Mensen met ervaring welkom

Gestart door Benno1969, 30/07/2008 | 01:39 uur

p.j

#319
Citaat van: Enforcer op 21/02/2009 | 20:30 uur
Citaat van: A.J. op 21/02/2009 | 20:26 uur
Mensen uit de burgermaatschappij menen naar mijn mening teveel dat defensie gewoon een standaard bedrijf is waar de leidinggevende uit de burgermaatschappij net zo makkelijk zijn draai kan vinden als bij bv Philips. Geloof me, als ik leiding ga geven bij Philips op de manier zoals ik het "gewend" ben dan hoeft Philips niet eens meer een sociaal plan op te stellen en de natuurlijke afvloeiing is ook niet meer nodig.

Ik ken voorbeelden binnen hetzelfde burgerbedrijf waarvan men denkt dat als men op 1 locatie kan werken, het op een andere locatie (met andere functies) ook kan. Waarna er een paar mensen achteraf zien dat dit niet geheel werkte. Uiteindelijk werd het opgelost door kritisch mee te kijken, een pas op de plaats te maken, en er vervolgens op een andere manier een goed werkend geheel van te maken. Dat kost tijd, soms veel tijd.
en openstaan........ ::)
Niet om het 1 of ander, maar er zijn schijnbaar toch een aantal mensen met imo kwaliteiten waar defensie gebruik van kan maken, EN die gemotiveerd zijn. Een eenduidige oplossing lijkt hier niet echt voor handen te zijn. Deze mensen zullen ongetwijfeld niet ALLE kwaliteiten hebben om direct als iemand met 15 jaar defensie-ervaring te functioneren, nee zelfs ik niet :P.
Over en weer wordt met (soms) goede argumenten gekomen, maar daar blijft het dan bij. We denken misschien wel over elkaars "wereld" te kunnen oordelen, maar feitelijk kunen we dat niet. Het berust veel op aannames, en door de media gekleurde informatie.Niet zelden wordt de eigen waarheid als de enige aangenomen, ook door mij.
Wat betreft dat beter lezen...Ik neem mijn rugzak idd mee.... nu praat ik puur vakinhoudelijk, weet ik, maar moet dat toch ff kwijt, wb mijn smalle expertise
.Hoeveel van julli amv-ers hebben daadwerkelijk een reanimatie moeten doen...ik 8...waarvan 4 tevergeefs.
Is toch wat anders als op een pop waar een strookje uit rolt......hoeveel hebben een kind van 6 daadwerkelijk zien overlijden?
Ik 1, das 1 teveel wat mij betreft.
ja, das meer in mijn straatje...misschien dat ze daar iets van op kunnen steken.
Dat gaat idd niet over mijn leidinggevende capaciteiten, of over zijdelings instromen, maar over ervaringsdeskundigheid.......erg waardevol voor defensie....maar das enkel mijn mening :-\

Enforcer

Citaat van: A.J. op 21/02/2009 | 20:26 uur
Mensen uit de burgermaatschappij menen naar mijn mening teveel dat defensie gewoon een standaard bedrijf is waar de leidinggevende uit de burgermaatschappij net zo makkelijk zijn draai kan vinden als bij bv Philips. Geloof me, als ik leiding ga geven bij Philips op de manier zoals ik het "gewend" ben dan hoeft Philips niet eens meer een sociaal plan op te stellen en de natuurlijke afvloeiing is ook niet meer nodig.

Ik ken voorbeelden binnen hetzelfde burgerbedrijf waarvan men denkt dat als men op 1 locatie kan werken, het op een andere locatie (met andere functies) ook kan. Waarna er een paar mensen achteraf zien dat dit niet geheel werkte. Uiteindelijk werd het opgelost door kritisch mee te kijken, een pas op de plaats te maken, en er vervolgens op een andere manier een goed werkend geheel van te maken. Dat kost tijd, soms veel tijd.

A.J.

