‘Mensen worden geen militair voor geld’

Gestart door Lex, 25/11/2008 | 13:45 uur

KapiteinRob

Ik mag aannemen dat STASDEF, in de kontext van het artikel, bedoelt dat soldaten "iets bijzonders" moeten hebben gedaan (zich onderscheiden hebben); als hij doelt op het feit dat je met een papiertje verder zou kunnen komen, is er niets nieuws onder de zon.....

Lex

Hoe eea tegenwoordig geregeld is weet ik niet, maar vanuit een ver verleden weet ik dat er mensen met een HBO opleiding werden doorbevorderd, nadat zij de opleidingsuitslag hebben vermeld bij de organisatie.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 25/11/2008 | 23:47 uur
Citaat van: Laurens op 25/11/2008 | 23:21 uur
Ik als 'soldaat/marechaussee' met een hbo-propedeuse vind dat wel een een lekkere claim. Zeker omdat ik vorige week nog ben afgewezen voor een interne sollicitatie wegens gebrek aan functie-ervaring terwijl er ook burgers op die functie kunnen solliciteren ???
Ga je er wat aan doen?

Volgens mij lees ik dat je je dan eerst "moet onderscheiden". Ik betwijfel of STASDEF daarmee bedoelt dat je een propadeuse hebt..... :-\

Lex

Citaat van: Laurens op 25/11/2008 | 23:21 uur
Ik als 'soldaat/marechaussee' met een hbo-propedeuse vind dat wel een een lekkere claim. Zeker omdat ik vorige week nog ben afgewezen voor een interne sollicitatie wegens gebrek aan functie-ervaring terwijl er ook burgers op die functie kunnen solliciteren ???
Ga je er wat aan doen?

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 25/11/2008 | 15:24 uur
En soldaten die zich onderscheiden krijgen, door het tekort aan officieren, de kans om promotie te maken? Wat is dit nu weer voor een nonsens?  >:(
Ik als 'soldaat/marechaussee' met een hbo-propedeuse vind dat wel een een lekkere claim. Zeker omdat ik vorige week nog ben afgewezen voor een interne sollicitatie wegens gebrek aan functie-ervaring terwijl er ook burgers op die functie kunnen solliciteren ???

Elzenga

#8
Ik deel de kritiek van verschillenden hier op de uitspraken van De Vries. Klinkt allemaal razend sympathiek (laat dat maar aan deze voormalige spindoctor over), maar ik vind het nogal minachtend overkomen richting militairen en mensen die zo meteen hun baan verliezen door de economische crisis en dan wel naar Defensie zullen "stromen". Alsof Defensie geen nieuwe bezuinigingen te verstouwen krijgt juist door die crisis!!!...zijn die vacatures ineens niet meer nodig of moeten er zelfs meer mensen weg!!.

Natuurlijk wil een militair ook gewoon goed betaald worden voor het belangrijke werk dat hij doet. Minstens marktconform. En een zekere baanzekerheid ervaren. En op missies worden gestuurd waar hij in enige mate achter kan staan. Zodat het langdurig weg zijn van familie en gezin acceptabel is. Sterker nog, in de markt zie je juist dat banen met een verhoogd risico, neem duikers in de offshore-industrie, juist meer betaald krijgen.

Ik denk dus dat hier eigenlijk de volgorde omgekeerd moet worden. Welke omvang van onze krijgsmacht kunnen we goed gevuld houden met correcte salariëring? Om dan te bepalen wat ons ambitie-niveau met die beschikbare middelen kan zijn. Of als je een hoger niveau wenst betaal je daar dan ook voor. Maar je gaat niet bestaande militairen extra zwaar belasten, zoals nu, om de gaten op te vullen die ontstaan door een te hoog ambitieniveau voor te weinig centen..en dat tegen hetzelfde salaris. Want dan creëer je juist een extra reden om Defensie te verlaten. Zoals we zagen en nog steeds zien.

Dr_pepper

hoeveel vacatures staan er overigens nog open?

Ros

Citaat
Volgens Jack de Vries kan dat tekort zo maar omslaan als door de economische omstandigheden er minder banen bij bedrijven zijn.

Ter informatie van de STASDEF: "Wij"  in het bedrijfsleven proberen, juist nu, de goede mensen voor de bedrijven vast te houden. Als het inderdaad straks wat minder gaat, gaan de mensen met mindere kwaliteiten als eerste weg. Die zullen dan vast gillend richting Defensie hollen om voor een lagere beloning en dito arbeidsomstandigheden aan de slag te gaan... ::).


KapiteinRob

Wat een BS-verhaal weer uit het Haagsche; mensen worden geen militair voor het geld, een houding van "de betrokkenen wilden zelf op uitzending" en "onderofficieren die goed zijn in leiding geven, krijgen eerder de kans een officiersopleiding te volgen": alle drie uitspraken die ik niet of nauwelijks herken.

En soldaten die zich onderscheiden krijgen, door het tekort aan officieren, de kans om promotie te maken? Wat is dit nu weer voor een nonsens?  >:(

mikemans

De staatsecretaris ziet het graag als: Mensen worden geen militair voor het geld, DUS dat hoef ik ook niet te geven.

