"Uruzgan vreet aan kracht van leger", concreter bezuiningsnieuws

Gestart door Mourning, 05/06/2007 | 17:27 uur

ronjhe

Citaat van: Mikemans op 04/07/2007 | 20:34 uur
65000 man is toch geen grote krijgsmach? We hielden er geen grote krijgsmacht op na, hebben we nooit gedaan ook. Wat nu gebeurd is dat die kleine krijsmacht die we nog hebben wordt afgeschaft. Een trend van 17 jaar elk jaar 4000 funkties minder zie ik nog niet zo 123 omkeren. Over tien tot 15 jaar gaat het licht simpelweg uit. Net op tijd voordat de burgeroorlog begint en die minderheid aan autochtonen die er nog is het land uit wordt getieft.
nou niet meteen zo gaan doemdenken hoor... you know people.... die gaan om de zoveel decennia verschrikkelijk oorlog met elkaar voeren. Dus er is nog hoop... alleen vind ik de aanleiding niet zo prettig.. maar goed.. that's all in the game.. ;)

Mikemans

65000 man is toch geen grote krijgsmach? We hielden er geen grote krijgsmacht op na, hebben we nooit gedaan ook. Wat nu gebeurd is dat die kleine krijsmacht die we nog hebben wordt afgeschaft. Een trend van 17 jaar elk jaar 4000 funkties minder zie ik nog niet zo 123 omkeren. Over tien tot 15 jaar gaat het licht simpelweg uit. Net op tijd voordat de burgeroorlog begint en die minderheid aan autochtonen die er nog is het land uit wordt getieft.

ronjhe

Citaat van: Mourning op 04/07/2007 | 18:44 uur
Die laatste opmerking is mooi!  ;D ;D ;D

Maar laten we eerlijk zijn de KL heeft net zo hard gigantische klappen gekregen. 3 volle divisies naar 1 kleine divisie. Van 10 middelgrote naar 2 kleine en 1 middelgrote brigade. Van 913 gevechtstanks naar 88 nu naar 60? Van meer dan 450 stukken artillerie naar 36 nu naar 24? Raketartillerie gewoon verdwenen. Het lijkt me echt een fabeltje om te veronderstellen dat alleen de KM bijzonder zwaar is getroffen door onze kruideniers in Den Haag. Alle krijgsmachtdelen, de KMarr uitgezonderd en de KLU ook in mindere mate (maar ook toch nog steeds behoorlijk), zijn genaaid.

Regards,

Mourning  8)
En dan verkopen ze de boel ook nog meteen.... waardoor er helemaal geen reserve meer is om snel extra eenheden op te bouwen in slechtere tijden....Ok, op dit moment zijn er nauwelijks realistische scenario's denkbaar om er een grote krijgsmacht op na te houden. Maar ik zou toch liever zien dat er nog wat pakhuizen goed gevuld blijven voor het geval er toch iets onverwachts gebeurd. Ik wil er toch niet aan denken dat we zometeen moeten leuren bij defensiebedrijven of bondgenoten om aan extra materiaal te komen (doet me denken aan de NS). Dat landen waaraan we eerst ons moderne materiaal voor een habbekrats hebben verkocht hun oude overschot wel weer aan ons willen uitlenen... :-\ rijden zij rond in onze Leopard's II terwijl wij in hun Leo's I de nieuwe vijand tegemoet rijden...:-\

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2007 | 02:09 uur
Citaat van: E2R op 03/07/2007 | 17:58 uur
Als marineman moet ik zeggen dat de schade voor de marine meevalt;

Misschien even vergeten dat de KM de afgelopen jaren al enorme klappen te verwerken heeft gekregen? Van 22 fregatten in de jaren 80 naar 6 vandaag de dag. MLD weggevaagd, 1/3 van de mijnenjagers verkocht, 4 OPV's die alleen nog maar op een tekentafel liggen (als ze al zover zijn, want tot nu toe zie ik alleen maar artist impressions van een badkuip met een hangaar en een proppeschieter erop), weggestreepte Tomahawks waar de KM zelf voor heeft moeten verkopen en een opvolger van de Zuiderkruis die paars geschilderd moet worden en ongetwijfeld Zr.Ms. Fata Morgana gaat heten......

