Al-Qaeda meldt dood leider Afghanistan

Gestart door Elzenga, 01/06/2010 | 14:52 uur

TDMHgaatGROEN

Citaat van: Elzenga op 02/06/2010 | 13:47 uur

dat zal wederom vele doden en gewonden tot gevolg hebben. Mogelijk Westerse militairen in Afghanistan of erger burgers in Amerikaanse steden. 

Waarom is het erger als er burgers slachtoffer worden? Dat is naar mijn mening net zo erg als militairen die slachtoffers worden.

Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 04/06/2010 | 02:49 uur
Enkel en alleen als men open ingesteld is, toegang heeft tot media uit verschillende bronnen en zoveel genoeg schooling genoten heeft kan men het juk van onderdrukking afstoten.
Dat is helaas geen garantie zien we in de praktijk. Christelijk, Joods en Islamitisch fundamentalisme komt ook voor in landen waar voldoende scholing kan worden genoten en er open informatie is. En die zijn daar behoorlijk invloedrijk. 

Daarbij leert de praktijk dat ook scholing en kennis kunnen vergaren via verschillende media JUIST tot radicalisme kan leiden. Omdat men zo inzicht krijgt in de niet altijd even rechtvaardige verdeling van welvaart in de wereld en de dubbele agenda's van menig (Westers) regering of eigen regime. Die mensenrechten en democratie prediken, maar vooral oog hebben voor hun economische belangen en daarvoor dictatoriale regimes in het zadel houden. Zo waren veel van de aanslagplegers van Al Qaeda, o.a. die van 9-11, goed opgeleide lieden met toegang tot verschillende media en informatiebronnen. Dus kennis kan ook averechts werken in deze.
Citaat van: Sine Pari op 04/06/2010 | 02:49 uur
Al met al heeft het in grote maten dus met het verruimen van de horizon te doen. En dat gaat niet over een nacht ijs, we zullen dan ook voor de toekomst van de Afghanse bevolking en die van ons zelf een lange adem moeten hebben. Of we kiezen het pad van de minste weerstand en laten de Afghanse bevolking aan hun lot over, laten de Taliban en AQ weer terug keren, met alle gevolgen er van voor hun en ons.
Taliban en AQ zijn nimmer weggeweest Sine Pari..zitten nog gewoon in Afghanistan en ook Pakistan. En AQ heeft zich daarbij nu ook naar andere delen van de wereld verspreid zoals Somaliƫ en Yemen. Ook laten de raketaanvallen van de CIA in Pakistan zien dan je ook prima terroristische elementen kunt uitschakelen zonder een land te hoeven bezetten. En laten we nu niet de illusie in stand houden dat we voor de Afghanen zelf en hun toekomst daar zitten. Want dat is nooit het hoofdmotief geweest. Dat was indertijd de nieuwe doctrine van de eerste regering Bush, later de Bush-doctrine genoemd.

