Behandeling Defensiebegroting 2009.

Gestart door Lex, 26/11/2008 | 16:22 uur

Lex

Ik stem voor: "de waarheid verkrachten."

KapiteinRob

Multiple choice:

A. Voorliegend
B. Verdoezelend
C. Onwetend
D. Dom
E. Combinatie van A, B, C en D

mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 28/11/2008 | 14:27 uur
Citaat van: mikemans op 28/11/2008 | 14:16 uur
Hmmm, ik heb zeker gedroomd dat ik wat schreef over personeelsaantallen.

Het zal wel een nachtmerrie geweest zijn....... Je gaat me toch niet wijsmaken dat de minister foutieve informatie verstrekt, o.m. op z'n eigen departementswebsite?

Er is een woord voor de gedraging van de minister en staatssecretaris maar ik neem dat woord niet meer ter penne sinds ik er op gewezen ben dat dit niet loyaal is.

KapiteinRob

Leuk verhaal Jannie, maar het is niet te relateren aan de hogere brandstofprijzen die de minister zegt te moeten betalen in 2009. En v.w.b. de vertraagde neerwaartse bijstelling van brandstofprijzen: er zijn landen in de wereld, waaronder de VS, waar de prijsverlagingen op de oliemarkt wel degelijk direct in de prijs aan de pomp te merken zijn. Dat we in Europa en met name in ons land met een stel brandstoffarizeeërs bij de oliemaatschappijen (en regering) zitten, is een tweede.

joost-anker

Citaat van: Kapitein Rob op 28/11/2008 | 01:56 uur
Citaat van: Jannie op 28/11/2008 | 00:22 uur
En wat wel belangrijk is, de olieprijzen die je vandaag de dag per vat ziet zijn eigenlijk een soort futures. Deze vaten worden vandaag ingekocht, maar zijn pas over 6 tot 8 maanden beschikbaar. Oftewel er zit een vertragingseffect in van 6 tot 8 maanden dus die hogere kosten worden pas in rekening gebracht als de prijzen (van futures) mischien weer veel lager zijn.

Leg mij dan maar eens uit dat met het stijgen van de olieprijzen op de wereldmarkt je meteen de prijzen aan de pomp omhoog ziet vliegen. Niets vertragende efffecten! EN met het inzakken van de prijzen voor vaten olie zijn wereldwijd de benzineprijzen ook weer gezakt. Tja, in Nederland wat minder......

Omdat de prijsstijgingen op de wereldmarkt wél meteen worden doorberekend aan de klanten (aan de pomp) zodat ze zelf geen verlies maken, vandaar ook dat oliemaatschappijen dit jaar recordwinsten hebben behaald. De prijsverlagingen worden minder snel doorberekend aan de klant, en nooit volledig. De "psychologische" prijs van olie is nu natuurlijk erg laag omdat de prijzen enkele maanden geleden nog véél hoger waren, hoewel ze nu nog steeds erg hoog zijn. Ook dit allemaal met het oog op de winst voor de maatschappijen.

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 28/11/2008 | 14:16 uur
Hmmm, ik heb zeker gedroomd dat ik wat schreef over personeelsaantallen.

Het zal wel een nachtmerrie geweest zijn....... Je gaat me toch niet wijsmaken dat de minister foutieve informatie verstrekt, o.m. op z'n eigen departementswebsite?

mikemans

Citaat van: hudinie op 28/11/2008 | 11:06 uur
, op een krijgsmacht van 50000 man en 20000 burgers,. eigenlijk te gek voor woorden

Hmmm, ik heb zeker gedroomd dat ik wat schreef over personeelsaantallen.

Citaat
moet er een goed naar gekeken worden.
Wat ik ook altijd lachwekkend vind is het hoge aantal Generaals dat wij bij de Landmacht hebben, terwijl we toch maar 3 brigades hebben (2 mech, en een luchtmobiel) waar volgens mij de bevelhebber een Generaal moet zijn, ...nee wij hebben er volgens mij
ruim 200 !!!!!

