Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Sparkplug

Bouw van mijnenbestrijdingsvaartuig IJmuiden van start

Nieuwsbericht | 12-06-2024 | 09:47

De bouw van het nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuig IJmuiden is begonnen. In Roemenië werd gisteren de kiel van het schip gelegd. Als de romp klaar is, wordt het schip in Frankrijk afgebouwd. Het is de bedoeling dat de IJmuiden uiterlijk in 2030 klaar is.

Bij de kiellegging werd een munt in de romp van het vaartuig gelast. Deze traditie uit de Romeinse tijd moet het schip en haar bemanning geluk brengen.   

De IJmuiden is 1 van de 12 nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen die de marine samen met België heeft aangeschaft. Beide landen krijgen er 6. Dit is het derde Nederlandse schip waar nu aan gebouwd wordt.

De huidige mijnenbestrijders naderen het eind van de levensduur en zijn daarom toe aan vervanging.
Revolutionair ontwerp

De nieuwe mijnenjagers hebben een revolutionair ontwerp. De vaartuigen worden voorzien van moderne sensoren die mijnen kunnen detecteren.

Ook is er aan boord plek voor onbemande varende en vliegende drones. Daardoor hoeven de schepen niet meer door gebieden te varen waarin mogelijk zeemijnen of andere explosieven liggen. In plaats daarvan kan de bemanning de mijnen op afstand opsporen en onschadelijk maken.



Naam

Het is gebruikelijk marineschepen de naam te geven van een zeeheld, hemellichaam, provincie of stad. Bij de mijnenjagers is gekozen voor havenplaatsen die de schepen daadwerkelijk aandoen. Dat verbindt de IJmuiden met de inwoners van de gelijknamige stad.

Het eerste bestrijdingsvaartuig voor de Koninklijke Marine is de Vlissingen. Dit is al te water gelaten, maar nog niet operationeel. Dat gebeurt volgend jaar. Pas dan krijgt het schip Zr.Ms. voor de naam. Ook de IJmuiden heeft pas 'recht op' Zr.Ms. als het operationeel is.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/06/12/bouw-van-mijnenbestrijdingsvaartuig-ijmuiden-van-start
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Derde-mijnenbestrijdingsvaartuig-IJmuiden-in-aanbouw-070624.html

Dinsdag kiellegging derde Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig


Het derde Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig is al sinds november in aanbouw, dat antwoord Defensie na vragen van Marineschepen.nl. Defensie liet ook weten dat de kiel van dit schip, de IJmuiden, aanstaande dinsdag 11 juni plaatsvindt. Het casco van de IJmuiden wordt gebouwd in Roemenië en wordt naar Frankrijk gesleept voor de afbouw. De Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen worden gebouwd onder leiding van de Franse werf Naval Group.

StrataNL

Citaat van: Flyguy op 25/05/2024 | 10:04 uurDit apparaat heeft een slechtere lengte/breedte verhouding dan de Mercuur en vergelijkbaar met het MOV kinsbergen...

Zowel de Mercuur als de kinsbergen zijn verreweg de ergste schepen waar ik ook op heb gevaren qua seakeeping.  ;D
Vergeet niet dat de nieuwe MCMV's het dubbele tonnage hebben van de Mercuur. En daarnaast een hoge aanvangsstabiliteit hebben t.b.v. het lanceren van de USV's, je wilt niet weten hoeveel effect dat op het ontwerp heeft gehad qua afmetingen en stabiliteit. Het zijn bijna platbodems.



De Mercuur is tijdens het ontwerpproces ingekort t.o.v. het origineel wat het comfort qua seekeeping niet ten goede is gekomen (vandaar ook de vreemde "knik" in de romp en het dek.)

Het is te hopen dat de nieuwe schepen een slingertank of iets anders hebben wat de roll beweging enigszins tegengaat. Maar ik denk niet dat ze zo oncomfortabel zullen zijn als de eerder genoemde schepen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Lynxian op 13/05/2024 | 18:41 uurDamn, had niet verwacht dat het zo snel zou gaan!
Dat begint meteen en is na enkele uren/dagen al zichtbaar.
Dit kan overigens geen kwaad, wel als je het een tijd laat zitten uiteraard.

Citaat van: Huzaar1 op 14/05/2024 | 14:38 uurHet is niet echt roest, maar oxidatie
Snap niet waarom alles niet meteen in de menie staat en uberhaubt met blank staal wordt gewerkt. Ben ook geen kenner. Denk wel dat het zeewater het oxidatieproces versnelt en dat kan de verschillende blikken verklaren.
Centenkwestie. Er wordt wel met gemeniede platen gewerkt, maar zodra je gaat lassen heb je ter plaatse van de las blank staal. Normaliter (in de Nederlandse scheepsbouw, ahem) zet je die landen en stuiken na het lassen in de menie en/of primer, om dit soort aanzichten te voorkomen.

