Verkenningen naar toekomst defensie

Gestart door Ton de Zwart, 26/02/2008 | 11:53 uur

Lex

Die OPV's zullen er best wel komen. Er zijn de dato reeds 3 transporten afgeleverd in Vlissingen. Elk transport heeft meedere segmenten opgehaald in Calatz.
Zo links en rechts zijn reeds foto's vandeze transporten geplaatst.
Hierbij een foto van transport 2, met het brugdeel van Hr. Ms. Holland (in spe)

Foto: DMO.

Enforcer

Citaat van: Lex op 31/03/2009 | 14:22 uur
Dit zijn zomaar een paar voorbeelden van zaken, die het belang van een sterke en goed uitgeruste marine onderstrepen.

Dus toch geen OPV's?! ??? ::)

Lex

Overhandiging Maritieme Visie 2030

Generaal Zuiderwijk heeft vrijdag in Den Helder de Maritieme Visie 2030 officieel overhandigd aan Projectdirecteur Verkenningen, de heer Reyn. Deze visie is een verdere vooruitblik in de toekomst, waarbij wordt voortgeborduurd op de Marinestudie 2005, die tot 2015 reikt.

Projectdirectie Verkenningen bracht een bezoek aan het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) en werd op Het Paleis in Den Helder ontvangen door de Commandant Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal der mariniers R.L. Zuiderwijk. Van de marine waren onder andere de Directeuren Operaties, Planning & Control, Ondersteuning en Personeel en het Hoofd Bestuursondersteuning aanwezig.

Na een introductie door CZSK hebben schout-bij-nacht Nagtegaal en kapitein-luitenant ter zee de Jonge de Maritieme Visie 2030 gepresenteerd aan de projectdirectie. Deze visie is de bijdrage van CZSK aan het project Verkenningen. Vervolgens heeft de Projectdirecteur Verkenningen, de heer Reyn, een presentatie gegeven over de stand van zaken van het project.

De CZSK geeft als maritiem adviseur van de Commandant der Strijdkrachten zijn visie op het belang van de maritieme dimensie (op en vanuit zee) voor het Nederlandse buitenland- en veiligheidsbeleid. De vanzelfsprekende toevoer van grondstoffen en goederen overzee en de maritieme veiligheid zijn op termijn niet gegarandeerd.

Bijvoorbeeld klimaatverandering leidt niet alleen tot zeespiegelstijging en terugtrekkend poolijs, maar ook tot nieuwe wingebieden voor grondstoffen en nieuwe zeeroutes met economische kansen, maar ook disputen. Windenergie, fish-farming en nieuwe landaanwinning zijn voorbeelden van recente activiteiten, die een sterke groei zullen doormaken. Daardoor zullen maritieme dienstverlening en handhaving in belang toenemen. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden van zaken, die het belang van een sterke en goed uitgeruste marine onderstrepen.

Na beide presentaties is er met elkaar gediscussieerd.

Marine.nl, 31 maart 2009, 13.12 uur

Lex

Plan Verkenningen defensie bijna gereed

Komende maand zal het ministerie duidelijk maken hoe zij de Verkenningen zal uitvoeren die vorig jaar werden aangekondigd. Halverwege 2009 moet dit leiden tot een analyse op basis waarvan de krijgsmacht enig houvast heeft voor de toekomst. De signalen zijn dat dit maal op een grondige wijze de vraag naar inzet van de krijgsmacht, de politieke ambitie in balans wordt gebracht met wat zij kan bieden. Daarvoor worden op een 22 tal onderdelen analyses uitgevoerd.

De helft daarvan gaat over ontwikkeling van de internationale en nationale veiligheid, over samenwerkingsverbanden, over een geïntegreerd buitenlands beleid en over de aard en omvang van de maatschappelijke rol van de krijgsmacht. Dit wordt omschreven als de vraagzijde. De aanbodzijde wordt in de andere helft van de vragen uitgewerkt en gaat over onderwerpen als operationele capaciteiten, soorten materieel, beschikbaar personeel en bedrijfsvoering.

