Vervanging US tankvliegtuigen

Gestart door Lex, 09/03/2008 | 22:25 uur

andré herc

Hier bij nog maar een foto van een KC- 767 Japanse Luchtmacht

foto,boeing.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: NOS op 25/02/2011 | 09:32 uur
Het Boeing-model is gebasseerd op de 747.
Foutje bedankt...Boeing 767 dus...

Nikehercules

Megacontract Boeing luchtmacht VS

De Amerikaanse luchtmacht heeft een megacontract van 35 miljard dollar gesloten met vliegtuigbouwer Boeing. De toekenning van het contract was een van de grootste aanbestedingen in de Amerikaanse geschiedenis.

Boeing mag van het Pentagon 179 tankvliegtuigen leveren. Die moeten vanaf 2017 de sterk verouderde KC-135 vliegtuigen gaan vervangen. Die tankvliegtuigen maken al sinds de jaren 50 onderdeel uit van de Amerikaanse luchtmacht.

De toestellen fungeren als vliegende tankstations voor de Amerikaanse luchtmacht. Zo kunnen bommenwerpers en straaljagers lange tijd in de lucht blijven. Dat is cruciaal nu de VS wereldwijd minder bases heeft maar wel mondiaal invloed wil blijven uitoefenen.

Concurrentie
Naast Boeing was ook een consortium onder leiding van een Europees luchtvaart- en defensieconcern in de race, EADS. Het Pentagon koos toch voor de Amerikaanse bouwer, omdat de Boeings goedkoper zijn.

Niet alleen is de aanschaf van de Boeings goedkoper, ook zijn de vliegtuigen kleiner, wat een kwart minder brandstofkosten betekent. Verder hoeven vliegvelden minder worden aangepast. Het Boeing-model is gebasseerd op de 747.

Het contract kan op den duur werk voor 50.000 mensen betekenen, vooral in de Amerikaanse staten Washington en Kansas.

Blunders
De luchtmacht begon al in 2001 met de aanbestedingsprocedure, maar het proces liep veel vertraging op door een aantal blunders. Zo gaf de luchtmacht beide bedrijven per ongeluk inzage in elkaars vertrouwelijke stukken.

Ook werd een eerdere keuze van het Pentagon naar de prullenbak verwezen omdat een rechter die niet goed genoeg gefundeerd vond.

EADS kan nog protest aantekenen tegen het besluit, maar zegt dat alleen te zullen doen als er grove fouten in de aanbesteding zijn gemaakt.

Bron: NOS

Nikehercules

#71
Citaat van: Elzenga op 24/02/2011 | 23:38 uur
Het zoveelste bewijs dat wij voor Europees materiaal moeten gaan!!!....De Amerikanen doen precies hetzelfde door voor eigen materiaal te kiezen...buy US of A!!.....terwijl het EADS voorstel beter bleek.

Deels ben ik het met je eens, zonder enige twijfel zullen de Amerikanen bij dit soort orders vrijwel altijd hun eigen industrie verkiezen al is een aanbod van externen beter.
Echter verwacht ik dat het alternatief van Boeing operationeel geen serieuze beperkingen met zich mee zal brengen t.o.v. het Europese alternatief.
In de strijd voor de opvolging van de F-16 valt dit nog maar te bezien.

Als NL van plan is haar tankervloot(je) te vervangen vind ik dat we absoluut voor de MRTT moeten gaan, idem voor de Hercules. (A400 dus)
Het zelfde geld wat mij betreft voor transport heli's en elk ander materieel, zolang er maar een evengoed (of beter) Europees alternatief is.

Verder vind ik het erg jammer dat de Amerikanen niet voor de MRTT gekozen hebben, zoals je al zegt: gelijk hebben ze, maar voor de Europese (defensie) industrie zou het een gigantische opsteker zijn geweest.

Lex

Is er een nadere motivatie bekend?

