Rattaplan

Gestart door Jørgen, 12/11/2008 | 14:38 uur

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 11/12/2008 | 14:55 uur
Citaat van: Sproit op 11/12/2008 | 14:04 uur
Je mag geen huisdieren hebben, punt. Ook geen Rattaplan.

Ik zou willen dat een ieder altijd zo van de regels was...... ;)

Tja, dan zou de wereld er een stuk leuker uit zien is het niet?

(voor de rest ga ik niet inhoudelijk in op je post, simpelweg omdat we m.b.t. de PvdD op 1 lijn zitten.)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 11/12/2008 | 14:04 uur
Die Thieme moet echt een baan gaan zoeken, beetje kamervragen stellen over het doodschieten van een hond.. ik blijf het ongehoord vinden.

Je kunt nu wel je gal spuwen over mevrouw Thieme, maar zij heeft met haar idiote partijprogramma gewoon de tweede kamer gehaald. Een verkiezingscommissie heeft e.e.a. toegestaan. Derhalve zijn de vragen van mevrouw Thieme legitiem. Over de belachelijkheid ervan mag je verder denken wat je wilt, doe ik namelijk ook. Maar je moet je verwijten richten aan ons politieke bestel en de mensen die vinden dat ze op een dergelijke partij moeten stemmen. Mevrouw Thieme doet gewoon haar werk als volksvertegenwoordiger, ook al is zij gekozen door een gedeelte van onze bevolking wat m.i. de weg helemaal kwijt is....

Citaat van: Sproit op 11/12/2008 | 14:04 uur
Je mag geen huisdieren hebben, punt. Ook geen Rattaplan.

Ik zou willen dat een ieder altijd zo van de regels was...... ;)

Sproit

Die Thieme moet echt een baan gaan zoeken, beetje kamervragen stellen over het doodschieten van een hond.. ik blijf het ongehoord vinden.

Je mag geen huisdieren hebben, punt. Ook geen Rattaplan.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

Kamervragen over het doodschieten van een door Nederlandse militairen geadopteerde hond

Vraagsteller: Lid Thieme (PvdD)

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Thieme (PvdD)  over het doodschieten van een door Nederlandse militairen geadopteerde hond (ingezonden 13 november 2008 met kenmerk 2008Z06670 / 2080905070).

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

E. van Middelkoop
11-12-2008

Sproit

Zoiets had ik al verwacht, het moest wel dat er een goede reden was om deze hond af te schieten.

KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

OWMRemco

Dit kreeg ik in een email van een collega te horen die de hond gekend heeft:

CitaatRataplan was ONZE base-hond, eerst op volendam daarna op phoenix.
Toen ik daar nog zat (3 maanden geleden) werd er al gesproken over het afmaken van rataplan; het beestje had leishmanianis (waarschijnlijk al vanaf het nest).
Aangezien er geen dierenarts op locatie is, hebben ze waarschijnlijk voor de optie gekozen om de hond af te schieten (is in deze situatie het meest humaan), om het dier niet verder te hoeven zien lijden aan deze parasitaire infectie.

En btw; over dieronvriendelijke behandeling van dieren: deze hond werd net zo goed verzorgd als eenieder die op de post aanwezig was.

EN NIET AAN DE ZIJLIJN GAAN STAAN ROEPEN ALS JE NIET WEET WAT ER AAN DE HAND IS!

Dit zou een hoop verklaren, want ik kan me niet voorstellen dat de luit dit bevel had gegeven zonder een goede reden.

Jørgen

Citaat van: 44painf op 14/11/2008 | 09:24 uur
Toen ik in afghanistan zat was ratteplan er ook al en we hebben nooit problemen gehad met dat beest. Voor veel jongens was het ook even een stukje afleiding. Iets wat op thuis leek. Dus daarom snap ik ook niet geheel waarom die in eerste instantie weer TERUGgegeven is aan de ANP. Die lui kunnen nog geen eens voor zichzelf zorgen.

Dit is ook eigenlijk wat ik zou verwachten. Het is toch niet zo'n heel groot probleem om af en toe wat voedsel en water te geven. Dan kun je hem verder gewoon laten lopen dunkt mij.

