Arbeidsvoorwaarden Defensie 2009

Gestart door Lex, 20/11/2008 | 17:37 uur

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 31/03/2009 | 21:59 uur
Ook de VBM/NOV doet aan kiezersbedrog heb ik het idee

Dat onderschrijf ik; het referendum zou duren tot ergens afgelopen week, maar begin maart riep de VBM al dat ze "na raadpleging van de achterban" akkoord gingen met het voorstel van STASDEF. En dat terwijl men nog een week of 2-3 had moeten kunnen reageren.....

A.J.

Citaat van: Ros op 31/03/2009 | 21:09 uur
80% voor en 10% tegen ?.

Ik ben zeer benieuwd hoe de vraagstelling dan is geformuleerd ?. Als dat in de trant "Als dit het beste resultaat is dat er geboekt kan worden, bent u dan tegen ?", was kan ik er mij iets bij voorstellen.

Ook de VBM/NOV doet aan kiezersbedrog heb ik het idee, dat referendum was al uitgeschreven voordat er uberhaupt sprake was van die ene procent. Het referendum was in beginsel bedoeld om de mening te peilen over de CAO-inzet van de bond. En de uitslag daarvan wordt nu gebruikt als graadmeter voor het resultaat wat er geboekt is...

cabez

Lijkt mij dat deze brief een vertekend beeld geeft.
Ik mocht ook mee stemmen omdat ik nog lid ben van de VBM,maar ben wel al 3 jaar burger.
Ik heb me dus onthouden om te gaan stemmen

Ros

80% voor en 10% tegen ?.

Ik ben zeer benieuwd hoe de vraagstelling dan is geformuleerd ?. Als dat in de trant "Als dit het beste resultaat is dat er geboekt kan worden, bent u dan tegen ?", was kan ik er mij iets bij voorstellen.

A.J.

Citaat
Geachte heer, mevrouw,

U heeft deelgenomen aan het referendum, dat de Vakbond voor
Defensiepersoneel VBM|NOV heeft uitgeschreven om de mening van haar leden
over het bereikte onderhandelingsresultaat arbeidsvoorwaarden
2009/2010 te vernemen.

Aan het referendum hebben ruim 4600 leden deelgenomen. Royaal 80% van de
leden stemde voor het bereikte resultaat. Een kleine 10% was tegen. De
resterende stemmen waren onthoudingen.

Op basis van deze uitkomst zal de vertegenwoordiger van de VBM|NOV
hedenmiddag zijn handtekening onder het resultaat plaatsen. Dat zullen ook
de Staatssecretaris van Defensie en de overige bonden doen. Daarmee ligt er
een arbeidsvoorwaardenakkoord.

De komende weken zal het akkoord in regelgeving worden uitgewerkt. Aan die
regelgeving kunnen individuele defensiemedewerkers aanspraken ontlenen.
Vaak met een terugwerkende kracht naar 1 maart 2009.

Wij willen u nogmaals danken voor uw deelname en spreken de hoop uit dat
wij een volgende keer weer op uw stem mogen rekenen.

Wilt u op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen of anderszins
geinteresseerd zijn in defensienieuws, abonneer u dan op de Sitevizier. U
kunt dit doen door op onderstaande link te klikken. Uiteraard kunt u dat
ook op een later moment doen door op onze site op de speciale nieuwsbrief
button te klikken.
Wilt u zich niet abonneren of bent u al geabonneerd, dan hoeft u niets te
doen. Wij zullen uw emailadres niet meer gebruiken, tenzij u uiteraard al
bent geabonneerd op de Sitevizier.

Met vriendelijke groeten,

J.J.C. Debie
Voorzitter VBM|NOV

Nou, die 10% kankeraars zullen dan wel op dit forum zitten ;) (ja, ook ik heb tegen gestemd). Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 80% van het defensiepersoneel die ene procent een "goed" resultaat vindt.


Ros

Het moge duidelijk zijn dat de CAO die nu van kracht is geworden geen wezenlijke bijdrage zal leveren aan de inspanning om het personeelstekort op te lossen.

Citaat
Defensie heeft dus een dubbele uitdaging. Zij zal op basis van zowel inkomen als 'arbeid en zorg' minstens concurrerend moeten zijn binnen de overheid. Het komend jaar zal blijken hoe Defensie invulling gaat geven aan deze dubbele uitdaging.