Sine Pari

Citaat van: Ros op 03/06/2010 | 20:38 uur
Al zou je iedereen een HAVO diploma laten behalen. Het doet niets af de denkwijze die de Afghanen hebben over het westen en onze manier om onze denkwijze aan hen op te leggen. Land binnenvallen en dan een vorm van democratie proberen in te voeren.
Je schijnt over het hoofd te zien dat iemand zonder schooling, afgesneden van de buiten werld en/of enkel maar propaganda te horen krijgt hoe slecht het westen/andere zijn, zijn of haar menig niet bij kan stellen en/of angst voor het vreemde heeft. Enkel en alleen als men open ingesteld is, toegang heeft tot media uit verschillende bronnen en zoveel genoeg schooling genoten heeft kan men het juk van onderdrukking afstoten.
Citaat van: Ros op 03/06/2010 | 20:38 uur
De stammencultuur en daarbij behorende drang om andere clans te controleren is al honderden jaren oud en dat gaan wij in een paar jaar niet even omturnen.
Ik heb ook niks gezegt dat we ze kunnen of moeten omturnen, mischien kunnen we echter wel een halt roepen aan de onderlingen stijd en daarmee stoopen dat ze (de clans) door lieden als AQ, ISI, etc uitgebuit worden voor eigen belangen.
Citaat van: Ros op 03/06/2010 | 20:38 uur
Zo lang wij er niet in slagen om de handel in onze eigen landen aan te pakken zal er een vraag naar dope blijven bestaan en zullen de Afghanen blijven produceren.
Je schijnt te geloven dat de opium boer in Afghanistan zich rot verdiend aan de oogst. Het zijn veel meer diegene die het zuiveren,en verhandelen die er groot aan verdienen. Als we de boeren kunnen overtuigen dat ze met andere gewassen netzo veel kunnen verdienen, slaan we niet twee vliegen op een klap maar meerdere.
Citaat van: Ros op 03/06/2010 | 20:38 uur
Zo......eventjes in de moslimgemeenschappen dwingend opleggen dat mannen en vrouwen gelijke rechten hebben  :cute-smile:
Dat heb ik ook niet gezegt, noch stel ik dat het aan ons is om een omdenken in hun religie/gewoonheden door te voeren. Het is echter wel zo dat in andere landen waar vrouwen niet op gelijke voet staan als mannen, vrouwen meer rechten hebben dan vrouwen dit hadden in de afgelopen jaren onder het Taliban bewind, en dat de mannen daar er aan gewent zijn.

Al met al heeft het in grote maten dus met het verruimen van de horizon te doen. En dat gaat niet over een nacht ijs, we zullen dan ook voor de toekomst van de Afghanse bevolking en die van ons zelf een lange adem moeten hebben. Of we kiezen het pad van de minste weerstand en laten de Afghanse bevolking aan hun lot over, laten de Taliban en AQ weer terug keren, met alle gevolgen er van voor hun en ons.

Oh en mijn opmerking over jou positive instelling was enkel maar cynical bedoeld.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Ros

Gesteld dat;
Citaat van: Sine Pari op 03/06/2010 | 05:36 uur
Wat dacht je bevoorbeeld van en gebrek aan schooling waardoor het makkelijker is om bepaalde groepen te manipuleren.
Al zou je iedereen een HAVO diploma laten behalen. Het doet niets af de denkwijze die de Afghanen hebben over het westen en onze manier om onze denkwijze aan hen op te leggen. Land binnenvallen en dan een vorm van democratie proberen in te voeren.
Citaat
Of de verschillende groeperingen in Afghanistan die alle gaarne de macht zouden willen overnemen, en zich nu enkel verbinden om hun eigen doel en belangen te bereiken.

De stammencultuur en daarbij behorende drang om andere clans te controleren is al honderden jaren oud en dat gaan wij in een paar jaar niet even omturnen.

Citaat
Of de terug gaan in opium verkoop.

Zo lang wij er niet in slagen om de handel in onze eigen landen aan te pakken zal er een vraag naar dope blijven bestaan en zullen de Afghanen blijven produceren.  

Citaat
Of het verlies van de machtspositie van de man.

Zo......eventjes in de moslimgemeenschappen dwingend opleggen dat mannen en vrouwen gelijke rechten hebben  :cute-smile:

Ik ben alles behalve positief en het zijn geen problemen maar harde feiten behorend bij het land, cultuur en de mensen.




Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 03/06/2010 | 05:36 uur
Collateral damage is enkel een van de velen oorzaken. Ik denk dat het veel versatiler ligt dan deze iets wat gesimpliceerde uileg waarom we daar nog steeds strijden. Wat dacht je bevoorbeeld van en gebrek aan schooling waardoor het makkelijker is om bepaalde groepen te manipuleren. Of de verschillende groeperingen in Afghanistan die alle gaarne de macht zouden willen overnemen, en zich nu enkel verbinden om hun eigen doel en belangen te bereiken. Of de terug gaan in opium verkoop. Of het verlies van de machtspositie van de man. Al deze factoren en andere worden door lieden in AQ, ISI, etc. uiygebuit ten gunsten van hun eigen machts positie.
Je trekt het nu breder dan waar ik op doelde. Ik gaf slechts aan dat het uitschakelen van meer familieleden weinig zin heeft gezien de belangrijke functie van wraak in de samenleving daar (in veel sterkere mate als hier in het Westen). Je weet ook, dat ik wel de laatste ben die het conflict in Afghanistan als zo simpel zwart/wit ziet. En juist door al die factoren, waaronder die jij noemt, vrij sceptisch ben over de Westerse poging die te beƫindigen.

Sine Pari

Citaat van: Ros op 03/06/2010 | 13:20 uur
En je heb (nog) de illusie dat alle factoren die je opnoemt door de NAVO opgelost gaan/kunnen worden ?.  :crazy:
Nee als er ergens problemen zijn worden ze door jou opgelost, omdat je zo lekker positief bent.  :crazy:
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Ros

Citaat van: Sine Pari op 03/06/2010 | 05:36 uur
Collateral damage is enkel een van de velen oorzaken. Ik denk dat het veel versatiler ligt dan deze iets wat gesimpliceerde uileg waarom we daar nog steeds strijden. Wat dacht je bevoorbeeld van en gebrek aan schooling waardoor het makkelijker is om bepaalde groepen te manipuleren. Of de verschillende groeperingen in Afghanistan die alle gaarne de macht zouden willen overnemen, en zich nu enkel verbinden om hun eigen doel en belangen te bereiken. Of de terug gaan in opium verkoop. Of het verlies van de machtspositie van de man. Al deze factoren en andere worden door lieden in AQ, ISI, etc. uiygebuit ten gunsten van hun eigen machts positie.

En je heb (nog) de illusie dat alle factoren die je opnoemt door de NAVO opgelost gaan/kunnen worden ?.  :crazy:

Sine Pari

Citaat van: Elzenga op 03/06/2010 | 00:41 uur
Je zou beter moeten weten (en dat doe je ook wel)...Het wreken van familieleden is zo'n beetje de norm daar... Het kost nu al miljoenen per jaar in Afghanistan om die wraak voor bij colleteral damage opgekomen burgers "af te kopen". En desondanks wordt menig IED alsnog om die reden geplaatst en maakt zijn slachtoffers onder gestationeerde militairen.
Collateral damage is enkel een van de velen oorzaken. Ik denk dat het veel versatiler ligt dan deze iets wat gesimpliceerde uileg waarom we daar nog steeds strijden. Wat dacht je bevoorbeeld van en gebrek aan schooling waardoor het makkelijker is om bepaalde groepen te manipuleren. Of de verschillende groeperingen in Afghanistan die alle gaarne de macht zouden willen overnemen, en zich nu enkel verbinden om hun eigen doel en belangen te bereiken. Of de terug gaan in opium verkoop. Of het verlies van de machtspositie van de man. Al deze factoren en andere worden door lieden in AQ, ISI, etc. uiygebuit ten gunsten van hun eigen machts positie.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 02/06/2010 | 19:59 uur
Citaat van: Elzenga op 02/06/2010 | 13:47 uur
Structureel lossen dit soort liquidaties echter niets op en zal de geweldscyclus voortduren. Want familie en sympathisanten zullen zijn dood nu gaan wreken...
Als je het zo bekijkt is het jammer dat er niet meer collateral damage onder de familieleden was.
Je zou beter moeten weten (en dat doe je ook wel)...Het wreken van familieleden is zo'n beetje de norm daar... Het kost nu al miljoenen per jaar in Afghanistan om die wraak voor bij colleteral damage opgekomen burgers "af te kopen". En desondanks wordt menig IED alsnog om die reden geplaatst en maakt zijn slachtoffers onder gestationeerde militairen.