Ik zie eigenlijk nog geen motivaties waarom dat niet zou kunnen.  :-\

44painf

Toen ik in afghanistan zat was ratteplan er ook al en we hebben nooit problemen gehad met dat beest. Voor veel jongens was het ook even een stukje afleiding. Iets wat op thuis leek. Dus daarom snap ik ook niet geheel waarom die in eerste instantie weer TERUGgegeven is aan de ANP. Die lui kunnen nog geen eens voor zichzelf zorgen.
44 PAINFBAT ==> BG 5 C-cie DRW

26okt 2009 --> Opl. KMAR

Sproit

Remco ik ben het geheel met je eens.

:D :D
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: OWMRemco op 13/11/2008 | 15:26 uur
ik dacht toch wel dat jij de laatste zou zijn die mijn post verkeerd zou interpreteren rob  :D

Tja, ik ben niet altijd even helder......  :-\

OWMRemco

Citaat van: Kapitein Rob op 13/11/2008 | 15:22 uur
Citaat van: OWMRemco op 13/11/2008 | 14:59 uur
we verspillen onze tijd met het helpen van kinderen en opbouwen van ziekenhuizen

Pffff........

ik dacht toch wel dat jij de laatste zou zijn die mijn post verkeerd zou interpreteren rob  :D

KapiteinRob

Citaat van: OWMRemco op 13/11/2008 | 14:59 uur
we verspillen onze tijd met het helpen van kinderen en opbouwen van ziekenhuizen

Pffff........

OWMRemco

Ja mevr. Thieme heeft helemaal gelijk, we verspillen onze tijd met het helpen van kinderen en opbouwen van ziekenhuizen, de honden in afganistan moeten op de eerste plaats worden gezet in deze missie. Ik heb ook gelijk het voorstel om in het Role2 een honden afdeling te maken zodat we beter voor deze dieren kunnen zorgen. Zijn de medivac's al uitgerust voor het helpen van honden? Dat moet ook nodig eens gebeuren.

Piranha

#24
Citaat van: paul1011 op 13/11/2008 | 14:37 uurHet lijkt meer op schaapgedrag.
Juist in zo'n geval kan een Afghaanse windhond goede diensten bewijzen.

;)
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Sproit

Citaat van: paul1011 op 13/11/2008 | 14:37 uur
Ik kan niet beoordelen of de beslissing om het dier te doden juist is geweest want ik krijg sterk de indruk dat er meer aan de hand moet zijn geweest dan een luit die opdracht geeft om een dier te doden, wat vervolgens zonder meer wordt opgevolgd door dezelfde mensen die het dier voorheen in hun armen hebben gesloten. Ik zou daarom graag willen weten wat er precies is gebeurd.

Daar heb je zeker een goed punt, als het het troetel beestje was van de mannen daar, dan schiet je die niet zomaar neer, lijkt mij.

Hopelijk brengen ze het nog naar buiten. :)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

paul1011

Citaat van: :) painf op 13/11/2008 | 14:02 uur
Mijn tip is nooit zo'n beest aanhalen en buiten de poort houden, heb je dit gedoe ook niet.

Dat wisten we eigenlijk allemaal al, maar laat dit een goede reminder zijn!

Het is natuurlijk in beginsel al misgegaan met het adopteren van dit dier, maar dat doet natuurlijk niets af aan de huidige situatie. Ik kan niet beoordelen of de beslissing om het dier te doden juist is geweest want ik krijg sterk de indruk dat er meer aan de hand moet zijn geweest dan een luit die opdracht geeft om een dier te doden, wat vervolgens zonder meer wordt opgevolgd door dezelfde mensen die het dier voorheen in hun armen hebben gesloten. Ik zou daarom graag willen weten wat er precies is gebeurd.

Ik word in ieder geval onpasselijk van de zogenaamde verontwaardiging die door de goegemeente geuit wordt. Het lijkt meer op schaapgedrag.
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

:) painf

Wat een gedoe om niets. Tijdens meerdere van mijn missies zijn er honden afgeschoten omdat het ziektendragende lijkenvreters zijn. Het zijn niet zoals hier in nederland mooie lieve ingeënte en schone schoothonden. Heb die beesten dingen zien aanvreten waar we allemaal een paar dagen goed beroerd van zouden worden.