Die laatste opmerking is mooi!  ;D ;D ;D

Maar laten we eerlijk zijn de KL heeft net zo hard gigantische klappen gekregen. 3 volle divisies naar 1 kleine divisie. Van 10 middelgrote naar 2 kleine en 1 middelgrote brigade. Van 913 gevechtstanks naar 88 nu naar 60? Van meer dan 450 stukken artillerie naar 36 nu naar 24? Raketartillerie gewoon verdwenen. Het lijkt me echt een fabeltje om te veronderstellen dat alleen de KM bijzonder zwaar is getroffen door onze kruideniers in Den Haag. Alle krijgsmachtdelen, de KMarr uitgezonderd en de KLU ook in mindere mate (maar ook toch nog steeds behoorlijk), zijn genaaid.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

2ring

CitaatMisschien even vergeten dat de KM de afgelopen jaren al enorme klappen te verwerken heeft gekregen? Van 22 fregatten in de jaren 80 naar 6 vandaag de dag. MLD weggevaagd, 1/3 van de mijnenjagers verkocht, 4 OPV's die alleen nog maar op een tekentafel liggen (als ze al zover zijn, want tot nu toe zie ik alleen maar artist impressions van een badkuip met een hangaar en een proppeschieter erop), weggestreepte Tomahawks waar de KM zelf voor heeft moeten verkopen en een opvolger van de Zuiderkruis die paars geschilderd moet worden en ongetwijfeld Zr.Ms. Fata Morgana gaat heten......

Nee natuurlijk ben ik dat niet vergeten, maar dáár gaat deze bezuinigingsronde ook niet over! Die bezuiningen die je nu noemt ziijn inderdaad niet mis geweest! Al ben ik wel benieuwd hoe de mijnendienst ooit 15 mijnenjagers had kunnen bemannen. Vwb de OPV ben ik niet zo negatief als jij (maar dat herinner je mssn wel uit eerdere topics). Op het personele vlak lijkt de boodschap ondertussen wel aangekomen te zijn (al zullenwe daar pas over een jaar of 4 de vruchten van plukken), maar op het materiele vlak is het nog steeds huilen met de pet op!

CitaatLos van de uiteenzetting die Mikemans daarover in het desbetreffende topic al heeft gegeven, wordt nu duidelijk dat het roulerende eenheden van de KL zal gaan betreffen. Het financiele voordeel hiervan is dat je ze niet (gedeeltelijk) met gezin uit hoeft te zenden (wat een stevige besparing oplevert) en dat men niet in de buitenlandtoelage komt. Ze gaan gewoon 4 maanden op oefening, en die oefentoelage voor een maand is aanzienlijk minder dan de buitenlandtoelage voor de west. En ook hier wordt een rattestreek uitgehaald door defensie, want in het CAO-voorstel heeft een herschikking van de hoogte van de buitenlandtoelages plaatsgevonden. Het moest immers "budgetneutraal" worden opgelost. Nou, de west krijgt er iets bij, maar het overgrote deel van de plaatsingen in andere landen (denk aan bv. de VS waar ruim 200 militairen geplaatst zijn) gaat er tientallen procenten op achteruit. Daar zouden ze dan in de west iets beter van moeten worden. Maar wat gebeurt: we halen er een compagnie mariniers weg. Dus ruim 100 buitenlandtoelages minder uit te betalen. Zie hier het smerige spelletje wat gespeeld lijkt te worden.....