Onderbuikgevoel, het aantal valt reuze mee.

http://www.defensie.nl/actueel/parlement/kamerbrieven/2008/11/20081124_topfunctionarissen.aspx

Sproit

Voordat je een "koffie drinkende dikbuik met een te hoog salaris" word, heb je er al flink wat jaartjes opzitten. Mag je opzich wel een keer een bakkie doen.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

hudinie

Dat met dat personeel 10% is 2100 man, op een krijgsmacht van 50000 man en 20000 burgers,. eigenlijk te gek voor woorden
ja, het lijkt erop dat er binnen vooral en Koninklijke landmacht een overschot is aan bureau functies en andere overbodige
overhead achtige functies, misschien moet er een goed naar gekeken worden.
Wat ik ook altijd lachwekkend vind is het hoge aantal Generaals dat wij bij de Landmacht hebben, terwijl we toch maar 3 brigades hebben (2 mech, en een luchtmobiel) waar volgens mij de bevelhebber een Generaal moet zijn, ...nee wij hebben er volgens mij
ruim 200 !!!!! dat zijn waarschijnlijk gewoon koffie drinkende dikbuiken met een TE HOOG salaris denk ik dan, en zo zal het wel
met veel van de landmacht functies zijn....als je op 10000 man gevechtstroepen (3 brigades) dus 60000 man ondersteuning
hebt is dat een ratio van 1 op 6 !!!!! dit kan gewoon niet kloppen.

KapiteinRob

Citaat van: Jannie op 28/11/2008 | 00:22 uur
En wat wel belangrijk is, de olieprijzen die je vandaag de dag per vat ziet zijn eigenlijk een soort futures. Deze vaten worden vandaag ingekocht, maar zijn pas over 6 tot 8 maanden beschikbaar. Oftewel er zit een vertragingseffect in van 6 tot 8 maanden dus die hogere kosten worden pas in rekening gebracht als de prijzen (van futures) mischien weer veel lager zijn.

Leg mij dan maar eens uit dat met het stijgen van de olieprijzen op de wereldmarkt je meteen de prijzen aan de pomp omhoog ziet vliegen. Niets vertragende efffecten! EN met het inzakken van de prijzen voor vaten olie zijn wereldwijd de benzineprijzen ook weer gezakt. Tja, in Nederland wat minder......

KapiteinRob

#28
Citaat van: mikemans op 28/11/2008 | 01:40 uur
Dat is een totaal van 53000 medewerkers en dus 17000 poppetjes minder dan de mindef site volgens Rob doet vermoeden.

Wat ik vermoed en wat ik lees op de MINDEF-site zijn twee verschillende zaken. Ik laat de gegevens van de eigen MINDEF-site los op de MINDEF-antwoorden aan de kamer. Dat het niet klopt heeft dus alles te maken met de baggerinformatie die MINDEF op de eigen site weergeeft, niet wat ik volgens jou "doe vermoeden".....

mikemans

#27
Citaat van: Kapitein Rob op 27/11/2008 | 23:45 uur

De MINDEF-site geeft aan dat de organisatie bestaat uit 50.000 militairen en 20.000 burgers.

Dan heeft de mindef site dat fout. Of er moet stiekem géén reorganisatie zonder weerga hebben plaatsgevonden. Maar ik heb uit redelijk betrouwbare bron dat cijfers bij defensie nooit de waarheid weergeven.

Over het aantal burgermedewerkers is er in juni 2007 voor het laatst gerapporteerd aan de kamer (zo geintereseerd is de kamer dus nu ook weer niet in personleeszaken) De teller stond toen op 14088 burgers.

Over het aantal militairen in dienst zijn recentere cijfers: in het laatste verslag 46630 functies maar 7063 vacatures. Er is nog steed sprake van een hogere uitstroom, het vacature getal is dus nog gestegen.

ik schat het huidige personeelsbestand op zo'n 39000 militairen en 14000 burgers. Dat is een totaal van 53000 medewerkers en dus 17000 poppetjes minder dan de mindef site volgens Rob doet vermoeden.



joost-anker

Kan het niet zijn dat in die 20 miljoen de brandstofkosten van de nieuwe toestellen zijn inbegrepen, ik snap dat dat niet 20 miljoen is maar dat het er mogelijk wel bij in zit.
En wat wel belangrijk is, de olieprijzen die je vandaag de dag per vat ziet zijn eigenlijk een soort futures. Deze vaten worden vandaag ingekocht, maar zijn pas over 6 tot 8 maanden beschikbaar. Oftewel er zit een vertragingseffect in van 6 tot 8 maanden dus die hogere kosten worden pas in rekening gebracht als de prijzen (van futures) mischien weer veel lager zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Telegraaf op 27/11/2008 | 23:41 uur
De 90 miljoen euro die Defensie dit jaar overhoudt vanwege het tekort aan personeel, gaat naar onvoorziene uitgaven.

