Politieke toekomst 2010/Rijksbegroting 2011 deel 2

Gestart door Lex, 26/09/2010 | 17:09 uur

KapiteinRob

U kunt verder discussieren in deel 3.

Rob
Forumbeheerder

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 20:38 uur
SMI, maar jij weet ook dat jijzelf een van de weinigen bent met zo'n staat van dienst....(ik heb ook respect voor jou dat weet je)
grappig dat je deze Smi op zijn geschreven woord gelooft maar een ander niet...
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

SMI, maar jij weet ook dat jijzelf een van de weinigen bent met zo'n staat van dienst....(ik heb ook respect voor jou dat weet je)

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 18/03/2011 | 20:27 uur
Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:39 uur
Wanneer hebben we voor het laatst een slagveld gehad?
Beide Golfoorlogen vergeten? Er zijn scenario's denkbaar dat een klein land wederom te maken krijgt met agressief gedrag van een groter buurland...ik kan me zo voorstellen dat onder de VN vlag dan wel degelijk tanks die kant op gaan om een invasie of ander geweld door dat grotere buurland af te schrikken. Zeker in deze tijd waarin "de strijd" om grondstoffen en hun locaties steeds harder wordt en ook gerust wel eens uit de hand zal lopen.

+ Georgie. De laatste keer dat tanks een rol hadden is amper 3 jaar geleden en wordt al vergeten.

SMI de Boer

quote author=Elzenga link=topic=19579.msg220156#msg220156 date=1300476760]
Citaat van: SMI de Boer op 18/03/2011 | 20:20 uurJaja, je was erbij... ik zeg niet dat we zonder tanks WILLEN maar dat we wel zonder tanks kunnen optreden, en ik heb heel duidelijk gemaakt dat de CV90 een beetje muggeprikken geeft bij een ietsje geavanceerde tank, ook noemde ik een apparaatje dat wel mijn voorkeur heeft.
Alleen als het er maar een paar zijn...ze oud zijn...en niet echt goed georganiseerd en in samenwerking met infanterie opereren. Maar zo snel er een goed uitgeruste en getrainde gemechaniseerde eenheid met tanks aan komt zetten, ben je met wat ATGWs snel het haasje...dan heb je toch liever ergens een soortgelijke net even beter uitgeruste en getrainde eigen gemechaniseerde eenheid klaar staan om zo'n vijandelijke aanval af te slaan en terug te drijven. Of een land die zo'n aanval overweegt genoeg reden te geven dat maar te laten.
[/quote]

Absoluut, en dat ontken ik nergens. Er is niks mooier dan een mechanisch optreden naar engels model
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 20:31 uur
Citaat van: Elzenga op 18/03/2011 | 20:27 uur
Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:39 uur
Wanneer hebben we voor het laatst een slagveld gehad?
Beide Golfoorlogen vergeten?
Ik wist niet dat we (dus NL) daar aan mee hadden gedaan met onze leo's...................
Nee, maar had wel zomaar gekund...en...defensief in opzet...zou dat in de toekomst heel goed wel kunnen gebeuren. Ik denk daarbij niet alleen aan ver weg maar ook aan mogelijke spanningen aan de grenzen van de EU/NAVO.

Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 18/03/2011 | 20:20 uurJaja, je was erbij... ik zeg niet dat we zonder tanks WILLEN maar dat we wel zonder tanks kunnen optreden, en ik heb heel duidelijk gemaakt dat de CV90 een beetje muggeprikken geeft bij een ietsje geavanceerde tank, ook noemde ik een apparaatje dat wel mijn voorkeur heeft.
Alleen als het er maar een paar zijn...ze oud zijn...en niet echt goed georganiseerd en in samenwerking met infanterie opereren. Maar zo snel er een goed uitgeruste en getrainde gemechaniseerde eenheid met tanks aan komt zetten, ben je met wat ATGWs snel het haasje...dan heb je toch liever ergens een soortgelijke net even beter uitgeruste en getrainde eigen gemechaniseerde eenheid klaar staan om zo'n vijandelijke aanval af te slaan en terug te drijven. Of een land die zo'n aanval overweegt genoeg reden te geven dat maar te laten.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 18/03/2011 | 20:27 uur
Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:39 uur
Wanneer hebben we voor het laatst een slagveld gehad?
Beide Golfoorlogen vergeten?

