Duitsland vreest aanslag eind november

Gestart door Ros, 17/11/2010 | 14:14 uur

DvdW

Citaat van: SMI de Boer op 20/11/2010 | 10:05 uur
Dem "Spiegel" zufolge hält sich der Informant im Ausland auf. Er habe sich in den vergangenen Tagen mehrmals telefonisch an das Bundeskriminalamt (BKA) gewandt. Der Dschihadist (Gotteskrieger) will angeblich aussteigen. Nach seinen Angaben besteht das Terrorkommando aus sechs Personen.
Zwei von ihnen seien bereits vor sechs bis acht Wochen nach Berlin gereist und dort untergetaucht. Vier weitere Attentäter, ein Deutscher, ein Türke, ein Nordafrikaner und ein Mann, dessen Identität er nicht kenne, warteten derzeit auf ihre Abreise. Die Anschläge seien für Februar oder März geplant.
Zo te zien hebben ze zeer specifieke informatie over de groep. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

SMI de Boer

"Spiegel": Attentat auf Reichstag geplantBerlin (dpa) -



Das Terrornetzwerk Al-Kaida und verbündete Gruppierungen planen nach einem "Spiegel"-Bericht möglicherweise einen Anschlag auf den Berliner Reichstag. Dabei wollten sie Geiseln nehmen und mit Schusswaffen ein Blutbad anrichten.
Entsprechende Informationen eines Dschihadisten seien der Anlass für Bundesinnenminister Thomas de Maizìere (CDU) gewesen, am vergangenen Mittwoch vor einem drohenden Terroranschlag von Islamisten zu warnen.

Dem "Spiegel" zufolge hält sich der Informant im Ausland auf. Er habe sich in den vergangenen Tagen mehrmals telefonisch an das Bundeskriminalamt (BKA) gewandt. Der Dschihadist (Gotteskrieger) will angeblich aussteigen. Nach seinen Angaben besteht das Terrorkommando aus sechs Personen.
Zwei von ihnen seien bereits vor sechs bis acht Wochen nach Berlin gereist und dort untergetaucht. Vier weitere Attentäter, ein Deutscher, ein Türke, ein Nordafrikaner und ein Mann, dessen Identität er nicht kenne, warteten derzeit auf ihre Abreise. Die Anschläge seien für Februar oder März geplant.

web.de
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: dudge op 20/11/2010 | 00:30 uur
Het hangt er maar net van af welke groepering je treft. AQ of iets verder terug de RAF heeft/had wel degelijk dit doel. Voor andere, organisaties is het inderdaad het verplaatsen van de oorlog, bv zwarte sep of IRA aanslagen in Londen.  
Tuurlijk...verschilt per groep...maar ik had het idee dat we het hier over AQ cellen hadden..

Elzenga

#39
Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 22:28 uurDat gebeurt dus ook niet.
Als je op gaat letten 'met de blik van een agent'  zal je zien dat pakistaanse terroristen niet het enige is waar je op moet letten. Er valt veel meer te zien, mensen die een overval plannen, zakkenrollers, oplichters en misschien een zelfmoordenaar (voor de trein, geen 'boem'). Het lijkt mij alleen maar goed dat iemand zijn ogen open houd, en als je bewust gaat speuren naar terroristen, prima, dan zul je ontdekken dat het moeilijk is.
ja ik ben geen professional...en heb ook absoluut niet die illusie... maar heb er wel een uitstekende sensor voor heb ik gemerkt in de loop der jaren...kan goed body language lezen zeg maar...zo heb ik op Centraal ook een gast afgeschrikt die op het punt stond een handtas van toeristen die daar een kaartje stonden te regelen weg te graaien...in het voorbij lopen naar de uitgang zag ik hem opeens... en voelde...die is zijn kans aan het afwachten....ik....echt geen held in deze..maar ik dacht..ik moet nu echt wat doen...ben dus weer via een andere ingang naar binnen gelopen en keek hem daarbij strak aan de hele tijd...zag hij....waarop hij mij in een buitenlandse taal iets toesnauwde en eerst uitdagend mijn kant op kwam maar daarna snel weg liep...ik ook want een verdere confrontatie zag ik niet zo zitten..en ik zag de toeristen in mijn ooghoek net met hun spullen weer weg lopen. Op een stedentrip ben ik helaas ook altijd degene die de zakenrollers ziet of daar waakzaam op wordt....maakt de vakanties voor mij niet altijd ontspanning. Maar nogmaals ik pretendeer hier geen professional te zijn..ik probeerde me hier alleen vanuit mijn eigen achtergrond in deze in te leven in de situatie en dus hun (=professionals) werkzaamheden. Daar leer ik van.
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 22:15 uur
en als er gezegd wordt  dat ze er zo eentje willen gaan pakken dan gaan bij mij de nekharen recht overeind staan
En terecht, maar dat is heel wat anders dan iets signaleren, en als het nodig lijkt, de politie te waarschuwen. [/quote] En waar heb ik gezegd dat ik er eentje wilde pakken?

