Arbeidsvoorwaarden Defensie 2009

Gestart door Lex, 20/11/2008 | 17:37 uur

mikemans

#144
Vandaag is bekend geworden dat het kabinet de 0% lijn voor ambtenaren aanhoud bij nieuwe CAO's zoals de onze.

2009 wordt het vierde jaar dat de militair GEEN loonsverhoging krijgt. 2003, 2004 en 2005 waren de andere CAO loze jaren.

De gemiddelde loonsverhoging over 2003 t/m 2009 wordt daarmee gemiddeld (inclusief eindejaarsverhoging) 1,3 % per jaar

De inflatie over dezelfde periode bedraagt gemiddeld 1,8% per jaar.

Dit betekend dat de koopkracht van de militair alleen al op basis van de looncomponent de afgelopen 7 jaar gemiddeld met 0,5% per jaar is afgenomen voor een totaal van 3,5%.

Dit is nog buiten alle grote graaimaatregelen gerekend zoals de verhoging van de flo datum waarbij hele jaarsalarissen tegelijk zijn afgepakt.

Ik denk niet dat het vacatureprobleem bij mindef erg leeft.

Ter vergelijk, de gemiddelde loonstijging in burgerCAO's lag over dezelfde periode op 3 tot 5% per jaar al naar gelang de sector.
Zelfs eender welke andere ambtenaar dan de militaire kreeg over die periode 3 tot 4% per jaar aan loonsverhoging.

Defensie is relatief de slechtsbetalende en de meest onbetrouwbare werkgever in Nederland, zelfs bestaande afspraken zijn voor defensie niet heilig en worden zonder verdere uitleg eenzijdig opengebroken. Weet waar u aan begint.

Lex

Jack, waar blijf je nou?
 
Als Vakbond voor Defensiepersoneel voeren wij arbeidsvoorwaardenoverleg met de Staatsecretaris van Defensie, Jack de Vries. Wij maken als vakbond afspraken met deze Staatsecretaris. Afspraken die wij mondeling maken en vervolgens schriftelijk bevestigen. Zoals dat gaat in onderhandelingen. Echter, bij het onderhandelen met deze Staatsecretaris ligt dat net even anders. Daar zijn wij inmiddels op een bijzonder onprettige manier achter aan het komen. Deze Staatsecretaris weigert namelijk het overleg met de bonden serieus te nemen.

Die weigering het overleg serieus te nemen bleek deze week weer overduidelijk. Wij hebben de heer De Vries vorige week opgeroepen zich een betrouwbare partner te tonen en ons te laten weten wat het kabinetsberaad van 19 maart had opgeleverd. Immers, nadat Jack de Vries juichend had geroepen dat hij een wonderschoon arbeidsvoorwaardenakkoord had gesloten moest hij schoorvoetend toegeven dat hij dat niet helemaal waar ging maken. Hij draaide er wat omheen maar uiteindelijk werd duidelijk dat hij moest wachten tot 19 maart. In de ministerraad die op die datum zou plaatsvinden zou het door Jack overeengekomen akkoord besproken worden.
Wij zetten ons beste beentje voor een toonden vertrouwen in onze overlegpartner. Een Man een Man een Woord een Woord toch, en een staatsecretaris roept toch niet zomaar wat. Wij vroegen de heer de Vries ons na de ministerraad van 19 maart te laten weten wanneer wij de handtekening gingen zetten. Daarna bleef het van de kant van de Staatsecretaris stil, heel stil. Natuurlijk dook er nog wel links en rechts in het zij-terrein een berichtje of briefje op. Maar op de overlegtafel belande niets, nada, noppes. Geen woord.

De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV is inmiddels zeer teleurgesteld. Teleurgesteld in een overlegpartner die de fatsoensnormen van dat overleg niet serieus neemt. Een overlegpartner die niet eens de moeite neemt de vakbond te informeren of op de hoogte te houden. Een overlegpartner waarbij Een Woord klaarblijkelijk Geen Woord is. 

Natuurlijk hebben wij ook de Staatssecretaris van Defensie op de hoogte gesteld van dit standpunt. Dat deden wij middels onderstaande brief.






