'Drankdiscriminatie' Koninklijke Marine

Gestart door Lex, 28/02/2008 | 10:42 uur

mikemans

Citaat van: max op 29/03/2008 | 20:05 uur
Een maand NA het bericht in de media is er.........................................., NIETS!

Wat betekent dit, dat de media zich wederom gek heeft laten maken door ergens een klok te horen luiden maar geen klepel kan vinden of dat ook dit wederom een storm in een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein glas is/was?

Waar de media zich toch druk om kan maken! Wie maakt nu wie gek?



Kijk nog eens één post boven die van jezelf, daar staat het antwoord in de onderste twee zinnen. Lex slaat de spijker op de kop.

Lex

Citaat van: max op 29/03/2008 | 20:05 uur
Wie maakt nu wie gek?
Het lijkt er op alsof jij jezelf gek maakt.

max

Een maand NA het bericht in de media is er.........................................., NIETS!

Wat betekent dit, dat de media zich wederom gek heeft laten maken door ergens een klok te horen luiden maar geen klepel kan vinden of dat ook dit wederom een storm in een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein glas is/was?

Waar de media zich toch druk om kan maken! Wie maakt nu wie gek?


mikemans

#13
Citaat van: max op 15/03/2008 | 20:20 uur
Op subs mag al jaren niet gedronken worden, door niemand. Nu de regel van kracht wordt gesteld voor al het militair personeel beneden een bepaalde rang is het paniek? Beetje raar, ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat iemand bij de OZD weg wil omdat hij niet mag drinken op zee oid.

Een sub op zee is een andere situatie dan een kamer op de wal. De vergelijking gaat volkomen mank en voegt inhoudelijk dus niets toe aan de discussie.

Het is de intentie van de marine om een bestaande regel formeel vast te leggen. In deze is de reactie van de bonden dan ook onbegrijpelijk. Als zij moeite hebben met deze regel dan hadden zij veel véél eerder hun beklag moeten doen. Doordat zij nu pas over dit onderwerp een stelling in nemen rijst onmiddelijk het beeld dat het om de publiciteit is te doen en niet om de inhoud.

Dan de regeling zelf.

De eerste vraag is welk lager burgerpersoneel geraakt zou worden door deze opnieuw vast te leggen regel. Voor zover ik kan overzien is er uberhaubt maar weinig burgerpersoneel onder schaal 6/7. Van die groep slaapt er slechts een enkeling af en toe in een legeringsgebouw, burgerpersoneel wordt over het algemeen in hotels gehuisvest als zij onverhoopt op dienstreis gaan. De invloed van zo'n regel op burgerpersoneel is hiermee vewaarloosbaar.

Dan het aspect van handhaving: burgerpersoneel valt niet onder het militair straf- en tuchtrecht. De enige sanctie die aan een burger opgelegt zou kunnen worden is de toegang tot legering ontzeggen.

En als laatste het toezicht. Een regel als deze vereist toezicht om te kunnen handhaven, toezicht dat vooralsnog voor het grootste gedeelte ontbreekt.


De tweede categorie die geraakt zou kunnen worden door deze regel is het militair personeel in de lagere catgorieën. Buiten dat het toezicht ontbreekt staat het deze militairen volstrekt vrij om te passagieren. Het effect dat de regeling beoogt, voorkomen dat militairen alcohol gebruiken, wordt daarom niet bereikt. Alleen de plaats waar de alcohol genuttigt wordt veranderd wellicht, hoewel ik vermoed dat het alcoholgebruik op de kamer van zichzelf al beperkt is. Waarom zou iemand op zijn kamer nuttigen als er een hele stad vol kroegen beschikbaar is en zelfs nog een of twee gelegenheden op het kamp zelf.

Dan de derde categorie die onder de regeling zouden vallen. De leerlingen V&V die af en toe komen logeren. Deze mensen zijn over het algemeen minderjarig. Zij vallen reeds onder de normale burgerwetgeving in het aspect dat de regeling dekt. Immers er mag ze geen alcohol verkocht worden waar dan ook. Deze groep wordt daarnaast goed begeleid en gecontroleerd dus ook voor hen zou de regeling niets veranderen t.o.v. de huidige situatie.

Ik ben van mening dat de ophef over deze bestaande regelgeving vokomen nutteloos is, de regel op zichzelf is nauwelijks te handhaven en sorteerd nagenoeg geen effect op het drinkgedrag. Gewoon laten staan en verder niet naar omkijken.