En v.w.b. Aruba; het is waarschijnlijk voor velen vloeken in de kerk, maar wat mij betreft sluiten ze, als er dan toch zonodig bezuinigd moet worden, "gewoon" MSKSAV. Die uitgeklede compagnie die daar zit houdt echt niets tegen wat vanuit Venezuela aan komt zetten. En voor ondersteuning voor de plaatselijke overheid in geval van problemen of orkanen kun je heel snel de 31INFCIE uit Curacao overvliegen. Maar ja, dat is politiek weer onverkoopbaar. En dus krijg je van die onwerkbare non-oplossingen die alleen maar gericht zijn op geld overhouden en de praktische problemen negeren.

Ja duidelijk verhaal. Inderdaad een gemeen spelletje boekhouden! Ik ben benieuwd wat er hierdoor gaat gebeuren met de samenwerking tussen de Pelikaan en de marns, de opleidingen van de Ant. militie, de boston-whaler-patrouilles, de logistieke ondersteuning van de jungle course en al dat soort zaken.

Ros

Citaat van: Mourning op 04/07/2007 | 09:28 uur
... misschien tijd om iets aan die "vanzelfsprekendheid" waar duidelijk misbruik van wordt gemaakt te doen? [kijkt richting bonden].

http://www.defensieforum.nl/Forum/vbmnov/defensie_zwalkt_door_de_ring-t11524.0.html;msg110123

Die mening heb ik ook.

Offenbach

ChristenUnie wil meer geld voor Defensie

dinsdag 3 juli 2007 19:14

Minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) moet onderzoeken of Defensie meer geld moet krijgen zodat Nederland kan blijven deelnemen aan internationale vredesmissies zoals in Afghanistan.

Dat wil de ChristenUnie, maakte Tweede Kamerlid Ernst Cramer (CU) vandaag bekend tijdens het debat over de voorjaarsnota, over de stand van de begroting. Cramer gaf toe dat er een prijskaartje hangt aan een krijgsmacht die internationaal opereert, maar benadrukte het belang van zo'n krijgsmacht.

Cramer liet zich, ondanks aandringen van andere partijen, niet uit over het eventuele schrappen van geplande bezuinigingen.

Knelpunten
Minister van Defensie Eimert van Middelkoop (CU) gaf eerder aan dat hij de komende jaren meer materieel moet afstoten om financiële knelpunten op te lossen. Maandag werd bekend dat een nieuwe ronde van bezuinigingen op het leger de komende jaren duizend arbeidsplaatsen zal gaan kosten.

Ook kunnen de bezuinigingen noodzakelijke nieuwe investeringen in gevaar brengen. Na de laatste bezuinigingsronde en de veel duurder dan begrote missie in Uruzgan lopen verschillende onderdelen van de krijgsmacht op hun laatste benen.

(www.elsevier.nl)

Mourning

... misschien tijd om iets aan die "vanzelfsprekendheid" waar duidelijk misbruik van wordt gemaakt te doen? [kijkt richting bonden].
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Big IE

Ach, vier bezuinigingsrondes (lees: 2 jaar.......) verder en er is geen onderzeedienst meer, houdt de KLu alleen heli's en transporttoestellen over en rijdt de KL alleen nog met pantserwagens, jeeps en trucks en bestaat het zwaarste geschut uit mortieren en anti-tankgeschut. En de KM: ach, waarom voor de (tegen die tijd) 4 fregatten en wat klein spul en wat bevoorraders en landingsschepen nog een groot complex in Den Helder in stand houden? In Vlissingen en Rotterdam is er vast nog ergens een deel van een haven beschikbaar.

En voor de tegen die tijd nog 100 in het buitenland geplaatsten is er eindelijk een wat riantere toelage-buitenland.

Maar wat een hoop geld hebben we dan beschikbaar voor al die extra mensen die via generale pardons ons land komen 'versterken' en snoepreisjes naar Marokko voor draaideurcriminelen!!!

Kortom: één ding heb ik wel geleerd de afgelopen jaren. Het maakt geen donder op wie je stemt of dat links of rechts aan de macht is, de organisatie wordt toch wel onder je kont wegbezuinigd en loyaliteit is bij defensie een eenrichtingsweg..........