Het 'komende' jaar hoef je niet af te wachten.

Lex

CAO 2009-2010 een feit

Vandaag hebben de centrales van overheidspersoneel en de werkgever de Defensie CAO2009-2010 ondertekend. Deze loopt van 1 maart 2009 tot en met 28 februari 2010. Een CAOdie onder zware druk van de kredietcrisis tot stand is gekomen. Voor het komende jaar bestaater voor het defensiepersoneel nu duidelijkheid. Vanaf maart 2010 wordt het gissen.

(Toekomstige) Loonontwikkeling
Met terugwerkende kracht tot 1 maart 2009 worden het loon van het defensiepersoneel met1% verhoogd. Deze zal worden uitgekeerd bij het salaris van april. In november as. wordt deeindejaarsuitkering met 1,5% verhoogd.
In het onlangs door de sociale partners afgesloten Sociaal Akkoord is overeengekomen dateen loonsverhoging rond de inflatie tot de mogelijkheid moet behoren. Echter voorambtenaren en dus óók het defensiepersoneel zal het kabinet in de begrotingen uitgaan van een nullijn. Dit zal echter niet worden opgelegd. Dit houdt in dat loonsverhogingen tot de mogelijkheid behoren, maar dat Defensie het daarvoor benodigde geld in haar eigen begroting dient te vinden. Ze krijgt hier dus geen compensatie voor.

Eventuele gevolgen Defensie
Defensie heeft een uitdaging als zij concurrerend wil blijven binnen de overheid. De sectoren Rijk en Politie hebben CAO's afgesloten die tot 2011 doorlopen. Deze CAO's worden niet opengebroken met als gevolg dat er grote verschillen binnen de overheid kunnen ontstaan. Als de nullijn binnen Defensie in 2010 wordt bewaarheid, dan ontstaan t.o.v. deze sectoren de volgende verschillen:
Sector Rijk: ontvangt in 2009 en 2010 minimaal 5,8% salaris meer. In 2010 wordt bij het Rijk de 13e maand bereikt en is het loongebouw herzien.
Sector Politie: ontvangt in 2009 en 2010 minimaal 4% meer. De politie heeft al enige jaren een 13e maand.
Voor alle duidelijkheid:
- een 13e maand betreft 8,3% van het salaris. Defensie heeft op 1 november 2009 een eindejaarsuitkering op het niveau van 5% bereikt;
- in bovenstaande voorbeelden is rekening gehouden met een totale structurele
loonsverhoging binnen Defensie van 2,5%.

Pensioenpremie omhoog
Het ABP bevindt zich net als vele andere pensioenfondsen in zwaar weer. Dit heeft tot gevolg dat zij naast het niet meer kunnen indexeren van de pensioenen ook de premies dient te verhogen. Dit geschiedt in juli 2009 met 1% en in januari 2010 met 2%. Door deze premieverhoging is de ontvangen loonsverhoging van 1 maart jl. op 1 januari 2010 zo goed als verdampt.

Levensfase, loopbaanbeleid en flexibilisering arbeidsvoorwaarden In de afgesloten CAO zijn de eerste (voorzichtige) stappen richting individueel maatwerk gezet. Flexibilisering en maatwerk zijn voor de FVNO/MHB de afgelopen twee jaar een speerpunt geweest in relatie tot werving en behoud van het defensiepersoneel. Tijdens de onderhandelingen is nadrukkelijk stilgestaan bij de cultuurverandering die bij Defensie hoognodig moet plaatsvinden. De balans tussen het organisatiebelang en het werknemersbelang (arbeid en zorg) moet meer in evenwicht worden gebracht. Deze cultuur en mentaliteitsverandering zijn hoognodig als Defensie ook voor de jongeren in de nabije toekomst een aantrekkelijke werkgever wil zijn en blijven.
Onlangs is dit bevestigd door het SER-kroonlid Wilke. Hij verklaarde tijdens de conferentie 'werkende gezinnen' het volgende: 'bedrijven die werknemers geen ruimte bieden hun baan te combineren met zorgtaken thuis, overleven niet. Flexibele werktijden, thuiswerken en werken in deeltijd zijn geen luxe maar een noodzaak om gekwalificeerd personeel te behouden en te krijgen. Met of zonder recessie.'