De FVNO/MHB is verheugd dat laatste onderwerp eindelijk ook onderdeel is van analyse, waarbij ook expliciet de financiële toestand en financiering van instandhouding en inzet van de krijgsmacht worden betrokken. Door de timing van deze verkenningen is het duidelijk dat politieke partijen hun verkiezingsprogramma op goede data kunnen baseren en dat zou een behoorlijke vooruitgang zijn.

De oproep van de FVNO/MHB om nu vooral eens met militairen te praten in plaats van over hen, heeft het ministerie serieus genomen. Er worden veel partijen bij betrokken. Maar het meest originele, en potentieel het meest waardevolle, is het openen van een website waarop u kunt meedenken. De FVNO/MHB roept haar leden daar actief te worden. Het gaat tenslotte over uw toekomst, en u heeft de noodzakelijke kennis en ideeen. Grijp die kans !

FVNO/MHB, 27 mei 2008

Lex

Beantwoording vragen over de verkenningen

Vraagsteller: Lid Peters (GroenLinks)

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Peters (GroenLinks) over de instelling van een commissie die het onderzoek naar de begroting van Defensie zal verrichten (ingezonden 4 maart 2008 nr. 2070813400).

DE MINISTER VAN DEFENSIE

E. van Middelkoop
19-03-2008 

KapiteinRob

Citaat van: Benno1969 op 04/03/2008 | 22:47 uur
Tenslotte heeft Kamp (VVD) de zaak ook gesaneerd. Hoewel ik verder wel van mening ben dat hij een heel goede minister van defensie was, die stond voor zijn mensen.

V.w.b. Kamp vind ik dat het absoluut geen goede minister van defensie was, maar op onbetrouwbaarheid heb ik hem niet kunnen betrappen. Hij bezuinigde als een achterlijke; saneerde en sneed, maar vertelde niet iets anders ........ Zijn rechterhand, die was pas onbetrouwbaar!

Benno1969

Citaat van: Kapitein Rob op 04/03/2008 | 21:27 uur
Citaat van: mikemans op 04/03/2008 | 21:22 uur
Na de afgelopen 15 jaar heb ik moeite om vertrouwen te krijgen in het soort standpunt dat de CDA inneemt. Eerst zien dan geloven.

Laten we inderdaad niet vergeten dat in de laatste, door het CDA geleide, kabinetten de slagersmessen zijn gehanteerd. Gelijk Mikemans ben ik zeer sceptisch over het schijnheilige CDA.....

Exact, maar wie moet je dan wel vertrouwen. Tenslotte heeft Kamp (VVD) de zaak ook gesaneerd. Hoewel ik verder wel van mening ben dat hij een heel goede minister van defensie was, die stond voor zijn mensen.

Benno1969

Citaat van: Enforcer op 04/03/2008 | 21:27 uur
Knops zit bij de Natres.  :o  Ben ook niet voor CDA, maar wil hem wel het voordeel van de twijfel gunnen.

Knops is volgens mij reserve-luitenant-kolonel bij de Klu, maar is werkzaam in een NatOps bij een RMC (KL). Kan allemaal met de verpaarsing.

mikemans

Citaat van: Enforcer op 04/03/2008 | 21:27 uur
ipv als een schooljuf de militairen te betuttelen als het om "speeltjes/toys for boys" en "franje" gaat.

Dat is dus het achterlijke van haar standpunt. Er is geen enkel stukje toy of franje dat niet eerst door haarzelf als zeer lang zittend lid van de vastekamercommisie van defensie geaccordeerd is. EIGEN VERANTWOORDING DUS, en niet afdoen als zijnde onze schuld

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 04/03/2008 | 21:22 uur
Na de afgelopen 15 jaar heb ik moeite om vertrouwen te krijgen in het soort standpunt dat de CDA inneemt. Eerst zien dan geloven.

Laten we inderdaad niet vergeten dat in de laatste, door het CDA geleide, kabinetten de slagersmessen zijn gehanteerd. Gelijk Mikemans ben ik zeer sceptisch over het schijnheilige CDA.....