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 03/07/2007 | 12:39 uur
Defensie wil verder een permanent gezamenlijk hoofdkwartier oprichten om operaties beter te kunnen aansturen.

Gelukkig, er komen weer wat baantjes voor de balken en sterren.......

KapiteinRob

Citaat van: E2R op 03/07/2007 | 17:58 uur
Als marineman moet ik zeggen dat de schade voor de marine meevalt;

Misschien even vergeten dat de KM de afgelopen jaren al enorme klappen te verwerken heeft gekregen? Van 22 fregatten in de jaren 80 naar 6 vandaag de dag. MLD weggevaagd, 1/3 van de mijnenjagers verkocht, 4 OPV's die alleen nog maar op een tekentafel liggen (als ze al zover zijn, want tot nu toe zie ik alleen maar artist impressions van een badkuip met een hangaar en een proppeschieter erop), weggestreepte Tomahawks waar de KM zelf voor heeft moeten verkopen en een opvolger van de Zuiderkruis die paars geschilderd moet worden en ongetwijfeld Zr.Ms. Fata Morgana gaat heten......

Citaat van: E2R op 03/07/2007 | 17:58 uur
Ook het cie mariniers op Curacao was natuurlijk wat overkill (alhoewel ik niet snap dat het cie van Aruba niet in tweeën gedeeld wordt, want wat is het financiele voordeel van een cie KL t.o.v. een cie marns??).

Los van de uiteenzetting die Mikemans daarover in het desbetreffende topic al heeft gegeven, wordt nu duidelijk dat het roulerende eenheden van de KL zal gaan betreffen. Het financiele voordeel hiervan is dat je ze niet (gedeeltelijk) met gezin uit hoeft te zenden (wat een stevige besparing oplevert) en dat men niet in de buitenlandtoelage komt. Ze gaan gewoon 4 maanden op oefening, en die oefentoelage voor een maand is aanzienlijk minder dan de buitenlandtoelage voor de west. En ook hier wordt een rattestreek uitgehaald door defensie, want in het CAO-voorstel heeft een herschikking van de hoogte van de buitenlandtoelages plaatsgevonden. Het moest immers "budgetneutraal" worden opgelost. Nou, de west krijgt er iets bij, maar het overgrote deel van de plaatsingen in andere landen (denk aan bv. de VS waar ruim 200 militairen geplaatst zijn) gaat er tientallen procenten op achteruit. Daar zouden ze dan in de west iets beter van moeten worden. Maar wat gebeurt: we halen er een compagnie mariniers weg. Dus ruim 100 buitenlandtoelages minder uit te betalen. Zie hier het smerige spelletje wat gespeeld lijkt te worden.....

En v.w.b. Aruba; het is waarschijnlijk voor velen vloeken in de kerk, maar wat mij betreft sluiten ze, als er dan toch zonodig bezuinigd moet worden, "gewoon" MSKSAV. Die uitgeklede compagnie die daar zit houdt echt niets tegen wat vanuit Venezuela aan komt zetten. En voor ondersteuning voor de plaatselijke overheid in geval van problemen of orkanen kun je heel snel de 31INFCIE uit Curacao overvliegen. Maar ja, dat is politiek weer onverkoopbaar. En dus krijg je van die onwerkbare non-oplossingen die alleen maar gericht zijn op geld overhouden en de praktische problemen negeren.

2ring

De meest genoemde bezuinigingen vind ik niet eens het ergst. Ja natuurlijk is het erg slecht dat er nog meer tanks en pantserhouwitsers worden wegbezuinigd! Van de F-16's is het ook doodzonde, al lost het wel de structurele problemen op (tekort aan onderhoudstechnici en haarscheurtjes).

