Revolutie in Egypte?

Gestart door KapiteinRob, 30/01/2011 | 16:04 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 18/08/2013 | 12:25 uur
Grootste gevaar is misschien de Moslim Broederschap en andere groeperingen die schepen willen treffen in het kanaal. De machthebbers zullen inderdaad om financiele en politieke redenen koste wat het kost het kanaal open willen houden. Mijn vraag is of de schepen in het kanaal "sitting ducks" zijn?

Ook Amerikaanse oorlogsbodems varen regelmatig door het kanaal. Hun reactietijd richting Syrie/Libanon zal aanzienlijk verlengd worden als het kanaal dicht gegooid wordt, dus de US heeft daar toch echt wel grote geopolitieke belangen (bv hulp bij bescherming Israel).

Veel inspanning is er niet voor nodig om een schip of schepen op vitale plekken in het kanaal ernstige averij toe te brengen. Een bootje vol explosieve door een handjevol maagden zoekers is voldoende.

vwb de Ameikaanse belangen:

U.S. military needs Egypt for access to critical area

http://www.9news.com/news/world/350684/347/US-military-needs-Egypt-for-access-to-critical-area

Enforcer

Grootste gevaar is misschien de Moslim Broederschap en andere groeperingen die schepen willen treffen in het kanaal. De machthebbers zullen inderdaad om financiele en politieke redenen koste wat het kost het kanaal open willen houden. Mijn vraag is of de schepen in het kanaal "sitting ducks" zijn?

Ook Amerikaanse oorlogsbodems varen regelmatig door het kanaal. Hun reactietijd richting Syrie/Libanon zal aanzienlijk verlengd worden als het kanaal dicht gegooid wordt, dus de US heeft daar toch echt wel grote geopolitieke belangen (bv hulp bij bescherming Israel).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 18/08/2013 | 12:19 uur
Welnee, kijk, je kunt nu wel tegen Egypte gaan roepen dat je invasievloot klaarligt, en dat ze even snel vrede moeten sluiten en democratie moeten invoeren, maar ben je echt zó naïef dat je denkt dat dat werkt? Ze gaan dan echt niet naar je luisteren hoor. Spierballen zijn niet alles, zeker niet als je tegenstander bereid is een verloren gevecht aan te gaan. Ondanks alle retoriek verdienen de Egyptenaren veel geld aan het Suez kanaal, hebben ze niet gedreigd het kanaal te sluiten (vzv ik weet), en moeten we ze dus niet met eigen grote woorden op foute ideeën brengen.

Ondertussen mag je hopen dat Egypte in de volste aandacht van de militaire inlichtingendiensten staat, en dat op EU danwel NAVO niveau overlegd wordt, en achter de schermen alvast een aantal militaire scenario's worden voorbereid.



Daar ga ik van uit.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 18/08/2013 | 11:56 uur
Mee eens, dus huilen bij de VS of ze a.u.b. weer de kastanjes uit het vuur willen halen.

Welnee, kijk, je kunt nu wel tegen Egypte gaan roepen dat je invasievloot klaarligt, en dat ze even snel vrede moeten sluiten en democratie moeten invoeren, maar ben je echt zó naïef dat je denkt dat dat werkt? Ze gaan dan echt niet naar je luisteren hoor. Spierballen zijn niet alles, zeker niet als je tegenstander bereid is een verloren gevecht aan te gaan. Ondanks alle retoriek verdienen de Egyptenaren veel geld aan het Suez kanaal, hebben ze niet gedreigd het kanaal te sluiten (vzv ik weet), en moeten we ze dus niet met eigen grote woorden op foute ideeën brengen.

Ondertussen mag je hopen dat Egypte in de volste aandacht van de militaire inlichtingendiensten staat, en dat op EU danwel NAVO niveau overlegd wordt, en achter de schermen alvast een aantal militaire scenario's worden voorbereid.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#255
Citaat van: Elzenga op 18/08/2013 | 12:08 uur
Ik denk dat dit deze keer niet echt nodig zal zijn...

Wel lijkt het me duidelijk dat de EUropese belangen t.a.v. het Suezkanaal beduidend groter zijn dan de Amerikaanse. Als het gaat om doorvoer van strategische grondstoffen en producten. Daarom hoop ik ook dat de EU ook snel met een militaire reactie komt...zij het met focus op een eventuele evacuatie.

