"Groep militairen mishandelt dakloze"

Gestart door Big IE, 16/05/2007 | 12:18 uur

Gozo

Citaat van: Cigarz op 22/09/2009 | 21:28 uur
Citaat van: Elzenga op 22/09/2009 | 21:06 uur..benieuwd of het OM diens achtergrond heeft onderzocht..zou immers diens agressieve gedrag kunnen verklaren (mogelijk betrokken geweest bij het geweld daar en naar hier gevlucht)...
Doet helemaal niet ter zake. Vraag bij de rechtbank is of de militairen schuldig zijn aan het door het OM ten laste gelegde.

Of die Somaliër een rotjeugd heeft gehad, mag geen excuus zijn om mensen (al dan niet militairen) lastig te vallen en ze met een gebroken fles te steken.

In de rechterlijke beoordeling doen alle feiten en omstandigheden er toe.

Gozo

Citaat van: Sabra op 22/09/2009 | 19:50 uur
Maar je kunt de stukken lezen door de ogen van ons, de militairen of door de ogen van de zwerver/s..  en dat laatste doet het OM, en eerlijk is eerlijk dat is ook hun taak..


Het OM behoort beide kanten te bekijken. Het is onderdeel van de magistratuur dus het OM moet daar waar er een vrijspraak duidelijk is, dit ook eisen. Het gebeurt alleen niet altijd.

Elzenga

#75
Citaat van: Cigarz op 22/09/2009 | 21:28 uur
Doet helemaal niet ter zake. Vraag bij de rechtbank is of de militairen schuldig zijn aan het door het OM ten laste gelegde.

Of die Somaliër een rotjeugd heeft gehad, mag geen excuus zijn om mensen (al dan niet militairen) lastig te vallen en ze met een gebroken fles te steken.
grappig....je reactie. Vol vooroordeel (wat ik overigens begrijp gezien de "reputatie" van OM en de rechtelijke macht)...want ik bedoelde het juist "ten nadele" van die Somalische zwerver. Niet om hem vrij te pleiten of als verzachtende omstandigheid. Maar om juist aannemelijker te maken dat de man zelf zich juist fysiek agressief gedroeg en de militairen daar slechts op reageerden. Mogelijk omdat hij ook in Somalië betrokken is geweest bij de gevechten en dus meteen in die "gevechtsmodus" over ging. Dat beeld was nog versterkt als de militairen dus in uniform waren. Als het OM mans achtergrond niet heeft gecheckt en dat heeft meegewogen zoals ik beschrijf vind ik dat op zijn zachts gezegd "slordig". Of te wel schandalig...gezien de gevolgen (meerdere soldaten minder in onze krijgsmacht..en we kunnen er al niet genoeg werven).   

Cigarz

Citaat van: Elzenga op 22/09/2009 | 21:06 uur..benieuwd of het OM diens achtergrond heeft onderzocht..zou immers diens agressieve gedrag kunnen verklaren (mogelijk betrokken geweest bij het geweld daar en naar hier gevlucht)...
Doet helemaal niet ter zake. Vraag bij de rechtbank is of de militairen schuldig zijn aan het door het OM ten laste gelegde.

Of die Somaliër een rotjeugd heeft gehad, mag geen excuus zijn om mensen (al dan niet militairen) lastig te vallen en ze met een gebroken fles te steken.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/09/2009 | 21:06 uur
(mogelijk betrokken geweest bij het geweld daar en naar hier gevlucht)...

Lekker belangrijk.  >:(

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/09/2009 | 21:10 uur
Dat jij je nog geschokt kan voelen door deze minister..... :silent:
ach...hij blijft me verrassen  ;)

KapiteinRob

Dat jij je nog geschokt kan voelen door deze minister..... :silent:

Elzenga

Citaat van: boekje_pienter op 21/09/2009 | 18:48 uur
Ik begrijp de reactie van Sabra. Aangezien het incident plaatsvond "na een avondje uit eten" meen ik te mogen concluderen dat onze collega's niet in militair tenue maar in burger rondliepen.
Ik had juist de hoop van wel....Vrijwel hele topic nog eens doorgelezen...en benieuwd naar de achtergrond van de zwerver..Somaliër lees ik...benieuwd of het OM diens achtergrond heeft onderzocht..zou immers diens agressieve gedrag kunnen verklaren (mogelijk betrokken geweest bij het geweld daar en naar hier gevlucht)...Verhaal van het OM komt me uitermate zwak over. Verhaal van Sabra juist aannemelijk.

Maar wat me vooral schokt is de volstrekt voorbarige reactie van de Minister...en nog meer het feit dat we door deze politieke luchtbel een aantal militairen zijn kwijt geraakt die hun ontslag hebben genomen en we eigenlijk niet kunnen missen. Wat een triestheid dit :(

Cigarz

Citaat van: Sabra op 22/09/2009 | 17:22 uur...en wij zijn altijd vanaf het begin door de KL gesteunt en begrepen,

tja daar heb je binnen dit bedrijf kameraden voor, door dik en door dun...

Goeie zaak!!

Dat was in verleden wel eens anders...

Sabra

Citaat van: Kapitein Rob op 22/09/2009 | 19:20 uur
[
Goeie zaak, maar ik vraag me wel af op basis waarvan de KL dit dan heeft gedaan. Gewoon goede personeelszorg tot het tegendeel is bewezen? Want de berichtgeving is wel wat verwarrend, toch?


Op basis van die stukken die het OM  ook voorhanden heeft, wij zijn destijds gehoord tot aan  de Brig CDT en KL/juristen aan toe, maar alle kwamen tot de conclusie dat wij als militair goed gehandeld hebben, dus geen rede voor schorsing, geen douw, geen amtbericht etc, etc
Maar je kunt de stukken lezen door de ogen van ons, de militairen of door de ogen van de zwerver/s..  en dat laatste doet het OM, en eerlijk is eerlijk dat is ook hun taak..
keerzijde in dit soort zaken is altijd het grote verschil tussen, recht hebben of recht krijgen.