Mijn tip is nooit zo'n beest aanhalen en buiten de poort houden, heb je dit gedoe ook niet.

Groeten

paul1011

Voor de volledigheid dan maar:

Citaat
Kamervragen aan de minister van Defensie over het doodschieten van een door Nederlandse militairen geadopteerde hond
Vragen van het lid Thieme (Partij voor de Dieren) aan de minister van Defensie over het doodschieten van een door Nederlandse militairen geadopteerde hond.

1. Kent u het bericht "Nederlanders schieten Rattaplan door kop"?1 

2. Is het waar dat het bericht dat een hond die door Nederlandse militairen was geadopteerd op deze brute wijze is geëxecuteerd? Zo neen, kunt u dan de juiste toedracht beschrijven?

3. Is het waar dat de hond is gedood in opdracht van een Nederlandse Luitenant? Zo neen, hoe luidt dan de juiste toedracht?

4. Kunt u aangeven of er disciplinaire maatregelen zijn genomen tegen betrokkenen? Zo neen, waarom niet?

5. Deelt u de mening dat het zeer verwerpelijk is om een geadopteerd huisdier eerst af te danken en vervolgens op brute wijze te doden? Zo neen, waarom niet?

6. Kunt u aangeven of er een huisdierenbeleid bij defensie is en kunt u aangeven of er maatregelen genomen worden om herhaling van voorvallen als gemeld te voorkomen? Zo neen, waarom niet?


Bron: Website PvvD
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Piranha

Citaat van: Ros op 13/11/2008 | 12:23 uur
Los van de discussies die dit onderwerp oproept is het natuurlijk wel zo dat dit soort incidenten de publieke draagvlak voor de missie niet ten goede komen.

Ja zeg, zo lust ik er nog wel een paar ...

Ik houd niet bijzonder van honden, maar vanuit het standpunt van de Partij voor de Dieren bezien is dit natuurlijk een heel goede aanleiding voor kamervragen. Ook in Afghanistan is de ene hond de andere niet: er zijn wilde honden, maar er is ook wel degelijk een hondentraditie, alleen niet als troetelbeest. Denk bijvoorbeeld aan de Afghaanse Windhond die hier ook bekend is. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van de minister.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Ros

Citaat van: Sproit op 13/11/2008 | 12:53 uur
Dat is maar een ding, geen mens.

Er zijn duizenden Nederlanders die deze mening niet delen, inclusief ondergetekende. Een hond is uiteraard geen mens maar zeker geen ding, die je naar willekeur af mag schieten.

paul1011

Citaat van: Ros op 13/11/2008 | 12:23 uur
Los van de discussies die dit onderwerp oproept is het natuurlijk wel zo dat dit soort incidenten de publieke draagvlak voor de missie niet ten goede komen.

Als je de reacties op de site van de telegraaf leest dan wordt je daar niet vrolijk van. Ik heb nog nooit zo veel redactioneel verwijderde berichten gezien. Kun je ongeveer wel raden wat daar ooit gestaan heeft. Ik zag zelfs dat er een condoleance register is geopend! Als dáár meer reacties op komen dan bij onze overleden collega's emigreer ik!  >:(
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Sproit

Citaat van: Ros op 13/11/2008 | 12:23 uur
Los van de discussies die dit onderwerp oproept is het natuurlijk wel zo dat dit soort incidenten de publieke draagvlak voor de missie niet ten goede komen.

Het is wel triest dat deze dingen de opinie voor de missie niet ten goede komen.

Gaat toch nergens over dan? Dat we ons laten beïnvloeden door een doodgeschoten hond, een hond.

Dat is maar een ding, geen mens.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Ros

Los van de discussies die dit onderwerp oproept is het natuurlijk wel zo dat dit soort incidenten de publieke draagvlak voor de missie niet ten goede komen.

noorman

Dieren vallen onder zaakschade en is er juridisch gezien dus hooguit sprake van vernieling. Misschien raar maar waar, maar wel de realiteit. Wat wil Thieme dat de minister daaraan doet?
[/quote]

Ach, misschien = er nog een subisidiespons voor een dierenambulance in de Afghaanse woestijn?

