Terug naar Afghanistan....?

Gestart door Michelvh, 24/06/2011 | 23:09 uur

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 29/06/2011 | 08:56 uur
Citaat van: jurrien visser op 29/06/2011 | 07:37 uur
Enkele tientallen politiemensen hebben zich aangemeld, maar de bond overweegt een beroep te doen op haar leden om af te zien van de missie. 'De situatie is duidelijk verslechterd.'

En waar baseerd deze inlichtingen analyst zich op?

Die is inmiddels ook wakker geschrokken nadat hij het DF nog eens goed tot zich door had laten dringen. Gaat met onze politici ook wel gebeuren als de eerste dode politie-agent terugkomt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 29/06/2011 | 08:25 uur
De Afgaanse politie agenten mogen niet ingezet worden om te vechten, ik vraag me af of zij een achtervolging ook afbreken bij het gebruik van automatische wapens...

http://nos.nl/artikel/252005-criminelen-voortvluchtig-na-overval.html


Wel nee... daarnaast worden er vervolgens hulptroepen opgetrommeld.

Nikehercules

De Afgaanse politie agenten mogen niet ingezet worden om te vechten, ik vraag me af of zij een achtervolging ook afbreken bij het gebruik van automatische wapens...

http://nos.nl/artikel/252005-criminelen-voortvluchtig-na-overval.html

KapiteinRob

#57
Tut tut, worden er wat politie-agnten wakker? Want ik lees helemaal geen andere informatie dan die al als bekend verondersteld mag zijn. Trouwens, als we zometeen die paar politie-idealisten en (wellicht) -geldwolven in Kunduz hebben gezien en er geen verdere belangstelling is, wordt het een "normale" militaire missie omdat er dan gewoon marechaussees worden aangewezen.

Nikehercules

Citaat van: AD op 29/06/2011 | 07:37 uur
Een bestuurslid van de Nederlandse Politiebond (NPB) vraagt zich af of de missie in Kunduz wel kan doorgaan. De Tweede Kamer zou zich volgens Jan Willem van de Pol opnieuw moeten beraden op de uitzending van politietrainers.

Ook voor dit bericht was Afghanistan al een oorlogsgebied...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Nederlandse politietrainers in Kunduz willen wij doden'

Het Nederlandse zogenoemde Police Mentoring Team spreekt met de Afghaanse Nationale Politie bij een checkpoint bij een drukker verkeersader in Chora, de Choracrossing, in mei 2010. © ANP

Nederlandse politietrainers die volgende week vertrekken naar Kunduz staan op de dodenlijst van de Taliban. 'Nederlandse trainers in Kunduz zijn onze vijand. Wij willen hen doden,' zegt Talibanwoordvoerder Zabiullah Mujahed. De trainers moeten rekening houden met infiltranten die zich voordoen als politieagent en het vuur op hen zullen openen.
Mujahed liet dit weten aan de Volkskrant.

Lokale Talibancommandanten in Kunduz willen zelf niet praten, maar verwijzen naar woordvoerder Mujahed over de aanvalsstrategie in Kunduz. 'Een mogelijkheid is dat wij iemand laten infiltreren in een training van Nederlanders om hen uit te schakelen', aldus Mujahed. Ook via zelfmoordterroristen en met bermbommen zullen de Taliban volgens hem aanvallen.

Politiek belang
De Taliban hebben er politiek belang bij angst te zaaien, maar infiltratie is geen onmogelijk scenario. Talibaninfiltranten hebben in het verleden succes gehad met het vermoorden van NAVO-trainers. Sinds maart 2009 zijn ten minste 36 trainers gedood door rekruten of personen die zich voordeden als Afghaanse politieagent of soldaat.

Eerste lichting
De eerste 150 Nederlandse politietrainers arriveren volgende week in Kunduz. Vanaf half augustus zullen de trainers politieposten bezoeken in en rondom Kunduz-stad, om agenten praktijklessen te geven, bijvoorbeeld hoe je een auto moet doorzoeken op explosieven. Lokale autoriteiten en burgers in Kunduz zeggen dat de Nederlanders het kwetsbaarst zijn als ze per auto of te voet onderweg zijn naar een politiepost of als zij stilstaan bij controleposten.