Citaat van: p.j op 21/02/2009 | 20:04 uur
Wat is dat nou weer voor een flauwekul!!! Hieruit maak ik op dat de burgermaatschappij tweederangs zou zijn, en de werknemers bij defensie de competenties en de smalle expertise hiervan ruimschoots overtreffen :o....over tunnulvisie gesproken.... :'(

Wordt ook niet gezegd, beter lezen. Je bent alleen verdomde naief als je denkt dat je horizontaal kunt instromen en vervolgens met de rugzak aan kennis uit de burgermaatschappij fatsoenlijk een functie binnen defensie kunt vervullen waar normaal zo'n 15 jaar werkervaring voor benodigd is, binnen defensie dan, je groeit als het ware naar zo'n functie toe. Ik zal het verhaal omdraaien voor jou, ik heb een redelijke stapel aan instructie-papieren gehaald binnen defensie die ook in de burgermaatschappij rechtsgeldig zijn. Ik kan/ mag na een aanvullende opleiding (die niet al te lang is) les gaan geven op verschillende scholen. Hoe denk je dat ik ontvangen wordt op zo'n school als ik na zo'n aanvullend opleidingkje meteen maar decaan/ rector oid gemaakt wordt. En denk je nou echt dat ik met mijn militaire achtergrond die functie goed kan vervullen? Zelfs niet misschien.

Citaat
Neen kapitein Rob....Een dialoog is met u verre van een optie. Imo betekend dit dat men standpunten uiteenzet, en men ook bereid is van elkaars standpunten te leren, en nader tot een oplossing te komen. Hier is het geval dat er idd halsstarrig aan een jarenlange cultuur wordt vastgehouden, die nu op schop gaat. Dat sommige mensen daar problemen mee hebben is jammer, maar niet doorslagevend.
Diverse mensen hebben hier proberen aan te geven hoe zij in meer of mindere mate kunnen bijdragen aan het weer gezond maken van defensie, maar er lijkt geen enkele ingang te zijn. Dit wordt verdedigd met het gebrek aan kennis/ervaring mbt militaire beslissingen/aangelegenheden. Een alternatief wordt niet geboden.
M.a.w.....er wordt veel de grond ingeboord, maar alternatieven heb ik nog maar weinig gehoord....Tenminste voor de korte termijn

Mensen uit de burgermaatschappij menen naar mijn mening teveel dat defensie gewoon een standaard bedrijf is waar de leidinggevende uit de burgermaatschappij net zo makkelijk zijn draai kan vinden als bij bv Philips. Geloof me, als ik leiding ga geven bij Philips op de manier zoals ik het "gewend" ben dan hoeft Philips niet eens meer een sociaal plan op te stellen en de natuurlijke afvloeiing is ook niet meer nodig.

p.j

Citaat van: Kapitein Rob op 21/02/2009 | 19:33 uur
Citaat van: p.j op 21/02/2009 | 19:05 uur
Misschien raak je hier wel een kern......cultuur??? Cultuurverandering duurt lang,is ingewikkeld, en gaat over jezelf :-\

Schermen met cultuur is van minder dan ondergeschikt belang. Het gaat erom wat je moet kunnen buiten je in de burgermaatschappij opgedane, smalle expertise en meteen op het niveau dat je gewoon niet hebt.
Wat is dat nou weer voor een flauwekul!!! Hieruit maak ik op dat de burgermaatschappij tweederangs zou zijn, en de werknemers bij defensie de competenties en de smalle expertise hiervan ruimschoots overtreffen :o....over tunnulvisie gesproken.... :'(
Neen kapitein Rob....Een dialoog is met u verre van een optie. Imo betekend dit dat men standpunten uiteenzet, en men ook bereid is van elkaars standpunten te leren, en nader tot een oplossing te komen. Hier is het geval dat er idd halsstarrig aan een jarenlange cultuur wordt vastgehouden, die nu op schop gaat. Dat sommige mensen daar problemen mee hebben is jammer, maar niet doorslagevend.
Diverse mensen hebben hier proberen aan te geven hoe zij in meer of mindere mate kunnen bijdragen aan het weer gezond maken van defensie, maar er lijkt geen enkele ingang te zijn. Dit wordt verdedigd met het gebrek aan kennis/ervaring mbt militaire beslissingen/aangelegenheden. Een alternatief wordt niet geboden.
M.a.w.....er wordt veel de grond ingeboord, maar alternatieven heb ik nog maar weinig gehoord....Tenminste voor de korte termijn


KapiteinRob

Citaat van: p.j op 21/02/2009 | 19:05 uur
Misschien raak je hier wel een kern......cultuur??? Cultuurverandering duurt lang,is ingewikkeld, en gaat over jezelf :-\

Schermen met cultuur is van minder dan ondergeschikt belang. Het gaat erom wat je moet kunnen buiten je in de burgermaatschappij opgedane, smalle expertise en meteen op het niveau dat je gewoon niet hebt.

p.j



Rob, ik zeg toch dat die spuitgast dan wel die vereiste militaire ervaring moet opdoen? Dat is mijn vraag (niet mijn stelling als ware het zo dat de beste man/vrouw naadloos over/instroomt? Of gaat het alleen maar om het feit dat een baan wordt ingenomen door een buitenstaander?

Soms sta je nog versteld hoe snel mensen een bepaalde cultuur zich eigen kunnen maken en wonderwel blijken te passen. Daarnaast is alles in meer of mindere mate te leren.

Zet dat repeteergeweer nou es uit.
[/quote]

Misschien raak je hier wel een kern......cultuur??? Cultuurverandering duurt lang,is ingewikkeld, en gaat over jezelf :-\

KapiteinRob

Citaat van: Gozo op 21/02/2009 | 16:38 uur
Rob, ik zeg toch dat die spuitgast dan wel die vereiste militaire ervaring moet opdoen?

Hier het repeteergeweer weer: hoe moet die spuitgast als hij bv. instroomt op het niveau sergeant-majoor een militaire ervaringsopbouw van gemiddeld 15-20 jaar "inhalen"? Los van de bijna onmogelijkheid ervan, moet de spuitgast er meteen en gewoon staan in die rang. Ondergeschikten verwachten o.m. kennis en de juiste beslissingen die aan die rang vasthangen.

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 21/02/2009 | 14:47 uur
Citaat van: Gozo op 21/02/2009 | 07:50 uur
Ik zit nu een voorbeeld te bedenken voor mijzelf: een brandweerman of brandweercommandant, kan die niet - zij het met de nodige aanpassingen en trainingen - niet een acceptabel niveau binnen afzienbare tijd halen waardoor hij/zij toch binnen defensie in een vergelijkbare functie past?

Daar gaan we weer. Een brandweerman kan alleen een brandje blussen. Zijn vakgebied, en daar is-ie beter in dan elke andere militair. Alleen moet de brandweerman als militair nog even waqt meer algemeen militaire zaken kennen. En als die horizontaal instrromt, mist-ie daar egwoon ervaringsopbouw in. En zijn volgende functie na drie jaar is dan bovendien geen brandweerman.

Pffff, ik lijk wel een repeteergeweer.


Rob, ik zeg toch dat die spuitgast dan wel die vereiste militaire ervaring moet opdoen? Dat is mijn vraag (niet mijn stelling als ware het zo dat de beste man/vrouw naadloos over/instroomt? Of gaat het alleen maar om het feit dat een baan wordt ingenomen door een buitenstaander?

Soms sta je nog versteld hoe snel mensen een bepaalde cultuur zich eigen kunnen maken en wonderwel blijken te passen. Daarnaast is alles in meer of mindere mate te leren.

Zet dat repeteergeweer nou es uit.

