aanbesteding gepubliceerd wordt op TED is men al 2,5 dag verder..... Zie voorbeeld:

Tender publiceren 06 mrt 2024 (wo), 9:12
Wachttijd publicatie op TED 08 mrt 2024 (vr), 17:00

Maar roepen hier kan iedereen....
Uhu, Het vierkantje moet in het vierkantje, het rondje in het rondje en het driehoekje is wel lastiger maar die moet in de driehoek.

Pancake
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 20:23 uurEn de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Thales UMS 3000 sonar

Parera

#7429
Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 20:23 uurEn de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Uit een interview van Naval News uit 2019 kon ik dit terug vinden.


Bron LINK

Verder weet ik dat voor de Australische Attack klasse de Flank Array sonar ontwikkeld zou worden door Thales UK. Voor Australië zou Lockheed Martin het CMS leveren en zorgen voor de integratie van de (Amerikaanse) wapens, mogelijk is dit ook voor Nederland het geval. Als het CMS geleverd word door LM zal dit de Canadese tak van het bedrijf zijn, de Canadese marine vaart al met dit CMS op haar Victoria klasse onderzeeboten. Door die combinatie is de NL boot straks nog net iets interessanter voor Canada dan zonder LM CMS.


Benji87

Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 18:36 uurNG heeft haar eigen AIP ontwikkeld voor de Scorpene's van India. Wel anders dan onze uiteraard (grotere boot = grotere AIP) maar veel problemen gehad bij India.

En de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 15:52 uurNieuwe aanbesteding met huidige biedingen duurt 3 dagen.

Huzaar...... Je hebt er dus blijkbaar geen kruimel kaas van gegeten. Voordat een aanbesteding gepubliceerd wordt op TED is men al 2,5 dag verder..... Zie voorbeeld:

Tender publiceren 06 mrt 2024 (wo), 9:12
Wachttijd publicatie op TED 08 mrt 2024 (vr), 17:00

Maar roepen hier kan iedereen....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 18:32 uurZal zomaar kunnen dat NAVAL de NL Versie aan gaat bieden aan Canada.
Dat weet ik wel zeker. En als NG de NL Tender wint dan weet ik ook met grote zekerheid dat Canada ook voor deze boot gaat.
1e Canada dan geen launching costumer
2e Canada is "half" Frans

Wie bij ons wint, wint in Canada.
Daarom ook de export campagne van SAAB/Damen om hun boot aan Canada aan te bieden.