Enforcer

#30
Knops zit bij de Natres.  :o  Ben ook niet voor CDA, maar wil hem wel het voordeel van de twijfel gunnen. (de rest heeft per definitie deze week al laten zien ongeschikt te zijn als leider: Balkenende/Verhagen). Immers, het staat Eijsink ook vrij om reservist te worden en zo wat werkervaring op te doen als militair ipv als een schooljuf de militairen te betuttelen als het om "speeltjes/toys for boys" en "franje" gaat. Maar in die F16 meevliegen vond ze zo geweldig, vooral vanwege het weer.  ::)

mikemans

Ik had het dan ook over het PVDA standpunt.

Na de afgelopen 15 jaar heb ik moeite om vertrouwen te krijgen in het soort standpunt dat de CDA inneemt. Eerst zien dan geloven.

Huzaar1

ik snap jullie even niet meer.

Defensie reageerde al op PVDA"s voorstel met : Een klap in het gezicht.

En er zijn net 2 berichten waar de CDA EINDELIJK wat wil gaan doen die het gehele budget van defensie op peil willen gaan brengen en juist geen materieel willen verkopen.

Juist positief nieuws.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 04/03/2008 | 13:17 uur
Het CDA zet keihard in op meer geld voor onze krijgsmacht om in de toekomst missies zoals in Afghanistan te kunnen blijven uitvoeren. De christendemocraten staan daarmee lijnrecht tegenover coalitiegenoot PvdA, die vindt dat Defensie geen cent extra nodig heeft, als het de ambities maar bijstelt.

Dat niemand nu door heeft hoe raar het standpunt van de PVDA nu eigenlijk is. Defensie die haar eigen ambities moet bijstellen? De laatste keer dat ik keek was onze staatsvorm geen militaire dictatuur. Defensie heeft opzichzelf geen ambitie. Defensie KAN de politieke ambitie t.a.v. nederlandse krijgsmacht niet bijstellen, die ambitie wordt namelijk bepaald door, u raad het al : DE POLITIEK!!

De PVDA wast als politieke partij haar handen in onschuld terwijl zij zelf samen met de rest van politiek en regerend nederland verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie. Als er teveel materieel is, dan is de politiek er zelf debet aan dat die situatie is ontstaan. Als er teveel ambitie is op het militaire vlak dan is dat de schuld van de regering en de tweede kamer.

Het is de taak van de regering om haar ambitie op het gebied van defensie in hoofdlijnen vast te stellen. Het is vervolgens aan defensie om aan te geven wat voor mensen middelen en kapitaal er nodig is om invulling te geven an die ambitie. Het is dan aan de politiek om vervolgens ofwel akkoord te gaan of om de ambitie bij te stellen en het proces opnieuw te doorlopen.

Als er geen geld is óf als de ambitie niet klopt dan heeft de politiek gefaald en zal de politiek en dus ook de PVDA aan het werk moeten EN NIET DEFENSIE.

Defensie voert slechts uit.

Nikehercules

#26
hahaha, alsjeblieft zeg, het word steeds mooier.
3 fregate en 24phz's verkopen, dat is dus minimaal 1splinternieuw lcf fregat en 24 splinternieuwe howitsers.
Hoe kunne we hun in hemelsnaam nog serieus nemen? Al ben ik bang dat we wel moeten.
Ik begrijp niet hoe die ****** onder het mom van bezuinigingen wapensystemen proberen te verpatsen die net in dienst zijn of net zijn geupdate.
dit is 2005 met de apache geprobeert ik meen 3 jaar nadat de laaste is afgelevert.
Met de Cheetah (prtl) is het gebeurt, buiten dienst gesteld een paar jaar nadat ze volledig zijn gemoderniseert.

En wat ze nou van plan zijn met de pantserhouwitsers en de fregatten is natuurlijk hellemaal van de zotte.
Hun noemen het bezuinigen, ik noem het kapitaal vernietiging....