KapiteinRob

Citaat van: Gozo op 21/02/2009 | 07:50 uur
Ik zit nu een voorbeeld te bedenken voor mijzelf: een brandweerman of brandweercommandant, kan die niet - zij het met de nodige aanpassingen en trainingen - niet een acceptabel niveau binnen afzienbare tijd halen waardoor hij/zij toch binnen defensie in een vergelijkbare functie past?

Daar gaan we weer. Een brandweerman kan alleen een brandje blussen. Zijn vakgebied, en daar is-ie beter in dan elke andere militair. Alleen moet de brandweerman als militair nog even waqt meer algemeen militaire zaken kennen. En als die horizontaal instrromt, mist-ie daar egwoon ervaringsopbouw in. En zijn volgende functie na drie jaar is dan bovendien geen brandweerman.

Pffff, ik lijk wel een repeteergeweer.

Gozo

Citaat van: p.j op 19/02/2009 | 19:50 uur
Citaat van: mikemans op 19/02/2009 | 19:07 uur
Citaat van: p.j op 18/02/2009 | 22:34 uur
Nu zal er mss gezegd worden dat dit heel wat anders is......Ik denk van niet....
Jarenlang gebloed en geleerd, en ben nu waar ik sta.....vervolgens word Janus van de straat geplukt, verdient welleswaar wat minder, en wordt als een gelijkwaardige collega aangezien.
Hmmmm....stap in de wereld die verpleging heet....

Maar het is feitelijk anders, want jouw voorbeeld janus komt naast je staan met minder salaris.

De janus waar we hier over spreken krijgt meer salaris en betere bevorderingsafspraken, hij komt dus uiteindelijk boven je te staan met minder kennis en ervaring, hij haalt je in op voorkeursbehandeling.

Het bericht van de staatssecretaris aan het huidige personeel is: u bent mij niets waard, ik geef enkel om potentiële nieuwe werknemers.

Beste Mikemans:

Ik kan me volledig vinden in de onvrede die op deze manier ontstaat, en ben het dan ook echt met jullie eens!
Ik probeer al meer dan eens aan te geven dat ik ook niet op deze manier bij defensie wil komen. Niet omdat ik dat "zielig" of onrechtvaardig vind, maar omdat ik dit soort funkties niet ambieer.
Het komt nu over ofdat het verplicht is om bevorderd te worden....weet ik veel ::)
Wat ik al eerder zei, ik ben vpk! Ik wil ook als zodanig werken, en "jullie" vragen volgens de campagne om mensen met ervaring hierin. (nou ja, vragen....schreeuwen bijna..)
Ik dacht (naief misschien), hier ligt een kans om mijn ervaring uit te breiden, en (weer) een ander facet van mijn vak uit te oefenen.
Dat veel mensen binnen defensie zich daardoor gepaseerd voelen begrijp ik goed. Dat ze me daarbij als onervaren en dus ongeschikt beschouwen (wat betreft het bekleden van bepaalde posities) kan ik me ook wel voorstellen.
Jammer vindt ik het wel....
Ik blijf erbij dat jullie veel aan me kunnen hebben, en zeker andersom. :)

Hoe vaak worden er geen managers binnengehaald in het bedrijfsleven en in de non-profit sector, zonder dat daar direct de vereiste ervaring in dat specifieke gebied is opgedaan? Dat leidt niet altijd tot verbetering, soms ook tot hele desastreuze situaties, maar in beginsel zou het moeten kunnen slagen.

Kan een horizontale instromer niet ook een bepaald acceptabel niveau halen wat binnen defensie acceptabel is?
Ik zit nu een voorbeeld te bedenken voor mijzelf: een brandweerman of brandweercommandant, kan die niet - zij het met de nodige aanpassingen en trainingen - niet een acceptabel niveau binnen afzienbare tijd halen waardoor hij/zij toch binnen defensie in een vergelijkbare functie past?


p.j

Citaat van: mikemans op 19/02/2009 | 19:07 uur
Citaat van: p.j op 18/02/2009 | 22:34 uur
Nu zal er mss gezegd worden dat dit heel wat anders is......Ik denk van niet....
Jarenlang gebloed en geleerd, en ben nu waar ik sta.....vervolgens word Janus van de straat geplukt, verdient welleswaar wat minder, en wordt als een gelijkwaardige collega aangezien.
Hmmmm....stap in de wereld die verpleging heet....

