"Uruzgan vreet aan kracht van leger", concreter bezuiningsnieuws

Gestart door Mourning, 05/06/2007 | 17:27 uur

Ros

Zuiver kijkend naar de (gewijzigde) taakstelling van de KLu heeft de luchtmacht eigenlijk bijna niets ingeleverd. Het bezuinigen op een overkill aan F-16's zie ik niet echt als inleveren. Het merendeel van de 213 kisten stonden toch al aan de grond  ::)

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 12/07/2007 | 10:25 uur
De fabel, want dat is het, dat de KM de enige is die zeer zware klappen heeft gehad begint een beetje vervelend te worden.

Dat hoor je mij ook niet zeggen; ik stel alleen dat de KLu in ieder geval nog wel het e.e.a. er voor terug heeft gekregen. Dat het ook daar niet één op één gelijk loopt, is evident. Maar ik mag toch stellen dat het verlies aan "airpower" met de komst van Cougars, Apaches, Chinooks, (K)DC-10's en Herculessen enigzins gecompenseerd is?

hudinie

Het is natuurlijk niet zo dat er geen geld is voor defensie alleen die K-regering van linkserakkers geeft het  uit aan andere
zaken. Afghanistan kost ons bakken geld en dit komt voor rekening van Defensie ? daarom moeten we bezuinigen ?
De volgende ronde en die gaat komen hoor, zullen we alle tanks (60) en de resterende 70 f-16 moeten verkopen.
En dan de derde ronde .....hebben we helemaal niets meer om te verkopen.
Het is nu al een zielig hoopje bijelkaar, want met dit materieel houden we zo voor de landmacht nog maar 1 mechbrig
over.
Wanneer gaat dit ophouden ??

Mourning

En dan hebben we het nog nieteens over de geleidewapens en luchtverdedigingseenheden van de vliegbasis.

Verder zijn helikopters zo'n beetje het meest te verantwoorden wat noodzaak betreft bij uitzendingen.

De fabel, want dat is het, dat de KM de enige is die zeer zware klappen heeft gehad begint een beetje vervelend te worden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Offenbach

Citaat van: Kapitein Rob op 12/07/2007 | 02:03 uur
Citaat van: Mourning op 11/07/2007 | 13:25 uur
Alle krijgsmachtdelen hebben bizar veel moeten inleveren de afgelopen 17 jaar, pardon ... de afgelopen 22 jaar!!!

Alleen heeft de KLu voor de ingeleverde straaljagers wel behoorlijk wat (anders) teruggekregen. Of weegt het KLu-aandeel in het "bizar veel inleveren" niet op tegen een relatief "bizar vergrote" transport- en helikoptervloot?

Vergeet niet de Bolkows, Alouettes (op 4 na), F-27's, F-60's (volgend jaar) die afgestoten zijn/worden...

En van 213 F-16 naar 72 stuks... >:(  Een aantal heli's kunnen dat verlies aan Airpower niet goedmaken.




KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 11/07/2007 | 13:25 uur
Alle krijgsmachtdelen hebben bizar veel moeten inleveren de afgelopen 17 jaar, pardon ... de afgelopen 22 jaar!!!

Alleen heeft de KLu voor de ingeleverde straaljagers wel behoorlijk wat (anders) teruggekregen. Of weegt het KLu-aandeel in het "bizar veel inleveren" niet op tegen een relatief "bizar vergrote" transport- en helikoptervloot?

Mourning

Alle krijgsmachtdelen hebben bizar veel moeten inleveren de afgelopen 17 jaar, pardon ... de afgelopen 22 jaar!!!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Graymarcello

Citaat van: E2R op 03/07/2007 | 17:58 uur

Als marineman moet ik zeggen dat de schade voor de marine meevalt; die tomahawks hadden toch al geen politieke steun, de vervanger van de Zuiderkruis was toch al moeilijk op tijd af te leveren door personele en nieuwbouw-logisitieke problemen. Ook het cie mariniers op Curacao was natuurlijk wat overkill (alhoewel ik niet snap dat het cie van Aruba niet in tweeën gedeeld wordt, want wat is het financiele voordeel van een cie KL t.o.v. een cie marns??).