Elzenga

#38
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 17:05 uur
Op grond waarvan ging jij de mensen scannen?
opvallend gedrag, wat ze bij zich hebben...nee, dus niet alleen op uiterlijke/etnische gronden...

Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 17:49 uur
Inderdaad had Elzinga zich hier dan "onsterfelijk" gemaakt  want hij is diegene die in andere topics opkomt voor de moslims / buitenlanders
Beetje merkwaardige opmerking...ik kom namelijk helemaal niet op voor de extremisten waar we het hier over hebben...ik ben juist fel tegenstander van hen...ik snap alleen hun motivatie wel en zie daarin dus ook mogelijkheden hen te bestrijden...

Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 18:12 uur
Maar als het een blanke "Nederlandse uitziende man" was geweest had die er geen oog voor gehad,
want hij heeft het nadrukkelijk over
sorry maar niet waar...Ik scande ook blanken en Aziaten en donkere mensen o.a....ik weet inmiddels iets teveel van deze terroristen af om in deze valkuil te trappen..
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 18:12 uur
of is een jonge Pakistaans uitziende gast.......buitenlandse "indruk"(dus niet die van een medelander)   al een afwijkend gedrag?
Het feit dat het een jonge Pakistaans uitziende man was was niet direct wat me opviel.. wel dat hij geen medelander leek te zijn, maar meer een toerist. Zijn afwijkende gedrag viel me daarbij op...hij had bovendien alle tijd zijn rugzak even neer te zetten als die zwaar was geweest (en dit zijn zweten verklaarde)...Daarbij zat ik er echt niet naar te kijken alsof ik daadwerkelijk getuigen was van een terrorist in actie...(had ik daar echt niet blijven staan)...het was meer dat ik me bewust werd dat dit zomaar wel had kunnen zijn en het verdomd lastig is zo iemand er uit te pikken..

Elzenga

Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 16:20 uur
Alsof alle terroristen aan die uiterlijke kenmerken voldoen? erger nog, alsof alle lieden met die kenmerken terroristen zijn, dat is juist een vrijheidsberoving in ons land die we zeggen niet te willen.

Voorbeeld?

Muriel degauque
Dat maakt het inderdaad alleen maar lastiger....vooral deze geradicaliseerde bekeerde Westerlingen als ook Aziaten en Afrikanen schijnen de aandacht te hebben van Al Qaeda om te worden ingezet voor dit soort missies. Omdat hier de focus zo ligt op Arabisch ogende mensen...

Elzenga

Citaat van: VandeWiel op 19/11/2010 | 12:05 uur
Lutjebroek is misschien wel makkelijker om veel slachtoffers te maken maar de impact is niet zo groot als in Amsterdam of bijvoorbeeld Berlijn.
En dat ben ik het dus niet helemaal met je eens...Want juist die grote steden zijn voor de meeste burgers in een land (die vaak in kleinere steden en dorpen wonen) ook ver weg (van hun dagelijkse leven) en worden vaak al als riskanter gezien....Juist als in een aantal lutjebroeken mensen bij aanslagen omkomen kom je bij veel meer mensen in hun "veilige zone"...en zal de angst denk ik veel breder, dieper en groter zijn en ervaren worden...

De vraag is echter wat je als terrorist wilt bereiken...een hele maatschappij ontwrichten en in angst dompelen...of een hoge prijs zetten op zeg het aanwezig zijn, blijven, of weer willen zijn van dat land in zeg Afghanistan. Ik denk dat de terroristen waar we het hier over hebben dat laatste willen. En dus zoeken zij naar voor hen makkelijk en snel te bereiken plaatsen waar zij niet zo opvallen en met hun beperkte middelen extra veel impact kunnen bewerkstelligen om die prijs zo hoog mogelijk te maken...Dan zijn grote steden of locaties waar veel mensen bijeen komen het meest voor de hand liggend. 

Elzenga

#35
Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 09:18 uur
Het is een terrorist, die wil onze maatschappij vernietigen. Handig als we daar zelf aan meewerken. Dus proberen ze ons gek te maken dat we zeer strenge veiligheidsmaatregelen gaan nemen. Gelukkig maken terroristen vaak hele stomme fouten, maar als je een goed opgeleide cel hebt, zouden ze best eens hard kunnen slaan waar dat het meeste effect heeft.
Ik denk dat je de terrorist dan niet zo goed hebt begrepen...Hun doel is zover ik het gelezen heb om de oorlog die wij daar tegen hen voeren naar hier te halen en zo ons als burgers bewust te maken met wat daar gebeurd (wat nog wel eens wil vervagen nu)...zodat wij onze politici uiteindelijk gaan dwingen om daar te vertrekken en onze steun aan meestal dictatoriale regimes daar te staken....wat deze extremisten een betere kans geeft tegen deze regimes en zij zo hun "bevrijdingsideologie" kunnen implementeren... Naast dan wraak nemen voor de doden en gewonden onder hun "broeders".