Dat, gekoppeld aan zijn uitspraak over de neergaande economie welke volgens hem zijn wervingsprobleem gaat oplossen, wederom zonder dat hij de arbeidsvoorwaarden verbeterd, geven de reden waarom er nog geen openingsbrief van het ministerie van defensie ligt v.w.b. het CAO overleg.

De staatssecretaris hoopt dat de crisis nog wat aanscherpt zodat hij deze als excuus kan gebruiken in het overleg.

De realiteit is natuurlijk dat de militair weliswaar niet komt voor het geld maar toch ook niet helemaal op zijn achterhoofd is gevallen. De economische crisis zal de werving niet in belangrijke mate beinvloeden zoals dat vroeger wél gebeurde. De redenen waarom defensie aantrekkelijk leek in tijden van crisis is namelijk verdwenen: zekerheid. De mate van zekerheid is tegenwoordig niet beter dan die bij normale bedrijven in nood(zo niet slechter) en de aantrekkelijkheid onderscheid zich daar dus ook niet van.

Immers, bij een normaal bedrijf kun je altijd nog hoop hebben dat deze er bovenop komt, dat het na een tijd van crisis weer beter gaat. Met defensie gaat het echter al zo'n 20 jaar bergafwaards en die trend lijkt onomkeerbaar, ongeacht de economische temperatuur.

Enforcer

Mooie woorden, nu nog daden van deze stasdef. Heb er niet veel vertrouwen in.

Sproit

In de laatste zin mag Misschien wel weg, dat is gewoon zo.

Goed stuk.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

DEN HAAG - Elk nadeel heeft zijn voordeel. Dat gaat in dit geval zelfs op voor de kredietcrisis en de dreigende economische neergang, zegt staatssecretaris Jack de Vries van Defensie.

Het klinkt cru, maar de crisis helpt mede om het personeelstekort bij de krijgsmacht op te lossen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik de crisis toejuich,'' nuanceert de bewindsman. Maar toch, het kan helpen.

Defensie worstelt al tijden met een enorm personeelstekort. Er zijn meer dan zevenduizend onvervulde vacatures. Dat laat zich nu al voelen in de praktijk. ,,Neem het aantal piloten, zeker van helikopters. Dat is een kleine groep. Die moeten heel vaak met een uitzending mee. Als daar iemand vertrekt, dan voelen we dat meteen.''

Jack de Vries is nu bijna een jaar staatssecretaris. Precies een jaar na zijn beëdiging op 18 december valt de Haagse wethouder Jetta Klijnsma die eer te beurt. ,,Vorig jaar was ik de jongste bediende bij het kerstdiner van het kabinet, die standaard in de maling wordt genomen. Dit jaar is zij dat,'' lacht hij.

De bewindsman heeft het naar eigen zeggen prima naar zijn zin. Na jarenlang op de achtergrond de rechterhand van CDA-premier Jan Peter Balkenende te zijn geweest, zit hij nu zelf aan de knoppen van de macht.

Dat bevalt hem goed. ,,Ik moest in campagnetijd natuurlijk ook heel hard werken. Dat is in deze baan niet anders. Maar ik voel wel dat ik nu zelf de verantwoordelijkheid draag, besluiten neem en probeer te sturen. Het is niet meer zo dat ik bij thuiskomst mijn functie aan de kapstok kan hangen.''

De gesprekken met gewonde soldaten en met de nabestaanden van gesneuvelden vallen De Vries zwaar. ,,Je moet je eigen dingen blijven doen, maar de contacten met hen zijn mijn zwaarste momenten. Toch zijn gesprekken met nabestaanden ook heel bijzonder. Ze zijn niet negatief over de krijgsmacht. Een houding van: de betrokkenen wilden zelf op uitzending. Ik word daar stil van.''

De missie in Uruzgan trekt een zware wissel op de krijgsmacht. Zeker als er dan ook nog een personeelstekort is, nemen de problemen toe. Volgens Jack de Vries kan dat tekort zo maar omslaan als door de economische omstandigheden er minder banen bij bedrijven zijn. Toch blijven er ook dan nog problemen over. ,,We hebben vooral tekort aan technisch personeel. Medisch personeel, piloten, ICT'ers en mensen voor het technisch onderhoud van legervoertuigen.''

Een apart probleem vormen officieren. Ook daar dreigen tekorten. ,,Daarom maken we het makkelijker voor soldaten die zich onderscheiden om promotie te maken en onderofficieren die goed zijn in leiding geven, krijgen eerder de kans om een opleiding tot officier te volgen. We moeten kwaliteit belonen.''

Een bonus van duizend euro na drie uitzendingen, zoals CDA en PvdA willen, noemt de bewindsman 'sympathiek'. Maar ook niet meer dan dat. ,,Mensen worden niet in de eerste plaats militair voor het geld,'' weet hij. Het is volgens hem belangrijker dat een carrière zekerheid biedt. ,,We hebben veel moeten bezuinigen de afgelopen jaren. Wapensystemen zijn verkocht. Dat maakt een carrière in de krijgsmacht onzeker. Daar moeten we een eind aan maken. Geld is belangrijk, maar misschien wel belangrijker is dat er rust komt aan het front.''

AD, 25 november 2008