Nee, het ergste van de bezuinigingen vind ik de kleine letters onder aan de plannen: Terwijl duidelijk wordt gezegd dat er meer geld uitgetrokken gaat worden voor inlichtingenverzameling worden de MALE-UAV en de Airborne Ground Surveillance (AGS) projecten wegbezuinigd....DE middelen voor real-time inlichtingen van een bepaald gebied...Hoe tegenstrijdig en hoe kortzichtig kan je zijn als Mindef...?!

Ten eerste geef ik Rob in zijn reactie gelijk, verder kunnen we stellen dat de KM voor de tomahawks en voor de MALE UAV heel veel heeft ingeleverd de laatste jaren. W.O. de Orions er zijn tenslotte geen onderzee boten meer, deze verloren capaciteit, W.O. real time verkenning boven zee en land, zou ingevuld gaan worden door de NH90 en de UAV's. Ik ga er dus vanuit dat dit schijnbaar niet meer nodig is, bij de tomahawks heb ik wel altijd mijn bedenkingen gehad.

Thor

"Uruzgan vreet aan kracht van leger": Het is van de zotte!!
Defensie zit niet uit eigen keuze in Afghanistan/Uruzgan. Daar hebben ze van de politiek de opdracht toe gekregen. En nu moeten ze van die zelfde politiek het zelf gaan betalen.
Zoiets als wanneer ik de winterschilder de opdracht geef mijn huis eens flink onder handen te nemen en hem vervolgens doodleuk vertel dat 'ie dat zelf moet betalen. "Dan verkoop je je kwasten maar! Jij wilde schilderen, dus je betaald het zelf maar! Van mij krijg je niks extra's!"
Bezopen is 't! >:(

marc66

Media is klok, klepel is onzin  >:( Daar echter de Regering en daarmee een groot gedeelte van Nederland bv meer waarde hecht aan wat de media uitkraamt dan wat de waarheid is zal er nooit iets veranderen en kun je praten als de overbekende brugman  :'(

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Offenbach

Citaat van: Mourning op 05/07/2007 | 01:27 uur
die zijn er nog van overtuigd dat we een krijgsmacht hebben die nog steeds niet is omgevormd na de Koude Oorlog en nog grote gevechtseenheden op de been kan brengen met meerdere divisies, tienduizenden manschappen e.d. Defensie.

Nou, ik hoorde die Evers voige week op Radio 538. Hij en zijn sidekicks stonden ervan versteld dat ons leger bestond uit ruim 60.000 militairen.
'Zoveel'?! Hoorde ik de één roepen. 'Wat kost dat wel niet'? Vroeg de andere..
En daar 'moet' je als militair dan naar luisteren.. :-\

Mourning

Idd... zo rond de 15.000. Bijna een kwart dus, maar vertel dat de gemiddelde Nederlander en de media maar... die zijn er nog van overtuigd dat we een krijgsmacht hebben die nog steeds niet is omgevormd na de Koude Oorlog en nog grote gevechtseenheden op de been kan brengen met meerdere divisies, tienduizenden manschappen e.d. Dat is dus ook precies de reden waarom ik tegen het invoeren van een referendum ben in Nederland ... de gemiddelde burger weet geen zak van Defensie.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mikemans

de groep burgers bestaat op 1 januari 2007 uit ongeveer 14600 man/vrouw.

KapiteinRob

Als we spreken over een 65.000 man grote krijgsmacht, wil ik er wel bij aantekenen dat een behoorlijk aantal hiervan burgers zijn. Dus de groep militairen (en dat zijn toch degenen die naar Verwegistan worden gestuurd) is effe wat kleiner.... ;)