Elzenga

#34
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 09:13 uur
Tja waarvoor ga je dan  kiezen als terrorist 
een aanslag plegen in een land met forse veiligheidsmaatregelen    dan kan je laten zien dat het niets uit maakt of er zwaar bewapende politie en/of militairen patrouilleren.

een aanslag plegen in een land zonder (zichtbare) forse veiligheidsmaatregelen       
als het om een Mumbai-scenario gaat kies je volgens mij als terrorist zeker niet voor een plaats waar de nodige agenten rondlopen met MP5s. Dan kan je hele geplande actie zo maar eens in korte tijd gestopt worden..dan ga je dus voor een plaats waar die bewapende agenten of militairen eerst opgetrommeld moeten worden en moeten afreizen naar de locatie(s) waar je strijders zitten.

Gaat het om (zelfmoord)aanslagen met explosieven dan maakt het minder uit en kan het een extra signaal zijn om dit dan te doen op locaties waar de bewaking streng is. Al moet de kans op ontdekking niet te groot zijn, want het doel is immers de hoofdzaak...een zware klap toebrengen.

onderofficier

#33
Citaat van: SMI de Boer op 19/11/2010 | 23:02 uur
Met een sikkie en een soepjurk..

Vraag maar an Theo v. Gogh

vind je het erg als ik daar nog even mee wacht?     ;D 8)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 22:19 uur
Citaat van: SMI de Boer op 19/11/2010 | 22:18 uur
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 22:15 uur
Het enige waar ik probeer voor te waarschuwen is dat we niet elke "niet Nederlander" met een rugzak als een vermeend terrorist te gaan zien

Totdat je het moment voorbij bent waar je had moeten denken "die had ik dus niet moeten vertrouwen"

alleen bleek die net blank te zijn....................
Met een sikkie en een soepjurk..

Vraag maar an Theo v. Gogh
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

#31
Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 22:28 uur
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 22:15 uur
en als er gezegd wordt  dat ze er zo eentje willen gaan pakken dan gaan bij mij de nekharen recht overeind staan
En terecht, maar dat is heel wat anders dan iets signaleren, en als het nodig lijkt, de politie te waarschuwen.


Tja met een nickname kom je niet ver.......................  (oorlogsvis)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 19/11/2010 | 22:18 uur
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 22:15 uur
Het enige waar ik probeer voor te waarschuwen is dat we niet elke "niet Nederlander" met een rugzak als een vermeend terrorist te gaan zien

Totdat je het moment voorbij bent waar je had moeten denken "die had ik dus niet moeten vertrouwen"

alleen bleek die net blank te zijn....................
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 22:15 uur
Het enige waar ik probeer voor te waarschuwen is dat we niet elke "niet Nederlander" met een rugzak als een vermeend terrorist te gaan zien

Totdat je het moment voorbij bent waar je had moeten denken "die had ik dus niet moeten vertrouwen"
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

#28
Het enige waar ik probeer voor te waarschuwen is dat we niet elke "niet Nederlander" met een rugzak als een vermeend terrorist te gaan zien


en als er gezegd wordt  dat ze er zo eentje willen gaan pakken dan gaan bij mij de nekharen recht overeind staan
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

#27
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 21:45 uur

ja ik heb zeker wel eens z'n programma gezien maar de douane-beambtes zijn zeker geen LEKEN    maar getrainde professioneels  

De "niksen" zenden ze dus nauwelijks niet uit, daar heb je niets aan. Blijft over dat de treffers uitgezonden waardoor het lijkt dat iedere gok een welberekende kans is.

Je moet es weten hoe vaak ik er uit ben gehaald bij de douane, en dat zijn echt geen treffers geweest hoor, alleen maar nodeloos oponthoud.

Ik werd er eens uitgehaald vanuit DLD met een verlopen paspoort... en niet één of twee dagen... "paspoortcontrole" Ja, en? ik ben een Nederlander in Nederland, ik heb geeneens een paspoort nodig, ook van de velopen datum werd niets gezegd...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

#26
Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 21:38 uur
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 21:34 uur
dat je mensen op basis van uiterlijk niet dan betichten dat ze een bom-aanslag willen plegen en zeker niet leken zoals wij

Hoezo 'wij leken' ?  :P


Het uiterlijk zecht heel veel. Het klinkt wat 'onethisch' maar het werkt, daarbij heel veel meer heb je niet. Ik weet niet of je wel eens zo'n douane programma hebt gezien, maar ook daar kijken ze gewoon van een afstandje en bepalen of ze je er uit gaan pikken.

ja ik heb zeker wel eens z'n programma gezien maar de douane-beambtes zijn zeker geen LEKEN    maar getrainde professioneels  

na een paar keer naar z'n programma kijken daar leer je het niet van..................................
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Vergeet niet dat veel aanslagen niet gepleegd worden, om verschillende redenen:


Sectie stiekum zit in het vaarwater :angel:
er zijn geen materialen voorhanden
er zijn geen terroristen voorhanden
de organisatie is slecht
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 21:30 uur
Citaat van: onderofficier op 19/11/2010 | 18:12 uur
Citaat van: Laurens op 19/11/2010 | 17:56 uur
CitaatOp grond waarvan ging jij de mensen scannen?