Aan:     Staatssecretaris van Defensie
             Voorzitter SOD
            De Heer de Vries
            Dtv secretaris SOD
            Postbus 556     
            2501 CN  Den Haag,



Geachte Voorzitter,

De Centrales van Overheidspersoneel hadden tot begin vorige week de overtuiging zeer binnenkort van u te vernemen of tot ondertekening van het behaalde onderhandelaarsakkoord kon worden overgegaan. Een overtuiging die de Centrales overigens deelden met een kleine 55.000 defensiemedewerkers.
Immers, in uw brief van 10 maart geeft u aan dat besluitvorming in de Ministerraad niet zoals oorspronkelijk voorzien op 5 maart jongsleden heeft plaatsgevonden , maar 14 dagen later zou plaatsvinden.

De Centrales van Overheidspersoneel zijn van mening dat wij als sociale partners op een ordentelijke wijze overleg met elkaar dienen te voeren. Het niet beantwoorden van elkaars correspondentie behoort daar, volgens de Centrales, niet toe. Wij zijn zeer teleurgesteld in het ontbreken van enige reactie uwerzijds. Wij verzoeken u vriendelijk de spelregels van het overleg in acht te nemen en ons alsnog op korte termijn te laten weten wanneer wij tot ondertekening van het akkoord kunnen overgaan.

Hoogachtend,

Namens de centrales van overheidspersoneel


Mr. J.J.H. van Hulsen
Overlegvertegenwoordiger AC

VBM/NOV,24 Mar 09

Lex

Reactie op mediaberichtgeving overeenstemming bonden

Vraagsteller: vaste commissie voor Defensie

Hierbij reageer ik op het verzoek van de vaste commissie voor Defensie over berichten in de media over de overeenstemming met de bonden over een nieuwe CAO (verzoek met kenmerk 09-DEF-B-029).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Drs. J.G. De Vries

MINDEF, 20 maart 2009

pewe64

En die managers maar graaien.
En wie kan daar voor opkomen?
Juist ja.

Als ik dan hoor dat de nieuwe topman van de ING ruim 1miljoen tekengeld krijgt :'( :'( :'(

A.J.

#140
VVD wil lonen ambtenaren drie jaar bevriezen
Uitgegeven:    18 maart 2009 11:40
Laatst gewijzigd:    18 maart 2009 12:58
DEN HAAG - De VVD wil de salarissen van alle ambtenaren en politici in Nederland de komende drie jaar bevriezen. Ook de uitkeringen mogen tot en met 2011 niet stijgen.

Op die manier moet de staatsschuld tijdens de recessie in toom worden gehouden.

Dat heeft VVD-leider Mark Rutte woensdag gezegd. De liberalen willen met de twee ingrepen miljarden bezuinigen, oplopend tot een besparing van 2,8 miljard in 2011. Overigens wil de partij wel de AOW'ers ontzien.

16,2 miljard

In totaal wil de VVD in 2011 16,2 miljard minder uitgeven. In dit bedrag is het bevriezen van de lonen meegenomen, maar ook extra maatregelen zoals het afschaffen van de zogeheten aanrechtsubsidie en de bezuinigingen die de partij al rond Prinsjesdag vorig jaar voorstelde.

In zijn plannen houdt Rutte vast aan de Europese afspraak dat het begrotingstekort niet hoger mag uitvallen dan 3 procent.

Grens

Daarmee is ook voor de VVD de 'signaalwaarde' van 2 procent uit het regeerakkoord niet langer het uitgangspunt. De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie lieten die grens al eerder los omdat draconische bezuinigingen noodzakelijk zouden zijn om er nog aan te kunnen voldoen.

Overigens lukt het de VVD niet om in 2010 binnen de begrotingsafspraken te blijven, want dan staat in de liberale plannen een tekort van 3,55 procent genoteerd.

Vertrouwen

Rutte beschouwt het in de hand houden van het begrotingstekort van het grootste belang, omdat het laten oplopen ervan het vertrouwen van burgers in de overheid ondermijnt.