Citaat
Tegenwoordig zegt matroos 3 Uit-de-ketting niet tot ziens of dag wanneer je hem/haar spreekt maar zegt hij/zij doei! DOEI!?!?!?!?!....., hebben wij samen op de schietbaan gelegen?

Als dit gedrag je stoort dan grijp je in en corrigeer je betreffende matroos. Leiderschap noemen we dat.

Citaat
Het terug draaien, want in mijn beleving is dat wat er nu gebeurt, kan ook goed zijn.

Wat wordt er dan op dit moment allemaal teruggedraait? En wat is daar goed aan? Welk probleem lost 'het terugdraaien' dan op?

Citaat
De weerstand is normaal, alles wat niet pas in 2008 is niet goed en dus niet uitvoerbaar! Tja......, kun je twee dingen doen denk ik: toch doorduwen of, en dat gebeurt vaker, de boel de boel laten en er niet meer over praten (wat dus nu ook gebeurt, ik heb nog geen bekendmaking, maralg, (vaste) order oid voorbij zien komen  :D

Je hebt niets voorbij zien komen omdat het

a. ter overweging terug is genomen door de KM, dat staat althands in het orginele bericht
b. zelfs zonder het opnieuw vast te leggen reeds van kracht is.

max

Op subs mag al jaren niet gedronken worden, door niemand. Nu de regel van kracht wordt gesteld voor al het militair personeel beneden een bepaalde rang is het paniek? Beetje raar, ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat iemand bij de OZD weg wil omdat hij niet mag drinken op zee oid.

Al deze streken zijn een manier om terug in de tijd te gaan. En hoewel er veel weerstand bestand proef ik in gesprekken met collega's dat er toch ook genoeg zijn die de hele gang van zaken niet echt heel vreemd vinden. Tot de tijd dat alles maar moest kunnen en mogen (begin jaren 70) was het heel normaal dat matrozen een permissie briefje kregen om even naar de stad te mogen. Kpl's mochten gewoon en alles daarboven, daar vroeg je helemaal niets aan! Tegenwoordig zegt matroos 3 Uit-de-ketting niet tot ziens of dag wanneer je hem/haar spreekt maar zegt hij/zij doei! DOEI!?!?!?!?!....., hebben wij samen op de schietbaan gelegen?

Het terug draaien, want in mijn beleving is dat wat er nu gebeurt, kan ook goed zijn. De weerstand is normaal, alles wat niet pas in 2008 is niet goed en dus niet uitvoerbaar! Tja......, kun je twee dingen doen denk ik: toch doorduwen of, en dat gebeurt vaker, de boel de boel laten en er niet meer over praten (wat dus nu ook gebeurt, ik heb nog geen bekendmaking, maralg, (vaste) order oid voorbij zien komen  :D

Lex

Citaat van: max op 13/03/2008 | 20:08 uur
Ook ik betwijfel of de KM (wie is de KM dan?) niets over burgers te zeggen heeft.
Je hebt hier in eerste instantie te maken met een verschil in aanstelling. Daarnaast geldt voor de Militair het AMAR en voor het Burgerpersoneel het BARD

max

En ik wil er nog wel even aan toevoegen dat de hele marinereactie m.i. nergens op slaat, want de KM heeft over lager burgerpersoneel m.b.t. dit onderwerp geen bal te vertellen. Ik denk dat het al lastig wordt (is?) om burgerpersoneel in z'n totaliteit zoiets op te leggen, maar in deze te discrimineren naar loonsschaal is volgens mij sowieso niet mogelijk. En het bericht insinueert dat het kader blijkbaar wel mag zuipen op hun kamer. Ook dat betwijfel ik.......

Ook ik betwijfel of de KM (wie is de KM dan?) niets over burgers te zeggen heeft. Als de KM en nogmaals wie is de KM dan, niets over burgers te zeggen heeft, wie heeft er dan wel iets over hen te zeggen? Volgens moeten burgers zich ook houden aan bepaalde regels en plichten. Omdat zij geen uniform dragen wil niet zeggen dat zij vogelvrij zijn in hun doen en laten.


Iris

Citaat van: Kapitein Rob op 29/02/2008 | 02:08 uur
En ja, toen de dames aan boord kwamen, kwamen daar plotsklaps wijn en wat andere laffe drankjes bij.
(...)
En het bericht insinueert dat het kader blijkbaar wel mag zuipen op hun kamer. Ook dat betwijfel ik.......
+10

;D
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

KapiteinRob

#8
Citaat van: Ton de Zwart op 28/02/2008 | 22:21 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/02/2008 | 14:15 uur
[... Volgens mij mag het al ruim 500 jaar niet.......