Als het goed is afwijkend gedrag, en dat beschrijft hij dan ook. Maar misschien moest de kerel hulp hebben bij het vinden van zijn perron en lag ie door die grote zware zwarte tas behoorlijk te puffen ;)

Maar als het een blanke "Nederlandse uitziende man" was geweest had die er geen oog voor gehad,
want hij heeft het nadrukkelijk over
Citaat van: Elzenga op 18/11/2010 | 03:03 uur
een jonge Pakistaans uitziende gast...buitenlandse "indruk" (dus niet die van een medelander)...

of is een jonge Pakistaans uitziende gast.......buitenlandse "indruk"(dus niet die van een medelander)   al een afwijkend gedrag?

Wat wil je er nu eigenlijk mee zeggen?

dat je mensen op basis van uiterlijk niet kan betichten dat ze een bom-aanslag willen plegen
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Laurens op 19/11/2010 | 17:56 uur
CitaatOp grond waarvan ging jij de mensen scannen?

Als het goed is afwijkend gedrag, en dat beschrijft hij dan ook. Maar misschien moest de kerel hulp hebben bij het vinden van zijn perron en lag ie door die grote zware zwarte tas behoorlijk te puffen ;)

Maar als het een blanke "Nederlandse uitziende man" was geweest had die er geen oog voor gehad,
want hij heeft het nadrukkelijk over
Citaat van: Elzenga op 18/11/2010 | 03:03 uur
een jonge Pakistaans uitziende gast...buitenlandse "indruk" (dus niet die van een medelander)...

of is een jonge Pakistaans uitziende gast.......buitenlandse "indruk"(dus niet die van een medelander)   al een afwijkend gedrag?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Laurens

CitaatOp grond waarvan ging jij de mensen scannen?

Als het goed is afwijkend gedrag, en dat beschrijft hij dan ook. Maar misschien moest de kerel hulp hebben bij het vinden van zijn perron en lag ie door die grote zware zwarte tas behoorlijk te puffen ;)

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 19/11/2010 | 16:15 uur
Elzenga,
Waarom heb jij hem niet even gepakt ? dan had je je onsterfelijk gemaakt hier op het Defensie forum ! :lol:

Inderdaad had Elzinga zich hier dan "onsterfelijk" gemaakt  want hij is diegene die in andere topics opkomt voor de moslims / buitenlanders

Citaat van: Oorlogsvis op 19/11/2010 | 16:15 uur
Elzenga,
De volgende keer geef je mij even een belletje ik werk namelijk vlak bij het Centraal station Amsterdam (3 min) dan pakken we er samen een !!!!

Pardon,  dit gaat toch richting een dreigement   
en dan in een andere topic commentaar op een PVV-er die iemand een klap heeft gegeven

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

#20
Citaat van: Elzenga op 18/11/2010 | 03:03 uur
Ik besefte gisteravond weer even hoe moeilijk het is om zo'n aanslag op zeg een station te voorkomen. Moest op een trein wachten dus postte mezelf in een drukke doorloop op Amsterdam Centraal en ging mensen "scannen"
Op grond waarvan ging jij de mensen scannen?

Citaat van: Elzenga op 18/11/2010 | 03:03 uur
een jonge Pakistaans uitziende gast...buitenlandse "indruk" (dus niet die van een medelander)..


Ooit van Artikel 1 van de Nederlandse grondwet gehoord?
Oorlogsvis waarschijnlijk ook niet:

Citaat van: Oorlogsvis op 19/11/2010 | 16:15 uur
maar als je nou eens zou beginnen met alle moslims eruit te gaan pikken
dus degene die aan een pakistaans , afghaans of signalement uit het midden-oosten komen te controleren

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

#19
Citaat van: Elzenga op 18/11/2010 | 03:03 uur
Ik besefte gisteravond weer even hoe moeilijk het is om zo'n aanslag op zeg een station te voorkomen. Moest op een trein wachten dus postte mezelf in een drukke doorloop op Amsterdam Centraal en ging mensen "scannen". De meeste "voldoen" niet....maar verdomd... op een gegeven moment...een jonge Pakistaans uitziende gast...grote zwarte "vierkante" rugzak op...handen in zijn zakken...buitenlandse "indruk" (dus niet die van een medelander)...nieuwe gymschoenen aan (lijkt niks te zeggen, maar was bij een vorige aanslag ook opvallend detail als ik het me nog goed herinner)...zenuwachtige indruk..zweet licht...draalt rond...ik kijken...vaker kijken...hij ziet dat ik kijk..kijkt terug...loopt op een gegeven moment naar de snackbar half buiten mijn beeld...daar is het drukker...en wacht weer....treinen komen aan en de doorgang wordt voller met aankomende passagiers...en die gast steekt zijn hand in zijn zak en pakt een telefoon..en drukt wat in...en.......gaat bellen..  En loopt vervolgens roltrap op naar een perron en raakt uit beeld.