Missie in gevaar
Een bestuurslid van de Nederlandse Politiebond (NPB) vraagt zich af of de missie in Kunduz wel kan doorgaan. De Tweede Kamer zou zich volgens Jan Willem van de Pol opnieuw moeten beraden op de uitzending van politietrainers. Enkele tientallen politiemensen hebben zich aangemeld, maar de bond overweegt een beroep te doen op haar leden om af te zien van de missie. 'De situatie is duidelijk verslechterd.'

(Redactie)


29/06/11 07u11

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/2459354/2011/06/29/Nederlandse-politietrainers-in-Kunduz-willen-wij-doden.dhtml

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 28/06/2011 | 18:24 uur
Volgens mij wil je als militair altijd actie meemaken als je die nog nooit hebt gehad.......maar als je eenmaal eens goed onder vuur hebt gelegen en je maat is zwaargewond, en je andere maat stapt op een mijn...lijkt me dat je er dan wel anders over denkt.
Kan me dus niet voorstellen als je al in een vuurgevecht hebt gezeten dat je dat graag weer meemaakt, dan ben je niet goed wijs lijkt me.
Het is natuurlijk niet zoiets als trainen voor karate of voetbal, dit gaat echt om je leven.

Iedereen reageert anders.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

#53
in een ander voorbeeld gaf ik al aan dat je met je auto langes een dooie medeweggebruiker stuurt en net zo makkelijk weer 800 km trapt, dat geld voor die missies bij mij ook. Gevaar heb ik in datzelfde topic al aangegeven.
En toen timo omkwam.... je moet eens weten hoe je uitkijkt naar die volgende tic mag ik niet zeggen
En tuurlijk gaat er van een vuurgevecht een soort sensatie uit, maar het is niet zo dat je daarna denkt "dit wil ik nooit meer meemaken"
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Oorlogsvis

Volgens mij wil je als militair altijd actie meemaken als je die nog nooit hebt gehad.......maar als je eenmaal eens goed onder vuur hebt gelegen en je maat is zwaargewond, en je andere maat stapt op een mijn...lijkt me dat je er dan wel anders over denkt.
Kan me dus niet voorstellen als je al in een vuurgevecht hebt gezeten dat je dat graag weer meemaakt, dan ben je niet goed wijs lijkt me.
Het is natuurlijk niet zoiets als trainen voor karate of voetbal, dit gaat echt om je leven.

A.J.

Citaat van: SMI de Boer op 28/06/2011 | 17:39 uur
Nouja, als smI lig je ook niet altijd axhter de L96 maar proef je het geluk om van de bollen een goed getraindemilitair te maken, da's toch ook één van mijn hoofdtaken die uiteindelijk voor mij geen oefening maar uitoefening is. Dat mijn slachtoffers dan op oefening zijn is mijn mazzel  :big-smile:

Zeer zeker waar. (ja, ook achter mijn rang staat een i). Maar ingezet worden voor je hoofdtaak is toch net ff anders dan ingezet worden op een neven- danwel andere taak.

SMI de Boer

Nouja, als smI lig je ook niet altijd axhter de L96 maar proef je het geluk om van de bollen een goed getraindemilitair te maken, da's toch ook één van mijn hoofdtaken die uiteindelijk voor mij geen oefening maar uitoefening is. Dat mijn slachtoffers dan op oefening zijn is mijn mazzel  :big-smile:
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

A.J.

Citaat van: Tanker op 28/06/2011 | 09:59 uur
Ik ben ooit opgeleid tot tkcdt., had dit graag in de praktijk willen brengen "voor het echie" in Irak of Afghanistan.
Als dat dan niet gebeurt zorgt dat voor knap veel frustratie......

Correct en tevens juist. Een infanterist komt wel aan zijn trekken in bv. Afghanistan vwb zijn hoofdtaak, maar een tanker of luchtdoelartillerist wordt afgescheept met klusjes (PRT of Psyops) die in de verste verte niets te maken hebben met hun eigenlijke hoofdtaak.

En ik zal Smi de Boer voor zijn met de "every soldier a rifleman" opmerking. Ja dat klopt, neemt niet weg dat je iets anders moet gaan doen dan hetgene je altijd voor aan het trainen bent.