Rutte vindt dat het kabinet te veel treuzelt. ''Iedere dag dat dit kabinet treuzelt, verhoogt de rekening die bij onze kinderen en kleinkinderen komt te liggen.''

Valse verwachtingen

Hij bepleit een ''eerlijk verhaal''. ''Dit is geen tijd voor valse verwachtingen.'' Hij wil structurele hervormingen als een hogere pensioenleeftijd en een kortere WW-duur.

De VVD'er is zeer kritisch over het aanbod van werkgevers en vakbonden voor loonmatiging, investeringen in de economie en het handhaven van de AOW-leeftijd op 65 jaar. Volgens Rutte wordt de rekening helemaal bij de overheid gelegd.
© ANP

nu.nl

Lex

Defensie al 18 dagen zonder CAO

De centrales van overheidspersoneel hebben in een brief de staatssecretaris opgeroepen om vrijdag as. de centrales te informeren over het standpunt dat het Kabinet heeft ingenomen t.a.v. het onlangs afgesloten onderhandelaarsakkoord. Immers in zijn brief van dinsdag 10 februari jl. heeft de staatssecretaris aangegeven dat hij as. vrijdag uitsluitsel zou geven aan de 'hoop en verwachting' zoals hij het zelf stelt om het akkoord te ondertekenen.

FVNO/KVMO, 18 maart 2009

mikemans

Als zelfs 8000 vacatures en een immer voortdurende uitstroom geen indruk maakt op de regering , mindef, stadef en de bestuursstaf dan is er niets wat hen zal doen bewegen tot het verbeteren van de omgang met de militair.

De loonsachterstand is reeds zo'n 25% als de leeftijdsverhogingen en andere trucks meegerekend worden en ook drie jaar durende 0% lijnen of grofweg nalaten van het afspreken van een nieuwe overeenkomst doet men zonder van kleur te verschieten. Zelfs het neerwaards bijstellen van het loon is een reeds eerder toegepaste maatregel.

U hoopt tevergeefs want er zijn nog steeds mensen die de arbeidsvoorwaarden en omgang daarmee als positief zien. Immers er werken nog steeds 70000 zeer loyale en gemotiveerde mensen bij defensie.  ;)

pewe64

CitaatDe stelling dat deze CAO ons personeel meer dan toekomt wordt door mij volop onderschreven.

Had moeten zijn: De stelling dat deze CAO ons personeel meer dan tekort doet  wordt door mij volop onderschreven.


Ros

Mooi briefje van de STASDEF.........

Hij gaat er wel even aan voorbij dat de bonden een achterban hebben en de STASDEF niet. Of is hij en/of de minister niet bevoegd een CAO akkoord tot stand te brengen ?.

Mij lijkt het het heel normaal dat een onderhandelaar die namens de regering met de bonden in gesprek gaat ook bevoegd is om bindende afspraken te maken  ???. In het bedrijfsleven gaat het namelijk wel zo. Nee....... hij " hoopt en verwacht ook dat dit binnenkort werkelijkheid zal zijn".


Maakt ook verder niets uit........de Defensiemedewerkers slikken alles toch wel. De Haagsche deskundigen komen volgende week met een pakket maatregelen om de recessie het hoofd te bieden. Het zal mij niet verwonderen als het afwijzen van de loonsverhoging daar een van zal zijn.

Lex

Stand van zaken CAO

Staatssecretaris Jack de Vries heeft vandaag een toelichting gegeven op de stand van zaken rond de nieuwe CAO voor Defensie. Aanleiding was onder andere een actie van de militaire vakbond VBM/NOV. Op haar website roept deze vakbond op e-mails te sturen naar de staatssecretaris onder de titel ´Ik ben een vriend van Jack de Vries´.

De reactie van de staatssecretaris is gericht aan alle Defensiemedewerkers en luidt als volgt:

Geachte medewerker,

In antwoord op tal van vragen geef ik graag toelichting op de huidige stand van zaken rond de nieuwe CAO voor Defensiepersoneel.