Als marineman moet ik zeggen dat de schade voor de marine meevalt; die tomahawks hadden toch al geen politieke steun, de vervanger van de Zuiderkruis was toch al moeilijk op tijd af te leveren door personele en nieuwbouw-logisitieke problemen. Ook het cie mariniers op Curacao was natuurlijk wat overkill (alhoewel ik niet snap dat het cie van Aruba niet in tweeën gedeeld wordt, want wat is het financiele voordeel van een cie KL t.o.v. een cie marns??).

Nee, het ergste van de bezuinigingen vind ik de kleine letters onder aan de plannen: Terwijl duidelijk wordt gezegd dat er meer geld uitgetrokken gaat worden voor inlichtingenverzameling worden de MALE-UAV en de Airborne Ground Surveillance (AGS) projecten wegbezuinigd....DE middelen voor real-time inlichtingen van een bepaald gebied...Hoe tegenstrijdig en hoe kortzichtig kan je zijn als Mindef...?!

Mikemans

Nee want de zin die daarna kwam in haar betoog luid: De SP kiest dan voor het omlaag bijstellen van het ambitieniveau.

Het is alweer een selectief plaatsen van een zin uit een heel contextueel betoog, waardoor zonder de context de zin een andere betekenis lijkt te krijgen. Media praktijken.

Lex

Citaat van: lex op 03/07/2007 | 13:30 uur
Reorganisatie defensie wekt argwaan
Van Velzen (SP) zei dat de minister geen duidelijke keuze durft te maken, met onzekerheid onder het personeel als gevolg. 'Er moet meer geld bij, of het ambitieniveau moet worden bijgesteld'.
Het lijkt erop alsof hier een (kleine) bijstelling is van het standpunt van de SP

Offenbach

'Defensie kan met minder wapens toe'

Dinsdag 3 juli 2007 - DEN HAAG - De kosten voor de Nederlandse missie in Afghanistan rijzen de pan uit. Werd eerst gedacht dat de tweejarige uitzending 340 miljoen euro zou kosten, inmiddels wordt gerekend op zeker 600 miljoen. Naarstig op zoek naar geld schrapt Defensie in het materieel, schreef minister Eimert van Middelkoop gisteren aan de Tweede Kamer.

Van Middelkoop beweert dat, ondanks de bezuinigingen, de krijgsmacht niet aan kracht inboet. Defensie-expert Rob de Wijk van het Haags Centrum voor Strategische Studies bevestigt dat. ",Er blijft nog genoeg materieel over", aldus De Wijk. "In Uruzgan heb je bijvoorbeeld maar één of twee houwitsers nodig. Als je er dan thuis nog zo'n twintig hebt staan, kun je daar nog wel wat mee."

De Wijk heeft wel een bezwaar tegen de bezuinigingen: "Het houdt nooit op, al twintig jaar lang verschijnen er bezuinigingsplannen. Deze nieuwste plannen betekenen niet het einde van die reeks."

Onder de vorige minister van Defensie de VVD'er Henk Kamp zijn al twaalfduizend banen geschrapt. Aan het einde van zijn ministerschap concludeerde Kamp dat het afgeslankte leger klaar was snel inzetbaar te zijn voor minder én meer complexe, gewelddadige missies. Bij zijn aantreden begin dit jaar dacht Van Middelkoop dan ook dat hij de eerste minister van Defensie zou worden die in jaren níet hoefde te bezuinigen. Hoe anders zijn de geluiden nu.

De Wijk vindt het tijd dat de politiek 'een duidelijke keuze maakt over de toekomst van de krijgsmacht'. De jongste plannen van Van Middelkoop zijn voor hem 'meer van hetzelfde'. "Dan wordt er ook ineens gesproken over mogelijke inzet van het leger in Afrika. Waarom nu ineens Afrika? Zulke dingen zeggen, terwijl je een krijgsmacht onder druk hebt en je praat over het al dan niet verlengen van de missie in Uruzgan: ik begrijp het niet."

(www.bndestem.nl)