Elzenga

Het zoveelste bewijs dat wij voor Europees materiaal moeten gaan!!!....De Amerikanen doen precies hetzelfde door voor eigen materiaal te kiezen...buy US of A!!.....terwijl het EADS voorstel beter bleek. Dus niks JSF, maar EF of Gripen NG!! Geen Amerikaanse systemen meer als er een goed Europees alternatief beschikbaar is. Ik vind het te gek voor woorden, dat wij hier in Europa nog in een soort idealistische naïviteit massaal Amerikaans materiaal kopen...terwijl de Amerikanen nauwelijks Europees materiaal aanschaffen en vooral de belangen van hun eigen industrie dienen..en terecht overigens!!...dat zouden wij ook moeten doen!!.

Elzenga

Megacontract luchtmacht VS naar Boeing
Uitgegeven:    24 februari 2011 23:20
Laatst gewijzigd:    24 februari 2011 23:28
WASHINGTON - De Amerikaanse luchtmacht heeft een megacontract voor de levering van 179 tankvliegtuigen toegekend aan vliegtuigbouwer Boeing. Dat heeft het Pentagon donderdag bekendgemaakt.

Met de order is een bedrag gemoeid van 35 miljard dollar (ruim 25 miljard euro).

Aan de toekenning van het contract, een van de grootste aanbestedingen in de Amerikaanse geschiedenis, is een jarenlange juridische en politieke strijd voorafgegaan.

Behalve Boeing was ook een consortium onder leiding van het Europese luchtvaart- en defensieconcern EADS ervoor in de markt.
© ANP

Elzenga

VS stellen besluit over tankvliegtuigen uit
Uitgegeven:    20 november 2010 07:15
Laatst gewijzigd:    20 november 2010 07:15
WASHINGTON - De Amerikaanse luchtmacht heeft de beslissing over de toekenning van een lucratieve opdracht uitgesteld. Pas volgend jaar wordt bekendgemaakt wie 179 tankvliegtuigen mag leveren. Dat heeft een luchtmachtwoordvoerder vrijdag laten weten.

Eigenlijk wilde het Amerikaanse ministerie van Defensie op 20 december naar buiten brengen welk bedrijf de opdracht zou krijgen.

Het Pentagon heeft echter meer tijd nodig om de biedingen te beoordelen, aldus de woordvoerder. Het Europese consortium EADS en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing hebben offertes uitgebracht.

Met het project is een bedrag van naar schatting 35 tot 40 miljard dollar (25 tot 30 miljard euro) gemoeid.

Blunder

De luchtmacht erkende vrijdag ook een blunder te hebben gemaakt. De technische beoordeling van de beide offertes is eerder deze maand naar de verkeerde partij gestuurd.

De analyse van Boeings offerte kwam bij EADS terecht, en andersom. De luchtmachtwoordvoerder spreekt van een ambtelijke fout en benadrukt dat die de biedingstrijd niet beïnvloedt.

Strijd om de order

De strijd over de tankvliegtuigen sleept zich al jaren voort. De order was in februari 2008 toegewezen aan EADS en zijn partner Northrop Grumman. Boeing diende echter protest in bij de Amerikaanse rekenkamer (GAO) en werd in het gelijk gesteld.

Het Pentagon besloot daarom de order opnieuw uit te schrijven. Begin dit jaar stapten EADS en Northrop Grumman uit de race, omdat het wensenpakket van de Amerikaanse overheid in het voordeel zou werken van rivaal Boeing. Een maand later besloot EADS alsnog mee te bieden.
© ANP

IPA NG

Ik durf te wedden dat dit de bedoeling was. Men wilt geen toestellen van een voormalig Sovjet staatsbedrijf.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

VandeWiel

Somehow, against all odds, the already-surreal competition to build America's next fleet of tanker planes just got sillier and more venal. A tiny, troubled aerospace firm and its Ukrainian partner have been disqualified from the bidding because they handed in their proposal five minutes too late. The companies, for their part, insist that their messenger had a few minutes to spare.