Natuurlijk, die ga je niet aan personeelszaken spenderen.

Citaat van: Telegraaf op 27/11/2008 | 23:41 uur
Met de andere 20 miljoen euro worden de hogere brandstofprijzen gedekt.

Volgt de STASDEF de olieprijzen wel? Die zijn al een tijdje neerwaarts aan het gaan en door de wereldwijde financiele malaise is het niet de verwachting dat die weer zo snel zal stijgen tot de recordhoogtes van het voorjaar. Blijkbaar heb ik geen kijk op de brandstofprijzen op de markt.

Citaat van: Telegraaf op 27/11/2008 | 23:41 uur
Toch wil hij het eerst met de militaire vakbonden bespreken, omdat het om arbeidsvoorwaarden gaat.

Hoezo? Als je het maar vaak genoeg zegt, gelooft iedereen het. Als het onder de arbeidsvoorwaarden valt, zit het in de onderhandelingen en dat betekent dat dit extraatje ten koste van andere zaken zal gaan.

Kortom, de bewindslieden zouden zich wat mij betreft, niet voor het eerst, moeten schamen met antwoorden/reacties als o.m. bovenstaande. Maar aangezien de kamerleden dit alles klakkeloos aannemen, zal het wel aan mijn beperkte vermogen liggen hun verschillende reacties te begrijpen.

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 27/11/2008 | 23:27 uur
en met de inzet van 10 procent van de beschikbare troepen behoort ons land tot de top tien van het bondgenootschap

Als je deze cijfers op je in laat werken, ga je je toch afvragen wat de "niet beschikbare troepen" dan allemaal uitvoeren. De MINDEF-site geeft aan dat de organisatie bestaat uit 50.000 militairen en 20.000 burgers. Dezelfde site stelt dat er momenteel 2116 militairen in operatiegebieden worden ingezet. Dit moeten volgens de minister 10% van het totaal aantal beschikbare troepen zijn. Dat betekent dat er rond de 21160 militairen beschikbaar zijn. Dan vraag ik me af:

1. Waarom loopt iedereen dan te roepen dat we qua personeel op onze laatste uitzendbenen lopen? Per slot van rekening zijn er 19.000 militairen beschibaar. Ik begrijp dat niet alle militairen overal beschikbaar en inzetbaar zijn, maar het leeuwendeel van die beschikbare militairen zou m.i. bij de KL moeten zitten. Trouwens, bij de 2116 mensen op uitzending zitten ook meer dan alleen KL-ers....

2. Zijn die kleine 30.000 militairen die niet beschikbaar zijn allemaal bezig met besturen, opleiden, ondersteunen etc.? En dat samen met nog eens 20.000 burgers?

Citaat van: MINDEF op 27/11/2008 | 23:27 uur
De aanschaf van twee testtoestellen van het type Lightning-II, beter bekend als de Joint Strike Fighter, kan volgens de staatssecretaris met enkele maanden worden uitgesteld. De Kamer krijgt zo meer tijd om een goede vergelijking te maken met de andere kandidaat, de Saab Grippen Next Generation.


Lex

Defensie stopt geld vacatures in materieel

DEN HAAG - De 90 miljoen euro die Defensie dit jaar overhoudt vanwege het tekort aan personeel, gaat naar onvoorziene uitgaven. Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) wil 70 miljoen euro bestemmen voor de aankoop van drie C-17-transportvliegtuigen samen met een aantal NAVO-landen. Met de andere 20 miljoen euro worden de hogere brandstofprijzen gedekt.
De Vries zei dat donderdag in Kamer tijdens de behandeling van de begroting van Defensie 2009. CDA en PvdA hadden gevraagd een deel van dit overgebleven geld te bestemmen voor een bonus die militairen krijgen als ze de afgelopen vijftien jaar drie keer op uitzending zijn geweest. Als ze in totaal twaalf maanden weg waren, zouden ze dan 1000 euro netto op hun rekening krijgen.
De staatssecretaris noemde het voorstel eerder al sympathiek, zowel voor de militair als voor het thuisfront. Toch wil hij het eerst met de militaire vakbonden bespreken, omdat het om arbeidsvoorwaarden gaat. De bonus zou mogelijk daarna uitgekeerd kunnen worden en moet dan uit het budget van 2009 komen. CDA en PvdA dienden voor de zekerheid toch nog maar een motie in met deze wens, net als vorig jaar.
De Vries ziet niets in een centraal onafhankelijke klachtencommissie waar veteranen terecht kunnen als zij niet tevreden zijn over de geboden zorg. De PvdA, SP, ChristenUnie en GroenLinks willen dit wel graag. Maar volgens de bewindsman zijn er al genoeg instituten voor veteranen waar ze met hun klacht terecht kunnen en wil hij liever aansluiten bij initiatieven van minister Ab Klink van Volksgezondheid.

