LPX

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 04/09/2023 | 11:37 uur

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 15/03/2024 | 22:48 uurIk kan het niet meer volgen de Staatssecretaris melde kort geleden dat hij geen idee heeft hoe die opvolger eruit
Gaat zien en in het Alle Hens artikel staat vermeld hoe de ATS schepen er verder uit komen te zien in grote lijnen al bekend is kan u het nog volgen?

Ja, blijkbaar is er iets besloten of verandert. Alsof de stas elke dag een update vanuit de projectgriep krijgt ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Benji87 op 15/03/2024 | 19:53 uurCorrect  8)
Citaat van: Master Mack op 15/03/2024 | 19:33 uurATS=Amfibisch Transport Schip neem ik aan
Ik kan het niet meer volgen de Staatssecretaris melde kort geleden dat hij geen idee heeft hoe die opvolger eruit
Gaat zien en in het Alle Hens artikel staat vermeld hoe de ATS schepen er verder uit komen te zien in grote lijnen al bekend is kan u het nog volgen?

Benji87

Citaat van: Master Mack op 15/03/2024 | 19:33 uurATS=Amfibisch Transport Schip neem ik aan

Correct  8)

Master Mack

ATS=Amfibisch Transport Schip neem ik aan

silvester herc

Dit topic kunnen we veranderen in ATS want zo is de type aanduiding van de opvolger van de LPD's en P-Boten volgens het artikel in Alle Hens LPX is alweer verleden tijd! ;)

Parera

#107
Uit de nieuwe Alle Hens!

Stappen in automatisering


Wat het formaat van het nieuwe ATS betreft, houdt dit het midden tussen het LPD en het OPV. Op de schepen van ongeveer 150 meter volstaat een bemanning van naar verwachting 60 à 70 mensen. Lenssen: "We houden er sowieso rekening mee dat we in de toekomst met hetzelfde aantal of zelfs minder collega's zullen uitvaren. Ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen, omdat we forse stappen binnen de automatisering zetten, zowel aan boord als aan wal. Vroeger was beeldopbouw rondom het schip vanuit de commandocentrale bijvoorbeeld zeer arbeidsintensief, maar met de moderne IT-systemen en AI kunnen we dit soort processen beter, sneller en met minder mensen uitvoeren."

Daarnaast zullen schepen in de toekomst veelvuldig gebruikmaken van unmanned systems. "Zoals drones die pakketten kunnen bezorgen", licht Schipper toe. "Postbezorgers doen dat nu al met kleine pakjes; wij denken aan droppings van bijvoorbeeld een mariniersuitrusting van 40 kilo. Ik wil nog wel toevoegen dat alles toch ook mensenwerk blijft. Natuurlijk het nautische, maar ook àchter de techniek van onbemande systemen zitten collega's die deze bedienen."

Hoe de Amfibische Transportschepen er verder uit komen te zien, is in grote lijnen al bekend. Lenssen: "Het belangrijkste is dat we maximaal adaptief zijn, omdat het dreigingsbeeld steeds verandert. 'Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente; het is degene die zich het beste kan aanpassen', zei Darwin al. Daarvoor is het in eerste instantie belangrijk dat we in het ontwerp ruimte en gewicht reserveren om in veranderende situaties het schip flexibel aan te kunnen aanpassen. Als er bijvoorbeeld nieuwe, betere boordwapens of radarsystemen op de markt komen, voegen we die toe of vervangen we de oude daarmee. Daarmee verbeteren we onze gevechtskracht." Vanuit dezelfde gedachte onderzoekt Defensie nu of de scheepsschroef van composiet materiaal gemaakt zou kunnen worden, in plaats van het veel zwaardere brons. Een lichtere schroef zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder onderwatergeluid.


https://magazines.defensie.nl/allehens/2024/02/07_nieuw-lcf-lpd-opv

Parera

Citaat van: Master Mack op 14/03/2024 | 18:47 uurDus eigenlijk zeggen we hetzelfde Parera. 4x Crossover met dok en bewapening van de Combatant. En 2x Damen Drone Dok Carrier met zwaardere zelfbescherming.

In de basis wel, al kunnen we in de toekomst nog leuk discussiëren over de benodigde Sewaco en uitrusting ;)

Master Mack

Citaat van: Parera op 08/03/2024 | 16:41 uurSnelheid kun je aanpassen en die bewapening is ook maar een keuze.
Dus eigenlijk zeggen we hetzelfde Parera. 4x Crossover met dok en bewapening van de Combatant. En 2x Damen Drone Dok Carrier met zwaardere zelfbescherming.