Ik wist niet dat we (dus NL) daar aan mee hadden gedaan met onze leo's...................
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Onze helden op schoolreis? kennis van TV vergaard... van SBS6. Geen woord over chora

Ik heb nog never nooit een kameraman over mijn L96 mee zien filmen die ziet wat ik zie
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:39 uur
Wanneer hebben we voor het laatst een slagveld gehad?
Beide Golfoorlogen vergeten? Er zijn scenario's denkbaar dat een klein land wederom te maken krijgt met agressief gedrag van een groter buurland...ik kan me zo voorstellen dat onder de VN vlag dan wel degelijk tanks die kant op gaan om een invasie of ander geweld door dat grotere buurland af te schrikken. Zeker in deze tijd waarin "de strijd" om grondstoffen en hun locaties steeds harder wordt en ook gerust wel eens uit de hand zal lopen.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 18/03/2011 | 19:54 uur
Waarom bogen wij ook al weer voor de Serviërs....? O'ja, omdat ze een paar tanks hadden mee genomen en hun lopen gericht op de basis.
Met een eskadron Leo's in en rond de basis hadden de Serviërs echt niet zo stoer gedaan. En hadden we die Franse generaal helemaal niet uit zijn bed hoeven bellen (met hangende pootjes en een piep stemmetje).
kleine kanttekening....dan hadden we ook de bevoorrading van de enclave moeten afdwingen...anders zouden de Leopards er net zo beroerd bij hebben gestaan als de andere wel beschikbare voertuigen en wapensystemen. Er was immers door de Servische blokkade en het afknijpen van bevoorrading een groot tekort aan onderdelen en brandstof.

En ergens is dat nu defensiebreed ook een probleem. Tekorten. Dus niet alleen tanks behouden maar ook de middelen om ze daadwerkelijk in te zetten..en niet alleen voor een rondje kazerne.

SMI de Boer

#1405
Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 19:50 uur
Als jullie ervaren militairen (onderofficier en SMI de boer) er zo van overtuigd zijn dat jullie zonder tanks kunnen ga je gang dan. Ik begrijp alleen niet waarom de Israeli's er dan ruim 3000 hebben , zijn die dan zo dom ...of jullie als Nederlandse militairen zo slim ?

Als ik jullie zo hoor lijkt het alsof de Nederlandse militair het gevoel voor realiteit een beetje kwijt is, sta je vooral niet blind op de Afghanistan missie die jullie zonder tanks hebben volbracht want voor het merendeel zaten jullie toch allemaal lekker binnen de poort achter een Hesco muur.
En als jullie wel buiten de poort gingen riepen jullie bij het minste geringste de luchtmacht erbij met hun F-16's en Apaches...terwijl een Tank veel praktischer was en veel doelmatiger ondersteuning kon brengen. En die grootspraak dat een CV90 het tegen een tank kan opnemen...geloof ik ook niet echt..Het Franse Vreemdelingen legioen rukte tijdens de golfoorlog razendsnel op in Irak maar ze deden dit alleen omdat ze van Norman Swartzkopf de garantie hadden gehad dat ze gedekt zouden worden vanuit de lucht omdat ze alleen over pantser-wiel voertuigen beschikte.

Jaja, je was erbij... ik zeg niet dat we zonder tanks WILLEN maar dat we wel zonder tanks kunnen optreden, en ik heb heel duidelijk gemaakt dat de CV90 een beetje muggeprikken geeft bij een ietsje geavanceerde tank, ook noemde ik een apparaatje dat wel mijn voorkeur heeft.

Enne... je beledigt me een beetje vwb die veilge hesco want met een schrapper op mijn helm ben ik er behoorlijk dichtbij geweest, om maar te zwijgen over de schade die ik zelf mocht toebrengen. Ik wil je best verder inwijden daarover maar niet openbaar.

En ik vind je afsluiter zo sneu... want ik heb het lekkerste wijf van de wereld...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Nikehercules


onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 19:50 uur
En als jullie wel buiten de poort gingen riepen jullie bij het minste geringste de luchtmacht erbij met hun F-16's en Apaches...terwijl een Tank veel praktischer was en veel doelmatiger ondersteuning kon brengen. En die grootspraak dat een CV90 het tegen een tank kan opnemen...geloof ik ook niet echt..Het Franse Vreemdelingen legioen rukte tijdens de golfoorlog razendsnel op in Irak maar ze deden dit alleen omdat ze van Norman Swartzkopf de garantie hadden gehad dat ze gedekt zouden worden vanuit de lucht omdat ze alleen over pantser-wiel voertuigen beschikte.


dus een oude tank die steeds gebreken heeft is doelmatiger en praktischer............ (wat je in ander topic kon lezen)

Het Franse Vreemdelingen legioen heeft dus bewezen dat de combinatie uitstekend werkt

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 19:50 uur
Als ik jullie zo hoor lijkt het alsof de Nederlandse militair het gevoel voor realiteit een beetje kwijt is, sta je vooral niet blind op de Afghanistan missie die jullie zonder tanks hebben volbracht want voor het merendeel zaten jullie toch allemaal lekker binnen de poort achter een Hesco muur.

En jij zat lekker thuis ons af te zeiken..........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.