Pentagon: 15 British troops seized by Iranians

Gestart door Lex, 23/03/2007 | 13:28 uur

Thor

Excuus in kwestie vijftien Britse militairen

Door onze correspondent

Londen, 17 april. De Britse minister van Defensie Des Browne heeft gisteren een debat in het Lagerhuis over de politiek zeer gevoelige zaak van de vijftien door Iran gevangengenomen marinemensen zonder veel moeite overleefd.

Browne erkende dat hij ,,een vergissing" had begaan door na de vrijlating van de vijftien in te stemmen met de verkoop van verhalen over hun belevenissen aan de pers. Toen een Conservatieve woordvoerder hem echter voorhield dat het woord 'sorry' nog niet over zijn lippen was gekomen, zei Browne: ,,Als hij wil dat ik sorry zeg, zeg ik heel graag sorry."

Browne nam zijn critici verder de wind enigszins uit de zeilen door twee nieuwe onderzoeken aan te kondigen. Het ene richt zich op de vraag hoe de marinemensen zo makkelijk door Iraanse marineboten konden worden opgepakt in de omstreden territoriale wateren tussen Irak en Iran. Het andere op de wijze waarop het ministerie van Defensie na de vrijlating is omgegaan met de media.

De verkoop van de verhalen van twee militairen voor vorstelijke bedragen leidde tot een storm van protest. Veel Britten oordeelden dat hiermee de reputatie van de strijdkrachten ernstig werd geschaad. Na een paar dagen erkende Browne dat hij de situatie verkeerd had beoordeeld.

Browne's positie kwam gisteren niet in gevaar. Hij wist zich gesteund door zijn eigen partij, terwijl ook de chefs van leger, marine en luchtmacht vooraf al hadden laten weten dat ze nog vertrouwen in Browne hadden. De Conservatieve woordvoerder Liam Fox stelde gisteren weliswaar dat Browne's positie ,,onhoudbaar" was geworden maar drong niet openlijk aan op zijn aftreden.

Ook uit opiniepeilingen bleek dat twee op de drie Britten het niet nodig achten dat Browne zou opstappen in verband met de kwestie. Commentatoren in de kranten wijzen er echter op dat Browne's kansen om aan te blijven in een volgend kabinet door de affaire zijn geslonken.

Bron: NRC 17 april 2007

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 11/04/2007 | 16:52 uur
We komen nog eens op één lijn (in deze)..... :D
Tja, zitten we zometeen vastgepint in burgeroorlogen in Afghanistan, Irak en Iran... breekt de hel los in Pakistan... :-\

KapiteinRob

We komen nog eens op één lijn (in deze)..... :D

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 11/04/2007 | 08:37 uur
Je kan er natuurlijk van alles en nog wat bij halen, "want andere landen zijn ook zo"....., feit blijft dat er gegronde redenen zijn Iran als zodanig neer te zetten.
Als je die niet ontdoet van propaganda-elementen en het "meten met 2 maten" heb je gelijk. Kijk ik vind het ook geen prettig regime. Maar als ik dat als graadmeter neem kan ik heel veel landen dat stempel geven, inclusief sommige westerse landen. En zoals ik al eerder stelde is er sprake van een selectieve demonisering en afkeur. Want een land met kernwapens en enge linken met het Islamitisch extremisme, Pakistan, wordt notabene als bondgenoot afgeschilderd. Terwijl als ik me om 1 land zorgen maak is het wel Pakistan...

KapiteinRob

Je kan er natuurlijk van alles en nog wat bij halen, "want andere landen zijn ook zo"....., feit blijft dat er gegronde redenen zijn Iran als zodanig neer te zetten.

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 10/04/2007 | 07:31 uur
Wat natuurlijk helemaal in strijd is met de werkelijkheid; zelden zo'n vriendelijk, open en eerlijk land vol goede bedoelingen gezien als Iran....
Leuke opmerking ;) Maar in dit kader weinig zeggend volgens mij. Want als dit een graadmeter zou zijn om een land aan te vallen moeten de meeste landen in de wereld zich zorgen gaan maken. Of wilde je beweren dat de Irakezen de Amerikanen zo roemen om hun goede bedoelingen? Of de Afghanen ten opzichten van al die bezettingsmachten in hun land de afgelopen decennia. Of de Palestijnen tav de wrede Israelische bezettingspolitiek.. of de Saudische dissidenten die gemarteld worden in gevangenissen daar... Met andere woorden. Dat wij vanuit onze westerse superioriteitsgedachtes Iran niet zo'n geweldig land vinden is bij internationaal recht geen reden of rechtvaardiging het aan of binnen te vallen. Maar het doet het natuurlijk goed in de manipulatie van onze bevolking om hen te demoniseren en af te schilderen als de Islamitische duivel. Sterker nog, om zelfs een link te leggen met Hitler. Wat helemaal een historische verkrachting is van de eerste orde.