Maar het is feitelijk anders, want jouw voorbeeld janus komt naast je staan met minder salaris.

De janus waar we hier over spreken krijgt meer salaris en betere bevorderingsafspraken, hij komt dus uiteindelijk boven je te staan met minder kennis en ervaring, hij haalt je in op voorkeursbehandeling.

Het bericht van de staatssecretaris aan het huidige personeel is: u bent mij niets waard, ik geef enkel om potentiële nieuwe werknemers.

Beste Mikemans:

Ik kan me volledig vinden in de onvrede die op deze manier ontstaat, en ben het dan ook echt met jullie eens!
Ik probeer al meer dan eens aan te geven dat ik ook niet op deze manier bij defensie wil komen. Niet omdat ik dat "zielig" of onrechtvaardig vind, maar omdat ik dit soort funkties niet ambieer.
Het komt nu over ofdat het verplicht is om bevorderd te worden....weet ik veel ::)
Wat ik al eerder zei, ik ben vpk! Ik wil ook als zodanig werken, en "jullie" vragen volgens de campagne om mensen met ervaring hierin. (nou ja, vragen....schreeuwen bijna..)
Ik dacht (naief misschien), hier ligt een kans om mijn ervaring uit te breiden, en (weer) een ander facet van mijn vak uit te oefenen.
Dat veel mensen binnen defensie zich daardoor gepaseerd voelen begrijp ik goed. Dat ze me daarbij als onervaren en dus ongeschikt beschouwen (wat betreft het bekleden van bepaalde posities) kan ik me ook wel voorstellen.
Jammer vindt ik het wel....
Ik blijf erbij dat jullie veel aan me kunnen hebben, en zeker andersom. :)

mikemans

#308
Citaat van: p.j op 18/02/2009 | 22:34 uur
Nu zal er mss gezegd worden dat dit heel wat anders is......Ik denk van niet....
Jarenlang gebloed en geleerd, en ben nu waar ik sta.....vervolgens word Janus van de straat geplukt, verdient welleswaar wat minder, en wordt als een gelijkwaardige collega aangezien.
Hmmmm....stap in de wereld die verpleging heet....

Maar het is feitelijk anders, want jouw voorbeeld janus komt naast je staan met minder salaris.

De janus waar we hier over spreken krijgt meer salaris en betere bevorderingsafspraken, hij komt dus uiteindelijk boven je te staan met minder kennis en ervaring, hij haalt je in op voorkeursbehandeling.

Het bericht van de staatssecretaris aan het huidige personeel is: u bent mij niets waard, ik geef enkel om potentiële nieuwe werknemers.

A.J.

Citaat van: p.j op 18/02/2009 | 22:34 uur
Zit ik nu net naar het journaal te kijken.......eigenlijk moet ik nu blij zijn ::) Door de economische crisis verliezen 1000e mensen hun baan....wat zegt de zorgsector.....mooi zo...een nwe vijver om te vissen!!!!
Janus de oudijzerboer krijgt een spoedcursus en kan in het verpleeghuis de kont van een 80 jarige afvegen! Of ik daar blij mee ben??? Ja en nee.
Ja, haar kont wordt tenminste nog afgeveegd!!!!
Nee, het betreft hier een bejaarde vrouw in haar laatste levensfase, die de balans van haar leven opmaakt, en hier de nodige steun bij nodig heeft!!!
Ook in het "bedrijfsleven" worden consesies gedaan waar ik me niet in kan vinden. Aan de andere kant kan ik ook Janes meenemen aan de hand , en hem het nodige bij proberen te brengen. Ik ben bereid om hem die kans te geven.
Niet in de eerste plaats om mezelf te ontlasten, maar ook om te bewaken, dat er toch enige mate van kwaliteit wordt geleverd...(Ook al is dat niet de kwaliteit die IK wil).
Nu zal er mss gezegd worden dat dit heel wat anders is......Ik denk van niet....
Jarenlang gebloed en geleerd, en ben nu waar ik sta.....vervolgens word Janus van de straat geplukt, verdient welleswaar wat minder, en wordt als een gelijkwaardige collega aangezien.
Hmmmm....stap in de wereld die verpleging heet....