Al honderden jaren geleden kregen de voor de mast varenden (ongegradueerden) regelmatig na goed werken een oorlam verstrekt.  Een oorlam is bepaald geen frisdrank.

Lezen blijft lastig. Ik stelde:
Citaat van: Kapitein Rob op 28/02/2008 | 14:15 uur
Citaat van: lex op 28/02/2008 | 10:42 uur
DEN HELDER - De Koninklijke Marine wil matrozen en lager burgerpersoneel verbieden sterke drank te drinken op hun kamer,

Wil verbieden? Volgens mij mag het al ruim 500 jaar niet....... ;)

Het slaat terug op het feit dat de KM matrozen en lager burgerpersoneel wil verbieden sterke drank te drinken op hun kamer. Dat is wat anders dan een collectief geschonken en waarschijnlijk onder toezicht genuttigde oorlam "voor de mast". Ook in mijn periode als matroos mochten we standaard niets anders dan bier in het caf en alleen bij hoge uitzondering en officieel aangevraagd voor een feestje mocht er sterke drank geschonken worden. En ja, toen de dames aan boord kwamen, kwamen daar plotsklaps wijn en wat andere laffe drankjes bij.

En ik wil er nog wel even aan toevoegen dat de hele marinereactie m.i. nergens op slaat, want de KM heeft over lager burgerpersoneel m.b.t. dit onderwerp geen bal te vertellen. Ik denk dat het al lastig wordt (is?) om burgerpersoneel in z'n totaliteit zoiets op te leggen, maar in deze te discrimineren naar loonsschaal is volgens mij sowieso niet mogelijk. En het bericht insinueert dat het kader blijkbaar wel mag zuipen op hun kamer. Ook dat betwijfel ik.......

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 28/02/2008 | 14:15 uur
[... Volgens mij mag het al ruim 500 jaar niet.......

Al honderden jaren geleden kregen de voor de mast varenden (ongegradueerden) regelmatig na goed werken een oorlam verstrekt.  Een oorlam is bepaald geen frisdrank.

A.J.

#6
En wie gaat dat controleren???

En als de maten 's avonds een baco'tje of een whiskey cola willen drinken??? Het lijkt mij een beetje een regel die ergens moet staan maar totaal oncontroleerbaar is.

Net zoals bij ons in de regelementen van de legering staat dat drank op de kamer is toegestaan, mits in kleine hoeveelheden voor eigen gebruik op de dag zelf.... Ook zo'n regeling die niet te controleren is en vooral belachelijk is. Moet ik dan elke dag ff naar de supermarkt crossen om een sixpack te scoren of een krat in de auto zetten en daar 's avonds een paar flesjes uitpakken en meenemen naar de kamer?

En speciaal voor Ros, dat is een Luftwaffe regel.

Ros

Citaat
Wij hebben matrozen van 17 jaar rondlopen. Om geen misverstanden te laten bestaan, is het idee ontstaan om alle lagere manschappen, ongeacht hun leeftijd, het gebruik van sterke drank te ontzeggen."

Los van het feit dat deze regel al 500 jaar (?) bestaat, heb ik van een organisatie die de wet wil naleven door iedereen maar over een kam te scheren geen hoge pet op. Een dergelijke beslissing heeft alles te maken met het onvermogen om een simpele wettelijke bepaling na te leven.


KapiteinRob

Citaat van: lex op 28/02/2008 | 10:42 uur
DEN HELDER - De Koninklijke Marine wil matrozen en lager burgerpersoneel verbieden sterke drank te drinken op hun kamer,

Wil verbieden? Volgens mij mag het al ruim 500 jaar niet....... ;)

joris

Ik kan me niet herinneren dat de marine anderhalf jaar geleden een paar maanden volledig droog is gelegd zoals het artikel ook meld...

HermanB

Weer een voorbeeld van een bond die zich met dingen bemoeit waar ze niets mee te maken hebben. In een militaire organisatie is niet iedereen gelijk aan elkaar en deze regel bestaat al jaren, waarom begint de bond nu te zeiken als het op papier wordt gezet. Juist de media geilheid weer. Only in the Netherlands, afschaffen die handel.