WOEF - klik - poeh - grrm - zzzzzzz -  911 'I am standing here and I killed my dog - can you come Ms. Thieme?' 'I am sorry - what do you say?' Oh yes - the location is Desert 25 Rock 7 Sanddune 4. Great, Minister of Animal Defense, thank you - see you later!

the end...
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Sproit

Citaat van: paul1011 op 12/11/2008 | 22:07 uur
Citaat van: Sproit op 12/11/2008 | 15:48 uur
Overigens word er niet over een geschenk gesproken, maar dat de hond puur achter Nederlanders aanliep, en ze toen maar de hond hebben gehouden.

Even verder lezen  ;)

Citaat van: noorman op 12/11/2008 | 20:02 uur
Het teefje werd geboren op een Afghaanse uitkijkpost, maar al snel verzorgd door Nederlandse militairen. Maar omdat Rattaplan weinig ruimte en aandacht kreeg en steeds magerder werd, werd besloten het beest te schenken aan een Afghaanse politiepost verderop.

Ho klopt inderdaad, ik dacht dat het ging over hoe die hond bij de Nederlanders kwam, niet hoe die daar wegging. ;)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

paul1011

Citaat van: Sproit op 12/11/2008 | 15:48 uur
Overigens word er niet over een geschenk gesproken, maar dat de hond puur achter Nederlanders aanliep, en ze toen maar de hond hebben gehouden.

Even verder lezen  ;)

Citaat van: noorman op 12/11/2008 | 20:02 uur
Het teefje werd geboren op een Afghaanse uitkijkpost, maar al snel verzorgd door Nederlandse militairen. Maar omdat Rattaplan weinig ruimte en aandacht kreeg en steeds magerder werd, werd besloten het beest te schenken aan een Afghaanse politiepost verderop.

Ik begrijp niet zo goed hoe de betrokkenen die hond hebben gegeven aan de politiepost denkend dat ze daar goed verzorgd zou worden terwijl je in het hele land waarschijnlijk niet één welgevoedde hond zult vinden.

Citaat van: noorman op 12/11/2008 | 20:02 uur
Thieme stelt in Kamervragen dat minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) disciplinaire maatregelen moet nemen tegen de militairen die Rattaplan hebben doodgeschoten, meldt De Pers.

Ze wil weten of er maatregelen zijn genomen tegen de betrokkenen. Ook wil ze weten of het ministerie fatsoensregels kent voor de omgang met huisdieren.

Dieren vallen onder zaakschade en is er juridisch gezien dus hooguit sprake van vernieling. Misschien raar maar waar, maar wel de realiteit. Wat wil Thieme dat de minister daaraan doet?
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2008 | 21:15 uur

PS.: had de commissie die de verkiezingen regelt maar moeten benadrukken dat het verkiezingen voor de volksvertegenwoordiging waren....

ghehe 1-0
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Ook ik erger me kapot dat we kans hebben gezien een partij voor de dieren in onze volksvertegenwoordiging te hebben. Maar aangezien het systeem zo in elkaar zit en zij op democratische wijze zijn gekozen, mogen zij m.i. ook volgens hun partijprogramma te werk gaan en dus dit soort vragen stellen.

Welkom in Nederland.......  :'(

PS.: had de commissie die de verkiezingen regelt maar moeten benadrukken dat het verkiezingen voor de volksvertegenwoordiging waren....

Sproit

Politici heb ik sowieso al weinig vertrouwen in, maar Thieme...

Waarom zijn er hiervoor maatregelen nodig? Dieren zijn geen mensen, dat geneuzel moet afgelopen zijn vind ik.

Op het moment dat mensen geen honger meer hebben ga ik me druk maken om dieren... tot die dag: mensen eerst.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

noorman

Tis te ongelooflijk voor woorden waar prioriteiten liggen...


Kamervragen over dood Rattaplan

AMSTERDAM -  Partij voor de Dieren-fractievoorzitter Marianne Thieme wil weten of er maatregelen zijn genomen tegen Nederlandse militairen die betrokken waren bij de executie van hun mascotte, de hond Rattaplan.