Parera

#104
Nu we de A-brief gezien hebben neig ik toch te denken aan een kleine LPD, en ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben.

Veel liever zie ik een kruising tussen een LPD en de Crossover. Hierbij pak je de sterke kanten (formaat, interne ruimte & dok) van een LPD en meng je deze met de sterke punten van de Crossover (flexibel, hogere snelheid, betere SEWACO & stealth eigenschappen). In de A-brief spreken ze over het aan land zetten van 1 raiding squadron (100 mariniers + materieel) in 1 wave, ik vermoed dat dit moet kunnen door inzet van 2 tot 3 LPX'en.

Het voorbeeld waar Singapore nu aan werkt is naar mijn idee een prima voorbeeld al mist het de echte dok capaciteit die we wel nodig hebben maar dat is aan te passen.

Deze schepen zijn 130 m lang, 8000 a 10000 ton en hebben slechts een 80 koppige bemanning. Verder worden ze uitgerust met Thales SeaFire radar's, Sylver VLS voor MICA & Aster 30 B-1NT, 76 mm , Blue Spear anti-scheepsraketten.





Het plan van Singapore is om 6 van deze schepen te verwerven als vervanging van de huidige Victory klasse korvetten (595 ton). Daarnaast wil men twee tot vier kleine LHD's (Joint Multi Mission Ships) bouwen als vervanging van de Endurance klasse LST's. Mochten we op termijn het JSS vervangen zou dit mooi kunnen door twee kleine LHD's (130 a 150m) waarbij de focus ligt op drones & de RAS capaciteit vervangen door een 2e CSS.

Op die manier bestaat de grote bovenwatervloot in de toekomst uit 4x ASWF, 4x AWWF, 6x LPX, 2x JMMS, 2x CSS .

Parera

Citaat van: Master Mack op 08/03/2024 | 09:57 uurOeps dikke vingers of geheugenverlies. Maar nog steeds met acht fregatten zou ik de crossover combatant met dock liever hebben als de enforcer. Hogere snelheid en zwaarder bewapend dan kan ze nog door als M-fregat 2.0.

Snelheid kun je aanpassen en die bewapening is ook maar een keuze.

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 23:19 uur2. We zouden 2 vMf's bouwen.
Oeps dikke vingers of geheugenverlies. Maar nog steeds met acht fregatten zou ik de crossover combatant met dock liever hebben als de enforcer. Hogere snelheid en zwaarder bewapend dan kan ze nog door als M-fregat 2.0.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 06/03/2024 | 22:58 uurWauw. Uitbreiding met 1. Dan had ik toch liever voor 4x Crossover combatant gegaan ipv de OPVs kan je nog inzetten als M fregat

2. We zouden 2 vMf's bouwen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Dutch Navy To Replace OPV And LPD With A Single Class Of Ships

The Ministry of Defence is replacing the 2 Large Landing Ships (LPDs) and 4 Oceangoing Patrol Vessels (OPVs) with 6 ships of a single class.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/03/dutch-navy-to-replace-opv-and-lpd-with-a-single-class-of-ships/

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/A-brief-LPX-060324.html

Weer een A-brief: zes amfibische transportschepen (LPX)

Vanaf 2032 krijgt de Koninklijke Marine een nieuwe scheepsklasse bestaande uit zes nieuwe schepen. Dat schrijft staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat in de A-brief 'Verwerving Amfibische Transportschepen'. De zes moeten de vier patrouilleschepen van de Hollandklasse en de twee LPD's Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt vervangen. Het is de tweede A-brief in een week tijd, voorafgaand aan de bekendmaking rond de vervanging van de onderzeeboten.

Parera

Citaat van: silvester herc op 07/03/2024 | 09:24 uurDamen is al volop de boer op met het nieuwe mpps ontwerp iets groter en meer bewapend en een dok!
!!

Hier de videolink van de Damen video op de achtergrond, dan kan je het beter bekijken.
https://vimeo.com/916698520

Zowel het 7000 als het 9000 model hebben voor zover ik weet niet echt een dok, het lijkt wat weg te hebben van de combinatie steelbeach (JSS) en een traditioneel dok. Het LCVP vaart niet volledig het schip in, maar de MPSS word wel deels afgezonken.