Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 28/10/2024 | 00:25 uurWat is het bereik van de EMP puls die komt kijken bij een atoombom? Kan zijn dat die zonnepanelen daarna niet zoveel meer doen.
Ook die hebben toch geen oneindige levensduur? (En leveren ze in jaar 15 niet zoveel meer op als in jaar 1?)

Als electronica niet is aangesloten. Gaat het dan ook onherstelbaar stuk?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2024 | 10:44 uurIk maak me meer zorgen om over electriciteit te kunnen beschikken na het falen en ineenstorten van de samenleving dan de netwerkbeheerder die even komt kijken. Ik denk ook niet meer dat de netwerkbeheerder nog functioneert in zo'n geval.

Zonnepanelen zijn dan de enige manier om over betrouwbare energie te beschikken.

Heb ze liever nu al, desnoods in de schuur geprepareerd  Dan dat ik na de bom/uitbreken oorlog er naar op zoek moet samen met 10 miljoen anderen.
Wat is het bereik van de EMP puls die komt kijken bij een atoombom? Kan zijn dat die zonnepanelen daarna niet zoveel meer doen.

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2024 | 11:08 uurEn als het op is?

Zonnepanelen. Punt.
Ook die hebben toch geen oneindige levensduur? (En leveren ze in jaar 15 niet zoveel meer op als in jaar 1?)

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 26/10/2024 | 21:44 uurHet bedrijf wat jij kiest voor zonnepanelen rekent aan de hand van jouw jaarafrekening van stroom uit hoeveel zonpanelen er geplaatst kunnen worden en vraag ook toestemming aan de netwerk beheerder daarvoor.
Je kan ze toch ook gewoon meer laten plaatsen als je dat wilt? (Als je bijvoorbeeld veel wilt terugleveren of wilt opslaan in thuisbatterijen.) Is voor zover ik weet niks meer dan een indicator om te voorkomen dat de gemiddelde klant teveel betaald. (Alleen leveren wat nodig is levert een scherpere offerte op.)

Citaat van: Ace1 op 27/10/2024 | 10:21 uurStel je woont in Amsterdam daar schakelt de netwerkbeheer bij warm weer de zonnepanelen om 12:00 uur uit. Ken iemand die Amsterdam woont en zonnepanelen heeft, deze programmeert de wasmachine dat deze dan om 12:00 uur begint te wassen.

Helaas is de levensduur van een thuisbatterij maar 8 jaar en dan vindt ik €4500 voor een thuisbatterij veel geld. Als de levensduur van een batterij minimaal 15 jaar zou zijn is het een investering die je wel terug verdient.
Naar mijn weten kunnen de netbeheerders niet direct de omvormers van de zonnepanelen uitschakelen. Bij netcongestie kunnen alleen de zonnepanelen niet hun stroom kwijt waarna ze zichzelf uit zelfbescherming uitschakelen (wat kan worden ervaren als uitschakeling door de netbeheerder, maar het is niet hetzelfde). Er lopen hier wel proeven mee maar dat uitschakelen is dan wel op eigen initiatief. (Deelnemers krijgen een berichtje dat het wenselijk is wat uit te schakelen, etc.)

De levensduur van thuisbatterijen kan flink worden opgeschroeft door ze altijd tussen de 30 an de 80% state of charge te houden en ze in een airconditioned ruimte te houden van rond de 22 graden. Veel mensen gebruiken hun batterijen (op bijvoorbeeld smartphones, headsets, etc.) als AA-batterijen die ze regelmatig volledig leegtrekken, maar daarmee wordt de levensduur flink verkort. Batterijen (en dus ook thuisbatterijen) kunnen tamelijk lang mee gaan als je ze goed onderhoud. Maarja, als je die dingen in een schuurtje plaatst waar het 's winters vriest en 's zomers 40 graden is en je ze regelmatig van 100 naar 2% trekt dan zal de koek na 8 jaar wel op zijn ja. Dit alles nog even los van het feit dat ik niet weet welke merken en typen batterijen erin worden gebruikt. De ene batterij is de andere niet.

Harald

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/zaterdag-in-kassa-zonnepanelen-een-thuisbatterij-of-een-warmtepomp-verdien-je-dat-wel-terug

Zonnepanelen, een thuisbatterij of een warmtepomp, verdien je dat wel terug?

Zaterdag in Kassa (19.15, NPO2): De aanbiedingen voor thuisbatterijen vliegen je om de oren. Maar is dat slim? Verdien je die wel terug? Of die warmtepomp, moet ik die nog snel aanschaffen voordat de subsidie vermindert? Wat is goed voor het milieu, en wat is goed voor je portemonnee? We leggen vragen van kijkers over deze onderwerpen voor aan een deskundig panel. En we spreken Sophie Hermans (minister van Klimaat en Groene Groei) over de subsidies en regelingen die steeds veranderen. Waar kunnen we nog van uitgaan?

https://bnnvara.nl/videos/614973

Huzaar1

Klint enkrm interessant. Ik verhuis in de komemde jaren. En afhankelijk van mn locatie komt er wel wat voorbereiding op de boem.   