Telegraaf, do 27 nov 2008, 21:21

KapiteinRob

MINISTER: VOORTBOUWEN OP EXPEDITIONAIRE KRIJGSMACHT

Consolideren, orde op zaken stellen en voortbouwen aan een expeditionaire krijgsmacht. Dat was vanavond het motto in het repliek van minister Van Middelkoop tijdens de behandeling van de Defensiebegroting in de Tweede Kamer. Van Middelkoop en staatssecretaris De Vries gingen in op voorstellen, opmerkingen en vragen uit de inbreng van de fracties in de Kamer.

De partijen gaven aan in algemene zin akkoord te gaan met de begroting voor 2009. De moties en amendementen komen volgende week aan de orde en dan zal er ook worden gestemd over de gehele Defensieparagraaf.

Het consolideren betreft vooral de personele bezetting bij Defensie. "Werving en behoud zijn daarom een prioriteit voor 2009." De minister betoogde dat de transformatie naar een expeditionaire krijgsmacht nu al succesvol is. "Dat blijkt uit de wereldwijde inzet van de krijgsmacht. Met een inzetbaarheid van de grondeenheden van 59 procent zit Nederland ruim boven de NAVO-norm van 40 procent, en met de inzet van 10 procent van de beschikbare troepen behoort ons land tot de top tien van het bondgenootschap."   De minister toonde zich verheugd over de samenwerking met de ministeries van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking in de provincie Uruzgan. "Sinds mijn aantreden heb ik mij sterk gemaakt voor meer samenhang van het veiligheids- en ontwikkelingsbeleid."

In 2009 worden nieuwe mini onbemande toestellen voor tactische doeleinden (RAVEN) ingezet in Uruzgan en er wordt gezocht naar een tijdelijke capaciteit ter vervanging van de Sperwer. "Uit verkennend onderzoek is gebleken dat een versnelling van het reguliere verwervingstraject ter vervanging van de Sperwer niet mogelijk is", zei staatssecretaris De Vries. "Die zal daarom niet eerder inzetbaar zijn dan medio 2011", sprak De Vries.

De aanschaf van twee testtoestellen van het type Lightning-II, beter bekend als de Joint Strike Fighter, kan volgens de staatssecretaris met enkele maanden worden uitgesteld. De Kamer krijgt zo meer tijd om een goede vergelijking te maken met de andere kandidaat, de Saab Grippen Next Generation.

Bron: MINDEF-site dd. 271108

mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 27/11/2008 | 19:12 uur
Tweede citaat:

Bij de prijsverhoging is rekening gehouden met een afname van de klandizie bij Paresto. Vooralsnog is deze afname minder groot dan verwacht.

En dus?

Deze opmerking geeft inzicht in de lange termijn strategie van defensie jegens zijn werknemers, namelijk het afschaffen van een groot deel van de bedrijfscatering via de meest achterbakse manier denkbaar.

Defensie is schijbaar van plan om met tussenstappen de prijzen bij paresto zo op te laten lopen dat niemand er meer wil eten. Vervolgens kan de gehele catering dan afgeschaft worden en huurt men voor uitzendingen, oorlog en oefeningen incidentele burgercatering in.

Vervolgens kan zo'n cateringbedrijf (als defensie zijn eigen cateringcapaciteit kwijt is) vragen wat het wil en is er weer een mogelijkheid gecreëerd om overheidsgeld naar burgervriendjes te pompen. Blackwater verdient miljarden aan de oorlogen en maakt honderden miljoenen winst bovenop de kostprijs. Het is die winst die in de zakjes van de vrienden vloeit, terwijl de belastingbetaler verliest.

Een overheidsgedreven defensiecatering hoeft geen winst te maken en is dus per definitie goedkoper, mits er niet doelbewust mismanagement gevoerd wordt om bovenstaande strategie van draagvlak te voorzien. Als men schaalvoordeel wil dan kan de catering overheidsbreed belegt worden in plaats van specifie bij defensie voor defensie.