Natuurlijk...zal waarschijnlijk een onschuldige persoon zijn geweest...was ook niet echt een tijdstip voor een aanslag (spits al voorbij)..maar toch...signalement voldeed...opvallend gedrag....en voor hetzelfde geld drukt ie de code in voor een bom...vond dat toch wel een wat ongemakkelijk idee en gevoel...maar besefte dat het zo dus dan ook zal gaan als het wel fout gaat...

Zat me tegelijk dus af te vragen of er meer hem in de gaten hielden...of er "stillen" rondlopen op Centraal...en ja, dat lijk je dan wel te zien...al zal dat wel weer niet...ach ja...was vast niks aan de hand...maar gaf me wel een goede indruk van hoe kwetsbaar we zijn en onvoorspelbaar zoiets is..en dus moeilijk te voorkomen.

Elzenga,
Ik heb je verhaal met plezier gelezen ! best wel spannend geschreven....misschien moet je schrijver worden je hebt er talent voor  ;)

Maar je hebt gelijk het is moeilijk te zien wie goed is en fout, maar als je nou eens zou beginnen met alle moslims eruit te gaan pikken
dus degene die aan een pakistaans , afghaans of signalement uit het midden-oosten komen te controleren dan schiet je al een stuk op.
Wat mij betreft had die gast ook best gecontroleerd mogen worden uit voorzorg.
Waarom heb jij hem niet even gepakt ? dan had je je onsterfelijk gemaakt hier op het Defensie forum ! :lol:
De volgende keer geef je mij even een belletje ik werk namelijk vlak bij het Centraal station Amsterdam (3 min) dan pakken we er samen een !!!!







onderofficier

Om de bevolking "gerust te stellen"  lopen er nu in GB, Duitsland en Frankrijk zwaar gewapende politie-agenten rond
deze zullen geen aanslag tegen gaan houden.

Eigenlijk hebben de terrosisten daar al een kleine slag gewonnen
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Hetgeen dudge beschrijft zijn meer grootschalige sabotagehandelingen. Dit zal ook het nodige effect hebben op de bevolking maar vergt meer inspanning en voorbereiding door de daders. Een kleine explosie op een station, dichtbij een school of ziekenhuis heeft meer effect en is eenvoudig te plannen en uit te voeren. Er hoeft zelfs geen enkele dode of gewonde bij te vallen om de nodige angst en paniek te doen onstaan. De economische effecten zijn door dit soort acties ook zeer groot.

VandeWiel

Citaat van: ARM-WAP op 19/11/2010 | 11:24 uur
Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 09:18 uur
Het is een terrorist, die wil onze maatschappij vernietigen. Handig als we daar zelf aan meewerken. Dus proberen ze ons gek te maken dat we zeer strenge veiligheidsmaatregelen gaan nemen. Gelukkig maken terroristen vaak hele stomme fouten, maar als je een goed opgeleide cel hebt, zouden ze best eens hard kunnen slaan waar dat het meeste effect heeft.
Een cel die capaciteiten heeft om betrekkelijke hoeveelheden springstof te produceren kan best economische schade veroorzaken, telkenmale opnieuw, ipv zichzelf op te blazen met een eenmalige actie.
Hoe?
Rond Manchester (waar ik werk) is er een ring-autosnelweg (M60) met enkele bruggen. Een brug is rond de 30-40 meter hoog, boven het zeekanaal naar Liverpool. Enkele mijlen verder is er een brug over hetzelfde kanaal voor de M6 autosnelweg.
Verder zijn er nog enkele spoorbruggen over kanalen en autsonelwegen.
Blaas deze op en je veroorzaakt files van jewelste voor maanden...
En er zijn genoeg bruggen in dit land, lekker onbewaakt en makkelijk toegankelijk...
Men moet dus niet per se een bom op een vliegtuig of in een luchthaven krijgen...
In Nederland mt zijn vele rivieren en kanalen en dicht autosnelwegennet moet dit ook best uitvoerbaar zijn...

Een brug zorgt voor ergernis, tenzij je hem vol met auto's wilt opblazen, maar niet voor de angst en grote terreur die je wilt veroorzaken. Daarnaast heb je voor een brug wel wat meer springstof en voorbereiding (kennis bouwkunde) voor nodig. En je weet niet hoeveel slachtoffers je kunt maken. Vijf rugzakken en vijf volle bussen zal waarschijnlijk gemakkelijker en veel effectiever/dodelijker zijn.