Citaat van: Harald op 14/05/2024 | 09:23 uurEven voor mijn beeld ; voor mijn gevoel moeten de plekken met roest dan toch gestraald, schoon blank staal en dan weer in de "menie", primer, coating gezet worden en dan pas je afwerk/toplagen.
Want verven over verroest staal werkt natuurlijk niet, geen hechting, de verf knap er zo weer vanaf.+ Of is er in de scheepsbouw een andere methode, werkvolgorde 
Het verschilt per scheepswerf, maar wat je beschrijft is inderdaad wel een beetje de standaard in NL (de luxe jachtbouw sector).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lynxian

Citaat van: Master Mack op 25/05/2024 | 16:05 uurLekker vooruitzicht met de subs
Fransen kunnen wel subs bouwen hoor. Ik dacht dat deze schepen zijn ontworpen door de Belgen?

Master Mack

Citaat van: Flyguy op 25/05/2024 | 10:04 uurDit apparaat heeft een slechtere lengte/breedte verhouding dan de Mercuur en vergelijkbaar met het MOV kinsbergen...

Zowel de Mercuur als de kinsbergen zijn verreweg de ergste schepen waar ik ook op heb gevaren qua seakeeping.  ;D
Lekker vooruitzicht met de subs

silvester herc

Citaat van: Flyguy op 25/05/2024 | 10:04 uurDit apparaat heeft een slechtere lengte/breedte verhouding dan de Mercuur en vergelijkbaar met het MOV kinsbergen...

Zowel de Mercuur als de kinsbergen zijn verreweg de ergste schepen waar ik ook op heb gevaren qua seakeeping.  ;D
Zo dat weten wij landrotte ook weer ;D

Flyguy

Citaat van: silvester herc op 24/05/2024 | 11:56 uur


Dit apparaat heeft een slechtere lengte/breedte verhouding dan de Mercuur en vergelijkbaar met het MOV kinsbergen...

Zowel de Mercuur als de kinsbergen zijn verreweg de ergste schepen waar ik ook op heb gevaren qua seakeeping.  ;D

silvester herc


Huzaar1

Citaat van: Harald op 14/05/2024 | 09:23 uurEven voor mijn beeld ; voor mijn gevoel moeten de plekken met roest dan toch gestraald, schoon blank staal en dan weer in de "menie", primer, coating gezet worden en dan pas je afwerk/toplagen.
Want verven over verroest staal werkt natuurlijk niet, geen hechting, de verf knap er zo weer vanaf.+ Of is er in de scheepsbouw een andere methode, werkvolgorde 

Het is niet echt roest, maar oxidatie
Citaat van: Harald op 14/05/2024 | 09:23 uurEven voor mijn beeld ; voor mijn gevoel moeten de plekken met roest dan toch gestraald, schoon blank staal en dan weer in de "menie", primer, coating gezet worden en dan pas je afwerk/toplagen.
Want verven over verroest staal werkt natuurlijk niet, geen hechting, de verf knap er zo weer vanaf.+ Of is er in de scheepsbouw een andere methode, werkvolgorde 

Snap niet waarom alles niet meteen in de menie staat en uberhaubt met blank staal wordt gewerkt. Ben ook geen kenner. Denk wel dat het zeewater het oxidatieproces versnelt en dat kan de verschillende blikken verklaren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Even voor mijn beeld ; voor mijn gevoel moeten de plekken met roest dan toch gestraald, schoon blank staal en dan weer in de "menie", primer, coating gezet worden en dan pas je afwerk/toplagen.
Want verven over verroest staal werkt natuurlijk niet, geen hechting, de verf knap er zo weer vanaf.+ Of is er in de scheepsbouw een andere methode, werkvolgorde 

Master Mack

Verroest en gekreukeld. Ziet er armoedig uit.

Parera

Citaat van: Lynxian op 13/05/2024 | 17:47 uurWaarom zit er in vredesnaam al roest op die dingen? Is er een logische verklaring voor?

Hier nog een beeld van de volledige zijkant



Als vergelijking een afbeelding van het CSS (oktober 2023) op de werf in Roemenië. Geen zeewater

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 13/05/2024 | 18:41 uurDamn, had niet verwacht dat het zo snel zou gaan!

Ze doen er ook al even over, en ik denk dat met de prefab constructie bouw bepaalde elementen zoals de opbouw al maanden ergens buiten hebben gestaan voordat de hull zelf al in een dok stond.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"