For at least a decade, the Defense Department has been trying to replace its creaky cadre of Eisenhower-era refueling aircraft — the planes that keep the entire American fleet flying. A combination of corruption, jingoism, political preening, lack of will and sheer incompetence has kept Washington from accomplishing what should have been a relatively straightforward task. (Compared to, say, fighter jets, these tankers are technically simple.)

In 2003, the Air Force gave Boeing a $20 billion deal to lease some tankers. But the contract award process turned out to be beyond-shady; the deal was canceled. In 2008, EADS and Northrop seemingly beat out Boeing in a fair fight, winning up to $40 billion in business. Then the Government Accountability Office ruled that the competition wasn't so fair, after all.

The ongoing drama has been manna for journalists and publishers, as Nathan Hodge recently pointed out. Not only has the tanker saga included everything from back room deals to dramatic reversals to heated Congressional hearings to military officials going to the pokey. The two main competitors, Boeing and EADS, also indirectly subsidized with their advertisements and marketing just about every defense industry publication around.

Then, on July 2nd, just when the steel cage match between Boeing and EADS looked like it might be heading for some sort of final resolution, into the octagon stepped a third wrestler.

Tiny California firm U.S. Aerospace said it would enter the tanker throw-down by partnering up with Antonov, a Ukrainian plane-maker. Never mind the SEC report about regulators' "substantial doubt about the [U.S. Aerospace's] ability to continue as a going concern." Never mind that the tag team wasn't sure which plane it would modify for tanker duty, even though bids were due just a week hence. Aviation analyst Richard Aboulafia called the whole thing "dumb beyond belief."

U.S. Aerospace didn't exactly work hard to disprove Aboulafia. A few days later, the company asked for an extra 60 days to submit its bid. ("Somewhere inside the Pentagon, a harried staffer has received an urgent, high-level tasker to check a thesaurus for appropriate and non-profane alternatives to the term "hell, no," quipped Flight Global's Stephen Trimble.)

The new team scrambled to get in its proposal on time, only to be rejected by the Air Force. So U.S. Aerospace turned to the Government Accountability Office for redress. After all, the GAO had already helped overturn the tanker deal once. Maybe they'd do it again.

According to Aviation Week ace Amy Butler, the company claims its messenger delivered the proposal to the gate of Wright-Patterson Air Force Base in Ohio by 1:30 pm on July 9th. But the messenger had time to spare: The deadline was 2 p.m. that day. (What, you wouldn't leave a contract worth tens of billions of dollars to the last half-hour, too?)

Anyway, Air Force guards allegedly denied the messenger access to the base. Then the guy got lost, once he was inside.

"By the time the papers reached their destination, the Air Force stamped the proposal as being received at 2:05," Butler reports. Too late, in other words.

Air Force officials subsequently told a company representative that delays at installation gates are common (and they are — I've been subject to more than a few), and that the company should have anticipated this potential snag and planned appropriately.

But, the U.S. Aerospace argument is that Air Force personnel "intentionally delayed the messenger from delivering the proposal in order to create a pretext for refusing to consider it because they have political issues" with the principal supplier, Ukrainian state owned Antonov, according to the industry executive.

If this is proven to be true, it will bring the KC-X competition and the entire U.S. Air Force acquisition system to its knees after and already rough decade of missteps and scandals.

http://www.wired.com/dangerroom/2010/08/air-force-gas-passer-fight-somehow-gets-even-more-absurd/

Harald

EADS, Expecting Tanker Win, Begins Shift to Alabama
By JOHN REED
Published: 8 Jul 2010 17:51 

EADS North America has begun shifting its entire KC-X team to Mobile, Ala., a move designed to coincide with the company's bid on the $35 billion tanker contest, EADS executives said July 8.