KapiteinRob

Citaat van: ronjhe op 09/04/2007 | 23:31 uur
Iran is wederom als wreed en negatief weggezet.

Wat natuurlijk helemaal in strijd is met de werkelijkheid; zelden zo'n vriendelijk, open en eerlijk land vol goede bedoelingen gezien als Iran....

ronjhe

Citaat van: lex op 09/04/2007 | 23:48 uur
Het ANP bericht is niet helemaal correct. Het schijnt dat dit verhaal opgaat voor 13 van de 15 militairen.
De twee die reeds een "contract" hadden gesloten, kunnen doorgaan.
Ik ben het met je eens dat dit een slechte zaak is.
Maar het is jammergenoeg de realiteit van de wereld waarin wij leven.
Ja, de kop doet nu vermoeden dat niemand meer zijn verhaal mag verkopen. Wat inderdaad niet klopt.

Zekers, zo werkt het ook in de realiteit...maar dus des te belangrijker bij zaken kanttekeningen te plaatsen om zaken in hun context en evenwichtiger te duiden. En het blijft jammer dat dit soort kortzichtige beleid op termijn of elders vaak grote schade toebrengt. 

Lex

Het ANP bericht is niet helemaal correct. Het schijnt dat dit verhaal opgaat voor 13 van de 15 militairen.
De twee die reeds een "contract" hadden gesloten, kunnen doorgaan.
Ik ben het met je eens dat dit een slechte zaak is.
Maar het is jammergenoeg de realiteit van de wereld waarin wij leven.

ronjhe

#84
Citaat van: lex op 09/04/2007 | 23:16 uur
Toch mediaverbod voor Britse marinemensen

LONDEN -  De vijftien Britse marinemensen die gevangen zaten in Iran mogen tot nader order niet langer hun verhaal verkopen aan de Britse media. Dat heeft de Britse minister van Defensie Des Browne maandagavond gezegd.
Hij komt daarbij terug op een eerdere toestemming voor de vijftien, een besluit dat leidde tot forse kritiek.
Twee van de vijftien hadden hun verhaal al verkocht. Daaraan is volgens Browne weinig meer te doen. De anderen mogen het niet meer. Het verbod geldt overigens voor alle militairen. Defensie wil nu eerst nadere richtlijnen opstellen

ANP | Gepubliceerd op 09 april 2007, 21:03
de te verwachten reactie. Maar het doel is wel bereikt nu... Iran is wederom als wreed en negatief weggezet. Zonder dat de Britse autoriteiten dit zelf hoeften te doen. Alleen werd blijkbaar even onderschat hoe boos mensen zouden reageren op de normloze en geldbeluste wijze waarop dit gebeurde. Ik vind het echt een schande. Kan me goed voorstellen dat mensen uit andere culturen en regio's zo hun bedenkingen krijgen bij onze cultuur, normen en maatschappij. Wederom snijden we ons volgens mij dus zo diep in onze eigen vingers en geven Iran weer prachtige munitie voor hun propaganda.

Lex

Toch mediaverbod voor Britse marinemensen

LONDEN -  De vijftien Britse marinemensen die gevangen zaten in Iran mogen tot nader order niet langer hun verhaal verkopen aan de Britse media. Dat heeft de Britse minister van Defensie Des Browne maandagavond gezegd.
Hij komt daarbij terug op een eerdere toestemming voor de vijftien, een besluit dat leidde tot forse kritiek.
Twee van de vijftien hadden hun verhaal al verkocht. Daaraan is volgens Browne weinig meer te doen. De anderen mogen het niet meer. Het verbod geldt overigens voor alle militairen. Defensie wil nu eerst nadere richtlijnen opstellen

ANP | Gepubliceerd op 09 april 2007, 21:03

ronjhe

Moeder boos om interviews

AMSTERDAM - De moeder van een Engelse militaire die afgelopen week omkwam in Irak, is woedend dat de vrijgelaten gijzelaars dik geld verdienen met interviews.