Dus omgekeerd evenredig? Dat is wat je bedoelt?

p.j

Zit ik nu net naar het journaal te kijken.......eigenlijk moet ik nu blij zijn ::) Door de economische crisis verliezen 1000e mensen hun baan....wat zegt de zorgsector.....mooi zo...een nwe vijver om te vissen!!!!
Janus de oudijzerboer krijgt een spoedcursus en kan in het verpleeghuis de kont van een 80 jarige afvegen! Of ik daar blij mee ben??? Ja en nee.
Ja, haar kont wordt tenminste nog afgeveegd!!!!
Nee, het betreft hier een bejaarde vrouw in haar laatste levensfase, die de balans van haar leven opmaakt, en hier de nodige steun bij nodig heeft!!!
Ook in het "bedrijfsleven" worden consesies gedaan waar ik me niet in kan vinden. Aan de andere kant kan ik ook Janes meenemen aan de hand , en hem het nodige bij proberen te brengen. Ik ben bereid om hem die kans te geven.
Niet in de eerste plaats om mezelf te ontlasten, maar ook om te bewaken, dat er toch enige mate van kwaliteit wordt geleverd...(Ook al is dat niet de kwaliteit die IK wil).
Nu zal er mss gezegd worden dat dit heel wat anders is......Ik denk van niet....
Jarenlang gebloed en geleerd, en ben nu waar ik sta.....vervolgens word Janus van de straat geplukt, verdient welleswaar wat minder, en wordt als een gelijkwaardige collega aangezien.
Hmmmm....stap in de wereld die verpleging heet....

p.j

#305
Beste Kapt. Rob.

Als het overkomt dat de Amv-ers van defensie een soort tweederangs vpk zijn, trek ik direct deze uitspaak weer in.... :o. Dat is geenzins de bedoeling, en ook niet waar.
Verpleegkundige is een beschermde en geregistreerde titel, die staat voor kwaliteit, en dat is bij jullie imo niet anders!

Wel waar is dat als er op wat voor vlak ook tekorten zijn dit ten koste gaat van kwaliteit.(Hetgeen u ook aangeeft...)
Heb dus ook niet gezegd dat een vpk zoals Ik een multitrauma op moet vangen, maar dat dat een deskundig iemand zou moeten zijn.
Zet mij a.ub. niet onvoorbereid in een ernstoperatie, want ws weet ik me daar geen raad mee, en moet er idd gebabysit gaan worden. ;D

Als ik de indruk heb gewekt de gehele dag met een naald te staan zwaaien/wonden verbind en wat zo meer zij, is dat ook niet waar. Natuur besef ik wel dat er veel meer moet gebeuren als dit, dat is een burgersetting echt niet anders.
Bij deze mijn excuus voor evt veroorzaakte commotie!

Gewoon uit nieuwsgierigheid.....hoe dan??
Ik bedoel, ik heb interesse voor een baan bij de landmacht, maar wordt afgerekend op het gemis aan ervaring (binnen dit bedrijf), het gevoel dingen voor niets te krijgen enz,enz..(althans dat gevoel krijg ik hieruit).
De oplossingen die door menigeen gewenst zijn, zijn niet op korte termijn te realiseren imo...??
Dit terwijl er toch iets zal moeten... :-\