Eind februari heb ik met de bonden van Defensiepersoneel een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe CAO. Daarbij hebben we afgesproken dat alle partijen het akkoord aan hun achterban zullen voorleggen en voor 3 april laten weten of deze het akkoord steunt.

De Defensiebonden hebben van hun leden reeds groen licht gekregen voor het tekenen van de overeenkomst. De bonden stellen dat ik weiger te tekenen, maar daarvan is geenszins sprake. De minister en ik hebben het akkoord voorgelegd aan de ministerraad met ons nadrukkelijk advies het akkoord goed te keuren.

De stelling dat deze CAO ons personeel meer dan toekomt wordt door mij volop onderschreven. Ik hoop en verwacht ook dat dit binnenkort werkelijkheid zal zijn.

Hoogachtend,

J.G. de Vries,

Staatssecretaris van Defensie

Bron: Intranet
13 mrt 2009

mikemans

Citaat van: Ros op 11/03/2009 | 12:10 uur
Stel dat de 1% CAO verhoging niet door zal gaan (bijna zeker dus...). Het eerste dat militairen moeten gaan doen om te compenseren is het lidmaatschap van de bond, indien van toepassing, op te zeggen. Als ik uit de reacties her en der kan op maken dat militairen zich ten alle tijden aan de regels willen houden terwijl de werkgever zijn gat er mee afveegt, hebben de bonden geen enkele toegevoegde waarde meer.

Als werknemer dan in het vervolg je mond houden, handje ophouden, netjes ja en nee baas zeggen en vrijwillig het hoofd op het blok leggen als de baas er om vraagt.

Het lijkt mij dat er juist op dit forum allerlij leden zijn die zich juist niet aan de regels willen houden, die niet hun mond houden.


mikemans

Citaat van: Ros op 10/03/2009 | 20:34 uur
Als je goed en grondig ga spitten staat er ook genoeg in de wetten wat CAO afspraken zijn en waar de partijen zich aan moeten houden. Eenzijdig regels opleggen en aan de andere kant rechten met voeten treden.

Een dag massaal "staken" is m.i. voldoende om deze achterbakse werkgever op de knietjes te krijgen.

De werkgever beweegt zich prima binnen de wet.

De staatssecretaris mag de arbeidsvoorwaarden eenzijdig opleggen. Het overleg met de bonden is slechts coulance. Een toneelstukje zo je wilt.

Chris81

Citaat van: OWMRemco op 11/03/2009 | 11:50 uur
Citaat van: mikemans op 10/03/2009 | 19:05 uur

Artikel 12a
1. De militair ambtenaar dient zich te onthouden van het openbaren van gedachten of gevoelens dan wel de uitoefening van het recht tot vereniging, tot vergadering of betoging, indien door de uitoefening van deze rechten de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.


Leg mij nog eens uit waarom we dus Niet mogen protesteren vrijdag als militair zijnde?

Even voor de duidelijkheid: vrijdag 13 maart gaat er geprotesteerd worden tegen het algemeen optreden tijdens deze krediet crises door ons kabinet. Het is niet een manifestatie van alleen militairen. De militairen zijn na gister gevraagd Mee te doen met deze al geplande manifestatie.

Ik heb al gezorgd dat ik vrij ben die dag.

Dus dan ga jij als/in burger begrijp ik?
Dan is er geen vuiltje aan de lucht lijkt mij.


Chris

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 11/03/2009 | 12:06 uur
Als je mijn eerdere postings had gelezen in dit topic Rob, was deze vraag overbodig geworden.

Postings moeten zelfdragend zijn...... ;)

Ros

Stel dat de 1% CAO verhoging niet door zal gaan (bijna zeker dus...). Het eerste dat militairen moeten gaan doen om te compenseren is het lidmaatschap van de bond, indien van toepassing, op te zeggen. Als ik uit de reacties her en der kan op maken dat militairen zich ten alle tijden aan de regels willen houden terwijl de werkgever zijn gat er mee afveegt, hebben de bonden geen enkele toegevoegde waarde meer.

Als werknemer dan in het vervolg je mond houden, handje ophouden, netjes ja en nee baas zeggen en vrijwillig het hoofd op het blok leggen als de baas er om vraagt.