De economische belangen zijn voor de EU idd groter dan die van de VS betreffende het Suezkanaal...Olie uit de golf voor de VS  kan simpel via de Indische Oceaan richting Amerikaanse west kust.... voor EU betekend het dat de tankers om Afrika moeten varen e.d.

Zonder Amerikaanse hulp? Elzenga wordt eens wakker, sinds wanneer is Europa militaire iets in staat zonder Amerikaanse hulp... wellicht lukt de annexatie van Luxemburg nog net.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 18/08/2013 | 11:56 uur
Mee eens, dus huilen bij de VS of ze a.u.b. weer de kastanjes uit het vuur willen halen.
Ik denk dat dit deze keer niet echt nodig zal zijn...

Wel lijkt het me duidelijk dat de EUropese belangen t.a.v. het Suezkanaal beduidend groter zijn dan de Amerikaanse. Als het gaat om doorvoer van strategische grondstoffen en producten. Daarom hoop ik ook dat de EU ook snel met een militaire reactie komt...zij het met focus op een eventuele evacuatie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 18/08/2013 | 11:54 uur
Zodra het kanaal dicht gegooid zou worden, dan zal er echt wel een doorbraak geforceerd gaan worden, wegens zwaarwegende economische belangen. Bovendien, wanneer olietanks om Afrika heen zouden moeten varen kost dat extra tijd en brandstof; moet men langs meerdere piraten gebieden en dan zal de economie in de EU heel hard getroffen gaan worden. Het is dan geen kwestie of men wat wil gaan doen, men MOET dan wat gaan doen.

Mee eens, dus huilen bij de VS of ze a.u.b. weer de kastanjes uit het vuur willen halen.

Enforcer

Citaat van: jurrien visser op 18/08/2013 | 11:44 uur
Ik vraag me af hoe er gereageerd wordt als één van de partijen het Suez kanaal lam legt, zo moeilijk is dat niet en dan hebben ze het westen aardig bij hun veter....

Wellicht roepen we (EU) dan wederom "foei" en gaan we huilen bij pappie (VS) om ons weer te komen helpen... slappe hap!

Zodra het kanaal dicht gegooid zou worden, dan zal er echt wel een doorbraak geforceerd gaan worden, wegens zwaarwegende economische belangen. Bovendien, wanneer olietanks om Afrika heen zouden moeten varen kost dat extra tijd en brandstof; moet men langs meerdere piraten gebieden en dan zal de economie in de EU heel hard getroffen gaan worden. Het is dan geen kwestie of men wat wil gaan doen, men MOET dan wat gaan doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 18/08/2013 | 11:35 uur
soft? ...diplomatisch...maar meer was ook niet te verwachten....het is best een complex probleem nl.

Het is zeker een complex probleem, maar diplomatisch komt men weer niet veel verder dan "foei" roepen.

Ik vraag me af hoe er gereageerd wordt als één van de partijen het Suez kanaal lam legt, zo moeilijk is dat niet en dan hebben ze het westen aardig bij hun veter....

Wellicht roepen we (EU) dan wederom "foei" en gaan we huilen bij pappie (VS) om ons weer te komen helpen... slappe hap!

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 18/08/2013 | 11:13 uur
Weer een typische softe EU reactie.
soft? ...diplomatisch...maar meer was ook niet te verwachten....het is best een complex probleem nl.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: NOS Vandaag om 11:11
EU heroverweegt relatie met Egypte


Weer een typische softe EU reactie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

EU heroverweegt relatie met Egypte

Update: zondag 18 aug 2013

De Europese Unie zal de komende dagen zijn relatie met Egypte heroverwegen en maatregelen nemen die kunnen helpen een eind te maken aan het geweld in het land.

Dat staat in een verklaring (pdf) van voorzitter Van Rompuy van de Europese Raad en voorzitter Barroso van de Europese Commissie.

Gevolgen

De Europese leiders noemen het de bijzondere verantwoordelijkheid van de Egyptische interimregering en het leger om een eind te maken aan het geweld.

Ze schrijven dat ze het diep betreuren dat voorstellen tot verzoening terzijde zijn geschoven en dat er in plaats daarvan is gekozen voor confrontatie. Ze stellen dat geweld en onderdrukking onvoorspelbare gevolgen voor Egypte en de regio kunnen hebben.

Mensenrechten

Volgens Van Rompuy en Barroso "kunnen het geweld en de moorden van de laatste dagen niet gerechtvaardigd worden. De mensenrechten moeten worden gerespecteerd en nageleefd. Politieke gevangenen moeten worden vrijgelaten".