"We're treating this as if, come the announcement of the contract award date of Nov. 12, we're gonna win," said EADS North America CEO Sean O'Keefe during a briefing with reporters to discuss EADS' 8,000-plus-page KC-X bid at the company's North American headquarters in Arlington, Va.

The team will begin moving to Mobile on July 12 to lay the groundwork for what will eventually become the manufacturing facility for EADS' 179 A330-based tankers, as well as all of its future A330-200 commercial freighters, if it wins the contest.

EADS officials plan to have roughly 200 workers in Mobile by the time the contract is awarded in mid-November, according to company spokesman Guy Hicks.

The European defense giant plans to start work on tankers in Alabama when the fourth test airplane in the program is delivered to Mobile, where the jet will receive military modifications. The company will gradually ramp up to producing airplanes and performing final modifications at the Mobile plant, according to former EADS North America CEO Ralph Crosby, who is now chairman of the company's board. He could not give a hard date for when that airplane will be sent to Alabama.

The contest is seen by the European company as a crucial foothold into the massive U.S. defense market. Securing a slot as a prime contractor to build 179 large aircraft positions the company well to win follow-up contracts to replace the remaining Air Force tanker fleet in the coming decades, Crosby said.

Crosby and O'Keefe went on to slam rival Boeing's efforts to turn focus on the tanker debate toward a recent World Trade Organization ruling citing EADS for using unfair government subsidies to develop its aircraft. These subsidies have allowed EADS to consistently undercut Boeing in the civil jetliner market, causing Boeing to lose double digit market share around the globe, according to the ruling.

Crosby accused Boeing and its allies on Capitol Hill of throwing "extraneous issues" regarding EADS into the legislative process. Crosby was referring to efforts by pro-Boeing lawmakers to force the Pentagon to factor the cost of $5 billion of the subsidies into the price of EADS' A330-based bid.

The former chief executive went on to say that he seriously doubts the legislation will pass before the Nov. 12 KC-X award date.

He would not address how the subsidies play into EADS' ability to offer its A330-based offering at an aggressive price compared to Boeing's design, which is based on an updated version of the older, smaller 767 jetliner.

"We feel very good about the offer that we've put together. ... There are substantial issues on price but there are also features that modify the price" in EADS' favor in the Pentagon's evaluation of the two jets' price tags versus performance. However, Crosby did not elaborate on the specific cost of the EADS jet other than to say, "I feel good about the intersection of value and price."

EADS officials sent the company's massive KC-X proposal to Wright Patterson Air Force Base, Ohio, via truck and a privately chartered Piaggio Avanti plane from Dulles International Airport in Virginia on the morning of July 8, one day ahead of the deadline to submit bids on the contest.

The proposal meets all of the Air Force's 372 mandatory performance requirements for the tanker, according to Crosby and O'Keefe. The executives repeated the EADS line that their proposal is "in most cases identical" to theA330-based tankers being flight tested for the Royal Australian Air Force.

O'Keefe also repeated the insinuation that Boeing's proposal comes loaded with more developmental risk since its KC-X offering, the NewGen Tanker, is only on the drawing boards while the EADS jet "is not an artist's rendering, it's an aircraft that flies today."

Boeing officials have until July 9 to submit their official bid into the competition.