Het teefje werd geboren op een Afghaanse uitkijkpost, maar al snel verzorgd door Nederlandse militairen. Maar omdat Rattaplan weinig ruimte en aandacht kreeg en steeds magerder werd, werd besloten het beest te schenken aan een Afghaanse politiepost verderop. Toen de Hollanders constateerden dat Rattaplan steeds magerder werd en concludeerden dat de hond dus niet goed werd verzorgd door de Afghanen, gaf de luitenant opdracht Rattaplan door zijn kop te schieten.

Maatregelen

Thieme stelt in Kamervragen dat minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) disciplinaire maatregelen moet nemen tegen de militairen die Rattaplan hebben doodgeschoten, meldt De Pers.

Ze wil weten of er maatregelen zijn genomen tegen de betrokkenen. Ook wil ze weten of het ministerie fatsoensregels kent voor de omgang met huisdieren.

Bron: Telegraaf wo 12 nov 2008, 19:10
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Sproit

Citaat van: paul1011 op 12/11/2008 | 14:58 uur
Schenken impliceert toch min of meer dat de ontvanger daar blij mee is?

Nee,

Je noemt het antwoord al als eerste woord van je bericht: "Cultuurverschil"

Overigens word er niet over een geschenk gesproken, maar dat de hond puur achter Nederlanders aanliep, en ze toen maar de hond hebben gehouden.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Jørgen

Nee ik snap wel dat een hond in die landen niet dezelfde status heeft als hier. Maar om zo'n dier nu dood te schieten ? Tenzij, en dat zei ik ook al, de omstandigheden voor de hond zo slecht waren dat inderdaad niets anders overbleef. 

Af en toe wat brood, vlees, groente of fruit (overblijfselen) buiten gooien kan dat daar ook niet? Je hoeft hem verder niet uit te laten of zo.

Jørgen

Citaat van: Iris op 12/11/2008 | 15:11 uur
Spelfout in topictitel: Rattaplan


Niet waar!   :D

Nee hoor, stom van mij.

noorman

helemaal met vorige sprekers eens!- typisch Nederland!

Het beest kan het niet meer na vertellen! Hou me te goede - ik ben 'gek op' honden - maar dit is voor t beest gewoon t beste.
En laten wij ons meer druk maken om 'mensen' dan om 'dieren'.

gegroet
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Iris

Alleen in Nederland eten huisdieren zo goed, slapen ze in het bed van hun baasje (bah!), en worden ze soms zelfs beter behandeld door hun baasje dan dat ze andere mensen behandelen.

Het huisdier heeft in NL een hogere status dan daar. Een hond door z'n kop schieten is luguber, maar als het beestje heeft geleden, is dit het beste. Beter dan dat het een lang, pijnlijk einde heeft... M.i.

Spelfout in topictitel: Rattaplan
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

paul1011

Cultuurverschilletje. Alleen in Westerse welvaartslanden worden honden als troetel- en gezelschapsdieren gezien. De rest van de wereld, en zeker de arabische wereld, ziet honden als een zeer lage levensvorm. Het is daarom niet vreemd dat de afghaanse politiemensen de hond niet laten delen in hun voedsel. Wie is er trouwens op het lumineuse idee gekomen om een hond te schenken? Schenken impliceert toch min of meer dat de ontvanger daar blij mee is? Verder druist het houden van huisdieren tegen de HPG regels in, dus zelf houden is inderdaad geen optie.
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Jørgen

#1
Ik lees net in de Telegraaf een bericht over een hond genaamd 'Rataplan' die door Nederlanders in opdracht van een luitenant dood geschoten is.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2465695/__Militairen_doden_Rattaplan__.html?p=11,1

Nou weet ik niet waarom de Afghanen niet voor de hond willen of kunnen zorgen maar is dat nou een verstandige beslissing?

Ik heb er geen oordeel over omdat ik me kan voorstellen dat het zelfs beter is voor de hond als de omstandigheden maar slecht genoeg zijn.

Maar zou er niemand van de Nederlanders zijn die, zoals blijkbaar eerder vanaf zijn geboorte wel was, wat eten en drinken voor die hond hebben?