Ze stellen verder dat er geen alternatief is voor een dialoog. "Alle politieke krachten in Egypte moeten zich opnieuw verbinden aan een democratische toekomst en meedoen aan een politiek proces dat leidt tot vervroegde verkiezingen en de vestiging van een burgerregering". Met name het Egyptische leger moet dat proces volgens de EU respecteren en ondersteunen.

Bron: NOS

Elzenga

#247
Citaat van: Kapitein Rob op 18/08/2013 | 10:06 uur
Een EU-eskader samenstellen? Laat me niet lachen.... Dat we met een bij elkaar geharkt groepje schepen wat tegen piraten doen bij Somalië is tot daar aan toe, maar een complexe operatie in/bij Egypte uitvoeren met alle politieke hobbels? Werkt alleen als de Amerikanen meedoen en MISSCHIEN als bv. de Fransen massaal het voortouw nemen en wat andere landen met wat losse bijdrages komen. Maar een echte EU-inzet? Gaat Barroso dat regelen en aansturen....?
Dat kan prima...zeker als de missie zich beperkt tot het ondersteunen of back-up zijn bij de evacuatie van Europeanen. Ook hier kan de formule "coalition of the willing" werken. En ik vermoed dat dit keer de Britten het voortouw gaan nemen..gezien het Britse vlootverband dat in de richting vaart.

De Amerikanen liggen er trouwens al...o.a. amfibische groep in de Rode Zee. Was nog wat ophef over in Egypte toen die zich naar de locatie verplaatste.

ps. ik denk trouwens ook aan het beveiligen van ambassades. Geen Benghazi taferelen..Er zijn nu aanwijzingen dat het regime het in brand steken van kerken heeft "toegelaten"...wat als een ambassade wordt aangevallen?!

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 18/08/2013 | 09:51 uur
De L801 zal snel genoeg in de rode zee zijn wanneer dat nodig is, maar enige nut daar wat ik op dit moment als reëel acht, is het evacueren van Europeanen, BuZa moet gewoon alle reizen naar geheel Egypte ontraden, zodat vakantiegangers teruggehaald kunnen worden, voordat vliegvelden straks gesloten zijn. Een militair signaal zal uit de Middellandse zee moeten komen vermoed ik. Maar ik denk niet dat we de ontwikkelingen daar op dit moment kunnen beïnvloeden op deze wijze, omdat het een ontzettend interne aangelegenheid is. Ik weet niet waar SNMG2 zich ophoud, maar die zouden natuurlijk als eerste aangewezen zijn, met 2 schepen zie ik (http://www.mc.nato.int/org/smg/Pages/SNMG2.aspx) om naar dat gebied op te stomen. Of een EU eskader samenstellen bedoeld om een onbepaald gebied veilig te stellen.
Ik schat dus in dat je die militaire aanwezigheid nodig hebt als back-up voor de evacuatie. Zie in Libië en Syrië...opeens kan het centrale gezag de controle over een dorp of stad verliezen.

Er het conflict mee beinvloeden zal beperkt zijn...je laat vooral zien hoe serieus je de ontwikkelingen neemt en onderstreept de noodzaak tot voorzichtigheid van het Egyptische regime.

Elzenga

Citaat van: DvdW op 18/08/2013 | 07:37 uur
Als je dat zou doen (let op de 'als') dan is het nog maar zeer de vraag wát je daar precies kunt doen... Volgens mij heeft JWITT, naast haar bemanning, alleen maar een boardingploeg (die bestaat uit Maltezers, die ben je dus kwijt!), een vliegploeg en de scaneagle crew aan boord, ik denk niet dat dit veel zoden aan de dijk zal zetten... Dan zul je toch eerst wat mariniers moeten laten overvliegen. Of denk je dat de Moslimbroeders bij het zien van onze machtige LPD meteen de handdoek in de ring gooien??

En hoe lang was je van plan daar rond te dobberen? Zoals het er nu naar uitziet zal het conflict zich nog wel een tijd voortslepen. Dan al die tijd maar 'stand-by' blijven...?
Zolang het nodig is om alle Europeanen en dus Nederlanders uit Egypte te evacueren.

En ja...er zal een eenheid mariniers moeten worden overgebracht naar de JWITT dan...maar dat moet niet zo'n probleem zijn. Mogelijk dan ook een 3e Cougar overbrengen.