bron : http://www.defensenews.com/story.php?i=4700902&c=AME&s=AIR

Lex

EADS North America to Submit KC-X Tanker Proposal

Leiden,  08 July 2010

EADS North America today will submit its proposal in the United States Air Force KC-X aerial refueling tanker competition, a day ahead of the July 9 deadline. The 8,800+ page proposal details the unequalled capabilities of the EADS KC-45.
"We're proud of our offering, which is the only one in this competition that is flying and refueling the full array of receiver aircraft," said EADS North America Chairman Ralph Crosby. "The U.S. Air Force will select the tanker that best meets the American warfighters' requirements. We are anxious to conclude the acquisition process and are confident in the superior capabilities of the KC-45."
The KC-45, based on the commercially successful A330, will be assembled in a new manufacturing facility to be built in Mobile, Alabama, which will also produce Airbus commercial freighter aircraft – more than doubling the aircraft production that the tanker alone would bring.
The KC-45 will also create and support jobs across a supplier base of more than 200 American companies. Along with prime contractor EADS North America, the KC-45 industry supplier team includes many trusted providers of equipment and services for America's warfighters, including:
• EATON (actuators, valves and other systems)
• GE Aviation (engines and systems)
• Goodrich Corporation (varied aircraft systems)
• Hamilton Sundstrand (generators, turbines and related systems)
• Honeywell (communications and navigation systems and other aircraft components)
• Moog Inc. (flight control systems)
• Parker Aerospace (aerial refueling receptacles, hydraulic system equipment, fluid conveyance products and fuel components)
• Rockwell Collins (electronics)
• Triumph Aerostructures - Vought Aircraft Division (wing structures)
The reliability and performance of the KC-45 and its refueling systems has been validated by over 1,000 boom/hose-and-drogue contacts and refuelings involving a wide range of aircraft, including F-16 and F/A-18 fighters, E-3 AWACS and other A330 tankers. The KC-45 is the U.S. Air Force configuration of the Airbus Military A330 Multi Role Tanker Transport, which has been selected by four allied nations, winning every head-to-head competition against Boeing tankers. The KC-45 carries more fuel, cargo and passengers over greater ranges than the NewGen concept aircraft that Boeing has described as its offering to the U.S. Air Force.
To learn more about the KC-45 and see video of airborne refueling operations, visit www.kc-45now.com.

About EADS North America

EADS North America is the North American operation of EADS, a global leader in aerospace, defense and related services. As a leader in all sectors of defense and homeland security, EADS North America and its parent company, EADS, contribute over $11 billion to the U.S. economy annually and support more than 200,000 American jobs through its network of suppliers and services. Operating in 17 states, EADS North America offers a broad array of advanced solutions to its customers in the commercial, homeland security, aerospace and defense markets.

About EADS

EADS is a global leader in aerospace, defence and related services. In 2009, the Group - comprising Airbus, Eurocopter, EADS Astrium and EADS Defence & Security – generated revenues of € 42.8 billion and employed a workforce of more than 119,000.

EADS, July 8, 2010

Lex

Zie onderstaand het persbericht van EADS.

Ace1

Citaat van: Lex op 08/07/2010 | 22:55 uur
Airbus toch in race om megaorder VS

WASHINGTON - Airbus is toch in de race om 179 tankvliegtuigen te leveren aan de Amerikaanse luchtmacht. De Europese vliegtuigbouwer heeft donderdag een offerte ingeleverd van meer dan 8800 bladzijden.

Eerder trok Airbus zich terug uit de procedure, toen het samen met het Amerikaanse Northrop Grumman met een offerte wilde komen.

Airbus klaagde toen over het wensenpakket van de Amerikaanse overheid, dat in het voordeel zou werken van het tankvliegtuig dat de Amerikaanse concurrent Boeing wil leveren.

© ANP
Uitgegeven: 8 juli 2010 22:07

Vanwaar opeens deze omzwaai van Airbus doet men dat met Northrop Grumman of met Lockheed Martin?

Lex

Airbus toch in race om megaorder VS

WASHINGTON - Airbus is toch in de race om 179 tankvliegtuigen te leveren aan de Amerikaanse luchtmacht. De Europese vliegtuigbouwer heeft donderdag een offerte ingeleverd van meer dan 8800 bladzijden.

Eerder trok Airbus zich terug uit de procedure, toen het samen met het Amerikaanse Northrop Grumman met een offerte wilde komen.

Airbus klaagde toen over het wensenpakket van de Amerikaanse overheid, dat in het voordeel zou werken van het tankvliegtuig dat de Amerikaanse concurrent Boeing wil leveren.

© ANP
Uitgegeven: 8 juli 2010 22:07