Pascal2702

Citaat van: Sine Pari op 02/06/2010 | 19:59 uur
Citaat van: Elzenga op 02/06/2010 | 13:47 uur
Structureel lossen dit soort liquidaties echter niets op en zal de geweldscyclus voortduren. Want familie en sympathisanten zullen zijn dood nu gaan wreken...
Als je het zo bekijkt is het jammer dat er niet meer collateral damage onder de familieleden was.
Tja, in dat geval komt er een andere cyclus op gang, dat mensen vinden dat er teveel 'onschuldige' mensen bij omkwamen.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Sine Pari

Citaat van: Elzenga op 02/06/2010 | 13:47 uur
Structureel lossen dit soort liquidaties echter niets op en zal de geweldscyclus voortduren. Want familie en sympathisanten zullen zijn dood nu gaan wreken...
Als je het zo bekijkt is het jammer dat er niet meer collateral damage onder de familieleden was.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Elzenga

#8
Goede zaak dat die gast gedood is. Het het is nu eenmaal oorlog en de bewijslast tegen dit figuur leek me ruim voldoende. Helaas inclusief enkele familieleden en andere aanwezigen. Die blijkbaar bewust als menselijk schild werden gebruikt, want men heeft weet van de constante dreiging door UCAVs. Al vind ik wel dat tot het uiterste moet worden geprobeerd collateral damage te voorkomen door gebruik van nauwkeuriger en minder explosieve raketten. Daar wordt dan ook aan gewerkt.

Structureel lossen dit soort liquidaties echter niets op en zal de geweldscyclus voortduren. Want familie en sympathisanten zullen zijn dood nu gaan wreken en dat zal wederom vele doden en gewonden tot gevolg hebben. Mogelijk Westerse militairen in Afghanistan of erger burgers in Amerikaanse steden. En er zal een opvolger opstaan. De voedingsbodems van dit conflict zijn namelijk nog steeds in tact en worden nog dagelijks gevoed.

Pascal2702

Citaat van: Sine Pari op 02/06/2010 | 00:52 uur
Ik namelijk zie liever een paar 'onschuldige' burgers dood, die willens en wetens bij zo een klootzak bleven

Het is maar de vraag of ze dat willens en wetens deden. Zeker de (klein)kinderen zullen niet beter weten dan "wat papa doet is goed en de amerikanen zijn slecht, want dat zegt iedereen". En ik denk dat ze niet zomaar weg kunnen lopen, ze zullen waarschijnlijk te veel weten. Als ze het dan niet met je eens zijn is het risico natuurlijk te groot dat ze de CIA belangrijke info geven.
Daarentegen zijn we nu waarschijnlijk beter af, want ik denk niet dat de ze anders een 'normaal' leven gehad kunnen hebben.
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Sine Pari

Kapitein Rob wat denk je nu zelf dat er bij de CIA werkelijk mensen rondlopen die er blij om zijn dat er collateral damage opgelopen word onder de burger bevolking? Ik denk echter dat net als ik zij het gevoel hebben dat als dit de enigste manier is om van een hoog geplaatst lid van AQ af te komen, en dan ook nog een die de financiele expert binnen die vereniging is dat het dan maar zo is. Ik namelijk zie liever een paar 'onschuldige' burgers dood, die willens en wetens bij zo een klootzak bleven, dan hetzelfde aantal onschuldige burgers dat door zo'n zieke geest worden gedood enkel en alleen omdat ze niet dezelfde bekrompen 'geloofs' overtuiging hebben en/of Amerikaan zijn.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

KapiteinRob

Citaat van: Sine Pari op 01/06/2010 | 21:26 uur
Ik zie het probleem niet.

Ik vraag me gewoon af hoe uitbundig blij je als CIA-woordvoerder moet zijn met "personele collatoral damage" in de vorm van de echtgenote, 3 kinderen en een kleinkind van die S-hol.....