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 27/11/2008 | 18:50 uur
Die Brinkman heeft zeker stront in zijn ogen...

Citaat
17.
(Brinkman, PVV)
De prijzen in bedrijfs- en kazernerestaurants zijn behoorlijk verhoogd. Ik wil graag weten hoe dat gevallen is binnen Defensie. Ik wil graag weten of dat niet op een andere manier geregeld kan worden, zodat het personeel daar tevreden over is.

Daarentegen is het antwoord van de bewindslieden van een niveau waar ik als simpele vlootbaal niets van snap. Ik citeer:

Met de prijsverhoging bij Paresto komen deze prijzen op een niveau dat vergelijkbaar is met bedrijfscatering. Overigens ontvangt het personeel tijdens inzet en oefeningen gratis voeding en ontvangt het personeel dat inwonend is en een eigen huishouding voert een vergoeding voor de voeding. Tegen deze achtergrond was het redelijk de bijdrage van Defensie aan Paresto te beperken en dat geld voor andere doeleinden te gebruiken.

Wat heeft het feit dat personeel op oefening/ernstinzet voeding van Rijkswege verstrekt krijgt en dat personeel met een EHH een vergoeding ontvangt te maken (wat in beide gevallen een situatie is die al voor de beperking van de defensiebijdrage bestond!!!) met de beperking van de bijdrage van defensie aan PARESTO, los van de vraag of het redelijk is?

Tweede citaat:

Bij de prijsverhoging is rekening gehouden met een afname van de klandizie bij Paresto. Vooralsnog is deze afname minder groot dan verwacht.

En dus?

A.J.

Die Brinkman heeft zeker stront in zijn ogen...

Citaat
17.
(Brinkman, PVV)
De prijzen in bedrijfs- en kazernerestaurants zijn behoorlijk verhoogd. Ik wil graag weten hoe dat gevallen is binnen Defensie. Ik wil graag weten of dat niet op een andere manier geregeld kan worden, zodat het personeel daar tevreden over is.


Lex

Schriftelijke antwoorden begrotingsbehandeling

Ondertekenaar: Minister en staatssecretaris van Defensie

Hierbij doen wij u toekomen de schriftelijke antwoorden op enkele vragen die gisteren zijn gesteld tijdens de eerste termijn van de behandeling van de defensiebegroting.

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

E. van Middelkoop

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

drs. J.G. de Vries

MINDEF, 27-11-2008

Chris81

Citaat van: Sproit op 27/11/2008 | 14:20 uur
Ja nee ik zal een beetje op jouw KMar = politie grapjes ingaan. :P

Word het nu ja of nee?

:D

Chris.

Ik ben bang dat Defensie geen extra geld gaat krijgen.

Sproit

Ja nee ik zal een beetje op jouw KMar = politie grapjes ingaan. :P
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: Sproit op 27/11/2008 | 13:10 uur
Geld is geld, daar doe ik niet moeilijk over.

Ik zie het al; jij hebt in deze de benodigde mentaliteit voor politioneel dienaar van de overheid.  ::)

Sproit

Geld is geld, daar doe ik niet moeilijk over.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 27/11/2008 | 10:39 uur
De PVV vraagt dan wel om meer geld voor de KMAR, maar is doorgaans niet zo defensie minded.

Wellicht ziet de PVV de Kmar meer als politie.....  ::)

hudinie

De PVV vraagt dan wel om meer geld voor de KMAR, maar is doorgaans niet zo defensie minded. Laten we het hopen dat Defensie
er een smak geld bijkrijgt maar net als jullie zal me dat verbazen.

loopmans

Je kan het ook lezen als: De VVD vindt dat het kabinet de AMBITIES van defensie naar beneden bij moet stellen. Dat komt de VVDwss een stuk beter uit mochten ze ooit weer eens in de regering belanden..

A.J.

Citaat van: lex op 26/11/2008 | 16:48 uur
VVD
De VVD vindt dat er veel meer geld nodig is om de huidige ambities van het kabinet met Defensie te kunnen handhaven.

Veel meer nog wel... Dat hadden ze een paar jaar geleden moeten verzinnen.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 26/11/2008 | 16:48 uur
VVD
De VVD vindt dat er veel meer geld nodig is om de huidige ambities van het kabinet met Defensie te kunnen handhaven.