"Wie zich bewust is van de waarheid, lacht om de leugens van het gerucht"

KapiteinRob

Citaat van: Sabra op 22/09/2009 | 17:22 uur
en wij zijn altijd vanaf het begin door de KL gesteunt en begrepen,

Goeie zaak, maar ik vraag me wel af op basis waarvan de KL dit dan heeft gedaan. Gewoon goede personeelszorg tot het tegendeel is bewezen? Want de berichtgeving is wel wat verwarrend, toch?

Trouwens een stuk prettiger als wat Middelkoop meteen verkondigde, maar dat terzijde.

boekje_pienter

Citaat van: Sa bra op 22/09/2009 | 17:22 uur
tja daar heb je binnen dit bedrijf kameraden voor, door dik en door dun...

Sterkte! Mijn steun heb je!

Sabra

ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag voor de militaire rechtbank in Arnhem vijftien maanden cel, waarvan twee voorwaardelijk geëist tegen twee mannen wegens poging tot doodslag op een zwerver in mei 2007 in Eindhoven.

De 26-jarige R.W. uit Zwijndrecht en de 24-jarige M. van der S. uit Ridderkerk waren destijds als militairen gelegerd in Oirschot.

Volgens het OM takelden zij een 28-jarige Somalische zwerver zodanig toe, dat hij buiten bewustzijn raakte en in een ziekenhuis moest worden opgenomen.

Dat gebeurde 's nachts op het stationsplein van Eindhoven, waar de zwerver hen drinken wilde verkopen, volgens het OM.

Geweldpleging

Drie collega's van de kazerne in Oirschot maakten zich volgens de aanklager schuldig aan openlijke geweldpleging. Tegen een 25-jarige verdachte zonder bekende woonplaats en een 32-jarige man uit Den Helder eiste Justitie 31 dagen cel, die zij al in voorarrest hebben doorgebracht en 200 uur werkstraf.

Tegen een 34-jarige man uit Zwartewaal eiste de aanklager 150 uur werkstraf, waar ongeveer veertig uur vanaf gaat omdat ook hij in voorarrest zat.

Laf

Minister van Defensie Eimert van Middelkoop sprak een dag na het geweld over laf en verwerpelijk gedrag waarop een passende straf moet volgen. Daarop namen in elk geval twee van de militairen ontslag.

Zij voelden zich verraden door de minister. De zwerver zou hen niet alleen hebben lastiggevallen, maar ook met een kapotte fles hebben willen steken.

De groep die de politie destijds oppakte, telde nog vier militairen. Die twee mannen en twee vrouwen zijn kort na het voorval weer vrijgelaten omdat zij niet actief bij het geweld betrokken waren.

bron anp.


Dit bericht dekt wat meer de lading, vind ik zelf , Het was gister een lange zit, ben zelf van 1300 tot 2015 bezig geweeest in de rechtbank. Ik hoorde dus 150 uur tegen mij eisen door het OM vanweg mijn aanwezigheid en vermeende btrokkenheid.
uitereraard heeft mijn advocaat vrijspraak geeist, de rechtbank gaat de komend e2 weken zichzelf beraden over de zaak en komt dan met een uitspraak.
In kan in worst/case scenerio in iedergeval met deze uitspraak ,sowieso blijven werken voor de baas,  en ik kan daarnaast gewoon een eventueel vonnis in hoger beroep aanvechten mocht dit nodig zijn.

Voor mijn collega´s die de 15 maanden hoorden eisen is het natuurlijk echt een drama, echt een absurde eis, vaak schiet het OM altijd erg hoog in en blijft er uiteindelijk weinig over , zo ook bij Eric O, daar was de eis 6 maanden militaire hecthenis in Stroe en 240 uur werkstraf, uiteindelijk is het voor hem ook vrijspraak geworden. Laten we hopen dat dit in onze zaak ook zo zal zijn.
Overigens klopt het eerste beicht van Spits over die schorsing niet , wij zijn allng weer met zń alle aan het werk.

en wij zijn altijd vanaf het begin door de KL gesteunt en begrepen,

tja daar heb je binnen dit bedrijf kameraden voor, door dik en door dun...

gr
"Wie zich bewust is van de waarheid, lacht om de leugens van het gerucht"

boekje_pienter

Citaat van: Enforcer op 21/09/2009 | 18:36 uur
Zie voor wederhoor reactie 52.

Had ik al gelezen :devil:

Mijn reactie was ook een cynische (vandaar het hooglijk irritante reclamejargon "niet geschikt"), maar dat is blijkbaar niet uit de verf gekomen.

Ik begrijp de reactie van Sabra. Aangezien het incident plaatsvond "na een avondje uit eten" meen ik te mogen concluderen dat onze collega's niet in militair tenue maar in burger rondliepen. Het is in dit geval niemand opgevallen dat, naar zeggen van Sabra, gepast geweld is gebruikt door militairen in burger - die zich dus als burger hebben gekweten van hun burgerplicht: een onnodig agressieve zwerver te ontwapenen. Het zou de rechter sieren als hij dit niet onbelangrijke punt straks meeneemt in zijn uitspraak.

Sterker nog: als het verhaal van Sabra geheel op waarheid berust, zou ik als advocaat (van de duivel) vrijspraak eisen en alle betrokkenen voor het front van de troep rehabiliteren en een tevredenheidsbetuiging doen toekomen. En dit is NIET cynisch bedoeld!

Enforcer