Eleanor Dlugosz was één van de vier die in Basra omkwam toen een (waarschijnlijk Iraanse) autobom ontplofte. 'Als militair is het je plicht je land te dienen, niet om geld te verdienen met interviews', aldus de rouwende Sally Veck.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/61711701/Moeder_boos_om_interviews.html?p=18,1

ronjhe

#81
Dat het verkoop van het verhaal is toegestaan vind ik onbegrijpelijk maar heeft blijkbaar een ander (propaganda?) doel. Dat iemand op deze wijze zijn/haar verhaal verkoopt voor zoveel geld zegt veel over de normen en waarden van die persoon. Nu niet iets om trots op te zijn wat mij betreft. Nogal beschamend en een slecht voorbeeld.

KapiteinRob

'Ik dacht dat mijn doodskist werd getimmerd'

De gegijzelde soldate FayeTurney was dertien dagen bang dat ze verkracht zou worden door Iraniërs. Dat vertelde de Engelse aan de krant The Sun. Engeland is verdeeld over de vraag of soldaten hun verhaal voor veel geld mogen verkopen aan de media. 'De waarheid achter de tv-glimlach', kopt The Sundie een bedrag 'van zes cijfers' betaalde voor de 'Exclusive'.

FayeTurney kreeg het te kwaad toen ze door de Iraniërs werd opgemeten. Ze dacht dat dat voor de maat van haar doodskist was. Het was onderdeel van de psychologische oorlogsvoering, beseft de vrouw die met veertien anderen bijna twee weken in Teheran vastzat.

'Op een morgen hoorde ik buiten mijn cel hout zagen en spijkers slaan. Ik kon maar niet bedenken wat er gebeurde. Toen kwam een vrouw mijn cel binnen en begon me op te meten met een lint. Ze schreeuwde de maten door naar iemand buiten. Ik was overtuigd dat het om een doodskist ging'.

De ergste momenten voor haar waren toen ze met een blinddoek om werd weggeleid bij de veertien Engelse collega's. Daarna vertelden de Iraniërs dat de rest was vrijgelaten en dat ze er alleen voor stond.

De moeder van de 3-jarige Molly zat de meeste tijd alleen in haar cel waar ze in gedachten boter, kaas en eieren speelde en de 135 stenen van de muur telde. Elke avond werd Turney verhoord, waarbij de Iraniërs alles wilden weten over de boot waarop ze voer en wat 'De Amerikanen' van plan zouden zijn, 'Ik speelde het domme blondje' zegt de Engelse tegen The Sun. Verder spreekt ze in het interview niet over militaire details.

De vijfde dag kreeg ze een aanbod: bekennen dat ze in Iraanse wateren had gevaren en dan kon ze binnen twee weken naar huis. Zo niet, dan zou een lang spionageproces volgen. 'Ik wist dat heel Engeland me zou gaan haten als ik bekende, maar ik dacht aan de verjaardag van Molly op 8 mei. Ik had haar beloofd dan weer thuis te ze zijn.' Faye besloot de verklaring zo op te stellen dat iedereen in Engeland zou weten dat ze dit nooit vrijwillig gedaan zou hebben.

Op de vraag waarom de gegijzelden telkens lachend op Iraansevideo's te zien waren, zegt Faye: `we zaten de hele dag alleen opgesloten. En de paar momenten dat we bij elkaar mochten zijn waren we daar zo blij over, dat we er niets aan konden doen dat we lachten'.

De Iraanse autoriteiten hebben afgelopen nacht weer nieuwe beelden van de vijftien laten zien, lachend en ontspannen spelletjes spelend.

Bron: www.telegraaf.nl dd. 9-4-2007

ronjhe

Citaat van: Kapitein Rob op 07/04/2007 | 15:55 uur
Ik wil hier niet offtopic op doorgaan; er zijn al genoeg postings en/of topics over Iran-aanvallen. Ik wil daar elders echter best over doorbomen.... ;)
Ik verneem gaarne je mening en ideeen hierover op het topic The next act... ;)