Ach gut, daar gaan we weer vanuit de oppositiebanken. Volgens mij is er aan de ambitie van de achtereenvolgende kabinetten de laatste tijd niet zoveel veranderd. We doen nu echt niet "meer" dan in de tijd van bv. minister Kamp. In die periode hoorde ik de VVD als regeringsfractie ook niet over het feit dat er veel meer geld nodig was. Sterker nog, er werd lekker bezuinigd.....

Sproit

Nou ik stem nu niet harder PVV hoor dan eerst.

Want dat doe ik sowieso niet.
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

KapiteinRob

Citaat van: lex op 26/11/2008 | 16:48 uur
De PVV brak een lans voor de Koninklijke Marechaussee, door via een amendement 2,5 miljoen euro los te weken om de politie- en grenstaken van de marechaussee te ondersteunen.

Vanzelfsprekend kost dit Geert mijn stem........

mikemans

Het zal gaan zoals het al 20 jaar gaat, men zal zeggen dat er meer geld bij komt maar zodra je beter kijkt zul je merken dat er in feite wederom geld AF gaat.

Men zegt het een en doet het ander.  ;)

Enforcer

Jij moet nu wel PVV gaan stemmen, met die gebroken lans voor de KMar!  ;)

Eijsink kan met 48 nog net reservist worden. Kortenhorst (CDA) is haar al voorgegaan. Misschien kan ze als schooljuf mee gaan helpen met het verbeteren van opleidingen. Dus daden en geen woorden.

Tiz straks een hoop gesteggel, over en weer belangen uitwisselen, en defensie is weer kind van de rekening. Als ze nu een structureel over de lange termijn (20 jaar) kijken, met name wat betreft materieel, dan zou ik nog het idee krijgen dat men er een beetje serieus mee bezig is, ipv partij-politiek spelletjes..

Sproit

Iedereen wil extra geld voor Defensie lijkt het wel,

Maar zometeen gaan ze modder gooien over wat belangrijker is, en komt er uiteindelijk voor alles een klein beetje wat weer een druppel op een gloeiende plaat is.

Nee goed, ik ben heel erg benieuwd naar de ontwikkelingen, zou mooi zijn.

Alleen, waar halen ze al dat geld vandaan?!
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

BEHANDELING BEGROTING DEFENSIE BEGONNEN

Afghanistan, de vervanging van de F-16 en de vergroting van transportcapaciteit. Dat waren vanmorgen de belangrijkste punten van de fracties in de Tweede Kamer tijdens de behandeling van de Defensiebegroting.

ChristenUnie
Joel Voordewind (CU) pleitte voor deelname aan een Europees project om snel meer helikopters beschikbaar te hebben voor Uruzgan. Er zou dan geld moeten vrijkomen om heli's van Oost-Europese NAVO-partners geschikt te maken voor uitzending.

CDA
Het CDA steunt de inzet van meer onbemande vliegtuigen in Uruzgan, zoals het kabinet die voorstelt. Liever ziet woordvoerder Raymond Knops echter dat Nederland deze zogenoemde UAV's (Unmanned Aerial Vehicle) zelf koopt. "De aanschaf is op de lange baan geschoven en nu moeten we voor veel geld gaan inhuren", oordeelde hij.

PVV
De PVV brak een lans voor de Koninklijke Marechaussee, door via een amendement 2,5 miljoen euro los te weken om de politie- en grenstaken van de marechaussee te ondersteunen.

PVDA
De PvdA wierp zich op als beschermer van de Veteranen. "De nazorg dient permanent in de begroting te zijn opgenomen. Hulp aan oud-militairen in problemen draagt indirect bij aan de werving", opperde Anglien Eijsink.

VVD
De VVD vindt dat er veel meer geld nodig is om de huidige ambities van het kabinet met Defensie te kunnen handhaven.

Morgenmiddag vanaf vijf uur komen minister Eimert van Middelkoop en staatssecretaris Jack de Vries aan het woord in hun eerste termijn om alle vragen te beantwoorden.

MINDEF, 26-11-2008 13:26

Lex

#2
PvdA kritisch over Defensie-reclame

DEN HAAG - De PvdA wil dat de Landmacht stopt met schreeuwerige en commercieel getinte wervingscampagnes via internet.