Je wilt met een aanslag iets bereiken waardoor een grote groep angst krijgt. Dat betekent een opvallend iets (vliegtuig) of een opvallende plaats (grote stad) waar je veel slachtoffers wilt maken. Vandaar vliegtuigen, openbaar vervoer en plaatsen waar grote aantallen mensen bij elkaar zijn.

Lutjebroek is misschien wel makkelijker om veel slachtoffers te maken maar de impact is niet zo groot als in Amsterdam of bijvoorbeeld Berlijn.

ARM-WAP

Citaat van: dudge op 19/11/2010 | 09:18 uur
Het is een terrorist, die wil onze maatschappij vernietigen. Handig als we daar zelf aan meewerken. Dus proberen ze ons gek te maken dat we zeer strenge veiligheidsmaatregelen gaan nemen. Gelukkig maken terroristen vaak hele stomme fouten, maar als je een goed opgeleide cel hebt, zouden ze best eens hard kunnen slaan waar dat het meeste effect heeft.
Een cel die capaciteiten heeft om betrekkelijke hoeveelheden springstof te produceren kan best economische schade veroorzaken, telkenmale opnieuw, ipv zichzelf op te blazen met een eenmalige actie.
Hoe?
Rond Manchester (waar ik werk) is er een ring-autosnelweg (M60) met enkele bruggen. Een brug is rond de 30-40 meter hoog, boven het zeekanaal naar Liverpool. Enkele mijlen verder is er een brug over hetzelfde kanaal voor de M6 autosnelweg.
Verder zijn er nog enkele spoorbruggen over kanalen en autsonelwegen.
Blaas deze op en je veroorzaakt files van jewelste voor maanden...
En er zijn genoeg bruggen in dit land, lekker onbewaakt en makkelijk toegankelijk...
Men moet dus niet per se een bom op een vliegtuig of in een luchthaven krijgen...
In Nederland mt zijn vele rivieren en kanalen en dicht autosnelwegennet moet dit ook best uitvoerbaar zijn...

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 19/11/2010 | 01:18 uur
...maar de veiligheidsmaatregelen daar fors...ik heb op Amsterdam Centraal nog geen zwaar bewapende politie of militairen zien patrouilleren...dat is in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië wel even andere koek..

Tja waarvoor ga je dan  kiezen als terrorist 
een aanslag plegen in een land met forse veiligheidsmaatregelen    dan kan je laten zien dat het niets uit maakt of er zwaar bewapende politie en/of militairen patrouilleren.

een aanslag plegen in een land zonder (zichtbare) forse veiligheidsmaatregelen       
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Lex op 19/11/2010 | 01:07 uur
Dat weten we niet. Misschien omdat we maar een klein land zijn/misschien omdat voor de beleving er een aantal landen zijn die de vorming van de EU en de toekomst daarvan naar hun hand wensen te zetten?
Klein? Nederland had de leiding over een provincie in Afghanistan!! en deed ook mee in Irak. Zijn goede vrienden met Israël, zeker nu Wilders dit pusht..die al een aandachtstrekker is an sich met zijn anti-Islam beleid...we zijn goede vrienden met menig dictatuur en koninkrijk in het Midden-Oosten....en willen nu weer terug met een nieuwe missie naar Afghanistan...Als 1 land op dit moment in de gevarenzone zit in Europa lijkt me het Nederland wel. Natuurlijk zijn aanslagen in de grotere landen altijd te voorzien...maar de veiligheidsmaatregelen daar fors...ik heb op Amsterdam Centraal nog geen zwaar bewapende politie of militairen zien patrouilleren...dat is in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië wel even andere koek..en uit alle drie landen komen (snelle) treinen ons land binnen...

Lex

Citaat van: Elzenga op 19/11/2010 | 00:48 uur
En waarom niet in Nederland? nu men een nieuwe missie wil...
Dat weten we niet. Misschien omdat we maar een klein land zijn/misschien omdat voor de beleving er een aantal landen zijn die de vorming van de EU en de toekomst daarvan naar hun hand wensen te zetten?

Elzenga

Citaat van: Lex op 18/11/2010 | 23:08 uur
Timing: zou het te maken hebben met de Kerstmarkten, die vele mensen trekken?
Dat hebben ze al eens eerder geprobeerd...
http://en.wikipedia.org/wiki/Strasbourg_cathedral_bombing_plot

(ik poog al een vriendin gerust te stellen die rond deze tijd naar zowel Hamburg als Berlijn reist...haar moeder wil niet dat ze gaat)

En waarom niet in Nederland? nu men een nieuwe missie wil...

Lex

Timing: zou het te maken hebben met de Kerstmarkten, die vele mensen trekken?

Elzenga

Duitsland vreest 'Mumbai-achtige' aanslag
BERLIJN -  Duitsland vreest een terreuraanslag zoals die op een hotel in Mumbai waardoor in 2008 166 mensen om het leven kwamen. Dit zei minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maizière donderdag op de Duitse tv.

Woensdag had de Duitse regering al een algemener geformuleerde terreurwaarschuwing gegeven. Berlijn zei over concrete aanwijzingen te beschikken dat terroristen voor eind november in Duitsland een aanslag plannen.

Ondanks verscherpte controles op stations en luchthavens is er geen ,,absolute veiligheid", aldus de Maizière donderdag op de publieke omroep ZDF. De bewindsman is bang dat terroristen naar Duitsland reizen en meteen na aankomst zonder waarschuwing vooraf een aanslag plegen in een openbaar gebouw of op een plein waar veel mensen zijn.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/8258892/__Duitsland_vreest_2e_Mumbai__.html?p=1,1

DvdW

#8
'Bomb' found headed for Berlin in Namibian airport
By ASSOCIATED PRESS  
11/18/2010 13:25

Air Berlin flight was delayed after a suitcase with batteries attached by wires to a fuse and a clock were found in Namibia.
An Air Berlin flight from Namibia was delayed after police found a suitcase with a fuse in the luggage hall of the airport in the southern African nation's capital, German authorities said Thursday.

A scan showed batteries attached by wires to a fuse and a clock, Germany's Federal Criminal Police Office said.

According to Spiegel Online, a spokesman for Germany's Federal criminal police office said that only after the conclusion of the technical criminal investigation can it be determined if the device was capable of exploding. The federal criminal police sent its agents from South Africa as well as additional experts to Namibia to support the Namibian authorities.

The suitcase was found in the luggage hall area near where those intended for the Air Berlin flight were, and the Air Berlin flight's luggage was rechecked as a precaution. All passengers on the flight had to identify their own bags, and none were found without an owner, Air Berlin spokeswoman Sabine Teller said.

Teller said she did not know whether Namibian police had determined whose bag contained the device, or what flight it was intended for.

After a lengthy delay the plane was able to leave and arrived with all passengers in Munich Thursday morning.

Concern about the possibility of international flights being targeted by terrorists rose last month when two mail bombs were discovered while being sent on cargo planes from Yemen to the US. One of them went through a German airport before being found in Britain.

The incident came as Germany already was on edge after Interior Minister Thomas de Maizier on Wednesday afternoon raised the country's terrorist threat level, saying that intelligence services had received a tip from an unspecified country about a suspected attack planned for the end of November.

De Maizier also said German authorities had gathered concrete intelligence of their own, pointing to "sustained efforts" by Islamic extremist groups to plan attacks in Germany.

"Besides the previously known findings, we now have additional, relevant indications of possible danger that security authorities agree justify our current assessment that we are now facing a new situation," de Maiziere said.

Benjamin Weinthal contributed to this report.

Bron: http://www.jpost.com/International/Article.aspx?id=195841
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Ja...maar wat mij ook bezig hield was...stel je bent inderdaad een agent in burger...en ziet zo'n figuur..ziet die hand naar die zak gaan net als het druk wordt...wanneer grijp je in? en hoe?

Maar goed...eind november gaat het er mogelijk dus weer om spannen...nadeel van als de Duitsers extra gaan controleren is dat men uitwijkt naar buurlanden..mogelijk ook Nederland.

Enforcer

Misschien was het een "dry run".......

Elzenga

#5
Ik besefte gisteravond weer even hoe moeilijk het is om zo'n aanslag op zeg een station te voorkomen. Moest op een trein wachten dus postte mezelf in een drukke doorloop op Amsterdam Centraal en ging mensen "scannen". De meeste "voldoen" niet....maar verdomd... op een gegeven moment...een jonge Pakistaans uitziende gast...grote zwarte "vierkante" rugzak op...handen in zijn zakken...buitenlandse "indruk" (dus niet die van een medelander)...nieuwe gymschoenen aan (lijkt niks te zeggen, maar was bij een vorige aanslag ook opvallend detail als ik het me nog goed herinner)...zenuwachtige indruk..zweet licht...draalt rond...ik kijken...vaker kijken...hij ziet dat ik kijk..kijkt terug...loopt op een gegeven moment naar de snackbar half buiten mijn beeld...daar is het drukker...en wacht weer....treinen komen aan en de doorgang wordt voller met aankomende passagiers...en die gast steekt zijn hand in zijn zak en pakt een telefoon..en drukt wat in...en.......gaat bellen.. :angel: En loopt vervolgens roltrap op naar een perron en raakt uit beeld.

Natuurlijk...zal waarschijnlijk een onschuldige persoon zijn geweest...was ook niet echt een tijdstip voor een aanslag (spits al voorbij)..maar toch...signalement voldeed...opvallend gedrag....en voor hetzelfde geld drukt ie de code in voor een bom...vond dat toch wel een wat ongemakkelijk idee en gevoel...maar besefte dat het zo dus dan ook zal gaan als het wel fout gaat...