Aantrekkelijke werkgever
Defensie heeft dus een dubbele uitdaging. Zij zal op basis van zowel inkomen als 'arbeid en zorg' minstens concurrerend moeten zijn binnen de overheid. Het komend jaar zal blijken hoe Defensie invulling gaat geven aan deze dubbele uitdaging.
De FVNO/MHB is van mening dat dit alleen door middel van maatwerk kan geschieden. Zij heeft de afgelopen jaren verschillende notities over maatwerk (CAO en Levensfasebeleid) geschreven. Defensie is nu aan zet.

FVNO/MHB, 31 maart 2009

Lex

De AVW'n nota zal op Dinsdag 31 maart worden getekend.

noorman

nah - ligt denk ik wel wat genuanceerder - in tijden dat het econ. minder gaat kijken mensen altijd met wat extra belangstelling naar de overheid. vraag mij idd wel af of tekorten niet een andere oorzaak hebben - t scheelt nogal of je daadwerkelijk als militair wordt ingezet in een gevechtsmissie of dat je als militair in het buitenland als politieagent wordt ingezet. tegenwoordig heeft NL een actieve rol;

ik zou juist nu tegen iedereen willen zeggen - er valt alleen maar meer werk te doen!

deze depressie die toch zo'n 5 tot 7 jaar gaat duren zal de wereld toch flink veranderen. het zal veel meer gaan rommelen - kan best eens zijn dat terugkijkend in geschiedenis eind jaren 90/ begin 21ste eeuw als de veiligste van de afgelopen eeuwen zullen gelden. genoeg conflictgebieden die weer zullen ontbranden. helaas maar geld is best een goed smeermiddel om een relatieve rust tot stand te brengen...

genoeg reden om gemotiveerd te zijn (loyaal ben je al van nature als je een beetje legerliefhebber bent :D)

Extra - hoort niet echt in dit topic thuis maar denk dat 'het NL-leger' meer zichtbaar moet zijn in samenleving. In Canada en de VS heb je echt overal wervingscentra. Elk gat heeft wel een paar uur per week inloopuur. Voor gepensioneerden en beginners. dan is het veel eerder een optie voor jongeren...t gaat erom dat je het idee tussen de oren krijgt - de rest komt vanzelf wel!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Elzenga

#165
Het blijft zover ik kan nagaan wel erg schril afsteken met de Politie-CAO...niet echt een prikkel om mensen warm te krijgen voor Defensie en militairen warm te houden om te blijven....Maar goed er schijnen politici te zijn die verwachten dat de nieuwe werkelozen van de komende maanden uit blijkbaar pure "armoede" Defensie zullen gaan "vinden" als nieuwe werkgever...dat terwijl motivatie en loyaliteit kernwaarden zijn (en zouden moeten zijn) binnen een organisatie als Defensie gezien het soort werk...(en er zelfs voor zorgen dat nog niet meer mensen vertrekken)...Onbegrijpelijk.. :-\

A.J.

Citaat
Kabinet akkoord met defensie-cao

Van Middelkoop noemde het vervelend en spannend. Hij zei dat hij altijd benadrukt heeft dat die van Defensie geen nieuwe cao was zoals in de zin van het akkoord van de coalitiepartijen. Op de vraag of dat knokken was zei hij: ''Nou ja. Het was wel even doorpraten''.

© ANP  Uitgegeven: 27 maart 2009 14:55

Zozo, MinDef heeft het gevecht van de eeuw geleverd!!!

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 27/03/2009 | 16:53 uur
Heb ik als FLO'er misschien toch een klein beetje voordeel?

Krijg je dan ook die 1,5 % eindejaars?

Lex

Heb ik als FLO'er misschien toch een klein beetje voordeel?

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 27/03/2009 | 16:47 uur
Ik ga pas juichen als er DAADWERKELIJK getekend is.

Juichen?  ??? Voor de louzy 1 procent salarisverhoging had ik gezegd "smeer het maar in je haar en ik blijf wel CAO-loos rondlopen". Nu loopt STASDEF zometeen goede sier te maken. Sterker nog, hij lacht iedereen uit met z'n spindoctrine die hij op de vakbonden heeft losgelaten. O wat zijn wij heden blij.........

Lex

Ik ga pas juichen als er DAADWERKELIJK getekend is.