Dat zei Defensiewoordvoerster Angelien Eijsink van de PvdA woensdag in de Tweede Kamer, bij de bespreking van de begroting van het ministerie van Defensie. Eijsink stoort zich met name aan de website www.geeftacht.nl. Door hierop e-mailadressen van vrienden in te vullen kunnen jongeren 'bewijzen' dat zij geschikt zijn als leidinggevende in het leger. De adressen krijgen vervolgens ongevraagd wervende mails van de landmacht toegestuurd.
Volgens privacy-deskundigen begeeft Defensie zich met deze werkwijze op het randje van wat nog is toegestaan in Nederland. Mensen ongevraagd reclame toesturen ('spammen') is namelijk verboden. ,,Werven via schreeuwerige, commercieel getinte en juridisch in een grijs gebied verstuurde mailtjes is hoogstwaarschijnlijk minder effectief en geeft daarbij mogelijk een verkeerd beeld van wat het werk voorstelt'', zei Eijsink woensdag. Zij is bovendien bang voor een eenzijdig beeld, alsof het in het leger alleen maar gaat om schieten, survival en spanning.
Bovendien twijfelt het PvdA-Kamerlid aan de betrouwbaarheid van de effectiviteit van zulk soort websites. De 48-jarige Eijsink deed zelf de test en werd tot haar eigen verbazing 'geschikt' geacht voor een carrière in het leger. ,,Ik behoor nu tot de 45.000 belangstellenden voor een baan bij Defensie. Een hele troost, want ik las in de krant dat ex-politici zo moeilijk een baan kunnen vinden.''
Ze vroeg staatssecretaris Jack de Vries, verantwoordelijk voor de opvulling van de zevenduizend vacatures bij Defensie, terughoudend te zijn met reclame 'op het randje'. ,,Als jongeren en ouders zich door dit soort praktijken van Defensie afkeren hebben we een groot probleem.''
Tijdens de begrotingsbehandeling vroegen CDA, VVD en SGP om meer geld voor Defensie. CDA-Kamerlid Raymond Knops wees erop dat door de intensieve missie in Afghanistan de het leger met versnelde slijtage van materieel kampt. Dat zal volgens hem nog jaren daarna effect hebben. De eventueel hogere kosten voor slijtage, vervanging en reserveonderdelen moeten wat hem betreft buiten de defensiebegroting worden betaald. ,,Er zijn rechtse middelen nodig om linkse doelen te bereiken'', aldus de CDA'er.
Oppositiepartijen SP, VVD, PVV en SGP uitten woensdag kritiek op de coalitiepartijen, omdat die ,,achterkamertjesoverleg'' zouden voeren over mogelijk uitstel van het besluit tot de aanschaf van twee testtoestellen van het gevechtsvliegtuig JSF.
De Kamerleden van het CDA, PvdA en de ChristenUnie en staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) kwamen te laat aan bij het debat over de Defensiebegroting, omdat zij daar nog over hadden zitten praten. De PvdA overweegt een motie in te dienen die De Vries ertoe dwingt het besluit drie maanden uit te stellen. Deze motie kan rekenen op de steun van de ChristenUnie en de oppositie.
De Kamer wil meer tijd om de JSF te vergelijken met de Saab Gripen Next Generation, de andere kandidaat-opvolger van de huidige F-16. De Vries en het CDA willen het JSF-contract met de Amerikanen in februari ondertekenen.

Ned. Dagblad, Geplaatst: 26 november 2008 15:55

Lex

CDA bepleit voldoende budget voor Defensie

DEN HAAG - Het CDA wil dat Defensie in de toekomst genoeg geld heeft om aan alle taken en verantwoordelijkheden te kunnen voldoen. CDA-Tweede Kamerlid Raymond Knops deed woensdag een appel op de hele politiek, van links tot rechts, om verantwoordelijkheid te nemen voor de Defensie-uitgaven.
Hij wees erop dat door de intensieve missie in Afghanistan de krijgsmacht onder meer met versnelde slijtage van materieel kampt. Dat zal nog jaren daarna effect hebben. De eventueel hogere kosten voor slijtage, vervanging en reserveonderdelen moeten wat hem betreft buiten de defensiebegroting worden betaald. ,,Er zijn rechtse middelen nodig om linkse doelen te bereiken", aldus de CDA'er.
De Kamer behandelt deze week de begroting van Defensie 2009 van minister Eimert van Middelkoop en staatssecretaris Jack de Vries.

Telegraaf, wo 26 nov 2008, 12:12