Zat me tegelijk dus af te vragen of er meer hem in de gaten hielden...of er "stillen" rondlopen op Centraal...en ja, dat lijk je dan wel te zien...al zal dat wel weer niet...ach ja...was vast niks aan de hand...maar gaf me wel een goede indruk van hoe kwetsbaar we zijn en onvoorspelbaar zoiets is..en dus moeilijk te voorkomen.

Nikehercules

#4
Citaat van: NOS op 17/11/2010 | 14:48 uur
Verder komen er extra politiecontroles en worden agenten zwaarder bewapend.

In http://www.defensieforum.nl/Forum/mumbaistyle_terror_attack_in_europe_foiled-t19607.45.html] dit topic hebben we al eens gediscussieerd of dit in Nederland mogelijk dan wel wenselijk zou zijn bij verhoogde terreurdreiging.
In Duitsland kan het dus wel.


(Ik begrijp niet hoe ik de link zelf onzichtbaar kan maken maar ''dit'' als link aanklikbaar is)

Nikehercules

Verhoogde terreurdreiging Duitsland

De Duitse regering heeft aanwijzingen voor een op handen zijnde terroristische aanslag. De terreurdaad zou eind deze maand "ergens in Duitsland" moeten plaatsvinden. Dat heeft minister De Maizière van Binnenlandse Zaken gezegd op een persconferentie in Berlijn.

De aanwijzingen voor de aanslag zijn afkomstig van een buitenlandse inlichtingendienst. In verband met de dreiging zijn de controles op stations en luchthavens in heel Duitsland verscherpt. Verder komen er extra politiecontroles en worden agenten zwaarder bewapend. De Maizière sloot ook niet uit dat er weer tijdelijke identiteitscontroles komen aan grenzen met Schengen-landen zoals Nederland.
Reden tot zorg

De Maizière heeft tegenover de pers gezegd dat er concrete aanwijzingen zijn dat terroristen een aanslag hebben beraamd. Hij sprak van een "nieuwe situatie" wat betreft de terreurdreiging. Volgens hem is er reden tot zorg, maar niet voor hysterie. "We laten ons door het internationale terrorisme niet beperken in ons dagelijks leven en onze vrijheden", zo zei hij.

Volgens onze correspondent Wouter Meijer is het opmerkelijk dat er een specifiek tijdstip voor de aanslag wordt genoemd, namelijk eind november. Dat is nog niet eerder gebeurd. De minister gaf tijdens de persconferentie aan dat hij nog meer details kende, maar om redenen van nationale veiligheid niet meer kon zeggen.

Verder staat Thomas de Maizière bekend als een rustige man die het beleid voert om mensen niet bang te maken door bijvoorbeeld vaak te waarschuwen. Dat hij dat nu wel doet, geeft ook aan dat er serieuze aanwijzingen voor een aanslag zijn.

Bron: NOS

Ros

#2
En wat doet Nederland ?.

Los van het feit dat wij er "weg" zijn, zijn VVD en CDA voluit aan het lobbyen om een nieuwe missie op poten te zetten. Als dat geen reden is om wat extremistische olie op het vuur te gooien om de besluitvorming te beinvloeden........

Ros

BERLIJN - De Duitse regering heeft aanwijzingen voor een aanslag eind november in Duitsland. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maizière woensdag gezegd op een inderhaast belegde persconferentie in Berlijn.

De aanwijzingen zijn afkomstig van een buitenlandse inlichtingendienst. De minister sprak over een ''nieuwe situatie'' wat betreft het terreurgevaar in Duitsland. Ook wees hij op de recente onderschepping van uit Jemen verstuurde bombrieven.

De minister kondigde verscherpte controles aan op stations en luchthavens. ''Er is reden tot zorg, maar geen reden tot hysterie'', zei De Maizière.


Identiteitscontroles

De verhoogde staat van paraatheid is van toepassing in het hele land. Sommige van de voorzorgsmaatregelen zullen zichtbaar zijn voor de burger, andere niet.

De Maizière sloot ook niet uit dat er weer tijdelijke identiteitscontroles komen aan grenzen met Schengen-landen zoals Nederland. Berlijn zet extra mensen in om bij te houden wie Duitsland binnenkomt.


Militairen

De afgelopen maanden waren er al aanwijzingen dat uit Duitsland afkomstige moslimfundamentalisten die trainingen volgen in het grensgebied tussen Afghanistan en Pakistan, zich opmaken om naar Duitsland terug te keren.

Duitsland ziet zichzelf als mogelijk doelwit van moslimterreur, mede vanwege de circa 4600 Duitse militairen in Afghanistan. Dat is het op twee na grootste contingent bij de internationale troepenmacht van 150.000 man.

www.nu.nl