Ben gelukkig wel redelijk handig en heb veel vrienden die in de electronica zitten. Windmolen is ook fijn, accu's onmisbaar. Maar er zijn andere oplossingen dan een dure thuisbatterij.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2024 | 10:44 uurIk maak me meer zorgen om over electriciteit te kunnen beschikken na het falen en ineenstorten van de samenleving dan de netwerkbeheerder die even komt kijken. Ik denk ook niet meer dat de netwerkbeheerder nog functioneert in zo'n geval.

Zonnepanelen zijn dan de enige manier om over betrouwbare energie te beschikken.

Heb ze graag nu al, desnoods in de schuur geprepareerd. Dan dat ik na de bom/uitbreken oorlog er naar op zoek moet samen met 10 miljoen anderen.

Ben je zelf ook handig, je hebt tegenwoordig van die doe het zelf zonnepanelen die je met een stekker in het stopcontact kunt aansluiten. Dat geldt ook voor thuisbatterijen.

https://www.sunetsolarpad.com/guide/index.html?gclid=Cj0KCQjwr4eYBhDrARIsANPywCggOD0DEBGQHIdqFvFmy5Jc1jYttnlPd_SRvDRQuJk5UoP3KIQw-QMaAqjDEALw_wcB

https://www.bright.nl/nieuws/1208834/thuisbatterij-homewizard-slaat-zonne-stroom-op-sluit-je-zelf-aan-op-stopcontact.html

Of je neemt een windmolen?

https://www.change.inc/energie/over-een-jaar-kan-dit-nederlandse-windmolentje-bij-iedereen-tegen-het-dak-of-in-de-tuin-staan-41240

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2024 | 11:08 uurZonnepanelen. Punt.

Maar dan wel in combi met batterijen/accu's

En dan nog helemaal van het net af is erg lastig voor in de winter.

Eventueel een kleine windmolen zou ook kunnen helpen als er geen zon is.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 27/10/2024 | 10:59 uurAggregaat met grote dieseltank  :P  :big-smile:

En als het op is?

Zonnepanelen. Punt.

Ace1

Citaat van: Harald op 27/10/2024 | 10:59 uurAggregaat met grote dieseltank  :P  :big-smile:

In mijn woonplaats kunnen 3 of 4 nieuw bouwwoningen niet op het stroomnetwerk geplaatst worden er is daar geen ruimte meer voor en deze woningen hebben aggregaat om stroom te kunnen opwekken.

Harald

Aggregaat met grote dieseltank  :P  :big-smile:

Huzaar1

Ik maak me meer zorgen om over electriciteit te kunnen beschikken na het falen en ineenstorten van de samenleving dan de netwerkbeheerder die even komt kijken. Ik denk ook niet meer dat de netwerkbeheerder nog functioneert in zo'n geval.

Heb ze liever nu al, desnoods in de schuur geprepareerd  Dan dat ik na de bom/uitbreken oorlog er naar op zoek moet samen met 10 miljoen anderen.

Ace1

CitaatIk wil heeeel graag zonnepanelen. Als er iets is wat helpt om te kunnen blijven wonen is je eigen stroom zo betrouwbaar en eenvoudig produceren. Batterijtje erbij.

Stel je woont in Amsterdam daar schakelt de netwerkbeheer bij warm weer de zonnepanelen om 12:00 uur uit. Ken iemand die Amsterdam woont en zonnepanelen heeft, deze programmeert de wasmachine dat deze dan om 12:00 uur begint te wassen.

Helaas is de levensduur van een thuisbatterij maar 8 jaar en dan vindt ik €4500 voor een thuisbatterij veel geld. Als de levensduur van een batterij minimaal 15 jaar zou zijn is het een investering die je wel terug verdient.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 26/10/2024 | 21:44 uurHet bedrijf wat jij kiest voor zonnepanelen rekent aan de hand van jouw jaarafrekening van stroom uit hoeveel zonpanelen er geplaatst kunnen worden en vraag ook toestemming aan de netwerk beheerder daarvoor.

Dat klopt maar er is geen maximum op het aantal zonnepanelen wat je mag hebben. Dat kunnen  ze ook nooit weten zonder echt fysiek te controleren hoeveel panelen je hebt liggen. Dat is ook de rekenfout die iedereen heeft gemaakt. Ze zijn er vanuit gegaan dat ze sneller terug konden verdienen naarmate ze meer panelen namen. Maar daar is nu een einde aan gekomen nu terugleveren geld gaat kosten. Je moet nu gewoon je panelen aanschaffen op basis van je verbruik. En dan kan je ze nog terugverdienen in circa 7-9 jaar. (Er vanuit gaand dat je ze bij een installateur laat installeren)

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2024 | 21:17 uurHmwoah ik vind opwekken van stroom het belangrijkst. En niemand die hier mn zonnepanelen komt controleren hoor.

Het bedrijf wat jij kiest voor zonnepanelen rekent aan de hand van jouw jaarafrekening van stroom uit hoeveel zonpanelen er geplaatst kunnen worden en vraag ook toestemming aan de netwerk beheerder daarvoor.