Elzenga

#48
Citaat van: SMI de Boer op 28/06/2011 | 06:53 uurJe zou het eens moeten vergelijken met een Chauffeur: Als je een toegewijd Chauffeur bent zal het je toch een worst zijn of je nou dameskleding of videorecorders vervoert, je bent opgeleid om te rijden, daarvoor heb je geoefend en toen je lang en goed geoefend had kon je de weg op. Je zorgt goed voor de spullen onder je verantwoording, gaat heen waar je gestuurd wordt, of dat nou Amsterdam of Boekarest is, adapteert handig de gevaren van het verkeer en staat gelaten in de file als er een medeweggebruiker cq collega dood over het asfalt uitgesmeerd ligt waarna je net zo makkelijk die 800 kilometer weer onder je doortrapt, met links en rechts de gedenktekentjes negerend die voor overleden medeweggebruikers opgericht zijn door nabestaanden.
Je wilt rijden, en dat doe je.
Klinkt aannemelijk....maar er is volgens mij 1 maarrrr en dus groot verschil..... een krijgsmacht en dus de militairen die deze vormt, is er ook om juist door alleen haar aanwezigheid, nu precies dat af te schrikken waarvoor zij is opgeleid en getraind...oorlogsvoering. Dat is een fundamenteel aspect van de taak van een krijgsmacht en dus de militairen die deze vormt. Iets dat helaas steeds meer lijkt te worden vergeten, ook in Politiek Den Haag, waardoor het bestaansrecht van een krijgsmacht steeds meer lijkt te worden bepaald door de mate waarin zij daadwerkelijk wordt ingezet in conflicten en oorlogvoerend.

Dus als militair alleen "er zijn" en alleen maar oefenen...zonder daadwerkelijk te vechten of oorlog te voeren...is dus ook een belangrijk aspect van het werk. Wil iemand vooral vechten en voortdurende reall-life actie, dan is een baan bij het Vreemdelingenlegioen of als huurling misschien een betere keuze.

Tanker

Citaat van: Michelvh op 27/06/2011 | 18:55 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 27/06/2011 | 16:45 uur
Citaat van: onderofficier op 27/06/2011 | 16:34 uur
Citaat van: IPA op 27/06/2011 | 16:26 uur
Citaat van: onderofficier op 27/06/2011 | 16:20 uur
Dat gebeurt ook niet

Maar dat is de motivatie van SMI, hij wilt naar A-stan omdat hij zijn training in de praktijk wilt brengen en toen zij ik dat het maar goed is dat hij daar niet over gaat.


Maar dat is toch een persoonlijke motivatie van de Smi.   Andere gaan puur en alleen voor het extra geld, andere gaan omdat ze aangewezen zijn:  je kan je afvragen welke motivatie het beste is...........  

Het is net als met sex,...sommige willen de theorie in praktijk brengen, anderen doen het voor het geld..... :lol:

Simpel voorbeeld: Als je een opleiding voor auto monteur doet, wil je daarna doen waarvoor je heb geleerd; aan auto's sleutelen.

Militairen leren hoe zich te gedragen en te werken op missie....

De rest kan je denk ik zelf wel invullen :)

Ik ben ooit opgeleid tot tkcdt., had dit graag in de praktijk willen brengen "voor het echie" in Irak of Afghanistan.
Als dat dan niet gebeurt zorgt dat voor knap veel frustratie......

SMI de Boer

#46
Citaat van: onderofficier op 27/06/2011 | 16:34 uur
Citaat van: IPA op 27/06/2011 | 16:26 uur
Citaat van: onderofficier op 27/06/2011 | 16:20 uur
Dat gebeurt ook niet

Maar dat is de motivatie van SMI, hij wilt naar A-stan omdat hij zijn training in de praktijk wilt brengen en toen zij ik dat het maar goed is dat hij daar niet over gaat.


Maar dat is toch een persoonlijke motivatie van de Smi.   Andere gaan puur en alleen voor het extra geld, andere gaan omdat ze aangewezen zijn:  je kan je afvragen welke motivatie het beste is...........  


Je zou het eens moeten vergelijken met een Chauffeur: Als je een toegewijd Chauffeur bent zal het je toch een worst zijn of je nou dameskleding of videorecorders vervoert, je bent opgeleid om te rijden, daarvoor heb je geoefend en toen je lang en goed geoefend had kon je de weg op. Je zorgt goed voor de spullen onder je verantwoording, gaat heen waar je gestuurd wordt, of dat nou Amsterdam of Boekarest is, adapteert handig de gevaren van het verkeer en staat gelaten in de file als er een medeweggebruiker cq collega dood over het asfalt uitgesmeerd ligt waarna je net zo makkelijk die 800 kilometer weer onder je doortrapt, met links en rechts de gedenktekentjes negerend die voor overleden medeweggebruikers opgericht zijn door nabestaanden.
Je wilt rijden, en dat doe je.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend